Kuinka köyhällä on varaa lapsiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja M32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Museokäynnit ja ulkoilu ei poista toisiaan lasten elämästä. Mä olen satavarma että sä et ole aikankaan käynyt luonnonhistoriallisissa museoissa, sotamuseoissa etkä tekniikanmuseoissa ollenkaan. Jos olisit niin tietäisit että niissä on lapsille aika paljonkin katsottavaa ja puuhattavaa.

Väitinkö, että poistaisivat?

Paremminkin voisi kysyä, että miksi kaupunkilaiset tekevät lapsia sinne betonihelvettiin? Haitallisempaa lapselle satavarmasti on luonnon läheisyyden puute kuin museon puute. Vaikka kaupunkilaispellet mitä vinkuisitte.

Samaa minänkin ajattelin, että mihin vittuun lapsi TARVITSEE jotain museota ollakseen onnellinen. Sen sijaan ennemmin tarvitse aktiviteettia ulkona. Väittäisin, että museossa viihtyvä 10v lapsi on vähintäänkin erikoinen tapaus :)

Mulla ei ollut ensimmäiseen 10v aikana kuin joku polkupyörä, onkivehkeitä, jalkapallo ja paljon omaa tilaa ulkona. Ei tullut montaa euroa kuukauden päällä maksua sille, että tekemistä riitti.

Mutta kai musta sitten tuli näin häiriintynyt kun en päässyt privaattikoneella Luuvreen katsomaan jotain vahapatsaita ja syömään kalliita Croisantteja vaan "jouduin" käymään kavereiden kanssa kalassa ja syömään repusta leipää ja maitoa metsässä/porujen varsilla. :)

Eli ei lapset tarvitse silloin rahallisesti juuri mitään, edes niitä puoli-ilmaisia museoita taikka huvipuistoja.

Sivistyksen kannalta lukeminen tekee hyvää mutta onneksi meillä on ainakin vielä toimivat kirjastot.

Paremminkin voisi kysyä, että miksi kaupunkilaiset tekevät lapsia sinne betonihelvettiin? Haitallisempaa lapselle satavarmasti on luonnon läheisyyden puute kuin museon puute. Vaikka kaupunkilaispellet mitä vinkuisitte.

Kaupungeissakin on luontoa vaikka millä mitalla. Sen lisäksi siellä on kaikkea muuta. Tapojen ja sivistyksen puute taas ei johdu siitä onko asunut maalla vai kaupungissa, sen syy on vanhemmissa.

Niinkuin kaupunkilainen pääsee joskus luontoon kun vaan menee sinne, niin maalta pääsee kaupunkiin kun vaan lähtee käymään. Eihän tuo nyt ole ongelma kumminkaanpäin.. Asun kaupungissa, mutta täällä vähän pohjoisemmassa on metsä aika lähellä (ja on kait helsingissäkin metsää ja luontopolkuja!). Keskustaan on pari kilometriä ja samanverran on metsään (sellaiseen jota on oikeasti kilometritolkulla). Meillä on esimerkiksi mökki jonne pääsee luonnon keskelle rauhoittumaan ja katselemaan lammessa uivia joutsenia ja ihmettelemään sammakoita. Tuttava perheeni jolla on maalla karjatila, käyvät lasten kanssa viikonloppuisin kaupungissa HopLopissa ja uimahallissa jne. Eihän asuinpaikka poissulje mitään.

• Tykkää
Reactions: Data

Annoit ymmärtää niin. Suomessa ei muuten edes ole betonihelvettejä. Helsingissäkin kun kiven heitää niin se on joko meressä, saaressa tai metsässä ;)

Samaa minänkin ajattelin, että mihin vittuun lapsi TARVITSEE jotain museota ollakseen onnellinen. Sen sijaan ennemmin tarvitse aktiviteettia ulkona. Väittäisin, että museossa viihtyvä 10v lapsi on vähintäänkin erikoinen tapaus :)

Mulla ei ollut ensimmäiseen 10v aikana kuin joku polkupyörä, onkivehkeitä, jalkapallo ja paljon omaa tilaa ulkona. Ei tullut montaa euroa kuukauden päällä maksua sille, että tekemistä riitti.

Mutta kai musta sitten tuli näin häiriintynyt kun en päässyt privaattikoneella Luuvreen katsomaan jotain vahapatsaita ja syömään kalliita Croisantteja vaan "jouduin" käymään kavereiden kanssa kalassa ja syömään repusta leipää ja maitoa metsässä/porujen varsilla. :)

Ei ehkä häiriintyyt, mutta sulle olis taatusti ollut hyödyksi olla erilaisten ihmisten seassa, nähdä ja kokea erilaisia kulttuureita ja kulttuuria. Ainakin kirjoitustesi perusteella sulta selvästi puuttuu jotain, jota et onkivavalla saanut.

[QUOTE="helen";29790527]Ei ehkä häiriintyyt, mutta sulle olis taatusti ollut hyödyksi olla erilaisten ihmisten seassa, nähdä ja kokea erilaisia kulttuureita ja kulttuuria. Ainakin kirjoitustesi perusteella sulta selvästi puuttuu jotain, jota et onkivavalla saanut.[/QUOTE]

Olen kyllä kokenut monenlaisia asioita ja kulttuureitakin.

helen on nyt vaan hiljaa siellä museonsa toimistossa eikä vedä johtopäätöksi omin päin :)

[QUOTE="helen";29790537]Tiesitkö, että kaikkea ei tarvitse omistaa siitä nauttiakseen?

Oletko ikinä edes käynyt Helsingissä?[/QUOTE]

Ei niin, edes museota tai Helsinkiä.

Lähtikö tämä museo-vääntö siintä kommentista, missä mainitsin että jopa Louvreen pääsee käymään netin kautta? Toivottavasti ei, mutta tarkoitin kyllä siinä sitä isompaa kuvaa, että maailma on lähempänä ja tieto paremmin saatavilla köyhällekin kuin mitä se ennen oli.

Pitäisin kyllä sinuna ja gastrovaimonasi pienempää suuta ja vetäisin vähemmän johtopäätöksiä mm. museoiden hyödyistä kun teidän palstasekoilua seuraa. :D
milloin ollaan sairaalloisen mustiksia ja milloin hylätään lapsia tai harrastetaan cyborgiseksiä piuhojen välityksellä :)

Sinänsä hyvä kutsumanimi, hän tuottaa minulle monia hyviä gastronomisia nautintoja :)

En ottanut esimerkkejä omista elämistäni museoiden hyödyistä eikä antamani linkin sisältö ole minun kirjoittamani tutkimuksista puhumattakaan.

En usko sinun olevan kovinkaan onnellinen, ainakaan se ei näy kirjoituksissasi vaan ne antavat päinvastaisen kuvan. Itse arvostan kirjastot museoita korkeammalle, mutta se ei tarkoita että museot eivät olisi hyödyllisiä monin eri tavoin.

Näinhän ne kirjoittelevat. :D Asuvat kantakaupungissa kerrostalossa missä on huisit ja rauhalliset omat isot pihat metsineen ja kalastuspaikkoneen, ja on niin luonnonomaisen rauhallista :D

Njaa, kai tuokin sitten riippuu siitä miten käsittää betonihelvetin. Mulle betonihelvetistä tulee lähinnä mieleen suurkaupunkien lähiöt.

Huomaa kyllä kuinka useilla/useimmilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä se köyhyys on. Täällä aletaan puhumaan jostain museoissa vs. egyptissä käymisestä ja muotivaatteiden ja krääsän ostamisesta, kun se todellinen köyhyys on sitä että ei käydä yhtikäs missään, vaatteet ostetaan halvimmat mahdolliset kirpputorilta tai saadaan sukulaisilta, ja yhtään mitään ei harrasteta. Silmälasien ostoa lapselle viivytellään niin pitkään että opettaja käskee ne hommaamaan, ja lääkäriin viedään vasta kun on ihan ihan pakko. Ja niin edelleen, sellaista on lapsen oikea köyhyys.

Te puhutte nyt normaali-ihmiset vs. ylempi keskiluokka ja luulette normaaleja köyhiksi. Toki ihan hienoa sinänsä, jos se todellinen köyhyys on monelle niin käsittämätöntä, että luullaan normaalielämää (jossa ei matkailla kaukomaille ja osteta koko ajan uusia vimputtimia) köyhyyden ilmentymäksi.

Minun lapsuuteni 80-90-luvulla oli juuri kuten kaikissa tämän nimimerkin kuvaamissa viesteissä. Ei ainuttakaan uutena ostettua vaatetta, ei yhtäkään harrastusta ennenkuin pystyin itse kesätyöstä maksamaan, ei matkoja ulkomaille ei edes laivalle - meidän matkustelu tarkoitti että käytiin mummolassa. Olihan sekin toki jotain.
Ruoka oli yksipuolista, esim leivän päälle oli vain voita. Joskus harvoin myös juustoa. Esim jugurttia tai leikkeleitä ei meillä ostettu koskaan.

Hyvin usein iltaruokana oli lettuja; ainekset halpoja, kun päälle laitettiin itsetehtyä hilloa.

Sikäli sain henkistä pääomaa, että kouluttautumiseen kannustettiin, vaikkakin se oli tehtävä sitten ilman apua vanhemmilta eli opintolainalla. Mutta loputon köyhyys, pelko siitä onko ruokaa (kyllä kotona oli joka päivä jotain ruokaa, ainakin voileipiä, mutta jotenkin sellainen oli takaraivossa että ei se ihan itsestäänselvää kyllä ollut), jättihän se turvattomuuden tunteen. En luota muiden apuun ja minulla on aina varasuunnitelman varasuunnitelma, en luota vakituiseen työhön vaan mietin mitä sitten jos työ menee, mitä sitten jos asunto ja omaisuus menee (esim tulipalossa). Murehdin paljon.

Joku toinen arveli, ettei köyhyys tänäpäivänä ole samanlaista. Miksi ei olisi? Meidän perheessä köyhyys tuolloin johtui konkurssista ja sitä seuranneesta toisen vanhemman jonkinasteisesta vissiin nykytermeillä myös masennuksesta. Ei silloin ole taloudellisia eikä henkisiä voimavaroja antaa lapsille rikasta lapsuutta. Velat niskassa, ei palkkatyötä. Meillä koti pyöri yhden aikuisen varassa eikä hän yksinkertaisesti ehtinyt olemaan juurikaan "läsnä" (kolme lasta) saatika että olisi tarjottu jotain ekstraa. Näin on varmasti monessa yh-kodissakin. Yksi aikuinen ei vain veny kaikkeen.
Lapsuus meni kotitöissä, kasvimaalla, sienessä, marjassa.

Uskon että jos on todella rahasta tiukkaa, niin että saa miettiä miten ruoan saa riittämään, ei siinä vanhemmallakaan aina ole olemus yhtä päivänpaistetta. Vasta aikuisena olen oppinut vähän ymmärtämään, miksi ilmapiiri oli kotona useinkin niin ahdistava.

Ja kyllä tällaista on valitettavasti monissa kodeissa nykyäänkin. Esim molempien työttömyys ja asunnon pakkomyynti niin että jää vielä velkaa maksettavaksi, ei se ole mitenkään tavatonta.

Mikä tää lehtitilaukset oikeen on???? Meille tulee Hesari, Voi Hyvin, Demi ja Akvaariomaailma ja uskokaa tai älkää, me pystytään silti elättämään 3 lasta. :)

[QUOTE="LaMamanMorbid";29790856]Mikä tää lehtitilaukset oikeen on???? Meille tulee Hesari, Voi Hyvin, Demi ja Akvaariomaailma ja uskokaa tai älkää, me pystytään silti elättämään 3 lasta. :)[/QUOTE]

Et ole vaan tarpeeksi köyhä.. :D

Miten museo liittyy koko aiheeseen..

Suomessa jokainen kyllä rahallisesti pystyy lapsensa ruokkimaan, vaatettamaan, käyttämään lääkärissä ja pistämään kouluun. Se on ihan riittävä rahallinen puoli. Kaikki muu on plussaa päälle, oli se sitten käynti disneylandissa, museossa, leffateatterissa jne. Harrastamiseen, kulttuuriin, leikkimiseen, urheiluun jne ei kuitenkaan tarvita loppupeleissä rahaa senttiäkään, kaikkea tuota voi tehdä nykyään ilmaiseksikin.

Se on harmi jos jollekkin on jäänyt traumoja köyhästä lapsuudesta, kun ei ollut varaa leviksiin ja mallorcan matkaan. Ehkä kuitenkin jo näin aikuisiällä pitäisi ottaa vähän itseään niskasta kiinni, ja arvostaa ihan sitä itse ELÄMÄÄ. Minusta olisi ollut kamalaa jos äiti ja isä olisivat minut abortoineet, koska heillä ei koskaan ollut varaa viedä minua mallorcalle kun olin lapsi.

[QUOTE="hillla";29790890]
Se on harmi jos jollekkin on jäänyt traumoja köyhästä lapsuudesta, kun ei ollut varaa leviksiin ja mallorcan matkaan. Ehkä kuitenkin jo näin aikuisiällä pitäisi ottaa vähän itseään niskasta kiinni, ja arvostaa ihan sitä itse ELÄMÄÄ. Minusta olisi ollut kamalaa jos äiti ja isä olisivat minut abortoineet, koska heillä ei koskaan ollut varaa viedä minua mallorcalle kun olin lapsi.[/QUOTE]

Joko et ole lukenut koko ketjua, tai sitten olet todella ilkeä kun mitätöit esim. minun ja monen muun kirjoittajan kokeman _oikean_ lapsiköyhyyden "mallorcan matkojen ja leviksien" puutteeksi. Köyhä voi olla myös järjen suhteen, näköjään.

Joko et ole lukenut koko ketjua, tai sitten olet todella ilkeä kun mitätöit esim. minun ja monen muun kirjoittajan kokeman _oikean_ lapsiköyhyyden "mallorcan matkojen ja leviksien" puutteeksi. Köyhä voi olla myös järjen suhteen, näköjään.

No enpä mä ole ottanut kantaa kenenkään henkilökohtaiseen tilanteeseen, vaan siihen että jos teininä harmitti kun ei saanut leviksiä, niin luulis siitä jo päässeen tähän päivään mennessä yli.

Tässä nyt kai haettiin takaa että millä tuloilla nykypäivän Suomessa on varaa lapsiin. Ja minusta kyllä kaikilla nykyään on varaa lapsiin, JOS niitä haluaa. Yhteiskunta tukee meitä niin hyvin. Se on eri asia jos vanhempi on esim. sairas ja siksi lapset on nälässä ja rahat menee viinaan, mutta mielestäni se on jo ihan toisen ketjun aihe.

Yhteistyössä