I
ihmettelevä12345
Vieras
Mitä luulette, että mikähän tässäkin olisi voinut olla pointtina ja mikä tässä esim minun kommentissani oli "tuomitsemista" kun mielestäni en tuominnut vaan sanoin asiapitoisen faktan silleen niinkuin se onkin: minulla on asperger ja myös oppimisen ja hahmotuksen vaikeuksia. minulla oli joskus kauan sitten tukihenkilönä sosionomiksi opiskeleva nuori lähihoitajakoulutuksen saanut minua paljon nuorempi tyttö. minä pohdin hänelle sitä, miksi jotkut ei ole antaneet minun hoitaa vauvoja. hän arveli, että siksi kun olen niin arka ja esim ääniherkkä ja suositteli, etten hoitaisi vauvoja yksin. Minä kun sanoin siihen, että miksi hän sitten antas downin hoitaa vauvaa yksin kun downkin voi olla ääniherkkä etenkin jos downilla on autistisia piirteitä. Hän ojensi minua että "kuulepas nyt, kyllä jossakin on varmaan down joka voi osata hoitaa vauvoja yksin, äläpäs tuomitse diagnoosin perusteella!" Minä olin ihan ällikällä lyöty! En ymmärrä mikä kommentissani oli tuomitsemista kun sanoin tosiasian jonka olin kuullut terapeutiltani, joka on kehitysvamma-alan psykologina joskus työskennellyt eikä tuo ollut oma ajatukseni vaan asia jonka olin kuullut terapeutiltani ja pidin sitä tosiasiana koska terapeutti oli sanonut että voi down olla myös autisti tai omata autismin piirteitä. Onko siis terapeuttikin leikkinyt tuomaria minulle tuosta puhuessaan vai olikohan tukihenkilön pointtina se, että minä itse tukeudun liikaa muihin ja minun pitää itse omat rajoitteeni tiedostaa eikä jatkuvasti takertua muihin ihmisiin, mutta down taas tarvitsee tukea eikä häneltä voi odottaa samaa kuin minulta ja jos downille annetaan vastuuta, on myös odotukset matalammat ja minua arvioidaan eri kriteerien mukaan kuin downia? ja että kyse ei ollut hänellä esim vauvanhoidosta sinällään vaan siitä, mitä keneltäkin odotetaan ja että downille riittää osata tehdä asiota jotenkuten, mutta minun on kiinnitettävä huomiota siihen, että miten teen asioita.