Muistiongelmat nuorella iällä?!

06.05.2014
775
0
16
Mistähän voisi johtua.. (Homeen suljen pois heti alussa, siihen en usko.) Olen siis 28 ja minulla on tosi huono muisti joissakin asioissa (jotkin muistan ihan hyvin). Esim. olen leikannut hiukseni lyhyeksi, mutta en osaa sanoa tarkemmin milloin se oli. Sen muistan, että se on ollut joulun jälkeen, mutta en osaa sanoa missä kuussa se oli. Kuitenkin joskus talven tai kevään aikana tässä. Tällaisia esimerkkejä on paljon. Ja sitten toinen on että unohdan sanoja. Esim. täällä kirjoittaessani saatan joutua hakemaan mielestä jotakin sanaa, enkä muista sitä ja joudun korvaamaan sen jollakin muulla, joka ei käy lauseeseen täysin (?) No en tiedä saiko tästäkään mitään selvää. :D

Onko sulla stressiä/kiirettä/lasta, lapsia tms.? Mulla kyllä vähän aina ollut tiettyjä muistiongelmia ilman erityisiä syitäkään. Esimerksiks tuppaan unohtamaan kans helposti sanoja. En muista mitä tapahtui viime viikolla jne. Lapsen saannin jälkeen ongelma paheni, enkä tiedä onko mihinkään palautunut. Sitten taas muistan lapsuudesta jotain asioita todella tarkasti ja etenkin muistan miltä asiat tuntui, esim. miltä tuntui hävitä pelissä jne. Sikäli se on mukavaa, koska pystyn ymmärtään hyvin lapseni tunteita, kun muistan niin hyvin miten musta tuntui silloin samalta.

On minulla kaksi pientä lasta, mutta ei oikeastaan stressiä. Kotiäiti olen ja samalla opiskelen aikuislukiossa hitaaseen tahtiin (eli elämä ei mitenkään kiireistä). Kilpirauhasarvot (?) otettiin monta vuotta sitten, kun kärsin kovasta väsymyksestä ja jostakin muista terveysongelmista. Ne olivat silloin ok. Sitä minä vielä ihmettelen, kun muuten olen ollut suht. terve (koputan puuta) vuosikaudet. Voi kyllä olla että tämä on tullut lapsien jälkeen, en ole varma. Nukun ihan hyvin, enkä ole kotona ollessani ollut enää edes väsynyt ollenkaan. Kiitos kun viitsitte vastata. :)

http://www.publicintegrity.org/2014/03/13/14418/sri-lanka-bans-monsanto-herbicide-citing-potential-link-deadly-kidney-disease

Mitäs tuumaat tuosta? Joku ruoassa tai liian vähän rasvaa?

Ei käytetä rounduppia, jos nyt ymmärsin tuon linkin oikein. :) Eikä pitäisi olla muitakaan myrkkyjä, kai. Rasvaa syön varmaan ihan liikaa. Mitään pahoja traumoja minulla ei ole. Olen suht tyytyväinen elämääni, vaikka se ei mitenkään erikoinen ole. No mielenterveysongelmia on paniikkihäiriö / sos.tilanteiden pelko. Siihen on ollut lääkitys yli 10 vuotta. Voihan se olla tosiaan jotakin psyykkistä.

Niin tuttua, olen vielä samanikäinen ja mulla myös pienet lapset. käyn hoitovapaalla nyt töissä ja siellä oon huomannu tän muistiongelman. Mun mielestä mulla on aina ollu huono muisti, jo ennen lapsia. Väsymys osittain vaikuttaa varmasti mulla, yöt on niin katkonaisia kun molemmat lapset on huonoja nukkujia. Olen huomannut että joudun hakemaan sanoja keskustelussa ja kirjoittaessa ja tämäkin teksti on sekavaa, en saa jäsenneltyä päässäni sitä hyvin.

Kyllä tuosta sai hyvin selvän. minulla sama juttu myös puhuessa. Saatan jotain sanaa jäädä vaan jankkaamaan kun mietin, että mikä se yksi sana olikaan. Varmaan jotkut pitää jotenkin vajaana kun en saa sanottua asioita, tai en kysyttäessä muista milloin jotakin on tapahtunut.

Entäs ruokavalio?

Riittävästi omega-3- rasvahappoja? Nämä rasvahapot sisältävät DHA:ta, mikä auttaa aivoja lähettämään viestejä. Alhaiset DHA- pitoisuudet voivat ilmetä muun muassa muistin heikkenemisenä, keskittymiskyvyn puutteena tai mielialavaihteluina.

Kyllä tuosta sai hyvin selvän. minulla sama juttu myös puhuessa. Saatan jotain sanaa jäädä vaan jankkaamaan kun mietin, että mikä se yksi sana olikaan. Varmaan jotkut pitää jotenkin vajaana kun en saa sanottua asioita, tai en kysyttäessä muista milloin jotakin on tapahtunut.

Niin ja änkytys, se on tullut uutena. Ei usein mutta varsinkin kun kiivastun ja yritän nopeasti löytää sanoja jos vaikka lasta pitää komentaa.

Täällä on yksi alle 30v unohtelija, ja mitä ilmeisemmin johtuu miulla dissosiaatiosta. Unohtelen sanoja, tapahtumia, saatan samaa asiaa miehelle selittää montakin kertaa päivässä, onnistun hukkaan lähes kaiken.. Ja unohtelen itseäni.
Eikä tuossakaan vielä kaikki ole.

Ja muita dissosiaation oireita miusta löytyy.

Niin ja hei,
oli mullakin vastaavanlaisesti kun olin pitkään kotona lasten kanssa!
Ajattelun ja järjenjuoksun ei tarvinut olla niin hektistä, mitä töissä ollessa.
Töissä ollessa tsemppaa ihan eritavoin!

Kotona riitti että muisti minä päivänä mennään neuvolaan tms.:D

Kannattaa käydä legurissa varmuuden vuoksi.

Täällä kanssa! Tosin oon vasta 20 :ashamed:
Puhuessa menee sanat sekaisin, välillä ei muista kaikkia sanoja, muisti on ollut huono jo pitkään muutenkin, mutta paheni esikoisen raskausaikana eikä oo palannu :D
Saattaa olla juuri tämmösiä tilanteita että mies pyytää keittämään kahvit ja minuuttia myöhemmin pyörin ympyrää kun en enää muista mitä piti tehdä. Tai sytytän uunit ja unohdan lisätä puita. Tai laittaa pellit kiinni. Illan aikaan kerään 3 vajaata kahvikuppia asunnosta kun unohdan ne aina :D

Ja kyllä, syytän lapsia ja väsymystä. Nyt tuli pitkästä aikaa uniongelmat takasin, saa nähdä kuinka pihalla sitä kohta ollaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja voi että;29893392:
Niin ja änkytys, se on tullut uutena. Ei usein mutta varsinkin kun kiivastun ja yritän nopeasti löytää sanoja jos vaikka lasta pitää komentaa.

Sama! monta kertaa mies nauranu kun tosissaan rupean komentamaan ja sitten sanon jotain ihan siansaksaa sen tekemisen nimikkeeks :D

Mistähän voisi johtua.. (Homeen suljen pois heti alussa, siihen en usko.) Olen siis 28 ja minulla on tosi huono muisti joissakin asioissa (jotkin muistan ihan hyvin). Esim. olen leikannut hiukseni lyhyeksi, mutta en osaa sanoa tarkemmin milloin se oli. Sen muistan, että se on ollut joulun jälkeen, mutta en osaa sanoa missä kuussa se oli. Kuitenkin joskus talven tai kevään aikana tässä. Tällaisia esimerkkejä on paljon. Ja sitten toinen on että unohdan sanoja. Esim. täällä kirjoittaessani saatan joutua hakemaan mielestä jotakin sanaa, enkä muista sitä ja joudun korvaamaan sen jollakin muulla, joka ei käy lauseeseen täysin (?) No en tiedä saiko tästäkään mitään selvää. :D

Mielenkiinotinen ketju! pitäisin näin sangen omtituisena jos muistaisi koska ja mihin kellon aikaan leikannut hiuksensa :). onko se välttämätöntä muistaa?

Mäkin unohdan sanoja sanathan ei aina pysty kuvailemaan?
sanooko jotkut niitä lapsuksi?
Muisti keskittyy välttämättömipiin asioihin?

vai paraneeko muisti toiston kautta?

Entäs ruokavalio?

Riittävästi omega-3- rasvahappoja? Nämä rasvahapot sisältävät DHA:ta, mikä auttaa aivoja lähettämään viestejä. Alhaiset DHA- pitoisuudet voivat ilmetä muun muassa muistin heikkenemisenä, keskittymiskyvyn puutteena tai mielialavaihteluina.

Myönnän, että ruokavaliossa olisi parantamisen varaa. Syön erittäin epäterveellisesti. :/

• Tykkää
Reactions: 9MM
Täällä on yksi alle 30v unohtelija, ja mitä ilmeisemmin johtuu miulla dissosiaatiosta. Unohtelen sanoja, tapahtumia, saatan samaa asiaa miehelle selittää montakin kertaa päivässä, onnistun hukkaan lähes kaiken.. Ja unohtelen itseäni.
Eikä tuossakaan vielä kaikki ole.

Ja muita dissosiaation oireita miusta löytyy.

Luin tuosta dissosiaatiosta ja oli siellä paljon minuunkin sopivaa, tosin niin on monessa muussakin. Minulla kanssa on tuo arkipäiväinen unohtelu siis näissä ihan arjen askareissa.

Mielenkiinotinen ketju! pitäisin näin sangen omtituisena jos muistaisi koska ja mihin kellon aikaan leikannut hiuksensa :). onko se välttämätöntä muistaa?

Mäkin unohdan sanoja sanathan ei aina pysty kuvailemaan?
sanooko jotkut niitä lapsuksi?
Muisti keskittyy välttämättömipiin asioihin?

vai paraneeko muisti toiston kautta?

Minusta se on outoa kun ei muista edes kuuta, ehkä vuoden ajan. :D Samoin minua harmittaa kun en muista milloin lopetin tupakan polton, mutta uskoisin siitä olevan noin viisi vuotta. Toisaalta ei tuollaiset asiat niin tärkeitä ole. Onneksi muistan kuitenkin jotenkin nuo tärkeämmät asiat.

Mäkään en yleensä muista tarkkaan menneitä, missä olin milloinkin. Sit välillä tulee ihan kauheita muistikatkoja, tänäänkään en oo muistanu mun pankkitunnuksia, siis en vieläkään, todella ärsyttävää! Joskus myös kaupankassalla saatan unohtaa tunnusluvun ja joudun kaivaa sen kortin minkä tunnusluvun muistan.

En tiiä johtuuko siitä et olis jotenki niin monta salasalaa eri paikkoihin et ei vaan jaksa muistaa.