Melkein 3v poika pissaa aina vaippaan, miten voisi opettaa kuivaksi? Ja onko ihan normaalia...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Niin onko normaalia, että vähän väliä on pissa vaipassa? Kun käy pissalla potalla/pöntöllä, niin menee vartti, kun pissa on jo vaipassa. Laitan potalle, johon on mahdollisuus tehdä mutta aina ei siihen tee, sitten vartin päästä on jo vaipassa... Kun kysyn pojalta, että tietääkö mihin pissa tehdään, niin sanoo, että pottaan/pönttöön mutta sitten kuitenkin laskee vaippaan. En ymmärrä miksi. Vaippoja menee pari pussia viikossa, älytöntä. Ei edes se auta, että on sanottu pojalle, että vain vauvat pissaa vaippaan. Hänellä on pikkuveli, 2 kuukautta. Poika on itse sanonut, että ei halua olla vauva, kun vauvat pissaa vaippaan... sitten käyttäytyy päinvastaisesti. Miksi ihmeessä...? Ja miten tästä päästään eteenpäin? En jaksa enää tätä ison pojan vaipparallia. :(

Ota vaippa pois kokonaan. Muutaman kerran kun lorisee housuihin, alkaa se potta tuntua mukavammalta vaihtoehdolta. Näin meillä opetettiin tuo 2,5v poika viikossa päiväkuivaksi :) yövaippakin jäi siitä kuukauden päästä ihan itsekseen.

Ehkä ei vain ole kypsä vielä? Älä missään nimessä lähde tekemään asiasta numeroa. Vessakäynnit säännöllisesti ja vaippa takas jalkaan, that's it. Kotona voit yrittää pitää vaipatta ja kokeilla, josko märät housut herättäisivät hänet huomaamaan hätänsä. Mut ei kai tuota oppimista kovasti pysty omin toimin jouduttamaan. Kun aika on kypsä, saattaa poika olla yhtäkkiä viikossa kuiva. Tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkinä;29649548:
Ota vaippa pois kokonaan. Muutaman kerran kun lorisee housuihin, alkaa se potta tuntua mukavammalta vaihtoehdolta. Näin meillä opetettiin tuo 2,5v poika viikossa päiväkuivaksi :) yövaippakin jäi siitä kuukauden päästä ihan itsekseen.

Tätä olen miettinyt ja miehellekin ehdottanut mutta mies ei suostu koska ei halua, että sohva, matot jne. on pissassa. Joskus on jo kokeiltukin, jolloin pissasi päivän aikana 8 kertaa alushousuihin... sitten mies kielsi ja vaipat pistettiin takaisin. Nyt ei halua uudelleen kokeilla. Itse en totta puhuakseni uskalla ilman "lupaa" mieheltä.

Tätä olen miettinyt ja miehellekin ehdottanut mutta mies ei suostu koska ei halua, että sohva, matot jne. on pissassa. Joskus on jo kokeiltukin, jolloin pissasi päivän aikana 8 kertaa alushousuihin... sitten mies kielsi ja vaipat pistettiin takaisin. Nyt ei halua uudelleen kokeilla. Itse en totta puhuakseni uskalla ilman "lupaa" mieheltä.

Meilläkin tuli parina eka päivänä monta kertaa pissat housuihin, mutta ei koskaan pissannut sohvalle eikä edes lattialle asti vaan housut imi ja sitten pidätteli kun alkoi tuntua ikävältä.

Outoa, että sun mies ei halua luopua vaipparumbasta.

Matot pois lattioilta opeteluajaksi. Keäsllä olisi hyvä aika opettella. Ehkä just nyt ei ole muutenkaan hyvä, kun perheessä on pieni vauva. Parin kuukauden päästä voisi sujua helpommin.

Tartteeko vaippaa vaihtaa joka pissan jälkeen? Harvempi vaihtoväli voisi riittää. En tiedä, minkä kokoisia vaippapaketit on nykyään, joten en osaa arvioida miten paljon kaksi paketillista on.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkinä;29649589:
Meilläkin tuli parina eka päivänä monta kertaa pissat housuihin, mutta ei koskaan pissannut sohvalle eikä edes lattialle asti vaan housut imi ja sitten pidätteli kun alkoi tuntua ikävältä.

Outoa, että sun mies ei halua luopua vaipparumbasta.

Toki se haluaa luopua vaipparallista mutta ei halua että uusi sohva ja matot menee pilalle. Tai ei halua pesulaankaan niitä viedä.

Meillä sen kokeilun aikana kyllä poika pissasi housuihin, lattialle ja matollekin. Ei housut imeneet tai estäneet mitään, kun lorisi lattiaan asti.

Mietin, että voiko olla niin, ettei poika vaan pysty pidättelemään?

Mites olis sellaiset harjoittelupikkuhousut? Imevät siis yhdet pissat, mutta jättävät olon märäksi.

Meidän poika muuten pissasi housuun, jos oli pikkuhousut ja päällä toiset housut. Sen sijaan jos oli pelkillä pikkuhousuilla tai pelkillä kalsareilla, kertoi, kun oli pissahätä. Voisiko teillä olla näin? Jotenkin kahdet housut päällekkäin teki varmaan vaippamaisen olon, mutta yksillä housuilla muisti, ettei vaippaa ole ja siksi varoi.

Matot voi kääriä rullalle ja sohvan suojata pyyhkeillä. Aika nopeasti tuon ikäinen kuitenkin oppii(muutamassa päivässä) kun pidättää varmasti on olemassa.

Älä vaan painosta äläkä vertaa vauvaan kun 3 vuotiasta voi ihan luonnostaan vauvattaa kun sisarus on juuri syntynyt.

Matot pois lattioilta opeteluajaksi. Keäsllä olisi hyvä aika opettella. Ehkä just nyt ei ole muutenkaan hyvä, kun perheessä on pieni vauva. Parin kuukauden päästä voisi sujua helpommin.

Tartteeko vaippaa vaihtaa joka pissan jälkeen? Harvempi vaihtoväli voisi riittää. En tiedä, minkä kokoisia vaippapaketit on nykyään, joten en osaa arvioida miten paljon kaksi paketillista on.

Noh, mies ei halua olla ilman mattoja... ei edes muutaman päivän tai viikon ajan.

Jos käy potalla ja huomataan vaipassa pissa, niin vaihdetaan vaippa kun tuntuu oudolta laittaa pissainen vaippa jalkaan...

Vaippapaketissa on 30 vaippaa. Eli 60 vaippaa menee viikossa. Se tekee 8-9 vaippaa päivässä.

Nyt voi olla vähän huono aika luopua vaipoista kun on just vauva tullut taloon. Se on aika iso muutos esikoiselle. Mä yrittäisin viedä lasta potalle aina kun tietäisin että on hätä (heti aamulla, päikkäreiden jälkeen jos ne vielä nukkuu, ennen ruokaa ja ulkoilua) ja kun rytmi on säännöllinen lapsi sen helposti oppii. Mitään järkeä ei mun mielestä oo ottaa vaippoja pois jos ne kerta kuitenkin kastuu. Itse käytin esikoisella vaippaa varuilta useamman kuukauden (oli talvi) ja jätin pois vasta keväällä. Pakkasella pissaiset housut/haalarit ois kamalat päällä.

Anna lapselle aikaa. Mulla ei hermo kestäis jatkuvasti pyyhkiä pissoja lattioilta ja vaihtaa kuivia housuja, siinä tulis sitten sanottua lapsellekin helposti pahasti.. Vaippa niin kauan kuin tarvis on, eiköhän lapsi kesällä hoksaa idean ja pahin vauvamustasukkaisuuskin on ehkä jo voitettu.

Miehen mielestä pahinta on ilmeisesti vaippojen kulutus ja se rahan määrä mikä niihin menee. Ennen on yksi vaippapussi riittänyt viikoksi, nyt menee kaksi. Kulutus on siis kasvanut. Ja rahaa menee kuulemma liikaa, kun on vauvakin talossa. No, onhan se aika paljon, kun yksi vaippapussi maksaa 13 euroa, tekee siis kuussa yli 100 euroa tältä melkein 3-vuotiaalta.

Niin ja kyseessä ei siis ole perheemme esikoinen, vaan 3. lapsi eli kaksi isompaa ovat jo kuivia (7v ja 10v). Isommat lapset on myös kannustaneet omalla tavallaan veljeään luopumaan vaipoista mutta ei onnistu. Ehkei vaan tosiaan ole valmis... tai sitten uusi vauva vaikuttaa asiaan niin, että nyt tuo melkein 3v taantuu itsekin vauvaksi...?

Miehen mielestä pahinta on ilmeisesti vaippojen kulutus ja se rahan määrä mikä niihin menee. Ennen on yksi vaippapussi riittänyt viikoksi, nyt menee kaksi. Kulutus on siis kasvanut. Ja rahaa menee kuulemma liikaa, kun on vauvakin talossa. No, onhan se aika paljon, kun yksi vaippapussi maksaa 13 euroa, tekee siis kuussa yli 100 euroa tältä melkein 3-vuotiaalta.

Mutta miehes ei halua olla ilman mattoja? Kumpi on ongelma, mies vai lapsen vessajutut?

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29649665:
Kaksi pakettia vaippoja viikossa on kyllä tosi paljon, kuinka paljon lapsi oikein juo?

No mun mielestä juo tosi vähän... aamupalallakin jättää maidon juomatta, sitten lounaalla juo lasillisen ja välipalalla 1-2 lasia juomasta riippuen. Päivällisellä juo lasillisen maitoa ja iltapalalla saattaa taas jättää juomatta. Eli ehkä 6-8 dl päivässä.

Parempi ois antaa olla saman vaipan vaikka koko päivän. Ja ostakaa mahdollisimman huonoja vaippoja jotka tuntuu jo yhden pissan jälkeen märältä.
Kuiva vaippa imee sen pissan niin nopsaan että lapsi ei edes huomaa pissanneensa

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29649675:
Mutta miehes ei halua olla ilman mattoja? Kumpi on ongelma, mies vai lapsen vessajutut?

Kyllä ne lapsen vaipat on ongelma. Mutta miehelle ilmeisesti jostain syystä myös matottomuus tai pissavahingot ovat ongelma.

[QUOTE="Veera";29649681]Parempi ois antaa olla saman vaipan vaikka koko päivän. Ja ostakaa mahdollisimman huonoja vaippoja jotka tuntuu jo yhden pissan jälkeen märältä.
Kuiva vaippa imee sen pissan niin nopsaan että lapsi ei edes huomaa pissanneensa[/QUOTE]

Mikähän olisi tällainen "huono vaippa"? Nyt liberot käytössä, ne tuntuu kuivalta jopa yön jälkeen vaikka vaippa täynnä pissaa.

kuulostaa siltä, että miehen pitäisi keksiä se ratkaisu, koska hänellehän tuntuu olevan ongelma vaipan kanssa ja ilman.

En muuten vaihtaisi jokaisen pissan jälkeen vaippaa vaan laittaisin vaan vaipan päälle vaikka siellä yksi pissa olisikin.

kuulostaa siltä, että miehen pitäisi keksiä se ratkaisu, koska hänellehän tuntuu olevan ongelma vaipan kanssa ja ilman.

En muuten vaihtaisi jokaisen pissan jälkeen vaippaa vaan laittaisin vaan vaipan päälle vaikka siellä yksi pissa olisikin.

Noh, olen miehelle sanonut, että keksipä itse ratkaisu kun ei mun "alushousut jalkaan" kokeilu-opettelu kelpaa mutta eipä mies mitään ole keksinyt tai ehdottanut.

Ja minä olen sanonut miehelle, että laita vaan se sama vaippa vaikka siellä yksi pissa onkin. Itse joskus laitan, mutta aika usein poika haluaa isänsä vaihtavan vaipan ja laittavan potalle. Siispä mies vaihtaa joka kerta vaipankin.

Yhteistyössä