Koko päivän supistelua, menkkakipuja, maha sekaisin, jatkuva kakkahätä ja tuntuu painetta alapäässä. Apua?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 39
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 39

Vieras
Otsikossa kuvailemiani oireita eli kuukautiskipumaista jomotusta, satunnaisia supistuksia, maha sekaisin niin että tuntuu kuin olisi jatkuva kakkahätä ja usein joutuukin ripulille vessaan mutta tulee vain vähän löysää... lisäksi on sellainen outo paineen tunne alapäässä, peräsuolta kohti ja tuonne lantioon. Kuinkahan kauan tätä uskaltaa pitää eli odotella kotona kunnon supistuksia? Aiemmat synnytykset on käynnistetty ja mulla ei siis tietoakaan ns. normaaleista, luonnonmukaisista supistuksista ja synnytyksen käynnistymisestä. Viikko sitten kohdunsuu 3-4 cm auki, sen jälkeen joka päivä ja yö supistuksia... sairaalaan 15-20 min matka. Uskallanko mennä nukkumaan ja odotella josko supistukset säännöllistyvät yms.?

En muuten tiedä sanoa mutta sen sanoisin että jos susta tuntuu että tilanne pitäis tarkistaa niin sit käyt tarkistuttamas sen. Nytki voisit mun mielestä käydä näytillä ihan oman mielenrauhas takia.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
No, mulla alkoi kunnon supistukset (niin, että kieriskelin suunnilleen lattialle ja jämähdin tulikuumaan suihkuun pariksi tunniksi) yöllä kello 03:00 ja synnytin siitä 19 h päästä. Eivätkä millään päästäneet sairaalaan, kun vasta sitten kun supistukset olivat sitä ja tätä, eli sitten siinä vaiheessa kun oli supistellut helvetinmoisesti kai 11 h. Että en mä nyt usko, että se vauva kohta sieltä lennähtää - tai mistä minä tiedän :D.

Tosiaan sellainen jatkuva alaselkä- ja alavatsakipu, jomotus ja lievä polttelu. Sitten tulee niitä varsinaisia supistuksia ja paineen tunteita alaspäin. Ei nää kipeitä ole verrattuna käynnistyksen aiheuttamiin kipuihin, ne oli 1-10 asteikolla 11-12 mutta nämä mun nykyiset supistus- ym. kivut on ehkä 2-3, joskus 4.

[QUOTE="Jenis";29476832]Sinuna kävisin näytillä. Mun molemmat synnytykset on alkaneet tuohon tyyliin, ja olleet _todella_ nopeita toimituksia.[/QUOTE]

Hmmm... yksin pitäs mennä, lapset on jo nukkumassa ja mies jäis niiden kanssa. Entäs jos ne ottaa mut sisälle sinne niin miten mies vie lapset hoitoon ja tulee mun luokse... enkä muutenkaan kehtais keskellä yötä tai näin myöhään mennä ns. turhan takia.

Menisin kyllä näytille. Mielummin monta kertaa edestakas kuin liian myöhään lähtö.. Toi paineentunne on vähän sellainen kun itse en ole sitä tuntenut kuin vasta ponnistusvaiheeseen mentäessä, mutta jos supparit on epäsäännöllisiä/tehottomia niin ei kai se "mitään" ole?

Menisin kyllä näytille. Mielummin monta kertaa edestakas kuin liian myöhään lähtö.. Toi paineentunne on vähän sellainen kun itse en ole sitä tuntenut kuin vasta ponnistusvaiheeseen mentäessä, mutta jos supparit on epäsäännöllisiä/tehottomia niin ei kai se "mitään" ole?

No siis ei tämä sellaista painetta (ponnistamisen tarvetta) ole kuin synnytyksen ponnistusvaiheessa, mutta jonkinlaista tunnetta siitä, että pää ilmeisesti painaa alapäätä vasten.

Ja ei nämä supistukset tosiaan säännöllisiä ole, vaan satunnaisia ja kipu tosi lievä, välillä lähes olematon. Enemmän tosiaan sellaista kuukautiskipumaista jomotusta alavatsalla ja alaselässä.

Hmmm... yksin pitäs mennä, lapset on jo nukkumassa ja mies jäis niiden kanssa. Entäs jos ne ottaa mut sisälle sinne niin miten mies vie lapset hoitoon ja tulee mun luokse... enkä muutenkaan kehtais keskellä yötä tai näin myöhään mennä ns. turhan takia.

Mutta jos homma on jo käynnissä, niin mitäs sitten? En tosiaan halua pelotella, mutta sinuna ainakin soittaisin synnärille jo tänään. Kuopus meinasi syntyä sairaalan parkkipaikalle, eikä mullakaan ollut yhtään kipeää supistusta ennen sitä ;)

Tosiaan sellainen jatkuva alaselkä- ja alavatsakipu, jomotus ja lievä polttelu. Sitten tulee niitä varsinaisia supistuksia ja paineen tunteita alaspäin. Ei nää kipeitä ole verrattuna käynnistyksen aiheuttamiin kipuihin, ne oli 1-10 asteikolla 11-12 mutta nämä mun nykyiset supistus- ym. kivut on ehkä 2-3, joskus 4.

Sanoisin tähän että jos llet kokenut käynnistetyn synnytyksen, normi synnytys ei ole mitään verrattuna siihen.
Itse ihmettlen vielä tänäkin päivänä oliko kuopuksen synnytys todella niin helppo? Missä se kaikki tuska ja sietämätön kipu oli?
Vain kuvailemaasi poltetta, muutama napakka supistus, ponnistukset ja potra poika maailmassa. Ihan jotain muuta kuin käynnistetty! Mene tarkastuttamaan tilanne.
Meillä olisi poika syntynyt kotiin jos olisin tuskaa jäänyt odottamaan.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="Jenis";29476874]Mutta jos homma on jo käynnissä, niin mitäs sitten? En tosiaan halua pelotella, mutta sinuna ainakin soittaisin synnärille jo tänään. Kuopus meinasi syntyä sairaalan parkkipaikalle, eikä mullakaan ollut yhtään kipeää supistusta ennen sitä ;)[/QUOTE]

Soitin synnärille, kätilö sanoi vaan että ei voi puhelimessa tietää eikä tutkia tilannetta mutta, jos kivut antaa periksi, niin odota kotona. Ei väliä supistusten säännöllisyydellä tai epäsäännöllisyydellä, ripuloinnilla tai muilla vatsan oireilla. Sitä toisteli monta kertaa puhelimessa, että "ei voi tietää, mutta jos kivut sallii, niin ole kotona, kyllä sä sit tiedät kun on tosi kyseessä...".

Soitin synnärille, kätilö sanoi vaan että ei voi puhelimessa tietää eikä tutkia tilannetta mutta, jos kivut antaa periksi, niin odota kotona. Ei väliä supistusten säännöllisyydellä tai epäsäännöllisyydellä, ripuloinnilla tai muilla vatsan oireilla. Sitä toisteli monta kertaa puhelimessa, että "ei voi tietää, mutta jos kivut sallii, niin ole kotona, kyllä sä sit tiedät kun on tosi kyseessä...".

Tuolla periaatteella oisin synnyttänyt kaikki neljä lastani kotona. Ei oo koskaan ollut mitään "kunnon kipuja".

Noilla ohjeilla mun poika olisi syntynyt kotiin. Minä en todella tiennyt, vasta sitten kun alkoi ponnistuttaa...

Sanoisin tähän että jos llet kokenut käynnistetyn synnytyksen, normi synnytys ei ole mitään verrattuna siihen.
Itse ihmettlen vielä tänäkin päivänä oliko kuopuksen synnytys todella niin helppo? Missä se kaikki tuska ja sietämätön kipu oli?
Vain kuvailemaasi poltetta, muutama napakka supistus, ponnistukset ja potra poika maailmassa. Ihan jotain muuta kuin käynnistetty! Mene tarkastuttamaan tilanne.
Meillä olisi poika syntynyt kotiin jos olisin tuskaa jäänyt odottamaan.

Mulla on usein myös kuukautisten aikaan tosi kovat kuukautiskivut, mutta ne on jopa kovemmat kuin mitä nyt nämä kk-kivun tyyliset jomotukset. Käynnistyksen aiheuttamat kivut taas oli tosiaan yhtä helvettiä, tauotonta kipua niin että taju meinasi lähteä.

Mä oon tässä nyt niin monena iltana ja päivänä odottanu niitä synnytyssupistuksia, mutta jotenkin pettynyt kun niitä ei ole tullutkaan. Joka yö herännyt lieviin supistuksiin ja sitten aamulla ollut pettynyt kun ei synnytys käynnistynytkään. Niin jotenkin nyt tuntuu tosi tyhmältä mennä näillä kivuilla synnärille tutkittavaksi, pelkän että suunnilleen nauravat mut ulos sieltä jos ei ole mitään edistystä viikon takaiseen.

Jos mää olisin jääny kuopuksen kohdalla odottelemaan kipeitä supistuksia niinen olis ehtiny edes kotipihaa kauemmas ku lapsi synty, supisteli tosi lievästi pari tuntia sit pari kipeetä supistusta ja sit olinkin jo 10cm auki.

OK - noilla ohjeilla mä oisin synnyttänyt molemmat lapseni kotiin, niinku tossa oli muutama muukin kommentoinut :D Mutta sullahan ei vissiin oo pitkä matka sairaalaan, eli sen puoleen voi vähän odotellakin. Ainakin lapsenvahdille kuitenkin laittaisin viestiä, että pitää puhelimen päällä :D

Mulla on usein myös kuukautisten aikaan tosi kovat kuukautiskivut, mutta ne on jopa kovemmat kuin mitä nyt nämä kk-kivun tyyliset jomotukset. Käynnistyksen aiheuttamat kivut taas oli tosiaan yhtä helvettiä, tauotonta kipua niin että taju meinasi lähteä.

Mä oon tässä nyt niin monena iltana ja päivänä odottanu niitä synnytyssupistuksia, mutta jotenkin pettynyt kun niitä ei ole tullutkaan. Joka yö herännyt lieviin supistuksiin ja sitten aamulla ollut pettynyt kun ei synnytys käynnistynytkään. Niin jotenkin nyt tuntuu tosi tyhmältä mennä näillä kivuilla synnärille tutkittavaksi, pelkän että suunnilleen nauravat mut ulos sieltä jos ei ole mitään edistystä viikon takaiseen.

Mä sanoisin että luota omaan vaistoos tässä jutussa. Ei ne synnärillä tosiaan voi tietää mitä sun alakerras tapahtui näkemättä.
Sitä kun on kokenut käynnistetyn synnytyksen niin normi synntytys ei ole mitään siihen verrattuna. Mutta sitä vaan odottaa sitä samanlaista tuskaa ja tauotonta helvettiä. Mulla sitä ei tullut. Kuunlostele oloas ja mene käymään, ei ne sua pois käännytä ennen tutkimista. Parempi tutkituttaa kuin että lapsi syntyy sairaalan ulkopuolelle.

[QUOTE="Jenis";29476922]OK - noilla ohjeilla mä oisin synnyttänyt molemmat lapseni kotiin, niinku tossa oli muutama muukin kommentoinut :D Mutta sullahan ei vissiin oo pitkä matka sairaalaan, eli sen puoleen voi vähän odotellakin. Ainakin lapsenvahdille kuitenkin laittaisin viestiä, että pitää puhelimen päällä :D[/QUOTE]

Miten nopeita synnytyksiä sulla ap on ollut? Onko ajat pienentymeet ekan ja tokan välillä?
Mulla eka synty kuudessa tunnissa ja toinen kolmessa.

En edes uskaltais luottaa siihen et aikasemmin ollu pitempiä synnytyksiä, mun eka kesti 17,5tuntia ja toinen synnytys sen kolmisen tuntia ja sitä ennen ei siis mitään supistuksia,toi kolme tuntia siis ekasta supparista laskettu ja sisälsi tosiaan vaan muutaman kipeen supistuksen, edes ponnistusvaiheessa ei tullu mitenkää säännöllisesti noita suppareita

Sanoisin että mene nukkumaan. Jos pystyt nukkuun ei todennäköisesti ole kiire sairaalaan. Jos et voi nukkua niin sitte näytille.
Toki jos susta ittestäs tuntuu että olis hyvä käydä näytillä niin sit käy. Ei ne sieltä naura pihalle, varsinkin kun ei oo neuvolakaan auki.
Itte ku menin toista synnyttämään niin kätilö hyvin vasten tahtosesti suostu tutkimaan kysyttyään ensin että eikö ne neuvolassa tutki ja mä ilmotin että tietääkseni neuvolaan ei mennä synnyttämään. Kannattaa luottaa vaistoonsa eikä ootella sitä hirveetä kipua, jos susta tuntuu että synnytys on käynnissä niin todennäköisesti se on.

[QUOTE="femin";29477112]Mä ainakin odottaisin seuraavan vuorokauden puolelle, ettei tarvi maksaa muutamasta tunnista... :D (Jos siis pystyy kotona vielä olemaan)[/QUOTE]

Heh, tätäkin mä itse asiassa mietin. :D Ja pystyn hyvinkin olemaan.

Yhteistyössä