Pitäisi säästää, mutta kuitenkin turhaa pakkoruåtsia opetetaan tästä lähtien jo kutoselta alkaen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vittu mitä hölmöilyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei Suomessa edes opeteta ruotsia, vaan suomenruotsia, joka on ihan eri asia. Töissä ruotsalaiset kollegat naureskelevat suomalaisten 'ruotsille'.

Höpö höpö. Asun Tukholman esikaupunkialueella, työskentelen opettajana lukiossa enkä ikinä ole moisesta kuullutkaan. Minkäänlaisia kommunikointiongelmia ei meillä ole, oppilaani ja kollegani ymmärtävät minua täysin. Eipä ole moisesta kertoneet myöskään lukuisat suomalaiset opettajaystävänikään täällä.

Mutta kun ruotsin kielestä puhutaan, niin ei voi sanoa, että sillä pärjää Pohjoismaissa, koska todellisuudessa ruotsi on toimiva kieli vain Ruotsissa. Mitä olen tanskalaisia tavannut, niin he puhuvat mieluummin englantia vaikka toinen puhuisi äidinkielenään (suomen)ruotsia.

Minulla ei ole ollut ikinä tanskalaisten kanssa ongelmia kommunikoida niin, että tanskalainen puhuu tanskaa ja itse ruotsia. Aina on tullut puolin jos toisin hyvin ymmärretyksi. Sama norjalaisten kanssa. Olen keskustellut jopa islantilaisen kanssa ruotsiksi, vaikka kieltämättä oli aluksi oudon kuuloista, kun kaveri esim. lausui soinnittomat klusiilit soinnillisina ja päinvastoin.

Mä tuonne jo aiemmin kopsasin miksi meidän lapsi alkaa lukemaan saksaa. Ja totta, mä siirrän omaa asennetta meidän lapselle joka on se että mä tykkään saksan kielestä ja pidän Saksaa itseasiassa kivana maana.

Ainakin teknisissä aineissa saksa on hyvin vahva, eikä englannin kieli ole yhtä hyvällä tasolla Saksassa kuin Suomessa, oma huomio. Kun taas ruotsalaiset muistini mukaan parhaita englanninkielen puhujia Euroopassa, kun ei huomioida maita joissa äidinkielenä.

Toiseksi tosiaan 8 vs 100 miljoonaa ja molemmat eurooppalaisia maita.
Huomiona että Saksassa lapsille annetaan yleensä englannin jälkeen kielivaihtoehdoksi latina tai ranska.

Oma ylä-aste ikäinen lapseni opiskelee kieliä joiden kattavuus on vajaa 800 miljoonaa ja tämä tulee vain kolmella kielellä, ei sisällä suomea tai ruotsia. Kyllä Suomessa pitäisi olla järki mukana näissä kieliasioissa, nyt kaiketi rahalla ja vaikutusvallalla huonoja päätöksiä...

Yhteistyössä