LS-ilmoituksella uhkailu päiväkodin taholta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi vaan

Vieras
Onko kokemusta?

Meillä sitä käytetään omien virheiden peittelyyn, jo toinen kerta kun päiväkodin johtaja nostaa ls-ilmoituksen esiin, mutta ei kuitenkaan tee sitä?

Aihetta siihen ei varmasti ole, mutta ei se kivalta kuulosta kuitenkaan.

Päiväkodista lapsi tulee usein mustelmilla, kun käsitelty kovemmin, tietysti lapsen oman edun nimissä, hoitajien taholta, ei muiden lasten.

Selitetään siis kuinka lapsen käytös on vaaraksi muille, vaikka osa tilanteista on ollut sellaisia ettei muita ole ollut mailla halmeilla - hoitajan kanssa kahdestaan tilanteita siis.
 
[QUOTE="Jenis";29632493]Minkäikäinen lapsi? Millainen käytös? Miten vaaraksi muille? Onko kotona/kylässä muuten ongelmia?[/QUOTE]

6v ja on ongelmia itsesäätelyssä, mutta ne pahenivat erään todella vakavan tilanteen jälkeen, joka oli päiväkodissa.

En usko olevan vaaraksi oikesti muille, kylässä ei ongelmia, kotona joskus, mutta aika vähän sellaista mistä ei puhumalla selvittäisi.
 
[QUOTE="vieras.";29632506]Poliisille rikosilmoitus jos lapsi on mustelmilla! TOIMI HETI![/QUOTE]


Ei juuri nyt ole mustelmilla ja ne selitykset jotka päiväkodin johtaja suoltaa saisivat kenet tahansa epäilemään mitä tahansa ja vikahan aina totta kai on lapsessa - lapsi on vaan niin huonotapainen... jos päiväkotia uskomme.

Saa tunteen, että mitään muuta ei vaan ollut tehtävissä.
 
[QUOTE="apua";29632516]Siis millainen vakava tilanne? Kuulostaa että kyseinen päiväkoti on vaaraksi lapselle.[/QUOTE]

Lasta oli pidelty niin kovasti, että omien sanojensa mukaan pelkäsi kuolevansa kun ei saanut henkeä.
 
Taitaa olla että päiväkoti ei pärjää lapselle. Lapsi taitaa olla oikeasti uhmakkaampi ja vaarallisempi päiväkodissa. Sinähän et ole siellä tilanteita näkemässä. Ls-ilmoitus voi auttaakin, saavat päiväkotiin apua, kun kerran eivät lapsen kanssa pärjää. En nyt heti olis päiväkotia pahoinpitelystä syyttämässä. Lapsi ei taida vain olla sopeutunut päiväkodin menoon. Voisko johtua isommasta ryhmäkoosta ja melusta, jos kerran kotona ja kylässä kaikki sujuu ok.

Tuskin ls-ilmoituksesta taaskaan haittaa on, kyllä ne päiväkodissakin varmasti ajattelevat lapsen parasta.

Lisäksi raivoava 6v onjo niin voimakas, että mustelmia tulee varmasti ainakin jollekin osapuolelle.
 
Ei juuri nyt ole mustelmilla ja ne selitykset jotka päiväkodin johtaja suoltaa saisivat kenet tahansa epäilemään mitä tahansa ja vikahan aina totta kai on lapsessa - lapsi on vaan niin huonotapainen... jos päiväkotia uskomme.

Saa tunteen, että mitään muuta ei vaan ollut tehtävissä.

Päiväkodin johtaja on heikoilla jos asia etenee lastensuojeluviranomaisille. Siksi ei ole vielä tehnyt sitä ilmoitustakaan (vaikka olisi pitänyt jo ensimmäisen tapahtuman jälkeen).
 
[QUOTE="Veera";29632556]Ja sinä vaan viet lapsen sinne päivästä toiseen? Hommaa nyt ihmeessä joku muu hoitopaikka[/QUOTE]

Tätä olemme miettineet, mutta kun on ihan loppusuoralla tämä aika siellä jo.

Ei ole ihan niin helppo löytää uutta hoitopaikkaa hetkessä, yritimme yksityiseen päiväkotiin, mutta ryhmät täynnä.
 
[QUOTE="vieras.";29632562]Päiväkodin johtaja on heikoilla jos asia etenee lastensuojeluviranomaisille. Siksi ei ole vielä tehnyt sitä ilmoitustakaan (vaikka olisi pitänyt jo ensimmäisen tapahtuman jälkeen).[/QUOTE]

Lapsi saa apua, mutta kun ne neuvot eivät päiväkotiin vaikuta, toimivat juuri päinvastoin eivät halua muuttaa käytäntöjään.
 
Kuinkahan pärjää koulussa? Eikö sua mietitytä? Jos siis päiväkodissa noin ongelmallista?
Tai tietty eihän lapsessa mitään vikaa ole...
Itse olisin lapsesta huolissaan.
 
Mä olen seurannut sivusta meidän lapsen eskarissa erästä poikaa ja hoitajien "taistelua" tämän lapsen kanssa. Siis kyseessä on ihan tavallinen eskari, jossa lapsi on ilmeisesti jollain erityispaikalla, olisko hänellä ainakin välillä avustaja tai ryhmässä lisähenkilökuntaa tämän lapsen takia. Pojan käytös on välillä ihan kamalaa ja en yhtään ihmettele vaikka mustelmia lapsellekin tulisi siinä riehuessa, kun tädit yrittävät suojata itseään ja toisia lapsia sekä tietysti myös tätä lasta satuttamasta itseään. Suuttuessaan lyö, potkii, puree ja heittelee tavaroita, niin kyllähän siinä on pakostikin välillä tätien otettava kunnon otteet lapsesta. Ja kyllähän sen tietää, että vaikka ote ei olisi mikään erityisen luja, niin lapsi rimpuillessaan aiheuttaa itse itselleen sitä kipua ja mustelmia.
 
[QUOTE="Reetta";29632578]Mä olen seurannut sivusta meidän lapsen eskarissa erästä poikaa ja hoitajien "taistelua" tämän lapsen kanssa. Siis kyseessä on ihan tavallinen eskari, jossa lapsi on ilmeisesti jollain erityispaikalla, olisko hänellä ainakin välillä avustaja tai ryhmässä lisähenkilökuntaa tämän lapsen takia. Pojan käytös on välillä ihan kamalaa ja en yhtään ihmettele vaikka mustelmia lapsellekin tulisi siinä riehuessa, kun tädit yrittävät suojata itseään ja toisia lapsia sekä tietysti myös tätä lasta satuttamasta itseään. Suuttuessaan lyö, potkii, puree ja heittelee tavaroita, niin kyllähän siinä on pakostikin välillä tätien otettava kunnon otteet lapsesta. Ja kyllähän sen tietää, että vaikka ote ei olisi mikään erityisen luja, niin lapsi rimpuillessaan aiheuttaa itse itselleen sitä kipua ja mustelmia.[/QUOTE]

joskus päiväkodissa on lapsia jotka voivat olla vaaraksi itselleen, hoitajille ja muille lapsille saadessaan raivarin jolloin hänestä on otettava hellä mutta sellainen ote jolla raivon puuska keskeytetään ja samalla lapselle jutellaan rauhoittavalla äänellä jotta lapsi tietää oelvansa turvassa vaikkakin tukevassa otteessa. Kaikki lapset vaan eivät ole ns. normaaleja vaikka normaalissa päiväkodissa onkin. voi olla että menee monta päivää ilman raivaria mutta kun se alkaa pitää se keskyttää ennen kuin lapsi satuttaa todella itsensä tai jotain muuta lasta pahasti. joskus lapsen todella rimpuillessa vaikka hoitaja ei kovin kiinni pitäisikään niin voi tulla mustelma. Tästä esitänkin kysymyksen. pitäisiko hoitajien sitten vaan antaa riehuvan raivarin saaneen lapsen potkia, hakata, raapia, sylkeä muita lapsia ja hoitajia.?
 
Mua kans mietityttää miten lapsi pärjää koulussa jos yhä 6-vuotiaana on ongelmia itsesäätelyssä. Kyllä eskarilaisen pitää jo osata rauhoittua jos suututtaa, eikä käydä kiinni. Ymmärrän että uhmaikäinen 2-vuotias voi suuttuessaa yrittää lyödä, mutta siihen pitää heti puuttua ja huono tapa kitkeä pois välittömästi, ettei 6-vuotiaana sitten lyö, töni, potki ja pure muita kun asiat ei mene oman mielen mukaan. Oletko varma että osaat katsoa lapsesi käytöstä objektiivisesti? Monilla vanhemmilla on niin vahva torjunta jos oman lapsen huonosta käytöksestä annetaan palautetta, etteivät voi millään uskoa että oma kullannuppu aiheuttaisi muille vaaraa ja siinä saattaa tulla mustelmia kun estetään väkivalta. Ja kyllä, tällainen aggressiivinen lapsi, jonka vanhemmat ovat liian lepsuja kasvattamaan lastaan, on naapurissamme, joten puhun kokemuksesta.
 
Kiinnipitäminen on meillä erityispk:ssa tuttua juttua. Pakko on suojata muita lapsia ja joskus lasta vahingoittamasta itseään. Silloin tällöin joku muu vanhempi ihmettelee/paheksuu, mutta ei siinä aina muitakaan vaihtoehtoja ole... Ja tälläisen e.lapsen vanhemmat ovat kyllä tietoisia että joudumme heidän lastaan pitelemään tms.
 
Nyt tarvitsee tehdä jotakin ja äkkiä! Tuo ei ole normaalia eikä noin voi jatkua. Lapselle nyt tutkimuksia ja apua sekä oikeanlaist ohjausta ja asiantuntemusta päiväkotiin tai mahdollisesti tuo päiväkoti ei ole lapselle oikea paikka edes.....
 
AP:han sanoi, että lapsi saa apua, mutta päiväkoti ei muuta omia toimintatapojaan avun mukaiseksi!

En kuitenkaan menisi syyttelemään kumpaakaan osapuolta, kun en tiedä kaikkia faktoja.

Toivottavasti löydätte kunnon keskusteluyhteyden ja ratkaisun ongelmiin. Tsemppiä!
 
Jotenkin vähän haiskahtaa....

Siis koko juttu. Onko siis niin, että ap:n lapsi on erityislapsi, joka käy hoidossa tavallisessa päiväkodissa? Sitten hän käy terapiassa jossain muualla, koska hänellä on itsesäätelyongelmia, ymmärsikö oikein? Päiväkodissa on sattunut jotain tosi isoa aiemmin, vai kuinka? Ja nyt poika on mustelmilla ja ap:n mielestä se ei ole pojan vika?

Miksi ihmeessä noin iso erityislapsi on tavallisessa päiväkodissa? Hänhän tarvitsee oman avustajan tms. erityispaikan, jossa on oma henkilö häntä varten, jotta terapian ohjeita ehtii toteuttaa.
 

Yhteistyössä