Kysykää asunnoista: kiinteistövälittäjä vastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinteistövälittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nouseeko asunnon arvo yhtään, jos laitamme uuden laminaatin pahasti kärsineen tilalle? Kaikki saumat ovat pahasti nousseet, ja on vaikka minkälaista kolhua ja naarmua joka paikassa. Lattia on siis aivan häiritsevän huonossa kunnossa. myös laminaatin väri on vähän aikansa elänyt. Vai kannattaako lattian laitto jättää seuraavalle asukkaalle?

Nouseeko asunnon arvo yhtään, jos laitamme uuden laminaatin pahasti kärsineen tilalle? Kaikki saumat ovat pahasti nousseet, ja on vaikka minkälaista kolhua ja naarmua joka paikassa. Lattia on siis aivan häiritsevän huonossa kunnossa. myös laminaatin väri on vähän aikansa elänyt. Vai kannattaako lattian laitto jättää seuraavalle asukkaalle?

Se on vähän fifty sixty -peliä. Jos asunnossa on muuta remontoitavaa, ei lattiaa kannata uusia. Jos taas ei ole mitään muuta remontoitavaa, niin silloin asunto olisi muuttovalmis, jos laminaatin uusii. Kyse tietenkin on, että sen pitää sit just miellyttää ostajaa väreiltään.

Lattian uusimatta jättäminen saattaa siis karsia pois ostajia, jotka eivät itse osaa rempata.

Heitä joku hinta-arvio:
46 m2 mummonmökki pienessä kunnassa Etelä-Pohjanmaalla (ei muuta vetovoimaista ku powerpark)
Iso ja siisti piha, naapureiden pihat hieman pilaa maisemaa
Vasta remontoitu kaikki pinnat, keittiö ja vessa
Ulkosauna
Myös ulkopinnat remontoitu

jos talo on ollut myynnissä jo 2v. ja kattava kuntotarkastus tehty. Hintaa on pudotettu jo 50t. euroo alkuperäisestä myyntihinnasta. joka nyt siis 175t.Paljonkos kannattais vielä tinkaa...?

Kumpi on houkuttelevampaa ostajalle: maksaa asunnon remonttilaina pois ja lisätä se myyntihintaan, vai pitää laina niin, että myynti-ilmoituksessa on erikseen vh ja mh?

En tiedä osaatko vastata tällaiseen... Voiko asunnon kuntoa arvioida itse jotenkin? Epäilen, että osassa appivanhempieni taloa on hometta. He eivät ole vakuuttuneita eivätkä halua kuntotarkistusta. En kuitenkaan halua, että home pääsee leviämään niin, että talo menee myyntikelvottomaksi. Jos voisin itse tehdä asialle jotain ja kenties vakuuttaa heidät kuntotarkistuksen tarpeesta, se olisi minusta hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä..;29821818:
Miten jälkipalkkiovaateet tulevat yleensä ilmi?

No kyllä välittäjä aina seuraa alueensa toteutuneita kauppoja. Sieltä tulee aika helposti ilmi, jos tuttu kohde on mennyt kaupaksi aika pian sopparin loppumisen jälkeen. Sieltä näkee myös nimet, joita voi verrata omiin muistiinpanoihin esim tarjousten tekijöistä. Aika monet välittäjät laittaa aika kaikkien kävijöiden nimetkin ylös näytöillä.

Alkuperäinen kirjoittaja myisinkö;29821839:
Heitä joku hinta-arvio:
46 m2 mummonmökki pienessä kunnassa Etelä-Pohjanmaalla (ei muuta vetovoimaista ku powerpark)
Iso ja siisti piha, naapureiden pihat hieman pilaa maisemaa
Vasta remontoitu kaikki pinnat, keittiö ja vessa
Ulkosauna
Myös ulkopinnat remontoitu

Mitä tahansa 200e-50 000e. Ei pintaremontti auta, jos vaikka perustukset ovat vajoamassa tai rakenteet lahot. Riippuu myös mikrosijannista eli onko kysyntää mökiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäs;29821921:
jos talo on ollut myynnissä jo 2v. ja kattava kuntotarkastus tehty. Hintaa on pudotettu jo 50t. euroo alkuperäisestä myyntihinnasta. joka nyt siis 175t.Paljonkos kannattais vielä tinkaa...?

Riippuu tilanteesta eli myyjän tilanteesta. Ilmeisesti mitään myyntipaineita ei ole?
Kun ei tiedä myyjän tilannetta, ei voi arvioida. Selvitä, miksi ovat myymässä ja mikä on tilanne ja päättele siitä. Aika paljon voi varmaan tinkiä, koska kauppa ei ole käynyt. Ilmeisesti ei ole kysyntää tai ylihinnoiteltu jo alkujaan?

Tingi nyt ainakin -20%.

[QUOTE="Vieras.";29821952]Energiatodistus, mitä maksaa?
Onko hyodyllinen?[/QUOTE]

Yleensä uudisrakennusten 200e-2000e isoihin yhtiöihin.

On se mielestäni hyödyllinen, koska siin vertaillaan teoreettisia kustannuksia ja rakennuksen energiataloutta. Se työntää ostajia suosimaan ns. hyviä energiamuotoja.

[QUOTE="harmaa";29821972]En tiedä osaatko vastata tällaiseen... Voiko asunnon kuntoa arvioida itse jotenkin? Epäilen, että osassa appivanhempieni taloa on hometta. He eivät ole vakuuttuneita eivätkä halua kuntotarkistusta. En kuitenkaan halua, että home pääsee leviämään niin, että talo menee myyntikelvottomaksi. Jos voisin itse tehdä asialle jotain ja kenties vakuuttaa heidät kuntotarkistuksen tarpeesta, se olisi minusta hyvä.[/QUOTE]

No toki voi arvioida itse. Hanki se homekoira tai kuntotarkastaja vain siihen osaa, jossa epäilet ongelmia. Tai avaatte itse rakenteita tai palkkaat työmiehen siihen. Ei ole mitään tekemistä välittäjän kanssa.

No toki voi arvioida itse. Hanki se homekoira tai kuntotarkastaja vain siihen osaa, jossa epäilet ongelmia. Tai avaatte itse rakenteita tai palkkaat työmiehen siihen. Ei ole mitään tekemistä välittäjän kanssa.

Kiitos vastauksesta. Tiedän toki, että ei ole mitään tekemistä varsinaisesti välittäjän kanssa, mutta ammatissasi varmaan törmää näihinkin asioihin. Olen miettinyt, että mitä tässä kannattaisi tehdä.... Toki se on heidän asiansa oikeastaan, mutta toisaalta kun he ovat jo melko iäkkäitä ihmisiä en halua, että heiltä menee ns. talo alta.

Pitääpä ottaa selvää tuosta homekoirasta. :)

Mitä tahansa 200e-50 000e. Ei pintaremontti auta, jos vaikka perustukset ovat vajoamassa tai rakenteet lahot. Riippuu myös mikrosijannista eli onko kysyntää mökiksi.

No voi harmi, tuo 60 000 tuohon on ehkä remontteineen mennyt, joten mielellään saisin siitä omani pois :D. Mutta perustukset ovat hyvässä kunnossa, samoin rakenteet. Hirsikehikko talossa. Ja piha on iso, alue on idyllinen mutta lähinaapurit ovat tosiaan jotain maanviljelijöitä joiden pihakin on sen mukainen, täynnä jos jonkinlaista härpäkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja myisinkö;29824941:
No voi harmi, tuo 60 000 tuohon on ehkä remontteineen mennyt, joten mielellään saisin siitä omani pois :D. Mutta perustukset ovat hyvässä kunnossa, samoin rakenteet. Hirsikehikko talossa. Ja piha on iso, alue on idyllinen mutta lähinaapurit ovat tosiaan jotain maanviljelijöitä joiden pihakin on sen mukainen, täynnä jos jonkinlaista härpäkettä.

Vaikea tuota on arvioida etänä. Asuntojen arvo ei tosiaan riipu siitä, kuinka paljon rahaa niihin on uponnut, vaan kysynnästä lähinnä.

Kiinteistönvälittäjä on arvostusasteikolla kaikista ammateista siellä ihan pohjimmaisena. Miksi ihmeessä pitäisi maksaa tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja työstä, jonka kuka tahansa normaaliälyinen seitsemäntoistavuotiaskin osaisi tehdä?

Yhteistyössä