Haluatko ihan oikeasti lähteä? Syysi olla lähtemättä kuulostavat tekosyiltä minulle. Ja voit sitten syyttää vanhempiasi, siskoasi ja lapsiasi (sekä tulevia lapsenlapsiasi) siitä, ettet koskaan "voinut" lähteä.
Moni haaveilee ulkomailla asumisesta. Haaveen toteuttavat ne, jotka sitä ihan oikeasti haluavat. Muilla on jos millaisia tekosyitä sille, miksi he eivät koskaan voineet lähteä. Eräs ystäväni lähti koko perheensä kanssa - mukana 4 lasta, osa kouluikäisiä ja osa alle kouluikäisiä.
Itse haaveilin lähtemisestä vuosia, mutta aina oli jotain, mikä muka esti lähtemästä. Sitten vain eräänä päivänä havahduin siihen, että minulla todellakin on vain yksi elämä, enkä halua vanhana katua elämätöntä elämää - ja lähdin. Kaksi kuukautta lähtöni jälkeen isäni sai vakavan sairauskohtauksen ja oli kuolla. Tulin kotiin, olin niin kauan, että hän pääsi sairaalasta ja lähdin taas. Hän on edelleen elossa ja voi hyvin.
Eihän ulkomaille lähtö tarkoita sitä, ettet enää koskaan pääsisi sieltä takaisin. Mitä on vuosi ihmisen elämästä? Se on erittäin lyhyt aika.. Mutta siinäkin ajassa pääsisit jo kokemaan, miltä tuntuu toteuttaa unelmaansa. Voithan tulla sitten takaisin, jatkaa vanhempiesi hoitamista ja muuta elämääsi täällä Suomessa. Älä jätä käyttämättä tilaisuutta, jos sinulla on sellainen. Oletko puhunut vanhemmillesi unelmastasi? Haluavatko he todella, että jättäisit toteuttamatta sen heidän takiaan?