R
riskitekijä
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yrittänyt;29860014:Nimenoaan silloin urkitaan asiakaan ylsityielämää, jos se mihin asiakas käyttää rahansa, vaikuttaa lainapäätökseen.
Monet pankit ja vakuutusyhtiöt ovat nykyään yhtä yritystä. Esim. palovakuutusta myöntäessään vakuutusyhtiö näkee siis asiakkaan tilitiedot ja onko tämä ostanut vaikkapa tupakkaa tai polttopuita (aiheuttaa tulipaloriskin). Tai autovakuutuksen hakija on ostanut Prismasta ralliteippiä ja tummat aurinkolasit. Se kuvastaa hurjastelunhalua ja elvistelyä, ja voi estää autovakuutuksen saamisen. Ettekö oikeasti näe uhkakuvia mihin perusteeton ja tarpeeton tietojen urkkiminen johtaa?
Taidat olla hiukan typerä. Eihän pankki näe esim. korttitositteesta oletko ostanut aurinkolasit ja ralliteippiä. He näkevät vain, missä asiakas asioi ja tekee ostoksensa. Varsin yleinen käsitys on, että ihmiset ostavat kaupasta esim. ruokaa ja juomia sekä vaatteita. Siihen ei tarvita korttitositetta, eikä hirveää päättelykykyä.
Lainahakemukseen hakijan maksukäyttäytymisen ja kulutuksen sekä tulojen selvittäminen on erittäin perusteltua. Näiden tietojen salaamiseen ei ole tarvetta kuin vilpillisesti toimivilla ihmisillä. Jos laina- tai vakuutushakemuksen yhteydessä ei riskitekijöitä kartoitettaisi, joutuisivat tunnolliset, asiansa hoitavat asiakkaat maksamaan näiden huijareiden aiheuttamat taloudelliset vahingot.