Mitä voin tehdä? Kärsin vatsavaivoista jatkuvasti ja lapsi ei ymmärrä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kipeä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kipeä"

Vieras
Tälläkin hetkellä vatsaan sattuu, enkä voi lähteä kauppaan hakemaan ruokaa, enkä lapsen harrastukseen katsomaan esitystä. Lapsi ei tunnu tajuavan etten pysty näihin. En jaksa edes sitä, että tänne tulee lapsen kavereita. Monta päivää jo vatsassa ollut kipuja.

Lääkäriin ei pääse, koska siellä ei yksinkertaisesti ole aikoja. Kivun kestän kyllä, välillä se helpottaa, että voi esim. tehdä kotitöitä. Päivystykseen voi mennä vain jos on kovat kivut sillä hetkellä. Minulla ei ole sellaisia, ainakaan vielä.

Torstaina voi kuulemma soitella vapaita aikoja, mutta nekin ovat sitten vasta ensi vuoden alusta. En ole töissä tai opiskele, eikä minulla ole ylim. rahaa joten muita vaihtoehtoja ei vain ole.

Nukkuminen on melkein mahdotonta, vaikea saada unta ja heräilen kipuun. Mutta ei tämä ole mitään verrattuna synnytykseen, joten kestän kyllä, mutta harmittaa jos jouluna vielä sama tilanne.

Luulin oikeasti, että saisin lääkäriajan, hoitajalle pääsisi mutta en usko olevan apua, koska mulle pitäisi tehdä joitain tutkimuksia, ottaa verikoe yms. Lisäksi mulla on muitakin oireita, ei tosin niin pahoja, mutta haluaisin todella lääkäriin pian, koska en koe olevani terve. Mulla oli aiemmin samanlaista, että vatsa oli monta päivää kipeä, mutta meni sitten ohi. Mutta nyt haluaisin tietää syyn ja jotain hoitoa myös saada.

No kyllä mun mielestä sellaiset kivut joiden vuoksi ei pysty edes kunnolla nukkumaan, ovat syy mennä päivystykseen lääkärille. Varsinkin kun ne on kestäny jo monta päivää, itse ainakin menisin.

[QUOTE="kipeä";29311703]No enpä olekaan sanonut itseäni vuoden äidiksi, mutta olen ihan normaali äiti, jolla kipuja, en halua antaa lastani huostaan.[/QUOTE]

Kyllä sun kannattaisi niin tehdä niin sun lapsi sais terveen äidin ja sillä olis joku joka haluaa olla sen kanssa.

[QUOTE="Milla";29311737]Luin jostain että kun juo vettä paljon eli vähintään 3-4 l vuorokaudessa niin moni on saanut siitä avun pitkään jatkuneisiin vatsavaivoihinsa..[/QUOTE]

Olen yrittänytkin juoda vettä mahdollisimman paljon, mutta ihan noin paljon en kuitenkaan. Tuntuu että koko ajan kuiva suu ja siksi juonkin tasaisin väliajoin lasillisen vettä. Mistään ilmavaivoista en kärsi ollenkaan joten ehkei minulla ainakaan laktoosi-intoleranssia ole.

[QUOTE="viii";29311715]No kyllä mun mielestä sellaiset kivut joiden vuoksi ei pysty edes kunnolla nukkumaan, ovat syy mennä päivystykseen lääkärille. Varsinkin kun ne on kestäny jo monta päivää, itse ainakin menisin.[/QUOTE]

Esim. juuri äsken vatsakipu hellitti kokonaan, ainoastaan vatsa hieman hellänä. En voi sitä paitsi yöllä lähteä minnekään ja jättää lasta yksin. Minulle sanottiin, että päivystykseen voi mennä jos kipu sillä hetkellä kova.

Myönnän, että yöllä se oli sen verran kovaa, että olisi ehkä voinut lähteä. Mutta miten sitä yöllä voi lähteä kun lapsi jää sitten yksin kotiin nukkumaan.

Riipuu tietenkin lapsen iästäkin, mutta pienten on varmasti vaikea ymmärtää tuollasta jatkuvaa kipua. Menet nyt vaan sinne tk-päivystykseen. Käyhän siellä ihmiset mm. flunssan sun muidenkin takia, joten mene ihmeessä sinne. Tiedän kyllä, että lääkäreillä tai vastaanoton hoitajilla on siellä välillä nihkeä asenne, joka saa ihmiset luulemaan, että pitää puolikuollut olla, että voi mennä sinne. Kuitenkin, jos et pysty nukkumaan, olet ehdottomasti oikeutettu menemään päivystykseen. Voimia!

Niin... miksi lapsen pitäisi ymmärtää sinun kipujasi?

Ettei jatkuvasti kyselisi, että tehdään lettuja, voiko sen kaveri tulla meille tai lähdetäänkö sinne ja tänne. Sitten myös suuttuu jos en suostu. Sanoin lapselle, että muistatko kun sulla oli vatsa kipeä, sait jäädä koulusta pois kotiin lepäämään. Ehkä se vielä ymmärtää. Tajuun kyllä, että pitäisi tästä lähteä kauppaan vaikka miten sattuu. Lapsi ei suostunut lähteä itse käymään kauppaan kun kysyin.

Alkuperäinen kirjoittaja Päivystykseen mars;29311762:
Riipuu tietenkin lapsen iästäkin, mutta pienten on varmasti vaikea ymmärtää tuollasta jatkuvaa kipua. Menet nyt vaan sinne tk-päivystykseen. Käyhän siellä ihmiset mm. flunssan sun muidenkin takia, joten mene ihmeessä sinne. Tiedän kyllä, että lääkäreillä tai vastaanoton hoitajilla on siellä välillä nihkeä asenne, joka saa ihmiset luulemaan, että pitää puolikuollut olla, että voi mennä sinne. Kuitenkin, jos et pysty nukkumaan, olet ehdottomasti oikeutettu menemään päivystykseen. Voimia!

Voishan sitä tietysti soittaa aamulla jos saisi päivystysajan. Jos siis en saa yöllä taaskaan kunnolla nukuttua. Se vaan, että aika noloa olla päivystyksessä jos juuri sillä hetkellä ei kipua ole. Sitten lääkäri kysyy että missäs se kipu tuntuu. No ei missään juuri nyt.

[QUOTE="kipeä";29311802]Ettei jatkuvasti kyselisi, että tehdään lettuja, voiko sen kaveri tulla meille tai lähdetäänkö sinne ja tänne. Sitten myös suuttuu jos en suostu. Sanoin lapselle, että muistatko kun sulla oli vatsa kipeä, sait jäädä koulusta pois kotiin lepäämään. Ehkä se vielä ymmärtää. Tajuun kyllä, että pitäisi tästä lähteä kauppaan vaikka miten sattuu. Lapsi ei suostunut lähteä itse käymään kauppaan kun kysyin.[/QUOTE]

Eiköhän sinun velvollisuus ole huolehtia lapsesta eikä päinvastoin. Jos todella jatkuvasti joudut muistuttamaan että et voi tehdä sitä tätä tai tuota koska et siihen kykene hanki apua lapselle... toki toinen vaihtoehto on hakea sitä apua itsellesi esim. vedoten päivystyksessä siihen että et kykene huolehtimaan lapsesta noilla kivuilla.

[QUOTE="kuukuu";29311829]Näkeekö se lapsi sitten nälkää jos et voi lähteä kauppaan hakemaan ruokaa? Aiheellista olisi hankkia apua.[/QUOTE]

Kyllä meillä on jotain ruokaa eli ei näe nälkää mutta tietysti pitäisi nähdä jonkun verran itsekin vaivaa eli sulatettava leipää pakkasesta. Lapsi ei ole mikään pieni vaan kutosluokkalainen, mutta tottunut että laitan joka päivä hyvät ruoat valmiiksi. Nyt on sellainen tilanne etten pysty tekemään mitään ruokaa ja luultavasti joudun hakemaan jotain einestä kaupasta vaikkei meillä muutoin niitä käytetä.

Eiköhän sinun velvollisuus ole huolehtia lapsesta eikä päinvastoin. Jos todella jatkuvasti joudut muistuttamaan että et voi tehdä sitä tätä tai tuota koska et siihen kykene hanki apua lapselle... toki toinen vaihtoehto on hakea sitä apua itsellesi esim. vedoten päivystyksessä siihen että et kykene huolehtimaan lapsesta noilla kivuilla.

Mun mielestä voisi kyllä tuon ikäinen käydä kaupassa jos äiti on kipeä. Muuten ei tarvitse kyllä huolehtia minusta ja itsehän en voi oikein syödäkään joten ruoka on hänelle ei minulle. Lähdin tuossa aiemmin käymään kaupassa, mutta valitettavasti minun oli käännyttävä takaisin alkavan kivun vuoksi.

Kuinka avuton voi aikuinen ihminen olla... :O

Nyt sinne päivystykseen. Aika kamalaa jos sulla onkin joku vakavampi juttu ja yhtäkkiä menetätä vaikka tajuntasi kivusta tms. Lapsi jää yksin silloinkin selviämään ja hälyttämään apua kun äiti ei ole saanut aikaiseksi mennä ajoissa lääkäriin.

Eikä se ole lapsellekaan reilua että hänen pitää siitä kärsiä ettei äiti hoida itseään kuntoon.

Miksi et muka voi mennä päivystykseen, jos kivut on niin kovat, ettet pysty tehdä mitään?

Pystyn tekemään jotain, eli hoidan lemmikit ja kotitöitä. Varmasti jossain vaiheessa pystyn käymään kaupassa ja huom. kaapeissa on syötävää ei tosin mitään ravinteikasta lämmintä ruokaa mutta kuitenkin mahantäytettä. Puuroa tietysti mitä lapsi ei suostu syömään, mutta itse pärjään sillä. Leipää, juustoa, perunoita, paprikaa, tomaattia, leikkelettä, salaattia, kurkkua, porkkanaa ja pastaa. Ja jotain muutakin mutta ei siis ole tyhjät kaapit. Lapsi tietysti tottunut että teen valmiiksi hyvät ruoat.

[QUOTE="kipeä";29311887]Pystyn tekemään jotain, eli hoidan lemmikit ja kotitöitä. Varmasti jossain vaiheessa pystyn käymään kaupassa ja huom. kaapeissa on syötävää ei tosin mitään ravinteikasta lämmintä ruokaa mutta kuitenkin mahantäytettä. Puuroa tietysti mitä lapsi ei suostu syömään, mutta itse pärjään sillä. Leipää, juustoa, perunoita, paprikaa, tomaattia, leikkelettä, salaattia, kurkkua, porkkanaa ja pastaa. Ja jotain muutakin mutta ei siis ole tyhjät kaapit. Lapsi tietysti tottunut että teen valmiiksi hyvät ruoat.[/QUOTE]

Minusta sinun pitäisi mennä, varsinkin jos et ollenkaan tiedä, miksi vatsa on noin kipeä.

[QUOTE="kipeä";29311871]Mun mielestä voisi kyllä tuon ikäinen käydä kaupassa jos äiti on kipeä. Muuten ei tarvitse kyllä huolehtia minusta ja itsehän en voi oikein syödäkään joten ruoka on hänelle ei minulle. Lähdin tuossa aiemmin käymään kaupassa, mutta valitettavasti minun oli käännyttävä takaisin alkavan kivun vuoksi.[/QUOTE]

Se toki on lapsen asia käykö hän kaupassa ja perheen asia onko hänet siihen opetettu. Vastuuta ja velvollisuutta lapsella ei kuitenkaan siihen ole. Ja minusta kuudesluokkalainenkin on vielä nuori olemaan päiväkausia noin avuttoman huoltajan seurassa kahdstaan.

Kuinka avuton voi aikuinen ihminen olla... :O

Nyt sinne päivystykseen. Aika kamalaa jos sulla onkin joku vakavampi juttu ja yhtäkkiä menetätä vaikka tajuntasi kivusta tms. Lapsi jää yksin silloinkin selviämään ja hälyttämään apua kun äiti ei ole saanut aikaiseksi mennä ajoissa lääkäriin.

Eikä se ole lapsellekaan reilua että hänen pitää siitä kärsiä ettei äiti hoida itseään kuntoon.

Kipu on aaltoilevaa, ei koko ajan ja ei todellakaan sietämätöntä kipua. Kipu voi olla ihan pientä tai keskitasoa. Mutta en ole menettämässä tajuntaani. Ottakaa huomioon, että olen kärsinyt tästä aiemminkin ja se menee alle viikossa ohi. Lääkäriaikaa olisin varannut, mutta mulle sanottiin ei ole aikoja. Eli luultavasti mahakipu menee parin päivän sisällä ohi ja varaan itselle ajan torstaina ensi vuoden alkuun. Tällöin saan ehkä selville mikä mua vaivaa. Tässä ei ole kyse nyt mistään vakavasti, vaikka sama kun mulla olisi flunssa ja sillonhan pitäisi levätä. Nyt tarviin siis lapselta ymmärrystä ja hieman lepoa.

Yhteistyössä