Meidän pk:n hoitaja on vähän torvelo enkä saa aivoituksistaan selvää, osaatteko vastata mulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mimu";29870624]Mä olen luullut, että hoitajat tykkää, kun haen lapseni joskus klo 16, vaikka hoitoaika on klo 17 asti. Täytyy olla jatkossa tarkempi.
Lapsen edun mukaista on, ettei hoitajat suutu lepsusta aikojen noudattamisesta. Ehtii sitä viikon loppuna olemaan kotona.[/QUOTE]

Tässä ei puhuttu tapauksista "joskus" tai "satunnaisesti", vaan toistuvasti tapahtuvasta hoitoajasta poikkeamisesta :/ Ooppa jatkossa tarkempi, ennenkuin kommentoit "nokkelia".

Kyllä tästä keskustelusta ja varsinkin lähihoitajien kommenteista tulee sellainen olo että jatkossa yritän hakea lapsen mahdollisimman myöhään. Sehän tarkoittaa vain sitä että ehdin käydä kaupassa, tankkaamassa, apteekissa, kirpparilla jne ennekuin haen lapsen. Ja varsinkin silloin kun pääsen itse vähän aikaisemmin töistä. Lyhennyksiä minullakin on työajan puitteissa. Nyt osaan käyttä ne oikein ja yritän olla sekoittamatta kenenkään päiväjärjestystä.

Se on kyllä paska puhetta, että hoitaja, joka lähtee esim 30min aiemmin, koska lapsia onkin vähemmän, siirtäisi sen 30min toiseen päivään. Tämmöstä nyt selitetään vanhemmille, et niil olis paha mieli ku eivät tee kaikkensa, et hoitajilla olis mahdollisimman helppoa.

[QUOTE="a p";29869406]Mutta en kai mä voi merkata vasta 8, kun on päiviä jolloin töissä on sellainen tilanne, että pitää olla tosi ajoissa ja viedä lapsi lähempänä seitsemää. Enkä aina pääse töistä ajoissa, joskus vasta puoli viisi. Miehellä sama, molemmilla sen luontoiset työt, että välillä vaan pakko tehdä enemmän, eikä sitä aina etukäteen tiedä.
Aamupalaongelman kyllä ymmärrän, mutta ei kai me ainoita olla joille tää on hankalaa?[/QUOTE]

Työskentelen päiväkodin johtajana (yksityisellä), ja minä aina ohjeistan ihmisiä laittamaan tuloajaksi aikaisimman mahdollisen tuloajan ja hakuajaksi myöhäisimmän mahdollisen ajan. Meillä on muutama lapsi, joilla lukee hoitoajan kohdalla koko päiväkodin aukioloaika. Harvoja kuitenkin, suurin osa pystyy ennakoimaan työaikansa täsmällisemmin.

En ole koskaan nähnyt tässä mitään ongelmaa.

Meillä on epäsäännölliset työajat ja lasten hoito ajoittuu välille 7-17. Koskaan ei kuitenkaan ole yli 7h päiviä. Ilmoitan hoitoajat reilua viikkoa ennen. Jos lapset tulee vasta klo 10, niin turhaan niitä aamupalalle odotetaan. Minusta tämä on ihan perusasioita mitä vanhemmilta voi odottaa. Luulin, että kaikki toimii näin?

Mä laitoin alun perin hoitoajaksi lappuun klo 7 - 17, kun luulin, että pitää laittaa maksimi. Hoitaja kans tuijotti sitä pitkään ja kommentoi jotain pitkästä päivästä. Sanoin että se on maksimi, käski sitten muuttaa todelliseksi kun arki muotoutuu. No, muutaman viikon päästä tuli taas lappu täytettäväksi, laitoin siihen sitten 8 - 16. Usein kyllä vien himpun ennen kasia ja haen töiden mukaan, yleisimmin puoli neljältä mutta saatan hakea jo kolmelta. Mulla ei ole varsinaista työaikaa koska teen omiin nimiin työt.

Työskentelen päiväkodin johtajana (yksityisellä), ja minä aina ohjeistan ihmisiä laittamaan tuloajaksi aikaisimman mahdollisen tuloajan ja hakuajaksi myöhäisimmän mahdollisen ajan. Meillä on muutama lapsi, joilla lukee hoitoajan kohdalla koko päiväkodin aukioloaika. Harvoja kuitenkin, suurin osa pystyy ennakoimaan työaikansa täsmällisemmin.

:D
Noniin, tässä se taas nähtiin. Nämä hoitoajat on suurin ongelma niille joiden ei tarvitse tehdää mitään hallinnollisia töitä, eli lähihoitajille, ei johtajalle eikä näköjään myöskään opettajille. He joilla on eniten aikaa kitistä, eli vähiten töitä, on äänessä. Kuten aina!

[QUOTE="mmm";29871273]Kun kaikki ei oo niitä hoitsuja, joilla on tietty työvuoro![/QUOTE]

Juu, ei ole. Ei mun mieskään ole, hakee kuitenkin lapset silloin, kun sovittu. Kuitenkin suurin osa työssä olevista vanhemmista on niitä, joilla on työajat ja lähes kaikki tulis olla niitä, jotka pystyvät pitämään kiinni sovituista ajoista!

Mä ohjeistan ihan samalla lailla kun sopimusta tehdään. Sopimukseenhan se on laitettava se max. hoitoaika vaikka useammin se hoitoaika olisi lyhyempi ja vain silloin tällöin pidempi. Sopimuksen hoitoaikoja kun ON noudatettava. Mutta kuten sanoit niin suurin osa osaa arvioida hoitoajat täsmällisemmin. Ei todellakaan mitään ongelmaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli mua on ohjeistettu väärin kun käskettiin olla merkkaamatta maksimia. Ja lapuis lukee siis 8 - 16. Ihmettelen vaan noita vastauksia, ettei saisi hakea aiemmin, kun mulla ei joka päivä ole töitä neljään asti mutta kun sitä ei tiedä etukäteen... Mutta ei kai meillä sitten haittaa.

Meillä ei tarvitse tehdä tuollaista sopimusta jota pilkulleen noudatettava ja että lasta ei saisi hakea kun haluaa. Hyvä vaan jos aikasemmin lähtee.
ja kyllä meillä ne 30min ja lyhyemmätkin on tehtävä takaisin. Miinusta näyttää työvuoro-ohjelma muuten.ja tosiaan kyllä meillä on tähän asti ihmiset pystyny ilmottamaan aikoja tarkemmin kun "varaamalla" järjettömän hoitoajan lapselle"varuilta". Voivat ilm esim että päivät 7-15 tai 9-17 ja tarkentaa viikoittain. Ja edelleen, saavat ilomielin 17 päivänä hakea vaikka 16!!!!

Hoitajalle meillä vuorot voivat olla myls yli 8 tuntia, joku muu vuoro sitten vastaavasti lyhyempi. 4 viikon tasoitusjakso vuoroissa, eli eri viikot voi olla eri pituisia työajaltaan. Meillä on 6 ryhmää ja kahdesta ryhmästä 1hlö aina 17 vuorossa. Eli koko talossa 2 t.tekijää sen viimeisen puoli tuntia. Sama aamulla eka puoli tuntia. Ja jossain ryhmässä varmasti i.vuorolainen tuleekin vasta 9. Ne on ryhmien sisäisiä/tilannekohtaisia juttuja. Mutta siis joo, ilta voi olla 8.15-17. Aluksi siitä ihmiset mankuivat, mutta ovat jo tottuneet.

meille on merkattu vain kokpaiva tai puolipaiva. jossain lapus kysyttiin hoitoaikoja mut se oli vain et millasen hoitopaikan tarttee. normi vai vuoro. ma vien lapsen aamul ennen yhdeksaa eli 7.30-8.45 ja haen yleensa kolmelta. eika kukaan ole viel mitaan asiast sanonu. olen yrittaja joten mulla ei ole tyoaikaa.nyt ilmotin et ens viikol voi olka et tullaan aijasin jos yks tyomaa alkaa. mut ilmotan ma aamuna jos ei tulla hoitoon. taakin oli ok. ei tulis mittaan jos pitais tunnin tarkkuudella tietaa ens viikon hoitoajat. ja isal niin pitka tyomatka ja pitkat tyopaivat ettei kerkia hakea kuin poikkeustapauksis.

Heille sitten ehkä ok käyttää esim työajanlyhennyksiä noin. Meillä moni haluaa itse päättä koska sen ottaa (käyttää sen omiin menoihinsa) ja vajaita tuntejakaan ei hyvällä katsota (tietenkään).

Ehkä täällä on sitte jotenkin erityisen joustava porukka - mutta en nyt näe miten 30 minsaa suuntaan tai toiseen ois jotenkin erityisen iso juttu. Itellä (ja lähes kaikilla muillakin, ketä tunnen :D) on joustava työaika, ja hommia tehdään silloin kun niitä on. Tietyin väliajoin tunnit kirjataan ylös, lasketaan onko plussaa vai miinusta, ja sitten valitaan tahtooko ylijäämän rahana vai vapaana. Miksi tää ois päiväkotiympäristössä jotenkin ylivoimainen yhtälö? Maailma ei enää pyöri kellonkortin ympärillä.

Näin.

Harmi jos hoitaja oli torvelo eikä ymmärtänyt selittää. Mutta jos hoitoajat vaihtelee kovasti, on tapana ilmoittaa 2 viikon hoitopäivät etukäteen paperille merkattuna, tuonti- ja hakuajat. Ois nääs kuitenkin tarkoitus että ne hoitajat on paikalla eniten silloin kun on eniten lapsia, ei niin että koko illaksi varataan 2 hoitajaa ja sit lapsia onkin paikalla vaan 5 kpl. Hoitajilla on myös oma elämä, joten tietenkään ne ei mielellään varaa koko tiistai päivää 17 saakka töihin, jos sit joutuvatkin yllättäen läksimään sieltä jo klo. 16.

No se olisikin aika ihanteellista jos tietäisi joo kaksi viikoa etukäteen kaikki palaverit ja muut venymiset. :)

[QUOTE="Liisi";29871620]No se olisikin aika ihanteellista jos tietäisi joo kaksi viikoa etukäteen kaikki palaverit ja muut venymiset. :)[/QUOTE]

No just niin :D Ja meillä päiväkodin johtaja tosiaan itse ohjeisti laittamaan hoitoajaksi koko päikyn aukioloajan - miksi ihmeessä olisi näin tehnyt, jos se aiheuttaisi näin kamalia ongelmia johtamalleen laitokselle?

No onneksi meillä ei ohjeisteta noin typerästi eikä meillä noin hankalia asiakkaita ilmeisesti ole. Hyvin sieltä aina jompikumpi hakija tulee, ei ole molemmilla asiakkaita ja liukumia ja venyviä palevereja yhtä aikaa. Hyvä niin. Ja älytöntä silti varata 7-17 kun tuskin todellakaan kellään jatkuvasti tuollainen h.aika, meillä siihen puuttuisi johtaja. Siis jos jollain lapsella aina 10 tunnin päivä.

No onneksi meillä ei ohjeisteta noin typerästi eikä meillä noin hankalia asiakkaita ilmeisesti ole. Hyvin sieltä aina jompikumpi hakija tulee, ei ole molemmilla asiakkaita ja liukumia ja venyviä palevereja yhtä aikaa. Hyvä niin. Ja älytöntä silti varata 7-17 kun tuskin todellakaan kellään jatkuvasti tuollainen h.aika, meillä siihen puuttuisi johtaja. Siis jos jollain lapsella aina 10 tunnin päivä.

Mä en ymmärrä miten tää voi olla näin vaikeaa. Jos lapsen vanhemmilla on 1h työmatka suuntaansa ja 8h työpäivä, niin sittenhän se hoitopäivä on aina sen 10h, eikös juu? Miten "johtaja" voisi siihen puuttua?

Ja meillä se johtaja tosiaan itse suositteli, että hoitoajaksi laitetaan 7-17, kun tarkkoja aikoja ei ole tiedossa. Eipä ole hankalaksi asiakkaaksi vielä mainittu, vaikka yleensä lapset ovatkin hoidossa sen 9-16 maksimissaan :D

No täällä meillä päin ei ole vielä sellaista perhettä ollut että molemmilla tunnin työmatka ja 8 tunnin työpäivä joka päivä. Hyvin harvoin jollain lapsella 10 tunnin päivä(luojan kiitos, lapsi raukka), ja jos jatkuvasti olis niin olisimme lapsen puolesta pahoillaan, liian pitkä päivä koko ajan tehdä. Johtaja tarkka ettei huvin vuoksi/turhaan tuollaisia lapsilla teetetä.
toki jos oikeasti tuollainen tilanne on niin eihän sille mitä voi. Mutta ei tod tuollaisia lapsia ole paljon ja sillä ei meillä ole mitään merkitystä että johonkin lappuun käskettäis laittaa 7-17 varmuuden vuoksi. Elämme päivän kerrallaan ja puhelin kun on keksitty niin silläkin meillä vanhemmat hyvin ilmoittaa mahd viivästymisestä tms. Ei ole meillä ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrätkö;29869419:
Katsos kun saattaa olla ihmisiä, joilla on muuttuva työaika. Eli joskus on tarvetta hoidolle 7-15 ja joskus 9-17. Tottakai tuolloin merkataan aamu- ja iltaraja. Itse olen tällaisessa tapauksessa juuri laittanut tarpeeksi 7-17 ja sulkuihin laittanut, että tarkemmat ajat ilmoitetaan. Koska työaikojen puitteissa ei voida määritellä koko vuoden käsittävää hoitoaikaa.

Näin oon tehny minäkin. Eli kaavakkessaa se on 7-17 mutta tarkemmat annan suoraan ryhmään. Kun ei voi sanoa mitä aikaa lapsi on säännöllisesti. Ei oo ongelma kun ei ole koskaan ainoa kummassakaan päässä.

[QUOTE="Liisi";29871620]No se olisikin aika ihanteellista jos tietäisi joo kaksi viikoa etukäteen kaikki palaverit ja muut venymiset. :)[/QUOTE]

Useimmat tietää, ei ole ollut ongelma oikeastaan vielä kenellekkään. Useimmilla on myös kaksi vanhempaa, jolloin ainakin toisen työajan tietää aina. Hoitoajaksi voidaan hyvin merkitä 7-17 jos ajat vaihtelee, mutta sitten ne tarkennetaan erillisellä lapulla vähintään viikkoa ennen, mutta pääsääntöisesti kaksi viikkoa ennen.

Ja hoitoaika ei voi mitenkään meillä kunnallisella olla aukioloaika- sulkemisaika, koska se olisi lainvastaista. 10 h/pvä on maksimi, eli joko "pk;n johtaja" ei tiedä mistä puhuu tai heidän päiväkotinsa on auki vain sen 10 h. Jolloin tuskin onkaan kovin ongelmallista tehdä työvuorolistaa, vaikka suurin osa mukuloista olis paikalla sen 10 h..... (vuoropäiväkodit sitten asia erikseen)

[QUOTE="Mie";29870937]Kyllä tästä keskustelusta ja varsinkin lähihoitajien kommenteista tulee sellainen olo että jatkossa yritän hakea lapsen mahdollisimman myöhään. Sehän tarkoittaa vain sitä että ehdin käydä kaupassa, tankkaamassa, apteekissa, kirpparilla jne ennekuin haen lapsen. Ja varsinkin silloin kun pääsen itse vähän aikaisemmin töistä. Lyhennyksiä minullakin on työajan puitteissa. Nyt osaan käyttä ne oikein ja yritän olla sekoittamatta kenenkään päiväjärjestystä.[/QUOTE]

Niin "olo". Se kuitenkin voi tarkoittaa että olet ymmärtänyt VÄÄRIN.

Sulla on oikeus käydä vaikka pierujoogassa hoitoajan puitteissa, ei se ole hoitajan ongelma, se on ainoastaan sääli sinun oman lapsen kannalta jos häntä pidetään turhanpäiten hoidossa.

ja pierujoogassa yms käymisen tuo joittenkin pk:ien omituinen "varaa koko aukioloaika lapsellesi hoitoa" systeemi mahdollistaa.
ja JENIS, meillä pk:ssa se maailma vasta noin 1½ vuotta sitten alkoi pyöriä sen kellokortin ymprillä(hlökunta ja kyllä on hankalaa, että ihan mielellään oltas ilman!!!

[QUOTE="mie";29870088]Miksi ei kukaan hoitaja vastaa kysymykseen: onko oikeasti sellaisia ryhmiä olemassa missä kaikkien lasten hoitoajaksi olisi ilmoitettu 7-17?[/QUOTE]

Minäpä vastaan!

Minulla on ryhmässä 4 lasta joilla on kaikilla hoitosopimuksessa hoitoaika 7-16.

Yksi tulee puoli 7:30, toinen 8:15m kolmas 9:00 ja neljäs sitten joskus. Yksi haetaan klo 15, toinen 15:30, kolmas tasan 16:00 ja neljäs taas kerran vasta 16:30.

ja kyllä vituttaa, vituttaa niin vietävästi kun ei pidetä paperilla sovituista ajoista kiinni!

Yhteistyössä