Toimiiko vuoroviikko-asuminen kouluikäisellä (kodit eri paikkakunnilla)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pulma

Vieras
Ja oma vastaukseni on heti, että ei. Mutta mitä mieltä tästä ollaan, voiko tuomari tosiaan olla sitä mieltä, että on ihan ok jatkaa kahden kodin asumista jatkossakin. Lapsi siis aloittaa syksyllä koulun ja isä muutti n. 10 km päähän. LV:lla tehtyyn sopimukseen kirjattiin, että on voimassa niin kauan kuin molemmat vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Luonaolot on nyt äidin luona n.1,5 vkoa ja isällä n.0,5 viikkoa. Tuokin on ihan idiootti järjestely, koska 1,5 viikkoa on tosi pitkä aika olla toisesta erossa, mutta isälle ei muu sopinut esim. iltatapaamiset.

Nyt olenkin ehdottanut, että koulun alkaessa luonaolot muuttuu niin, että asuvat pääosin mun luona, mutta näkisivät isää viikoilla 1-2 iltana ja sitten joka toinen viikonloppu. Mutta tämä ei isälle käy. Hän väittää järjestävänsä työnsä niin, että voi kuskata lapsen koululle ja sieltä tai ip-kerhosta pois. Mun on tosi vaikea uskoa, että pystyisi tekemään niin lyhyttä työpäivää, koska se ei ole ennenkään onnistunut. Lisäksi mun mielestä on väärin, että lapsen kaverit asuvat kuitenkin koulun lähellä, niin heitä lapsi ei voi tavata ollessaan isällään ja entäs mahd.harrastukset? No isä vakuutteli kuskaavansa lasta myös kavereille jne..(kovat on puheet olleeet aina, joten en pistäisi paljoakaan painoarvoa näille hölpötyksille).

Mutta miltä tämä kuulostaa teidän mielestä? Olemme menossa näistä oikeuteen, mikä on aivan perseestä, mutta koen, että tämä on asia, jossa en voi antaa periksi. Haluan antaa lapselleni rauhallisen arjen. Isä vähättelee koko koulun aloitusta, ei näe siinä mitään ihmeellistä/stressaavaa. Lisäksi koulun sujumisen kannalta meillä pitäisi olla asialliset välit, mutta kun ne ei ole. Ja se haittaa kommunikointia tärkeistäkin asioista. Mitähän mieltä oikeudessa ollaan tämmöisestä? Isä toitottaa koko aika ISÄN oikeuksista, mutta tuntuu unohtavan, että lapsen oikeudet tulee aina ekana.

Saattaa toimia niin kauan kuin lapsi saa olla ap- ja ip-hoidossa ja hänet viedään ja haetaan kuten päivähoidossakin toimittiin. Mutta se, ettei voi tavata luokkakavereita vapaa-ajalla, on kyllä miinus. Pointsit isälle että haluaa edes yrittää.

Tottakai voi toimia. 10km ei niin pitkä matka ole että elämä loppuu, kavereita voi nähdä edelleenkin.
Miksi aina isä on se joka eron jälkeen joutuu joustamaan kaikesta ja tekemään niinkuin exä haluaa? Yleensä ei ole edes oikeasti kyse lasten eduista vaan exvaimon eduista.
Hienoa että isä haluaa olla osa lapsen elämää. Toivottavasti exakka ei tee siitä mahdotonta.

Kiitos Jellonainen! Täällä ei ole ap-kerhoa, joten isän todellakin pitäisi aloitta työt normaalia myöhemmin. Joka tapauksessa päivistä tulisi pitkiä, kun vaihtoehto on kuitenkin nukkua pidempään ja käppäillä itse muutama satametriä kouluun. Isälle pointsit juu, jos motiivit olisi kohdallaan. Valitettavasti tässä ykkösenä painaa elareiden mahdollinen korotus :( Jos ajattelisi lastaan, niin ei olisi edes muuttanut pois tuosta koulun vierestä. (tämä on toki vain mun mielipide)

Ja miksi isät on miehiä ja äidit akkoja?? Just niin kuin kirjoitin, niin itsehän hän päätti muuttaa. Kyllä mäkin haluaisin muuttaa ja paljon pidemmälle, mutta en sitä tee ennen kuin lapsi on niin iso, että joko kulkee itse välimatkat tai on aikuinen ja asuu jo omillaan. Kyllä mä tässä haen lapsen oikeuksia.

Meillä ex puolison kanssa välimatkaa n.15km, saman kunnan alueella asutaan, lapset 13v ja 15v ovat koko kouluaikansa asuneet vuoroviikoin, ilman ongelmia. On kavereita molemmissa paikoissa, koulumatka tietty toisesta kodista pidempi ja vanhemmat itse joutuu koulumatkat kustantamaan.
Eli mun näkökulmasta onnistuu! Vaatii tietty molemmilta vanhemmilta halua ja ajoittain vähän joustoakin :)

Toi matka nyt on kuitenkin varsin lyhyt ja jos isä kuskaa niin mikäs siinä. Koulun puolesta siis ihan ok.

Ne kaverit, niiden näkeminen varmaan olisi hankalampaa mutta jos isä tulee tässä vastaan ja isän naapurustostakin voi löytyä uusia kavereita.

Se ketä toi nyt rasittaisi on se isä itse kun hänelle tulee ylimääräisiä ajamisia ja työaikojen säätöä. Paljon on valmis tekemään välttääkseen elatusmaksujen korotuksen, ehkä pohjimmiltaan kuitenkin haluaa lasta luokseen.

No näiden tietojen perusteella en näkisi tuossa mitään ongelmaa isän käytöksessä. 10 kilometriä on TODELLA lyhyt matka ja jos isä on lupautunut kuskaamaan lapsen kouluun, yms., niin miksipäs ei. Kävelymatkan päässäkö sitä pitäisi asua että viisi toimia? Eri asia toki jos isä ei oikeasti pitäisi näistä lupauksistaan kiinni, mutta sitähän ei tiedä kokeilematta ja jos ongelmia tulisi, voisi asian varmasti käsitellä uudestaan.

• Tykkää
Reactions: Creepy Starling
Ja miksi isät on miehiä ja äidit akkoja?? Just niin kuin kirjoitin, niin itsehän hän päätti muuttaa. Kyllä mäkin haluaisin muuttaa ja paljon pidemmälle, mutta en sitä tee ennen kuin lapsi on niin iso, että joko kulkee itse välimatkat tai on aikuinen ja asuu jo omillaan. Kyllä mä tässä haen lapsen oikeuksia.

Herttinen sentään, kyllähän lapsiperheet ovat muuttaneet maailmansivu. Joskus koulumatkat on olleet pidempiä, joskus lyhyempiä. Jos eroperheen lapsella vanhemmat asuu 10km säteellä toisistaan ja ainakin toinen on aktiivinen kuskaamaan niin asiat on hyvin. Tuntuu jotenkin että yrität tehdä tästä ongelmaa.

Ne aamuherätyksetkin, jos siis isä vie lapsen kouluun niin mikä ongelma siinä on?

Noita kaverisuhteitakaan en näkis ongelmaksi. Koulusta voi mennä sovitusti suoraan kaverille leikkimään ja isä voi sitten hakea sieltä ipkerhon sijasta. Jos taas kaverit ip kerhossa, niin koulupäivän jälkeen ei kyllä tartte enää mennäkään minnekään. Eikös tätä ap vois kokeilla? Matkan puolesta tuskin ongelmaa muodostuu.

En näe tässä mitään ongelmaa? 10 km autolla vie 10 minuuttia, kaverit eivät unohdu 3,5 päivässä, lapsi on ip-kerhossa, kaikki ovat tyytyväisiä paitsi äiti, joka jo etukäteen haluaa, ettei mies onnistu tällaisessa täysin normaalissa järjestelyssä.

[QUOTE="Liisi";29856890]En näe tässä mitään ongelmaa? 10 km autolla vie 10 minuuttia, kaverit eivät unohdu 3,5 päivässä, lapsi on ip-kerhossa, kaikki ovat tyytyväisiä paitsi äiti, joka jo etukäteen haluaa, ettei mies onnistu tällaisessa täysin normaalissa järjestelyssä.[/QUOTE]

Tässä oli vissiin ideana se että mies haluaisi vaihtaa ton 1,5vko + 0,5vko-systeemin vuoroviikoiksi ja ap taas joka toiseksi viikonlopuksi + jotain arki-iltatapaamisia, miten ne sitten hoidettaisiinkaan.

Ajatteletko että isä pääsisi helpommalla tuossa viikko-viikko systeemissä?

En ole sama vastaaja, ja tiedän ettei isä pääsisi helpommalla, mutta tiedän myös sellaisia etä-isiä joilla on kuvitelmia, että vuoroviikot voi hoitaa vasemmalla kädellä ja jee silloin ei tartte maksaa elareita, mutta kun tilanne oikeasti menee siihen niin aletaankin perumaan kun ei jakseta olla oman lapsen kanssa niin paljoa

[QUOTE="jep";29857108]En ole sama vastaaja, ja tiedän ettei isä pääsisi helpommalla, mutta tiedän myös sellaisia etä-isiä joilla on kuvitelmia, että vuoroviikot voi hoitaa vasemmalla kädellä ja jee silloin ei tartte maksaa elareita, mutta kun tilanne oikeasti menee siihen niin aletaankin perumaan kun ei jakseta olla oman lapsen kanssa niin paljoa[/QUOTE]

Tässä ollaan jo etukäteen perumassa, ennen kuin ollaan edes kokeiltu. Äideistäkin löytyy valitettavasti kovin monenmoista tallaajaa, myös äiti voi olla se joka hoitaa hommia kovin suurpiirteisesti.

Kiitos monenmoisista vastauksista. Inhottavaa, kun heti leimataan, vaikka ei tiedetä taustoja. Tosiaan mulla on syyni siihen, miksi en usko lupausten pitävän. Enkä missään nimessä haluaisi lapsen joutua koe-elämeksi siinä, kun isä haluaa kokeilla, että onnistuuko tuo vai ei. Näistä päätellen tuo voisi toimia, jos vanhemmat puhaltaisivat yhteen hiileen niin, että molemmat muistaisivat lapsen edun. Tässä voin esimerkiksi kertoa, että jos en olisi hoitanut kouluun ilmoittautumista, niin lapsi olisi unohtunut listoilta. Eli näin meillä toimii tasavertainen yhteishuoltajuus ;) Paljon on muutakin, mutta en ala niitä tähän luettelemaan. Pointtina se, että hirmu vaikea on ottaa kaikesta vastuuta, jos lapsi on fyysisesti muualla, kun jotain asioita tulee hoidettavaksi... Halusin vaan tietää muiden näkemyksiä asioista.

Yhteistyössä