Jo kauppias teki väärin, mutta en tykkäisi itse jos/kun joku ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Puhumattakaan että nykyajan kakaroilla saattaa olla vaikka veitsi taskussa ja sillä alkaa sohia kun oikein ärsyttää, onhan näitä nähty. Mutta koska ne ovat pieniä "puolustuskyvyttömiä" lapsia niin aikuisten ei auta kuin luikkia karkuun vähin äänin.

jos mun tenava olis tehnyt tuollaista, pitäsin kyllä todella matalaa profiilia. en kyllä lehtien palstoilla isoon äänen kailottais asiasta. toki väärin toimi kauppiaskin, eihän nyt ketään lyödä saa. täyin siiotonta sylkeä kenenkään päälle.

Kyllä noi nykyajan teinit on usein jotain ihan muuta kuin "puolustuskyvyttömiä lapsia". Sieltä tulee usein vittua ja hanuria ja haista persettä ja haluukko turpaas ja en varmana poistu ja mitäs aiot tehdä paskapää, voidaan sylkeä päälle ym mukavaa, että en nyt ekana alkais tuotakaan teiniä sympatiseeraamaankaan. Miksi teinit saa terrorisoida muita miten tahtovat? Isänkin asenne paistaa läpi, että ei sillä nyt väliä vaikka poika rikkoo lakia ja soittaa suutaan, kun teinit nyt vaan on tommosia tiiättekö. Kattois peiliin, millaisen ipanan on kasvattanut.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus ja Joxu
No eihän tollaista voi hyväksyä, teki sitten vieras ihminen noin tai oma perheenjäsen. Vaikka oma lapsi räkäisisi purkkarin päin naamaa, niin ei sittenkään saisi vetää turpiin. Tuo on pahoinpitelyä. Jos ei osaa toimia järkevämmin, pitää itse mennä johonkin vihanhallintakurssille jumalauta.
Se olisi ollut oikein toimittu, että olisi ottanut tota pentua niskasta kiinni ja kiikuttanut pihalle.

kukaan ei tiedä mitä siellä ulkona on tapahtunut ennen kun se pentu nakkas sen purkan. Miksi se kauppias on ees jäänyt siihen vänkäämään lasten kanssa. Olis voinut soittaa vartijan varmaan myös paikalle.

14 vuotias on ihan pentu vasta. :(

Saako kauppias sitten vetää myös varastelevia mustalaisia turpiin? Tai palkata jonkun korston vetämään?

ei saa. Tässä muuten huomaa nyt tän mikä on asenne nuoria kohtaan. Jotenkin nuorista ajatellaan lähtökohtaisesti, että ne on ihan kamalia ja että niitä pitää lyödä ja kurittaa että ne oppii. Sama asenne oli havaittavissa silloinkin kun oli se opettajan tapaus, nissä opettaja töni oppilasta. Yleinen mielipide oli opettajan puolella.

[QUOTE="äiti88";29359811]Ei, kyllä mulle tuli ekana mieleen että onpas ihastuttava ja tomera nuori mies. Aukoo päätään kun on tehnyt väärin ja sylkee purkan toisen naamalle.[/QUOTE]

Vaikka sylkisikin, ketään ei saa lyödä nyrkillä päin näköä. Vai koskeeko tuo vaan teinejä? Entä jos kyseessä olisi aikuinen, joka soittaisi suutaan ja sylkisi purkan kauppiaan silmille? Saako tässäkin tapauksessa lyödä nyrkillä päin naamaa?

[QUOTE="äiti88";29359811]Ei, kyllä mulle tuli ekana mieleen että onpas ihastuttava ja tomera nuori mies. Aukoo päätään kun on tehnyt väärin ja sylkee purkan toisen naamalle.[/QUOTE]

joo, oli todella huonoa käytöstä kyllä joo. Mutta mäkin olen käyttäytynyt joskus huonosti, kun vanhempi ihminen on tullut mulle huutamaan, alkanut haukkua vanhempiani, suhtautunut minuun kuin huonompaan ihmiseen. En heittänyt millään, mutta en myöskään puhunut kauniisti, niinkuin mummoille kuuluisi puhua. johtui varmaan siitä, että olin aikuinen, vaikka mummon mielestä olinkin inhottava ja tyhmä nuori.

ei saa. Tässä muuten huomaa nyt tän mikä on asenne nuoria kohtaan. Jotenkin nuorista ajatellaan lähtökohtaisesti, että ne on ihan kamalia ja että niitä pitää lyödä ja kurittaa että ne oppii. Sama asenne oli havaittavissa silloinkin kun oli se opettajan tapaus, nissä opettaja töni oppilasta. Yleinen mielipide oli opettajan puolella.

Häh? Miten tästä huomaa sen?

Se että jotkut ihmiset on eri mieltä sinun kanssa ei vissiin ole suora yhteys siihen että ihmiset inhoaa nuoria ja lapsia.

Häh? Miten tästä huomaa sen?

Se että jotkut ihmiset on eri mieltä sinun kanssa ei vissiin ole suora yhteys siihen että ihmiset inhoaa nuoria ja lapsia.

joo yleensä kun mun kaa ollaan eri mieltä, kyse on jostain paljon isommasta asiasta, jostain yleisestä asenteesta tai salaliitosta. :D

no ei, kun siis oon nyt monesta eri paikast lukenut tätä että mitäs kerjäs. murrosikäisenä on vähän alentunut toi syyn ja seurauksen suhteen tajuaminen ja ton ikäsillä voi tulla joku ihme impulssi, sylkeä vaikka purkka jonkun naamaan, mikä on tietty väärin, mutta se silti ihmetyttää, että nuorilta odotetaan niin hyvää käytöstä, kun kumminkin tuntuu että aikuisen on ihan ok vetästä nyrkillä. tai jos ei ok, niin kumminkin ymmärrettävää.

[QUOTE="vieras.";29359830]Vaikka sylkisikin, ketään ei saa lyödä nyrkillä päin näköä. Vai koskeeko tuo vaan teinejä? Entä jos kyseessä olisi aikuinen, joka soittaisi suutaan ja sylkisi purkan kauppiaan silmille? Saako tässäkin tapauksessa lyödä nyrkillä päin naamaa?[/QUOTE]

Joo, ei saa. Mutta kun tää maailma on sellanen, että jos sä tuolla kaduilla syljet toisia päin ja auot päätäsi, niin ennemmin tai myöhemmin tulee turpaan. Olit sitten aikuinen tai teini. Toisille sen asian opettaa vanhemmat. Toisille vanhemmat opettaa että saa sanoa ja tehdä mitä lystää, koska toiset ei saa sua kuitenkaan lyödä - ja sit itketään kun tosimaailma ei niin toimi. Tuossakaan isä ei ottanut mitään vastuuta poikansa käytöksestä, ainoa vika nähdään kauppiaan tekemisissä.

Poika ehkä oppi läksynsä kovimman kautta ja kauppiaskin saanee teostaan jonkinlaisen rangaistuksen.

• Tykkää
Reactions: misStar

Eihän tässä lähtökohtaisesti monikaan ajatellut mitään, vaan mielipide on varmasti muodostettu vasta sen tiedon perusteella että jätkän purkka oli saavuttanut kauppiaan naaman.

SE on mun mielestä todella ikävää käytöstä.

joo yleensä kun mun kaa ollaan eri mieltä, kyse on jostain paljon isommasta asiasta, jostain yleisestä asenteesta tai salaliitosta. :D

no ei, kun siis oon nyt monesta eri paikast lukenut tätä että mitäs kerjäs. murrosikäisenä on vähän alentunut toi syyn ja seurauksen suhteen tajuaminen ja ton ikäsillä voi tulla joku ihme impulssi, sylkeä vaikka purkka jonkun naamaan, mikä on tietty väärin, mutta se silti ihmetyttää, että nuorilta odotetaan niin hyvää käytöstä, kun kumminkin tuntuu että aikuisen on ihan ok vetästä nyrkillä. tai jos ei ok, niin kumminkin ymmärrettävää.

Mä olen kyllä tässä asiassa kanssasi ihan samoilla linjoilla.
Aika ihmeellistä, että melkolailla typeristä asioista oltaisiin tekemässä lastensuojeluilmoitusta kun on kyseessä pienempi lapsi, mutta teinejä saisikin jo sitten hakata kuin vierasta sikaa :0

Mä mietin vaan kun mulla on tuon ikäinen poika itsellä. Se on tosi kiltti, siis ihan luonnottoman kiltti jopa, noudattaa aina sääntöjä jne. eikä pelaisi rahapelejäkään, mutta jos se joutuis tilanteeseen, jossa tulis sanaharkkaa aikuisen kanssa, niin ehkä kumminkin saattaisi olla, että se aikuinen osais painaa just siitä nappulasta, mikä laukaisis huonon käytöksen. Vaikka onkin tosi hyvä poika, niin tiedän, että ärsytettynä ja kokiessaan tulleensa väärin kohdelluksi, saattaisi olla tosi terävä suustaan ja ehkä myös toimisi tyhmästi.

Olis hirveää, jos tuollainen yksi virhe antais oikeuden aikuiselle lyödä.

[QUOTE="äiti88";29359864]Joo, ei saa. Mutta kun tää maailma on sellanen, että jos sä tuolla kaduilla syljet toisia päin ja auot päätäsi, niin ennemmin tai myöhemmin tulee turpaan. Olit sitten aikuinen tai teini. Toisille sen asian opettaa vanhemmat. Toisille vanhemmat opettaa että saa sanoa ja tehdä mitä lystää, koska toiset ei saa sua kuitenkaan lyödä - ja sit itketään kun tosimaailma ei niin toimi. Tuossakaan isä ei ottanut mitään vastuuta poikansa käytöksestä, ainoa vika nähdään kauppiaan tekemisissä.

Poika ehkä oppi läksynsä kovimman kautta ja kauppiaskin saanee teostaan jonkinlaisen rangaistuksen.[/QUOTE]

Tai sitten se oppii, ettei kannata enää jäädä toiseksi kun tulee turpiin. Ehkä se vaan opettelee lyömään takaisin, kun tulee pataan.

Ja sit jotkut nuoret oikeesti myös on tosi vaikeita. Niillä on itselläänkin vaikeeta se kasvaminen. Ei tietenkäön mitä tahansa saa tehdä, mutta joku purkan heittäminen on aika pientä vielä, jos lyömiseen vertaa.

Voi jessus! TUossa on kaksi yhtä idioottia ihmistä sattunut vastakkain.
Tuo teini, voi luoja, teinit on just tuommoisia ärsyttäviä räkänokkia. "Lälläslää, mä en ole vielä rikosoikeudellisesti vastuussa mistään, mä saan sikailla, häh häh hää!" -asenne.

Ja sit tuo kauppias-Jorma. VOi jessus, mikä idiootti! Olis vaan häätänyt ne siitä ulos, ja kun ne räkänokat oli jo siellä pihalla, niin olis vaan kääntynyt ja lähtenyt tilanteesta pois. Mutta ei, kun on pitänyt ruveta länkyttään ja sitten onkin jostakin syystä napsahtanut päässäkin tuolalisen pikkuisen silmillehyppijän vuoksi ja pitänyt vetää turpaan.
Vankilaan tuollainen sekopää kauppias kuuluu!

"Mikään ei ole enää varmaa" -nii..kyllähän sitä joskus voi tulla sellainen hetki kun maailmannapa vaihtaakin paikkaansa eikä voikkaan ite tehdä mitä haluaa ilman seuraamuksia.
Tokihan siis lyöminen on väärin.
Kuvan lähettämisestä keltaiseen mediaan lisäpisteet.

Lyöminen on aina väärin. Mutta millä tavalla se laittomuuksia tekevä, haistatteleva, uhitteleva ja päin näköä syljeskelevä henkilö (iästä riippumatta) pitäisi saattaa ruotuun, jos ei sanaa usko? Kaikissa kaupoissa ei ole vartijoita ja järjestysmiehiä, ja vaikka olisikin, niin ei heilläkään poliisivaltuuksia ole. Jos poliisit kutsutaan paikalle (ja oletetaan, että he tällaisen takia jopa vaivautuisivat tulemaan), rötöstelijä on heidän saapuessaan todennäköisesti jo ihan jossain muualla...

Ihan oikeasti haluaisin tietää, MITÄ näissä tilanteissa voi tehdä? Jos nyt nuorista puhutaan, he saavat kyllä tosi kummallisen kuvan omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, jos millainen käytös tahansa vain hiljaa hyväksytään.

Yhteistyössä