Miksi pienet keskoset (rv 24-39) syntyy aina sektiolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama82"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama82"

Vieras
Vai voiko pienetkin keskoset syntyä alakautta?

Mulla on yksi lapsi syntynyt rv 36+4 ja oli tuuria että pääsin noin hyville viikoille!
Olin rv27-32 vuodelevossa. Mulle on tehty 10v sitten loop hoito ja kohdunkaulaa on jäljellä vain 2cm, joten seuraavassa raskaudessa taas sama riski.

Mietin että jos vauva syntyy alle rv30 niin voinko silti mahdollisesti synnyttää toisenkin alakautta?

Mun eka lapsi on jo 7v enkä ole vielä raskaana niin ei voi vielä mistään neuvolasta kysellä.

Varmaan siksi, että supistukset voivat olla keskoselle riski ja sektiolla vauva saadaan nopeammin jatkohoitoon.
Mä olisin synnyttänyt keskosen alakautta (ei pikkukeskonen enää) mutta mun voinnin heikettyä päädyttiin kiireelliseen sektioon. Synnytyksen käynnistystä ennen testasivat että vauva kestää supistukset.

Pienet keskoset eivät kestä syntymää luonnollista tietä (liian hauraita) ja siksi ne otetaan aina sektiolla.

Rv 30 -> saa synnyttää (jos ei mitään muuta estettä ole) luonnollisesti. Mä synnytin omani rv31+4.

[QUOTE="vieras.";29483120]mulle taas sanottiin että jos vauva lähtis syntymään keskosena ni sit saan synnyttää alakautta, muuten sektio[/QUOTE]

Tarkoitatko että jos synnytys käynnistyy itsestään niin sitten saa synnyttää pienenkin keskosen alakautta?

Meidän vauvamme synnytys päätettiin käynnistää maanantaina viikolla 40+3. Perjantaina pääsin kotiin viikonlopuksi sillä ohjeella, että jos tulee vähänkin supistuksia, pitää heti tulla sairalaan, koska tulossa oli alle kolmekiloinen vauva ja pienet vauvat eivät kestä supistuksia kovinkaan hyvin.
Lapsen syntymäpaino oli 2860 g.

[QUOTE="a p";29483155]No mutta varmaan joskus on pieni keskonen syntynyt alakautta ennen kuin on ehditty sairaalaan?? Miksi se on ehdoton EI ennen rv30?

Mulla kesti ekan synnytys 5h ja jos toka tulee nopeammin niin saattaa hyvinkin olla että en ehdi sairaalaan. Mikäli synnytys alkaa taas vesien menolla.[/QUOTE]

Edelleen siksi koska lapsi on niin hauras ettei kestä supistuksia ja synnytystä! Lapsi saattaa kuolla jo ennen kuin syntyy, ja vielä suuremmalla todennäköisyydellä silloin jos synnytys on nopea (eli erittäin rasittava).

Kannattaa kysyä sairaalasta! Kätilöt ja synnytyslääkärit tietävät varmasti parhaiten. Rv:n lisäksi myös sikiön koko ja vointi varmasti vaikuttaa synnytystapaan.

Meidän pojat syntyivät alakautta rv 30+2. Eppari tehtiin jotta vauvat saadaan mahdollisimman nopeasti ulos, ei repeämäriskin takia.

[QUOTE="a p";29483108]Okei, miten se voidaan testata kestääkö vauva supistukset?[/QUOTE]

Mulle laitettiin tippa (oksitosiini-?) mikä käynnisti supistukset ja samalla seurasivat ettei vauvan syke laske tai nouse liikaa. Syke reagoi kai supistuksiin aina jollain tavalla, ainakin esikoiseni normaalissa synnytyksessä piti loppuvaiheessa hengitellä hieman ja ponnistaa nopeasti lopussa kun syke alkoi laskea (johtui ilmeisesti melko tiukasti kaulan ympärillä olleesta napanuorasta) mutta keskosella varmaan seuraavat normaalia tarkemmin ja toki sektioon jos vauvan vointi huononee.

[QUOTE="zxc";29483164]Meidän vauvamme synnytys päätettiin käynnistää maanantaina viikolla 40+3. Perjantaina pääsin kotiin viikonlopuksi sillä ohjeella, että jos tulee vähänkin supistuksia, pitää heti tulla sairalaan, koska tulossa oli alle kolmekiloinen vauva ja pienet vauvat eivät kestä supistuksia kovinkaan hyvin.
Lapsen syntymäpaino oli 2860 g.[/QUOTE]

Mun tyttö painoi 2390g sillon rv 36+4 kun syntyi ja kukaan ei koko synnytyksen aikana puhunut että mun synnytys tulisi olemaan normaalista poikkeava. Paikalla oli vaan kätilö ja mulle jäi kuva että oli ihan normaali synnytys, ponnitusvaihe 15min ja ei tehty epparia... repesin 6 tikin verran.

Mulle laitettiin tippa (oksitosiini-?) mikä käynnisti supistukset ja samalla seurasivat ettei vauvan syke laske tai nouse liikaa. Syke reagoi kai supistuksiin aina jollain tavalla, ainakin esikoiseni normaalissa synnytyksessä piti loppuvaiheessa hengitellä hieman ja ponnistaa nopeasti lopussa kun syke alkoi laskea (johtui ilmeisesti melko tiukasti kaulan ympärillä olleesta napanuorasta) mutta keskosella varmaan seuraavat normaalia tarkemmin ja toki sektioon jos vauvan vointi huononee.

Samoin mäkin sain oksitosiinia -olin ensin saanut supistuksia estävää lääkettä, mutta kun synnytys vaan eteni niin sitten sitä päätettiin vauhdittaa. Vauvojen sykettä seurattiin ensin mahan päältä ja sitten kun eka oli syntynyt niin toiselle laitettiin anturi päähän sinne kohtuun. Se seurasi sykkeen lisäksi myös happisaturaatiota.

Kyllä mun tuttavan lapsi syntyi ala kautta vaikka syntyinkin joskus rv 25-27 (en muista tarkkaan). Yrittivät estää syntymistä viimeiseen asti mutta sitten vaan syntyi ja ihan normaalia reittiä..

Olen ymmärtänyt, että sektioon mennään vain kun lapsen tai äidin vointi on uhattuna. Itse olen synnyttänyt alakautta alle rv25, koska synnytys oli käynnistynyt ja vauva tulossa oikein päin ulos.

Mun keskoset on syntyneet rv 30 ja 34, rv 30 vauvan olisi pitänyt syntyä sektiolla, koska hänen oli vaara saada minulta streptokokkitulehdus, niin vaan päätyivät kuitenkin alatiesynnytykseen ja poika sai sen tartunnan. Kuitenkin tällä keskosuudella, alatiesynnytyksellä ja vaikealla yleistulehduksella oli seurauksena aivoverenvuoto ja aivovamma, josta nyt jäljellä diagnoosi laaja-alainen kehityshäiriö, aspergerin ja adhd:n piirteitä molempia. Pienempänä lievä cp-vamma mutta nykyisin sitä ei paljoa huomaa, vähän vasemman jalan ja käden kömpelyyttä/jäykkyyttä ainoastaan. Lääkärit puhuu, kuinka pojan tilanne on suorastaan ihme, että alun vaikeudet olisivat voineet johtaa kuolemaan, eikä se kaukana ollutkaan tai esim. pyörätuoliin loppuiäksi. Pitäisi siis olla onnellinen tästä, mutta kyllä kalvaa mahdollinen hoitovirhe, parikin sellaista synnytykseen liittyvää.

Olin sairaalassa vuodelevossa viikolta 27+3 asti. Koko ajan meinasi syntyä ja tyttö syntyikin 30+5 alakautta. Kyllä olisin jo silloin 27+3 saanut synnyttää alakautta jos kaikki olisi mennyt koko ajan hyvin.

[QUOTE="vieras.";29483266]Mun keskoset on syntyneet rv 30 ja 34, rv 30 vauvan olisi pitänyt syntyä sektiolla, koska hänen oli vaara saada minulta streptokokkitulehdus, niin vaan päätyivät kuitenkin alatiesynnytykseen ja poika sai sen tartunnan. Kuitenkin tällä keskosuudella, alatiesynnytyksellä ja vaikealla yleistulehduksella oli seurauksena aivoverenvuoto ja aivovamma, josta nyt jäljellä diagnoosi laaja-alainen kehityshäiriö, aspergerin ja adhd:n piirteitä molempia. Pienempänä lievä cp-vamma mutta nykyisin sitä ei paljoa huomaa, vähän vasemman jalan ja käden kömpelyyttä/jäykkyyttä ainoastaan. Lääkärit puhuu, kuinka pojan tilanne on suorastaan ihme, että alun vaikeudet olisivat voineet johtaa kuolemaan, eikä se kaukana ollutkaan tai esim. pyörätuoliin loppuiäksi. Pitäisi siis olla onnellinen tästä, mutta kyllä kalvaa mahdollinen hoitovirhe, parikin sellaista synnytykseen liittyvää.[/QUOTE]

Laitettiinko sulle ab-tippa synnytyksen ajaksi? Eikö se tehonnut kun lapsi sai tartunnan? :(

Hoito raskausaikana;

Antibiootit purevat GBS-infektioon, mutta B-streptokokkikolonisaatio palaa helposti antibioottikuurin loputtua.

”Oleellista on päästä ’hyville raskausviikoille’ eli yli 30. raskausviikolle. Tämän jälkeen GBS-infektiota ei yleensä kannata enää hoitaa raskauden aikana, mutta synnytyksen aikana annetaan antibioottisuojaus”, perinatologian erikoislääkäri Tapio Kurki kirjoittaa Vau.fi:n lääkäripalstalla.

Yli kaksi ja puolikiloiset keskoset eivät ole mitään pikkupikkukeskosia, ja kestävät yleensä jo melko hyvin synnytyskanavan.

Mutta syntyyhän niitä tosiaan joskus pakosti alakautta, kun ei sairaalaan ehditä ja kun ehditään on myöhäistä tehdä sektiota. Olen opiskeluaikana ollut kahdenkin alle 30-viikoilla syntyneen keskosen syöksysynnytyksessä mukana harjoittelijana. Molemmissa lopputulos oli surullinen, toinen vauva kuoli muutaman kuukauden ikäisenä, toinen jäi vammaiseksi (en tiedä kuinka vammaiseksi tai kuoliko myöhemmin, kun saatoin seurata vain noin puoli vuotta).

[QUOTE="vierailija";29483315]Laitettiinko sulle ab-tippa synnytyksen ajaksi? Eikö se tehonnut kun lapsi sai tartunnan? :(

Hoito raskausaikana;

Antibiootit purevat GBS-infektioon, mutta B-streptokokkikolonisaatio palaa helposti antibioottikuurin loputtua.

”Oleellista on päästä ’hyville raskausviikoille’ eli yli 30. raskausviikolle. Tämän jälkeen GBS-infektiota ei yleensä kannata enää hoitaa raskauden aikana, mutta synnytyksen aikana annetaan antibioottisuojaus”, perinatologian erikoislääkäri Tapio Kurki kirjoittaa Vau.fi:n lääkäripalstalla.[/QUOTE]

Ei ehditty laittaa kuulemma, toisen lapsen kohdalla streptokokki oli tiedossa ja sitä lääkittiin synnytyksessä antibiootilla, ekan kohdalla jostain syystä ei...enkä silloin osannut sellaista vaatia...en tiennyt että minulla on sellainen bakteeri, vasta kun synnytyslääkäri tutki, niin kuulin kun puhui hoitajille, että pitäisikö tehdä sektio, ettei vauva saa tartuntaa, sitä ei kuitenkaan tehty, eikä laitettu tippaa ei mitään. Ambulanssilla vietiin turkuun synnyttämään, juuri ja juuri ehdittiin ajoissa, jos olisi syntynyt lanssiin, ei olisi hengissä. Tarvitsi kuitenkin välittömästi hengityskonetta yms. Raskausaikana ei lääkitty edes tokan kohdalla, vaikka bakteerista jo tiedettiin. antibiootti synnytyksessä kuitenkin riitti, eikä tää nuorempi saanut tartuntaa.

Mutta kyllä harmittaa esikoisen kohtalo, vauva oli kohdussa vielä terve, mutta syntymän jälkeen kaikkea muuta ja syynä yksi hemmetin bakteeri, ilman sitä ei välttämättä olisi syntynyt noin aikaisin, eikä olisi saanut sitä tartuntaa.

[QUOTE="vieras.";29483376]Ei ehditty laittaa kuulemma, toisen lapsen kohdalla streptokokki oli tiedossa ja sitä lääkittiin synnytyksessä antibiootilla, ekan kohdalla jostain syystä ei...enkä silloin osannut sellaista vaatia...en tiennyt että minulla on sellainen bakteeri, vasta kun synnytyslääkäri tutki, niin kuulin kun puhui hoitajille, että pitäisikö tehdä sektio, ettei vauva saa tartuntaa, sitä ei kuitenkaan tehty, eikä laitettu tippaa ei mitään. Ambulanssilla vietiin turkuun synnyttämään, juuri ja juuri ehdittiin ajoissa, jos olisi syntynyt lanssiin, ei olisi hengissä. Tarvitsi kuitenkin välittömästi hengityskonetta yms. Raskausaikana ei lääkitty edes tokan kohdalla, vaikka bakteerista jo tiedettiin. antibiootti synnytyksessä kuitenkin riitti, eikä tää nuorempi saanut tartuntaa.

Mutta kyllä harmittaa esikoisen kohtalo, vauva oli kohdussa vielä terve, mutta syntymän jälkeen kaikkea muuta ja syynä yksi hemmetin bakteeri, ilman sitä ei välttämättä olisi syntynyt noin aikaisin, eikä olisi saanut sitä tartuntaa.[/QUOTE]

ja meidän 30 viikkoinen keskonen painoi 1310g

[QUOTE="vieras.";29483376]Ei ehditty laittaa kuulemma, toisen lapsen kohdalla streptokokki oli tiedossa ja sitä lääkittiin synnytyksessä antibiootilla, ekan kohdalla jostain syystä ei...enkä silloin osannut sellaista vaatia...en tiennyt että minulla on sellainen bakteeri, vasta kun synnytyslääkäri tutki, niin kuulin kun puhui hoitajille, että pitäisikö tehdä sektio, ettei vauva saa tartuntaa, sitä ei kuitenkaan tehty, eikä laitettu tippaa ei mitään. Ambulanssilla vietiin turkuun synnyttämään, juuri ja juuri ehdittiin ajoissa, jos olisi syntynyt lanssiin, ei olisi hengissä. Tarvitsi kuitenkin välittömästi hengityskonetta yms. Raskausaikana ei lääkitty edes tokan kohdalla, vaikka bakteerista jo tiedettiin. antibiootti synnytyksessä kuitenkin riitti, eikä tää nuorempi saanut tartuntaa.

Mutta kyllä harmittaa esikoisen kohtalo, vauva oli kohdussa vielä terve, mutta syntymän jälkeen kaikkea muuta ja syynä yksi hemmetin bakteeri, ilman sitä ei välttämättä olisi syntynyt noin aikaisin, eikä olisi saanut sitä tartuntaa.[/QUOTE]

No voi on ollut huonojen sattumusten summa :( Onko sun synnytyksestä miten pitkä aika? Eikö nykyään testata kaikilta synnyttäjiltä toi streptokokki kun menee synnyttämään vai pitääkö osata itse vaatia??

Yhteistyössä