Järki lähtee... Voinko huudattaa puolivuotasta illalla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voijösses
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29450396:
Älä vaan lähde ehdottelemaan rinnalle nukuttamista...

En, vaan meillä oli unta vastusteleva vauva, eli huuti ja huuti ja huuti. Aluks nukutetiin sylissä keinuttelemalla kunnes parempi tapa oli laittaa sänkyyn ja pullosta maitoa naamaan niin nukahti juoden maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;29450439:
Eroahdistusta xDDD
Eikö eroahdistus vaivaa vaan koiria?
Mihin tämä nykyaika on menossa?
Lapsen huonoll ekäytökselle ja pilalle hemmottelulle keksitään nähtävästi mitä ihmeellisimpiä tekosyitä.
Hurraa vapaa kasvatus!

Lue kehityspsykologiaa. Kyllä, lapsilla on eroahdistusta. Eiköhän se ole lainattu psykologiasta sinne eläinjuttujen puolelle.

En siedä lapsen huonoa käytöstä enkä pilalle hemmottelua. Minulle se vain merkitsee aivan eri asioita, kuin hätäänsä itkevä vauva. Vauvat ylipäätään eivät käyttäydy huonosti, he vain viestittävät eri tunnetilojaan lähinnä itkemällä. Vapaan kasvatuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, että vastaa vauvan hätään.

Ihan yleisesti on luovutta jo aikoja sitten mielipiteestä, että vauvan keuhkoille tekee hyvää huutaa. Sekä muista takapajuisista 70-luvun käsityksistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29450454:
Mistäs oppikirjasta sinä tuon luit ;)
Kukaan ei puhunut sanallakaan lapsen jättämisestä yksin huutamaan.

Sellaisia älyvapaita vastauksia alkoi taas sadella että pakko oli sanoa. Yksin jättäminen vain pahentaa ja huudattaminen myös. Rauhoittelu ja vierellä olo auttaa.

[QUOTE="aapee";29450461]niin tuudita sylissä? Eli siis sylissä voi huutaa sen puolituntia muttei vieressä sängyssä kun olen tosiaan metrin päässä?[/QUOTE]

Kyllä, on eri asia, että lapsi on sylissäsi, kuin että hän ei näe sinua eikä tunne sinua.

Sillä on valtava merkitys lapsen hädälle.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="aapee";29450461]niin tuudita sylissä? Eli siis sylissä voi huutaa sen puolituntia muttei vieressä sängyssä kun olen tosiaan metrin päässä?[/QUOTE]

Ei kyllä sä nyt hylkäät sen vauvan jos lohduttelet metrin päästä. Ties mitä traumoja vauvalle siitä tuleekaan. Jep.
P.s. Olen itse joutunut kokemaan samanlaista, eikä se ollut herkkua. Johdonmukaisesti ja rauhallisesti toimien lapsi oppi kyllä nukahtamaan itse. Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29450496:
Sinulla on ilmeisesti ongelmia luetun ymmärtämisessä?
Edelleen kysyn, ihan hyvällä, että onko sinulla itselläsi lapsia. Kun kuulostavat nuo kommentit niin oppikirjasta luetuilta.

Ystävä pieni pesusieni, jos et usko minua niin ole hyvä ja kysy vaikka naapurin pirkolta. Aivan selvä asia ettei vauvaa saa jättää rääkymään yksin tai muuten hän kärsii. Miksi ihan KAIKKI pitää vääntää rautalangasta? :/ Eikö mitään saa olettaa aikuisten ihmisten myöntävän ja tiedostavan?

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Ystävä pieni pesusieni, jos et usko minua niin ole hyvä ja kysy vaikka naapurin pirkolta. Aivan selvä asia ettei vauvaa saa jättää rääkymään yksin tai muuten hän kärsii. Miksi ihan KAIKKI pitää vääntää rautalangasta? :/ Eikö mitään saa olettaa aikuisten ihmisten myöntävän ja tiedostavan?

Eli ei ole :laugh:
Saa kommentit ihan uuteen mittasuhteeseen.
Ja edelleen sulla on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa. Tai sitte sulla ja meillä muilla on eri käsitys siitä mitä tarkoittaa "jättää yksin"

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29450525:
Eli ei ole :laugh:
Saa kommentit ihan uuteen mittasuhteeseen.
Ja edelleen sulla on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa. Tai sitte sulla ja meillä muilla on eri käsitys siitä mitä tarkoittaa "jättää yksin"

Ap kirjoitti että järki lähtee.. Kyllä aika huolestuttavalta kuulostaa.

Ap kirjoitti että järki lähtee.. Kyllä aika huolestuttavalta kuulostaa.

Siis joo todellakin vaikutat vähän kummallisen naiivilta tyypiltä, ainakin äidiksi. Tiiätkös, että aika monella äidillä, väittäisin, että melkein kaikilla, on hetkiä jolloin todella tuntuu järki lähtevän lasten temppuilujen kanssa. Sitäpaitsi "lapsi kärsii jos jättää huutamaan, kuuluu olla vierellä ja rauhoitella" on ainakin meidän kohdalla täysin puuta heinää koskien isompaa. Isompi 3v huudatettiin kolmena iltana ja tuloksena nyt jo kuukauden kestäneet rauhalliset yöt ja esikoinen omassa sängyssä yöt kokonaan ja nukahtaakin itsekseen. Ei kyllä kärsinyt noista kolmesta illasta kukaan ja nyt lapsi nukkuu paljon paremmin, ja me myös. Mutta hänen kanssaan en joutunut tällaiseen huutamisraivosekoiluun toistuvasti iltaisin kun oli vauva. Siksi nyt kyselen neuvoja.

Siis joo todellakin vaikutat vähän kummallisen naiivilta tyypiltä, ainakin äidiksi. Tiiätkös, että aika monella äidillä, väittäisin, että melkein kaikilla, on hetkiä jolloin todella tuntuu järki lähtevän lasten temppuilujen kanssa. Sitäpaitsi "lapsi kärsii jos jättää huutamaan, kuuluu olla vierellä ja rauhoitella" on ainakin meidän kohdalla täysin puuta heinää koskien isompaa. Isompi 3v huudatettiin kolmena iltana ja tuloksena nyt jo kuukauden kestäneet rauhalliset yöt ja esikoinen omassa sängyssä yöt kokonaan ja nukahtaakin itsekseen. Ei kyllä kärsinyt noista kolmesta illasta kukaan ja nyt lapsi nukkuu paljon paremmin, ja me myös. Mutta hänen kanssaan en joutunut tällaiseen huutamisraivosekoiluun toistuvasti iltaisin kun oli vauva. Siksi nyt kyselen neuvoja.

Sinä se tässä vaikutat naiivilta, kun kysyt voiko huudattaa pikkuvauvaa? Ja vielä kahden lapsen äitinä. Ja kirjoitat että järki lähtee niin eikö sulla laukkaa sen vertaa että ymmärrät olevan ihmisiä ketkä oikeasti pimahtavat ja saattavat tehdä jotain kamalaa sille lapselle? Kannattaa kirjoittaa mielummin vaikka että turhauttaa tai väsyttää kun että järki lähtee ja kysyä saako "huudattaa" vauvaa.

Sinä se tässä vaikutat naiivilta, kun kysyt voiko huudattaa pikkuvauvaa? Ja vielä kahden lapsen äitinä. Ja kirjoitat että järki lähtee niin eikö sulla laukkaa sen vertaa että ymmärrät olevan ihmisiä ketkä oikeasti pimahtavat ja saattavat tehdä jotain kamalaa sille lapselle? Kannattaa kirjoittaa mielummin vaikka että turhauttaa tai väsyttää kun että järki lähtee ja kysyä saako "huudattaa" vauvaa.

Hmm... Tästä aiheesta löytyy kyllä muidenkin "naiivien äitien" aloituksia eri palstoilla. Taidat olla vähän herkkis :D Ja hei, mä oon huomattavasti vanhempi kuin sinä, joten en nyt lähtis huutelemaan. Ja koulutukseltani sosionomi, lapsiin ja nuoriin erikoistunut. Silti voin myöntää, että järki lähtee kyllä välillä, ei sille mitään mahda. Eikä sen ilmaiseminen pitäisi nyt herättä mielestäni välitöntä huolta, että ehkä surmaan nyt koko perheeni kun vauva huutaa iltaisin. Ja sinulle tiedoksi, jos joskus lapsen saat, ei jokaiseen vauvan huutoon tarvi välittömästi vastata ja lapsi voi hetken huutaa ilman, että kärsii siitä piirun vertaa.

Ja miksi lapsiin ja nuoriin erikoistunut kasvatusalan ammattilanen kysyy neuvoja? Noh, koska kaikki ei mene niin kuin oppikirjassa ja KOKEMUKSEN ääni on usein paras. Luotan toisten äitien kokemuksiin, heiltä saa usein hyviä vinkkejä ja ohjeita miten kannattaa toimia tai mitä kannattaa kokeilla.

Hmm... Tästä aiheesta löytyy kyllä muidenkin "naiivien äitien" aloituksia eri palstoilla. Taidat olla vähän herkkis :D Ja hei, mä oon huomattavasti vanhempi kuin sinä, joten en nyt lähtis huutelemaan. Ja koulutukseltani sosionomi, lapsiin ja nuoriin erikoistunut. Silti voin myöntää, että järki lähtee kyllä välillä, ei sille mitään mahda. Eikä sen ilmaiseminen pitäisi nyt herättä mielestäni välitöntä huolta, että ehkä surmaan nyt koko perheeni kun vauva huutaa iltaisin. Ja sinulle tiedoksi, jos joskus lapsen saat, ei jokaiseen vauvan huutoon tarvi välittömästi vastata ja lapsi voi hetken huutaa ilman, että kärsii siitä piirun vertaa.

Ja miksi lapsiin ja nuoriin erikoistunut kasvatusalan ammattilanen kysyy neuvoja? Noh, koska kaikki ei mene niin kuin oppikirjassa ja KOKEMUKSEN ääni on usein paras. Luotan toisten äitien kokemuksiin, heiltä saa usein hyviä vinkkejä ja ohjeita miten kannattaa toimia tai mitä kannattaa kokeilla.

Katso vastauksia, muutkin ovat kirjoittaneet tyyliin "ET saa!!" Miten voi olla mahdollista ettei sosiaalialan ammattilaisella raksuta tuon enempää? Vauvan huutoon tulee vastata, halusit sinä sitä tai et ja hyvin harmillista että olet todella noin pihalla sekä äitinä että ammattilaisena. Totta kai leikki - ja uhmaikäisen huudosta voi kysyä ja ihmetellä, mutta vauvaikäinen tarvitsee hoitajan kuka jaksaa ja vaivautuu vastaamaan itkuun. Vauvan kanssa ei neuvotella tai sovita, että äidillä on oikeus nyt nukahtaa oota hetki. Tsempiä nyt kuitenkin.

Katso vastauksia, muutkin ovat kirjoittaneet tyyliin "ET saa!!" Miten voi olla mahdollista ettei sosiaalialan ammattilaisella raksuta tuon enempää? Vauvan huutoon tulee vastata, halusit sinä sitä tai et ja hyvin harmillista että olet todella noin pihalla sekä äitinä että ammattilaisena. Totta kai leikki - ja uhmaikäisen huudosta voi kysyä ja ihmetellä, mutta vauvaikäinen tarvitsee hoitajan kuka jaksaa ja vaivautuu vastaamaan itkuun. Vauvan kanssa ei neuvotella tai sovita, että äidillä on oikeus nyt nukahtaa oota hetki. Tsempiä nyt kuitenkin.

Ei jumalauta sä oot sekasin :D T: Esimerkillisen 3-vuotiaan kasvattanut, sosiaalialan urallansa edennyt epäonnistunut kasvattaja ja äiti

Ps. En arvostelisi nyt ihan kauheesti toisten äitiyttä jos en itse olis ainuttakaan kersaa maahan pyöräyttänyt.

Ja olen vastannut huutoihin, olen ollut METRIN PÄÄSSÄ! Silittänyt välillä ja puhellut, pitänyt sylissä kun huuto yltyy mutta se on ollut tuloksetonta. Urpo. Et osaa lukea. En oo teljennyt vauvaa mihinkään toiseen huoneeseen yksin parkumaan ikinä enkä niin tekisikään.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ei jumalauta sä oot sekasin :D T: Esimerkillisen 3-vuotiaan kasvattanut, sosiaalialan urallansa edennyt epäonnistunut kasvattaja ja äiti

Ps. En arvostelisi nyt ihan kauheesti toisten äitiyttä jos en itse olis ainuttakaan kersaa maahan pyöräyttänyt.

No miten on mahdollista että silti kysyt saako vauvaa huudattaa vapaasti? Lapsikin tietää ettei saa. :D Öitä!

• Tykkää
Reactions: baby-mama
No miten on mahdollista että silti kysyt saako vauvaa huudattaa vapaasti? Lapsikin tietää ettei saa. :D Öitä!

Missäs mä noin kysyin? Ajattelin, että saako lasta huudattaa ja odottaa, että nukahtaa. Välillä rauhoitellen, eli ei nosta syliin nukahtamaan!! Sinä ihan omatoimisesti päättelit, että jätän lapsen yksin jonnekin kiljumaan enkä mene muuta kuin piipahtamaan paikalla. Ota selvää jos et ymmärrä äläkä tule huutelemaan älyttömyyksiä.

Minunkin vauvallani oli n. puolivuotiaana hetken vaihe, ettei illalla saanut millään nukkumaan. Valvoin joskus vielä klo 11 kanniskellen ja hyssytellen häntä sylissäni. Se on ohimenevää, jos yhtään lohduttaa. Tuon ikäisellä ei meillä ainakaan ole ollut vielä unirytmit oikein kohdallaan enkä lähtenyt kamalasti päiväuniakaan rajoittelemaan. Meillä vauva nukahti kuitenkin jotenkin vaunuihin, joita oli helpompi keinutelle ja vetää perässään mitä kantaa lasta kokoajan sylissä. Vauva jopa nukkui öitäkin välillä vaunuissa kun en viitsinyt nostella omaan sänkyyn kun viimein sain nukkumaan. Kannattaa kokeilla myös kantoreppua, helpottaa kantamista ja saa omat kädet vapaaksi.

Happygirl vois tosiaan yhden vauvan kanssa elää yhden vuoden ensin ja tulla sitten kertomaan kokemattomuuden tuomalla varmuudella että miten pitää toimia.
Ap:lle, itsellä on nyt 10 kk vauveli joka on todella tissitakiainen ja herää vielä mooooonta kertaa yössä tissille vain nukahtaakseen.. Ja joo, välillä todellakin tuntuu että JÄRKI LÄHTEE. Oon miettinyt jo sieltä 6kk asti unikoulua koska se jeesais minun jaksamista. Mutta en ole raaskinut unikoulutella kuitenkaan ja aina kun luen jonkun unikoulua vastustavan kirjoituksen niin pelkään että teen vahinkoa vauvalle jos unikoulutan...siispä edelleen öisin heräillään..

Unikoulu on kuitenki edessä ja meinaan toteuttaa sen niin että tassuttelen ja kun se tuskin rauhottaa niin nostan syliin ja lasken takaisin heti kun on rauhottunut. Yksin en huudata vaikka en uskokaan että enää välttämättä perusturvallisuuteen vaikuttais vaikka huutais hetken yksinkin.

Tehkää te niin kuin tuntuu parhaalle. Joa et jaksa puolta tuntia kannella niin oppisiko että simahtais syliin kun istut ja heijaat? Tai sitten annat itkeä kun oot siinä lähellä kuitenkin.. Tsemppiä!!

Meillä poika huusi kanssa aika paljon pienempänä. Meillä toimi nukuttamisessa se, että laitettiin poika vaunujen kantokoppaan nukkumaan ja sitten laitettiin keppi (esim mopin varsi) meidän sängyn ja pinnasängyn väliin.

Laitettiin se kantokoppa kahvoistaan roikkumaan siihen keppiin ja istuskeltiin siinä sängyn reunalla ja heiluteltiin ees taas kunnes poika nukahti.:)

Sitten vaan nostettiin poika nukkuvana kantokopan kanssa sinne pinnasänkyyn, ei otettu poikaa pois kantokopasta.

Ihan oma viritys, mutta meillä se toimi.;) Ei tarvinnut kanniskella itkevää vauvaa sylissä.:)

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia että en tiedä onko tästä jo puhuttu :ashamed:

Mutta millaiset nukkumaanmenorutiinit teillä on? Me mennään jonkin aikaa ennen nukkumaan menoa makuuhuoneeseen hämärään, puetaan usein yöpuku siellä ja sitten luetaan joku ihan lyhyt iltasatu (tuon ikäinen ei jaksa pitkään keskittyäkkään). Sitten olen antanut yleensä tissiä, välillä on saanut pullosta velliä. Tässä vaiheessa olen laittanut yövalonkin pois jolloin huoneessa on pimeää (meillä on sälekaihtimet eli kesälläkin saa aika hämäräksi) ja olen laulanut vielä unilaulun (meillä se on aina ollut sama, päivänsäde ja menninkäinen). Nykyään tarpeeksi väsyneenä alkaa pilkkiä jo lauluvaiheessa, muuten kun laitan pinnasänkyyn ja lähden pois niin nukahtaa vartin sisällä itsekseen.

Ajoittain on itkeskellyt hieman (aika harvoin), mutta itkusta kuulee että loppuuko se nopeasti vai onko sellainen itku ettei todellakaan ole menossa nukkumaan. Meillä ei myöskään tassuttelu-unikoulut jne ole toimineet, eli jos ei sylissä ala pilkkiä niin nukahtaa nimen omaan yksin parhaiten, eli aika lapsikohtaista sekin.

Rutiinista voi olla apua niin lapsi tajuaa jo etukäteen varautua että nyt mennään nukkumaan. Päikkäreillä rutiini on vaan että menen sinne hieman hämärään (mitä nyt päivällä voi olla) huoneeseen ja annan hieman rintaa jonka jälkeen laitan sänkyyn.

Nyt lapsi on jo muutamaa päivää vaille 11kk ja varsinkin päivisin tuo imetys ei edes tunnu olevan kovin tarpeellinen lapselle, ei aina edes jaksa siinä tissillä olla jolloin nostan vaan suoraan sänkyyn. Iltasatu jätetään myös joskus väliin väsymyksen mukaan. Tärkeintä on se että hetkeä ennen rauhoitutaan siellä hämärässä huoneessa. Mutta tällä rutiinilla ollaan menty jo 4-5kk iästä. Ja nukkumaanmenoaika on pysynyt aikalailla siinä omalla paikallaan samoista ajoista, kun kiinteiden aloituksen jälkeen tuli päiviinkin tasainen rytmi. Meillä ihan selvästi nuo syöttöajatkin on ratkaisevasti vaikuttaneet siihenkin että päiväunet ja yöunet onnistuu ajallaan. Tietenkin sairastelut ja muut on vaikuttaneet rytmiin.

Kai nyt kuitenkinn ymmärrät että kolmivuotiaan nukuttaminen on hiemann eri asia kuin puolivuotiaan.....

Vauva-sivuston puolelta löytyy artikkelia lapsen fysiologisista reaktioista sille jos äiti nukuttaa lasta samsssa huoneessa,mutta ei nosta syliin... <-ei hyvä juttu.

Minäkin noita iltarutiineja,.onko lasta totutettu omaan sänkyyn ollenkaa? Nukkuuko esim päiväunetkin vaunuissa ja sit yks kaks illalla pistetää äidin sylistä pinnasänkyyn?
Luetko laulatko lapselle häne ollessa vielä hereillä häne ollessa omassa sängyssä, tietääkö lapsi että tämä on häne oma tuttu paikka. Päivällä on hyvä totuttaa, tutustuttaa, "sietämään", pitämään omaa sänkyä ihan hyvänä paikkana antamalla sinne muutama lapsen lempilelu mukaa, kun samalla leikität lasta/puuhailet samassa huoneessa, juttelet mukavia.

Katso MLL:llä on hyvä ohjelehtinen nykyajan unikouluista.
Muillekin tiedoksi, pienen lapsen unikoulu ei tarkoita (enää nykyaikana) huudattamista. Supernannyn ohjeet ei sovellu vauvoille!

Meillä tuon ikänesenä, kun ei jaksanu sylissä kanniskella-ja herättää kun laitto omaa sänkyyn, nii laitettii kans kantokoppaan, sitä oli helpompi kanniskella ja kiikata, lapsi oli valmiiks makuuasennossa. Sit vaa lapsi kasseineen pinnasänkyyn ja vähän kahvasta nostella jos alkoi heräillä. Meillä se kantokasi oli muutenkin paljon unikäytössä, rauhotti lasta..jos säpsähteli nukkuessaa..
Nyt juuri tuossa vuotias meillä rauhoitellaa sylissä, ite sängyssä istuen...

Mut hei kaikkinensa, nii jokainenhan me itse tiedetää parhaiten - päätellen ainakin noista kokeneista vastauksista mitä nuorin sai. Sinänsä vaan taas huvittavaa, että vaikka sitä omaa tietotaitoa ja auvoiseksi tehnyttä kokemusta on toisilla jo ainakin yhden lapsen verran, nii silti -91syntynyt saattaa olla se joka osastolla hoitaa lapsesi unikoulun ja opettaa hyvät nukutustavat. Kiitos nuorimman, nii ainakin muut sai lisää itsevarmuutta, muuta ajateltavaa ja hyvän äidinn tunteen kun pääsi pätemää nuorimmalle.

Yhteistyössä