mistä rahaa jos äiti kotona ja lapset tarhassa (hetkellisesti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja awfvwerb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

awfvwerb

Vieras
minulla on siis tilanne se että mies periaatteessa töissä mutta siihen en nyt puutu muuten kuin että hänen tulot ei tule yksinään riittämään. hain syksystä alkaen eli elokuussa lapsille pph paikkaa ja satuin sen molemmille saamaan läheltä ja nyt mietin rahatilannetta kun minulla alkaa koulu vasta tammikuussa. joku nyt ihmettelee miksi jo syksyllä laitan lapset hoitoon mutta kesken vuotta tuskin saa pph paikkaa joten ajattelin hakea heti syksylle, oikeaan hoidon tarpeeseen siitä on kuitenkin vaan 4kk niin kerkee lapset tottumaan rauhassa. en halunnut pieniä lapsia isoon tarharymäänkään. minulla on siis se tilanne että olen koulussa kirjoilla mutten opiskele koska olen periaatteessa vanhempainvapaalla joten en saa opiskelijan tukia, en myöskään voi saada työttömyystukia koska minulla on karenssia 3kk vanhoista jutuista ja kaikki perheeseen liittyvät rahathan menee sitten kelasta suoraa päiväkodille (paitsi lapsilisät jotka on tietysti pikkurahaa vuokraa maksettaessa). lisäksi saan asumistukea joka ei riitä myöskään mihinkään+ne miehen pienet tulot. sossuun aion soittaa heti ma mutta miten tällaisessa tilanteessa saa rahaa, onko kellään hajua??

kukaan tuskin ottaa minua töihinkään 4kk ajaksi ja sitten lapsien hoitopäivät olisi alussa liian pitkiä. tai jos olisin osa-aikaisena se sekoittaisi loputkin raha-asiamme. en ole minkään tuen piirissä mutten kai voi ojaankaan joutua? ja vaikka sossusta sanottaisiin mitä niin olisi kiva että asiat olisi varmoja, sossu kun tekee päätökset tilannekohtaisesti 1kk kerrallaan ja tuntuu että välillä virkailijat käyttää jotain mielivaltaa päätöksissä. hoitopaikka vaan on niin ihana etten viitsisi siitä luopua mutten voi rahatonkaan olla. ja olen kyllä tottunut elämään äitiysloman makaronilla ettei kyse ole ahneudesta :D haluan myös lapsilleni rauhallisen alun hoitoon joten opiskelemaankaan en halua mennä syksyllä heti koska siinä tulisi lapsille liikaa muutoksia lyhyellä ajalla ja päivät olisi heti täyspitkiä ja kotona oli vain väsynyt ja kiukkuinen äiti.

Niin ne vaan muutkin laittavat lapset hoitoon kertarysäyksellä kun menevät opiskelemaan/töihin. Kyllä se hyvin menee ja äkkiä kaikki totutte.

Minun suositukseni on aloittaa opinnot suoraan syksyllä. Toiseksi paras vaihtoehto on hankkia pätkä/osa-aikatyö.

En oikein ymmärrä miksi ajattelet että sossun pitäisi sinua elättää syksyn ajan. Jos on omia säästöjä niin se on toki hieno juttu.

sossulla on se käytäntö että jos on karenssi työkkäristä niin ne vähentää 20 prosenttia tuista eli ei paljoa mutta siten toimivat siis. mitään varmuutta sossusta ei kuitenkaan voi saada näinj pitkällä varoitusajalla joten ehkä vastauksilla eläisin kuitenkin.. ja vaikka olisin työtön työnhakija niin se ei vaikuta rahatilanteeseeni mitenkään koska työttömyyskorvausta en voi saada kuitenkaan vaan joko sossu tai ei mitään. ja mitä noihin pätkätöihin tulee niin eihän se nyt ole mikään itsestään selvyys että hankin vaan töitä. mitä töitä kouluttamaton nuori edes voi saada kun kokopäivä töihin ei suostu? olen oikea kultakimpale työmarkkinoilla. enkä saisi varmaan enää edes asumistukea jos menisin töihin joten minulle olisi kuitenkin saman verran rahaa kädessä ja tulisi +-0 tilanne.

mutta kun en halua lapsiani isoon tarharyhmään piste. ja kesken vuotta voin joutua viemään todella kauas lapsia tarhaan, tämä paikka on 500m päässä ja juurikin pph mitä ei varmasti kesken vuotta saa :S.

enkai minä nyt vanhempainpv rahaa saa jos lapset on hoidosa vai häh???? :o juu ei ole säästöjä ja jos olisi niin ymmärtäisin varmaan niitä nyt käyttää. ja sossu kun maksaa ties mitä pulsuja niin minun tilanneko on sitten kuitenkin pöyristyttävimmästä päästä kun yritän ajatella lapsiani ? :D tsiisus.

mietin tuota koulujuttua etten kyllä halua isoa muutosta lapsille noin pienellä aika välillä. päivät olisi täyspitkiä+ tenttiin lukemiset yms yms joten kamalalta se tuntuisi kun lapset on pieniä... olen ollut 6kk koulussa kun esikko oli vauva ja se oli rankkaa kuin mikä.. en aikonut mitään 4kk pehmeää aloitusta hoidon aloitukseen vaan lähinnä 1kk mutta kun nämä koulun alut ja hoitopaikkojen vapautumiset nyt menee vähän näin niin ei voi mitään.. jos voisi niin toki laittaisin mieluummin lapset joulukuussa hoitoon ja menisin sitten tammikuussa opiskelemaan niin kuukauden voisi elää vaikka kaverilta lainaamalla mutta tämä 4kk on vähän liikaa.. ja en ajatellut saavana koko pph paikkaa koska kaikki ovat sanoneet täälläpäin olevan niin ruuhkaista mutta sainkin sen niin joudun sitten miettimään kiireellä näitä juttuja että voin tehdä päätöksenkin joskus =) lähinnä siis kysyin mitä rahaa ja paljonko ja miten voin saada, en pyytänyt tuomitsemaan laiskuuttani töiden suhteen tai uskomatonta lällyilyä lasten hoidon suhteen. olen kuitenkin nähnyt sen ajan kun opiskelin ja esikko oli pieni ja vielä kotona isän kanssa ja se oli jo helvettiä, miten sitten hoidossa menisi kahden kanssa.......

No et tietenkään saa vanhempainpäivärahaa, mutta jotenkin ymmärsin että sinun piti saada lapset hoitoon että voisitte saada enemmän rahaa. Siksi ihmettelin että eikö sieltä Kelasta rahaa tipu joka kuukausi.

En ymmärrä mikä hoitopaikka on niin kullanarvoinen että sinne pitää pieni vauva työntää.

tippuuhan sieltä kelasta rahaa joo mutta en minä niillä vuokraa maksa enää sitten. kun idea on se että 4kk on loppujen lopuksi pieni aika lapselle sinne tai tänne hoidon aloituksen suhteen. eli jos saisin hyvän hoitopaikan aiemmin niin otan sen mieluummin kuin huonon hoitopaikan myöhemmin kun kyse on vaan 4kk:sta. eli periaatteessa ihan sama onko pienempi lapseni sen 1v2kk vai 1v7kk kun hoito alkaa mutta itse en voi elää ilman rahaa. pääasiallinen tuloni=kelan vanhempainpv rahahan menee sitten sinne hoitopaikkaan, eikö?? joten minulle jää 200 lapsilisät ja 300 asumistuki ja mieheni rahat 600. ei riitä mihinkään. minulta tippuu siis 400e pois sinne hoitopaikkaan.kö? toinen vaihtoehto on aloittaa koulu samana päivänä kuin pph ja en halua lapsilleni heti pitkiä päiviä hoidossa ja haluan itsekin aloittaa koulun stressittömästi, enkä hirveässä syyllisyydessä ja sopeutumisvaikeuksissa. eikös se nyt ole ihan maalaisjärkeä ettei lapsia altista päällekkäisille elämänmuutoksille lyhyellä aikavälillä?? kuka nyt haluaa laittaa lapset hoitoon samalla viikolla kun aloitta työt? mihin se porrastaminen on kadonnut? ja tosiaan eriasia työt kuin opiskelu joka seuraa kotiin. jos tosiaan laitan lapset esim joulukuussa tavalliseen päiväkotiin, joutuvat he isoon ryhmään ja voin joutua viemään heitä aamuisin (kävellen) 3km matkan. eli päivähoitoaika pitenee jo siitäkin kun ainakin puolituntia saa kävellä edestakaisia matkoja kotoa tarhaan ja tarhasta bussipysäkille->kouluun. syksyllä saisin varmemmin paikan tuosta vierestä tarhasta kyllä. ikää lapsilla on 2v8kk ja 1v2kk sitten syksyllä.

ja menot on sellaiset että se 400e mitä saan nyt mitä en sitten enää saa, voisi siis minun mukaan tippua ihan minimissään 250e mutta sitten ei saisi tulla mitään yllättävää.

Vanhempainpäivärahaa saa siihen asti kun lapsi on n 10 kk, eli taidat sittenkin puhua kodinhoidontuesta, koska lapsesi on vanhempi?

Lapsesihan eivät koe hoitoa sen rankemmaksi vaikka olisitkin koulussa heidän hoitopäivänsä ajan, eli vaikuttaa siltä että olet hakemassa pehmeää laskua itsellesi.

siis oletko tosissasi? tottakai haluan aloittaa itsekin koulun rauhassa ilman syyllisyyttä ja muuta kiirettä mutta pääasia on edelleen se, että lasten hoitopäivät olisivat 7-17 minun ollessa koulussa, minun ollessa kotona ne olisivat max 6h eli 9-15 what are you talking about? huoh. täällä oikeasti etsimällä etsitään äideistä paskaa ja luetaan mitä halutaan , ei mitä kirjoitan. oletko itse kenties laittanut lapsesi liian pienenä tarhaan ja he kasvoivat kieroon ja nyt pönkität itseäsi minun kauttani? tällä palstalla siis kieltäydytään uskomasta normaaliin äitiyteen.

On kyllä järkyttävää mitenkä suomessa voi saada lapsille edes hoitopaikan jos ei ole edes todellista hoidontarvetta! se on aina kuitenkin pois meiltä perheiltä jotka töiden/opiskelujen vuoksi tarvitsemme lapsillemme sen hoitopaikan (ja vieläpä maksammekin siitä pitkän euromäärän toisin kuin ne yh mutsit jotka pitävät muksunsa hoidossa 20pv/kk ja tulot niin pienet ettei päivähoitomaksua edes peritä). On se niin väärin!

Toisekseen ethän voi saada vanhempain rahaa silloin kun lapset ovat aloittaneet kunnallisessa päivähoidossa ;) itse en ole ikinä hoitovapaalla ollessani hyödyntänyt vanhempaintukea sillä kun ilmoittautui työttömäks heti mammaloman päätyttyäi niin sai paremmin rahaa ja silti pystyi olemaan kotona lasten kanssa (mikä tosin itselleni oli pakkopullaa ja onneksi nyt töissä olenkin mutta joskus ollut tilanteita että olosuhteiden pakosta kun töitä ei ollut saatavilla piti siis olla työttömänä kotona).

edelleenkin painotan. 4kk ei ole keneltäkään perheeltä pois. kukaan ei siihen väliin laittaisi lapsiaan tuolle kyseiselle perhepäivähoitajalle jos ajatellaan että omat lapseni tulisivat sinne vasta joulukuussa. ei ole minun vikani että joulukuussa ei ole mahdollista saada hoitopaikkaa kun paikat jaetaan syksyllä. LUKEKAA KUNNOLLA. ja onko sekin nyt väärin kun opiskelen että olen jotain alamaailman pulikansaa??? anteeksi vaan kun yritän valmistua veronnmaksajaksi. olisin siis laittamassa lapsiani 4kk suunniteltua aiemmin hoitoon ihanaan paikkaan, toisena vaihtoehtona kamala paikka hieman myöhemmin kun oikea tarve alkaa mutta kesken vuotta pääsee vaan jämäpaikoille eikä välttämättä edes sisarukset samaan ryhmään. luuletteko että ajattelen muita vanhempia kun mietin lapselleni parasta mahdollista hoitopaikkaa..`? niin varmasti itsekin tekisitte juu.

edelleenkin painotan. 4kk ei ole keneltäkään perheeltä pois. kukaan ei siihen väliin laittaisi lapsiaan tuolle kyseiselle perhepäivähoitajalle jos ajatellaan että omat lapseni tulisivat sinne vasta joulukuussa. ei ole minun vikani että joulukuussa ei ole mahdollista saada hoitopaikkaa kun paikat jaetaan syksyllä. LUKEKAA KUNNOLLA. ja onko sekin nyt väärin kun opiskelen että olen jotain alamaailman pulikansaa??? anteeksi vaan kun yritän valmistua veronnmaksajaksi. olisin siis laittamassa lapsiani 4kk suunniteltua aiemmin hoitoon ihanaan paikkaan, toisena vaihtoehtona kamala paikka hieman myöhemmin kun oikea tarve alkaa mutta kesken vuotta pääsee vaan jämäpaikoille eikä välttämättä edes sisarukset samaan ryhmään. luuletteko että ajattelen muita vanhempia kun mietin lapselleni parasta mahdollista hoitopaikkaa..`? niin varmasti itsekin tekisitte juu.

Kyllä minä ymmärrän, mutten sitä, haluatko sinä jotain rahaa tältä ajalta, ilman että menisit töihin?

ja tuohon työhön. voin vaikka nuolla kamelinpaskaa työkseni jos minulle sellaista työtä tarjotaan! mutta töitä ei niin vaan saa saati 4kk ajaksi, kuka haluaa kouluttaa minut ja samantien häivyn kun juuri olen oppinut asiat. sitten koulutetaan joku samantein. minulla ei ole työkokemusta ei koulutusta ja muutenkin asuan paikassa jossa työttömyysprostentti on 12. en voi jättää elämääni sen varaan että töistä saaan sitten rahaa ja lasten hoitopäivät olisivat heti pitkiä enkä halua niin. osa-aika töissä taas on se että niistä maksetaan saman verran rahaa kun mitä saan tällä hetkellä tukia joten en aio mitään hyväntekeväisyyttäkään harjoittaa... olen ennen lapsia ollut2v työtön, hain vaikka mihin siivousffirmoihinkin mutta en päässyt ilman kokemusta enkä muutenkaan niin vaan. kyllä sinnekin hakijoita on.

Yhteistyössä