Mua jotenkin ärsyttää kun moni täällä kirjoittaa, että lapset pitää olla tehtynä alle 30-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Celia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Celia"

Vieras
Toki moni kirjoittaa omasta kokemuksestaan ja siitä mitä itse halusi, mutta kyllä silti aika monesta kirjoituksesta paistaa läpi se, että katsotaan kieroon jos saa lapsen yli 30-vuotiaana.

Kaikilla kun ei se elämä mene niin, että lapset on tehtynä tuohon ikään mennessä. Itsellä ei ole ollut kyse omasta valinnasta joten sitä on turha tulla tähän sanomaan. En pidä mitenkään ihmeellisenä asiana saada lapsi esim. 35-vuotiaana.

Sitäkin ihmettelen, että miksi niin moni pitää itseään vanhana kun ikää on 30v. eikä jaksaisi yövalvomisia yms. Mä ainakin valvon helposti koko yön kun olen töissä, ei muhun ole ikä vaikuttanut tuossa asiassa ja hyvin jaksaisin vielä pienen vauvan kanssa. En mä ole 35-vuotiaana vielä mikään vanha enkä mielestäni edes keski-ikäinen vielä.

Meillä työpaikalla monella ensivauva vasta yli kolmekymppisenä.

Itse täytän kohta 30, ja ajattelimme yrittää lasta tämän vuoden aikana alulle. Itselläni ei aiemmin ole ollut mahdollisuutta lastenhankintaan. Joko on ollut opiskelut kesken, kunnollinen työpaikka hakusessa tai muuta murhetta. Nyt asiat ovat mallillaan, joten lapsikin on tervetullut.

No miksi sua ärsyttää toisten valinnat? Sä olet ihan vapaa hankkimaan lapsesi sitten kun haluat. Mä haluan lapseni nyt.

Jos lukutaidon hankkisit kuitenkin ennen niitä lapsia ;)

Ja itse aiheeseen: jos on yli 30-vuotiaaksi elellyt, on varmasti jo huomannut, että maailmassa on monenlaisia mielipiteitä. Ei kannata pahoittaa omaa mieltään siitä, että joltakulta muulta puuttuu avarakatseisuutta tai kypsyyttä ymmärtää toisten valintoja.

[QUOTE="Celia";29502397]Toki moni kirjoittaa omasta kokemuksestaan ja siitä mitä itse halusi, mutta kyllä silti aika monesta kirjoituksesta paistaa läpi se, että katsotaan kieroon jos saa lapsen yli 30-vuotiaana.

Kaikilla kun ei se elämä mene niin, että lapset on tehtynä tuohon ikään mennessä. Itsellä ei ole ollut kyse omasta valinnasta joten sitä on turha tulla tähän sanomaan. En pidä mitenkään ihmeellisenä asiana saada lapsi esim. 35-vuotiaana.

Sitäkin ihmettelen, että miksi niin moni pitää itseään vanhana kun ikää on 30v. eikä jaksaisi yövalvomisia yms. Mä ainakin valvon helposti koko yön kun olen töissä, ei muhun ole ikä vaikuttanut tuossa asiassa ja hyvin jaksaisin vielä pienen vauvan kanssa. En mä ole 35-vuotiaana vielä mikään vanha enkä mielestäni edes keski-ikäinen vielä.[/QUOTE]

Vain yksi kysymys; mitä sitten?

Tee sinä kuinka tykkäät äläkä selittele omia valintojasi tai murehdi toisten tekemisiä tai sanomisia.

T. alle kolmikymppisenä lapsensa hankkinut ja joka hetkestä nauttinut.

Nämä ovat niin paikkakuntakohtaisia juttuja. Kaupungeissa lapset hankitaan myöhemmin, maalla taas aikaisemmin. Kukin tehköön miten tykkää.

Tuo, että ihmiset sanovat etteivät olisi jaksaneet enää yövalvomisia yli kolmekymppisenä liittyy varmasti siihen, että he ovat saaneet nuorina lapsensa ja kokeneet ne valvomiset jo. Silloin voi tuntua ylipääsemättömältä, että 6-12 vuotta myöhemmin pitäisi TAAS valvoa jne. Kun taas ne äidit, jotka esikoisensa saavat 30 paremmalla puolella, jaksavat varmasti valvoa. Onhan kyseessä heidän ensimmäiset lapsensa ja he ovat valvomisiin varautuneet.

Näin päättelee lapseton 26-vuotias.

Nämä ovat niin paikkakuntakohtaisia juttuja. Kaupungeissa lapset hankitaan myöhemmin, maalla taas aikaisemmin. Kukin tehköön miten tykkää.

Tuo, että ihmiset sanovat etteivät olisi jaksaneet enää yövalvomisia yli kolmekymppisenä liittyy varmasti siihen, että he ovat saaneet nuorina lapsensa ja kokeneet ne valvomiset jo. Silloin voi tuntua ylipääsemättömältä, että 6-12 vuotta myöhemmin pitäisi TAAS valvoa jne. Kun taas ne äidit, jotka esikoisensa saavat 30 paremmalla puolella, jaksavat varmasti valvoa. Onhan kyseessä heidän ensimmäiset lapsensa ja he ovat valvomisiin varautuneet.

Näin päättelee lapseton 26-vuotias.

Mulla on yksi lapsi joten kokemusta yövalvomisista on. Olen saanut lapsen 23-vuotiaana ja kyllä todellakin jaksaisin valvoa vauvan kanssa näin 12 vuotta myöhemmin.

Tässä te jotkut nyt toitotatte, että valintoja valintoja ja valitse kuten itse haluat. No mähän kirjoitin jo heti aloituksessa, että ei ollut oma valinta että lapset ei ole tehtynä nuorena! Menetin vuosia vakavan sairastamisen takia ja kävin lähellä kuolemaa. Oliko oma valinta? No ei. Sairastamisen takia ei voinut raskautua ja sen takia on vain yksi lapsi, lisää olisi saanut tulla mun puolesta montakin mutta kun ei annettu vaihtoehtoja.

Helppo se on sanoa valinnoista kun on voinut itse valita kuten haluaa.

[QUOTE="a p";29502516]Mulla on yksi lapsi joten kokemusta yövalvomisista on. Olen saanut lapsen 23-vuotiaana ja kyllä todellakin jaksaisin valvoa vauvan kanssa näin 12 vuotta myöhemmin.

Tässä te jotkut nyt toitotatte, että valintoja valintoja ja valitse kuten itse haluat. No mähän kirjoitin jo heti aloituksessa, että ei ollut oma valinta että lapset ei ole tehtynä nuorena! Menetin vuosia vakavan sairastamisen takia ja kävin lähellä kuolemaa. Oliko oma valinta? No ei. Sairastamisen takia ei voinut raskautua ja sen takia on vain yksi lapsi, lisää olisi saanut tulla mun puolesta montakin mutta kun ei annettu vaihtoehtoja.

Helppo se on sanoa valinnoista kun on voinut itse valita kuten haluaa.[/QUOTE]

Ihmiset kokevat asioita eri tavalla. Ei siitä kannata ärsyyntyä. Ihan luonnollista, että suurimman osan mielestä se oma tapa elää ja omat ratkaisut ovat heidän mielestään parhaita.

enemmän sitä kyllä kauhistellaan, jos olet alta kolmekymppinen ja on useampi lapsi. Sitä on milloin mitenkin epäkypsä ja liian nuori vanhemmaksi. Kun enemmän kuitenkin on sääntö kuin poikkeus, että lapset tehdään lähellä kolmekymppiä tai yli sen.

Tai ainakin itse olen kokenut näin. Enkä pidä liian vanhana vaikka joku lapsensa tekee vasta 30-40 vuotiaina. Jokainen tekee omat valintansa ja toivoisin, ettei sitä kauhisteltaisi kenenkään kohdalla.

T. 28v neljän lapsen äiti

[QUOTE="Celia";29502397]

Sitäkin ihmettelen, että miksi niin moni pitää itseään vanhana kun ikää on 30v. eikä jaksaisi yövalvomisia yms. Mä ainakin valvon helposti koko yön kun olen töissä, ei muhun ole ikä vaikuttanut tuossa asiassa ja hyvin jaksaisin vielä pienen vauvan kanssa. En mä ole 35-vuotiaana vielä mikään vanha enkä mielestäni edes keski-ikäinen vielä.[/QUOTE]

No et ole vanha et, mutta fyysisesti lapsen äidiksi iäkäs. Lasten saanti vielä vähän korkeammassa iässä lisää lasten syndroomariskiä kovasti jne.

Sain ainokaiseni 43-vuotiaana, lähempänä 44 itseasiassa kuin 43 :D
Eikä ollut oma valinta, oma valinta olisi ollut lapsettomuus mutta kun sitten tilaisuus tarjoutui niin olin varmaan niin hormonihöyryissä, ja ilmeisesti isä myös, että päätimme pitää lapsen!

Minulle on ihan sama koska kukin tekee lapsensa kunhan saa halukkaat tehdä ne ja ei halukkaat olla tekemättä. Suurempi ongelma minusta on se ettei sitä kumppania löydetä, tai sitten se kumppani ei ole valmis saamaan lapsia tai sitten halukkaat eivät raskaudukkaan silloin kun haluavat. Niin, jasitten on vielä nämä jotka tekevät niitä kuin liukihihnalla vaikka eivät pysty niitä elättämään ja/tai kasvattamaan.

Sehän se onkin se kimurantti juttu että kaikki saisivat mitä haluavat ja mihin pystyvät oikeaikaisesti. Kellään muulla ei ole minusta mitään asiaa kommentoida muiden lisääntymistä ellei siinä selkeästi vahingoiteta syntyvää lasta. Ja usein, oletteko huomanneet, nämä 20+ ovat niitä keillä on eniten asiasta sanottavaa.
Jostain syystä tuntuu että nuoret äidit kokee että heidän on puolustettava sitä että 25-vuotiaana on tyyliin 10 lasta :D

Aivan sama mulle kunhan lapset hoidetaan hyvin.

[QUOTE="a p";29502516]Mulla on yksi lapsi joten kokemusta yövalvomisista on. Olen saanut lapsen 23-vuotiaana ja kyllä todellakin jaksaisin valvoa vauvan kanssa näin 12 vuotta myöhemmin.

Helppo se on sanoa valinnoista kun on voinut itse valita kuten haluaa.[/QUOTE]

Älä kuitenkaan muita syyllistä siitä ettei sun elämäsi ole mennyt niinkuin sinä suunnittelit.

Eli alunperin halusit ne lapset nuorina mutta kun et saanutkaan niin sinua alkoi ärsyttämään ne jotka saivat ja vaihdoit kelkan suuntaa lennossa siihen ettet nyt "ymmärrä" heidän halujaan... Aika mielenkiintoista

Anteeksi, ap, mutta sinä taidat olla pohjimmiltasi ihan samanlainen kuin nuo, joita kritisoit. Sinulla ei vain elämä mennyt niin kuin olisit toivonut. Ja siksi sinua ärsyttää.

Minä sain lapseni 34- ja 36-vuotiaana, ja saa tulla minun puolestani vielä yksi lisääkin. Oli juuri minulle sopiva ikä, ja ihan samantekevää, jos joku nettihenkilö on toista mieltä.

Älä kuitenkaan muita syyllistä siitä ettei sun elämäsi ole mennyt niinkuin sinä suunnittelit.

Eli alunperin halusit ne lapset nuorina mutta kun et saanutkaan niin sinua alkoi ärsyttämään ne jotka saivat ja vaihdoit kelkan suuntaa lennossa siihen ettet nyt "ymmärrä" heidän halujaan... Aika mielenkiintoista

En ole missään vaiheessa ajatellut, että en voisi saada lapsia yli 30-vuotiaana. Tarkoitin, että osa lapsista nuorempana ja osa vähän vanhempana. Haave kun oli monta lasta niin ei niitä ihan parissa kolmessa vuodessa tehdä.

Eli älä oleta mitään mun ajatuksista. Ymmärrän sen, että kaikki lapset tehdään nuorena, mutta en sitä asennetta että yli 30-vuotiaana on kauhistus saada lapsia. Joillakin tuntuu elämä loppuvan siihen kun täyttää 30v. ja sitten odotetaan enää eläkettä.

Eikun mun mielestä ap juuri avauksessaan moittii sitä, että ihmisiä katsotaan kieroon, jos ei ole kymmentä kakaraa ennen kolmeakymppiä. Hänhän ei sano aloituksessa, että olisi halunnun lapsia vasta 30 ikävuoden jälkeen vaan ettei halua niitä arvostelevia katseita.

[QUOTE="a p";29502616]En ole missään vaiheessa ajatellut, että en voisi saada lapsia yli 30-vuotiaana. Tarkoitin, että osa lapsista nuorempana ja osa vähän vanhempana. Haave kun oli monta lasta niin ei niitä ihan parissa kolmessa vuodessa tehdä.

Eli älä oleta mitään mun ajatuksista. Ymmärrän sen, että kaikki lapset tehdään nuorena, mutta en sitä asennetta että yli 30-vuotiaana on kauhistus saada lapsia. Joillakin tuntuu elämä loppuvan siihen kun täyttää 30v. ja sitten odotetaan enää eläkettä.[/QUOTE]

No se on ainakin varmaa että kaikki me vanhetaan :D Niiltä 20-kymppisiltä nillittäjiltä voi sitten 10-20 vuoden kuluttua kysyä että joko se toinen jalka on siellä haudassa?

[QUOTE="a p";29502616]En ole missään vaiheessa ajatellut, että en voisi saada lapsia yli 30-vuotiaana. Tarkoitin, että osa lapsista nuorempana ja osa vähän vanhempana. Haave kun oli monta lasta niin ei niitä ihan parissa kolmessa vuodessa tehdä.

Eli älä oleta mitään mun ajatuksista. Ymmärrän sen, että kaikki lapset tehdään nuorena, mutta en sitä asennetta että yli 30-vuotiaana on kauhistus saada lapsia. Joillakin tuntuu elämä loppuvan siihen kun täyttää 30v. ja sitten odotetaan enää eläkettä.[/QUOTE]

Tässä te jotkut nyt toitotatte, että valintoja valintoja ja valitse kuten itse haluat. No mähän kirjoitin jo heti aloituksessa, että ei ollut oma valinta että lapset ei ole tehtynä nuorena!

Kyllä tosta vähän sitä suuntaa saa, mutta ei sitten, ymmärsin väärin.

Ja ei, en ole ikinä ollut sitä mieltä että mun elämä loppuu kolmeenkymppiin. Vaan nimenomaan sitä mieltä että nyt se vasta alkaakin kun lapset ovat ihanan isoja ja helppoja tehdä mitä tahansa. Älä sinäkään oleta tietäväsi syitä miksi jotkut näin toimivat kun näköjään vikaan menee kuitenkin. ;)

Tässä te jotkut nyt toitotatte, että valintoja valintoja ja valitse kuten itse haluat. No mähän kirjoitin jo heti aloituksessa, että ei ollut oma valinta että lapset ei ole tehtynä nuorena!

Kyllä tosta vähän sitä suuntaa saa, mutta ei sitten, ymmärsin väärin.

Ja ei, en ole ikinä ollut sitä mieltä että mun elämä loppuu kolmeenkymppiin. Vaan nimenomaan sitä mieltä että nyt se vasta alkaakin kun lapset ovat ihanan isoja ja helppoja tehdä mitä tahansa. Älä sinäkään oleta tietäväsi syitä miksi jotkut näin toimivat kun näköjään vikaan menee kuitenkin. ;)

No ehkä kirjoitin vähän huonosti ja toisaalta en pidä itseäni vanhana vielä vaikka en nuorikaan enää ole. :D

Onneks meillä päin ollaan vielä nuoria ja vetreitä yli kolmekymppisinäkin. Ja hankki sen lapsen/lapset sitten 20-vuotiaana tai yli 35-vuotiaana niin ne yövalvomiset on vaan jaksettava. Omalla kohdallani uskon et ne yövalvomiset ois aivan samaa tuskaa, koki ne sitten minkä ikäisenä tahansa. Omassa kaveripiirissä on harvoja, jotka ovat tulleet äidiksi alta kolmekymppisenä.

[QUOTE="a p";29502668]No ehkä kirjoitin vähän huonosti ja toisaalta en pidä itseäni vanhana vielä vaikka en nuorikaan enää ole. :D[/QUOTE]

En minäkään herranjumala ole vanha. Vain liian vanha jaksamaan vauvoja.

Oletko tietoinen ensisynnyttäjien keski-iästä tällä hetkellä? Muistaakseni se on jotain 28v luokkaa, ja jos ekat lapset tehdään tuon ikäisenä niin katrastahan kasvatetaan 30 yläpuolella, keskimäärin.

Mun mielestä ap:n viesteistä paistaa katkeruus siitä että oma elämä ei mennyt suunnitelmien mukaan. 30 on varsin normaali ikä tehdä lapsia, suurin osa vauvakerhoissakin on kolmekymppisiä. Yli 40v saattaa herättää enemmän keskustelua.

Yhteistyössä