Lyhyen ihmisen laihduttaminen hidasta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja slim
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

slim

Vieras
Eli kun sanotaan että jos haluaa tiputtaa 1 kg viikko, pitäisi kalorivajeen olla 7000 kcal viikossa, eli 1000 kcal/ per päivä.

Olen 160 cm pitkä, joten kulutukseni on 1588 kcal per päivä. Tällöinkö saisi syödä vain 588 kcal per päivä :o :D Eikös sillon mene jo ketoosiin?

Jos taas syön esim. 1200 kcal päivä, niin eihän sitä laihdu sitten ikuna…. Toki liikunnalla pystyy lisäämään kulutusta, mutta ei nyt ihan ihmeitä...

Mistä sä tuon kulutuksen otit? Eikö jo ihan perusolemiseen kulu sellainen 1800 kcal päivässä? Siihen kun vähän lisää liikuntaa niin aika helpolla menee yli 2000 kcal, jolloin esim. 1200 kcal syömällä laihtuu ihan kivasti.

[QUOTE="Lissu";29876903]Mistä sä tuon kulutuksen otit? Eikö jo ihan perusolemiseen kulu sellainen 1800 kcal päivässä? Siihen kun vähän lisää liikuntaa niin aika helpolla menee yli 2000 kcal, jolloin esim. 1200 kcal syömällä laihtuu ihan kivasti.[/QUOTE]

No ei, ja tuo luulo on yksi syy ylipainoepidemiaan. Mulla on suht pienenä ihmisenä peruskulutus luokkaa 1400 kcal.
Siksihän laihtuminenkin hidastuu siinä vaiheessa kun pääsee pienempiin lukemiin. Pienempi kroppa kuluttaa vähemmän.

No ei, ja tuo luulo on yksi syy ylipainoepidemiaan. Mulla on suht pienenä ihmisenä peruskulutus luokkaa 1400 kcal.
Siksihän laihtuminenkin hidastuu siinä vaiheessa kun pääsee pienempiin lukemiin. Pienempi kroppa kuluttaa vähemmän.

Tämäpä juuri! Mut naulattiin seinään tässä taannoin jossakin ketjussa, kun yritin tuoda tämän asian esille! Olen lyhyt ja paksu ja laihduttaminen tuskaa ja hidasta!

Ja siis valitsin sen istumatyön. Eli normaalikulutus on tuossa mukana. Päälle pitäisi rykästä sitten jotain kunnon liikuntaa "lenkkiä, jumppaa jne.", mutta siihen ei kyllä joka päivä ole aikaa ja mahdollisuuksia.... :/

Mutta lohduttaaa kuulla etten ole ainut. Jotenkin masentavaa että voi maksimissaan laihduttaa n. 0,5 kg per viikko. SE 1 kg olisi niiiiin paljon motivoivampaa. Onko kellään ideoita / ajatuksia voiko tätä vauhta jotekin nopeuttaa??

Mutta lohduttaaa kuulla etten ole ainut. Jotenkin masentavaa että voi maksimissaan laihduttaa n. 0,5 kg per viikko. SE 1 kg olisi niiiiin paljon motivoivampaa. Onko kellään ideoita / ajatuksia voiko tätä vauhta jotekin nopeuttaa??

Pituusasiaan en puutu, mutta siis normaalipainon sisällä laihduttaessa se 1 kg viikkovauhti on jo todella korkea, eli ei onnistu helposti. Mitä enemmän on ylipainoa sitä helpommin se 1 kg tippuu ainakin alkumetreillä.

Mutta haluat varmaan kestävät tulokset ja mikäli laihdutat liian kovalla vauhdilla tulee paino takaisin helpommin kun hölläät otetta.

Ööh. No ehkä mä oon sit luonnonoikku? 154 cm pituutta ja kyllä mä olen laihtunut sen 1 kg/ viikko kun olen jostain 60 kilosta tiputtanut 50 kiloon, sen jälkeen sit ei kauheesti lähde kun ei oo paljoa mistä ottaa. Enkä tod ole silloin millään kitudieetillä ollut, ja liikunta jotain arkiliikuntaa tyyliin kävelen raput hissin sijaan tms. Toki hidastuu kun painoa on tarpeeksi tippunut, mut monta kiloa mennyt yks/viikko eka.

Mitä pienempi lähtöpaino niin sitä hitaampaa laihduttaminen on. Eli suoranaisesti pituus ei vaikuta, mutta siinä mielessä kyllä, että yleensä lyhyet painaa vähemmän. Mitä se haittaa jos laihtuminen on hidasta. Mitä hitaammin laihtuu niin sitä pysyvämpiä muutokset yleensä ovat.

Toi sun kulutus on varmaan aika kohdillaan. Mä olen 163 ja mulle yleensä laskurit antaa ~1630 Eipä ole noista lähtökohdista mitään järkeä pitää 1kg laihtumisvauhtia hyvänä. 0,5kg viikossa. Kaloreita en ikinä laske alle 1200kcal ellei ole jollain pussikuurilla, että saa kaikki vitskut ja ravinteet että kroppa pelaa.

Ymmärrän että joskus on kiirettä ja sen sellaista. Mutta jos ei ole aikaa edes 25minsan kotijumpalle (30day shred, fitnessblenderin videot, tabata/hiit-treeni) niin kannattaa pikkaisen katsoa mitä arjessa oikein touhuaa ja mistä karsia.

Voihan se alussa olla motivoivampaa, mutta tarkoitushan ei ole ainoastaan laihtua vaan pitää ne liikakilot pysyvästi poissa, ja siksi tuo puolen kilo viikkovauhti on paljon järkevämpi ja pitkällä tähtäimellä tehokkaampi tavoite. Jos laihdutat liian nopeasti, lihasmassaa katoaa suhteessa enemmän ja silloin peruskulutuksesi pienenee entisestään, mikä johtaa helposti jojoiluun.
Yksi vaihtoehto on pätkäpaasto, jota oikein noudattamalla painoa lähtee enemmän rasvakudoksesta kuin lihaksista.
Kannattaa kuitenkin ehdottomasti ryhtyä harrastamaan edes jotain liikuntaa, joka lisää lihasmassaa, niin ihannepainossa pysyminen on paljon helpompaa sitten kun se on saavutettu :)

Ööh. No ehkä mä oon sit luonnonoikku? 154 cm pituutta ja kyllä mä olen laihtunut sen 1 kg/ viikko kun olen jostain 60 kilosta tiputtanut 50 kiloon, sen jälkeen sit ei kauheesti lähde kun ei oo paljoa mistä ottaa. Enkä tod ole silloin millään kitudieetillä ollut, ja liikunta jotain arkiliikuntaa tyyliin kävelen raput hissin sijaan tms. Toki hidastuu kun painoa on tarpeeksi tippunut, mut monta kiloa mennyt yks/viikko eka.

Hienoa :) Mihin asti sulla meni 1kg/viikko? Onko sulla ajatusta mikä verran on kaloreita mennyt per päivä..?

noin pienen ihmisen ei kannata tuhota lihaksiaan kilon pudotuksella, jotka sitten takaisin tullessaan korvautuvat rasvalla. jos lyhyt ihminen menettaa lihaksia niin siita seuraavan onnettoman pienen peruskulutuksen kanssa on lihominen tosi todennakoista. salitreenia tulee harrastaa kohtuullisen laihdutuksen ohella.

Hööh, siitä on jo niin pitkä aika kun painoa pudotin...mutta kyllä sieltä 60 kilosta johki 54 meni se kilo/viikko, sit hidastui. Mun kroppa haluaisi painaa 52 kiloo, siihen nousee helpolla jos alle ja siihen laskee helpolla jos yli, ja siinä myös pysyy ilman yrittämistä helpolla. Vähän vajaa 50 taas on vaatteellisesti helpoin paino tällä kropalla joten siinä yritän pysyä.

Kyllä mä varmaan sen 1200 kilokaloria söin, en siis todellakaan mitään kitukuureja vaan ihan pelkästään jätin turhat sokerihötöt minimiin ja pienensin mun rekkamiesannokset vähän järkevimmiksi.

Mä sain tolla laskurilla peruskulutukseksi päälle 1800 kcal jonka oletinkin, ja liikunta siis ihan vaan sen nyt mitä paikasta toiseen köpöttelen ja penskan kanssa puljaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja eräsvieras;29877750:
Mä olen 166cm pitkä ja peruskulutus alle 1400kcal. :/ (Nuo laskurit antaa aina liian isoja lukemia, mun lukema saatu kehonkoostumusmittauksessa.)

Olen käsittänyt, niin että mullakin on joku 1300 kcal, minkä peruselintoiminnot kuluttaa. Mutta tässä 1588 on mukana "normaalielämä" eli kun nyt tyyliin käy töissä, vessassa ja ruokaa laittaa jne.) tulee nuo ns. normikulutus, joka ei sisällä vielä mitään jumppia tms. Eli sinänsä kummatkin oikein :)

Yhteistyössä