Työkkäri patistaa töihin, selkäkivun takia ei onnistu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiko työkkäri toimia näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin selkäkivuista kärsinyt;29928451:
Eihän työkkäri vaadi sua laihduttamaan, vaan vaatii lääkärintodistuksen jos väität ettet voi tehdä töitä. Niin sen pitääkin vaatia. Lääkäri taas ei kirjoita todistusta jos siihen ei ole aihetta. Ja aihetta ei ole, jos itse aiheutat tilasi. Aiheuttamista on sekin, jos et tee mitään tilanteen parantamiseksi.

Haluatko oikeasti kärsiä loppuelämäsi kivuista, eikö jo sun itsesi takia kannattaisi tehdä tilanteelle jotain?

Kyllähän se vaan niin on, että lääkärin on autettava, vaikka jokin olisikin itse aiheutettu vamma/sairaus. Jos lyöt itseäsi (vaikkakin vahingossa) kirveellä polveen puita halkoessasi, niin lääkärikö ei tarvitse auttaa, kun se on itse aiheutettu tila? Jaah... Mistä sitä paitsi voi tietää miksi ap on ylipainoinen? Siihenkin voi olla joku muu syy kuin ylensyönti tai liikunnan puute.

Mua on tutkittu hyvinkin helposti. Enkä ole normaalipainoinen. Taitaa olla erilaisia lääkäreitä.

No meillä ne löivät koko kunta viisaat päänsä yhteen että kuka maksaa tutkimukset, kun menin selkäkipua valittamaan. Yhdet röntgenkuvat otettiin kyllä, ja jotain kulumaa kuulemma löytyi, siinä se. Seuraavaksi lähetettiin korvienvälisyyniin, ja niistä syistä olenkin eläkkeellä. Selkää on kuulemma turha mennä valittamaan, röntgenkuvissa ei kuulemma näy mitään ennen kuin ei enää pääse sängystä ylös ollenkaan.

[QUOTE="hmm";29928470]Ilmeisesti lääkäri on tukinut selän ja todennut syyksi kivuille on ylipaino. Ja määrännyt hoitokeinoksi laihduttamisen.[/QUOTE]

Ja tämä laihdutus hoitokeinona on nopeaa... not. Eli ap:n pitäisi tehdä töitä kipeänä ilman lääkärintodistusta työkyvyttömyydestä niin kauan kuin on onnistunut laihtumaan eli ehkä jopa vuoden/vuosia? Joopa joo. Työkyvyttömyydestä saa todistuksen ja voi olla pois töistä kunnes on työkykyinen (= kunnes laihdutus on onnistunut).

• Tykkää
Reactions: Hermione Granger
Alkuperäinen kirjoittaja määä;29928490:
No meillä ne löivät koko kunta viisaat päänsä yhteen että kuka maksaa tutkimukset, kun menin selkäkipua valittamaan. Yhdet röntgenkuvat otettiin kyllä, ja jotain kulumaa kuulemma löytyi, siinä se. Seuraavaksi lähetettiin korvienvälisyyniin, ja niistä syistä olenkin eläkkeellä. Selkää on kuulemma turha mennä valittamaan, röntgenkuvissa ei kuulemma näy mitään ennen kuin ei enää pääse sängystä ylös ollenkaan.

Mulla on aikas pahat vaivat selässä.

Masennus todennäköisesti johtuu ylipainosta.
Mikä siis mättää, sinulla ei ole muuta kuin vapaa-aikaa, miksi ihmeessä et ala sitten laihduttamaan? Pyydä lääkäreiltä apua tuohon, varmasti saisit jotain vinkkejä, ellet jopa toimivia laihdutuslääkkeitä heiltä tuohon sinun ongelmaan.

Mutta sit toisaalta, sitte joutuisit töihin, hmmm... Hankala dilemma. Kannattaa ehkä vain poistua työkkärin listoilta niin eivät ahdistele.

Niinkö? Kerro sitten miksi sairastuessani olin ihan normaalipainoinen?

• Tykkää
Kaikki jotkaa viitsii ilkeillä, toivoisin että voisin siirtää tämän kivun teille vaikka pariksi päiväksi. Se jolla ei ole ollut selkä kunnolla kipeä, ei tosiaankaan tiedä mistä puhuu.

Eihän kukaan ole ilkeillyt, tämä on ihan realismia:

* Jos väittää olevansa työkyvytön sairauden takia, pitää työkkärille olla esittää todistus. Ei siitä tulisi mitään jos kukin saisi omavaltaisesti julistautua työkyvyttömäksi.

* Ylipaino ja liikkumattomuus aiheuttavat selkäkipuja. Ei lääkäri voi kirjoittaa todistusta jostakin sairaudesta, jos selkäkipu selkeästi aiheutuu em. asioista. On melko turhaa edes tutkia sen tarkemmin ennen kuin selkeimmät syyt on poistettu.

Ja kyllä, olen tosiaan itsekin kärsinyt kivuista vuosia. En kuitenkaan julistautunut työkyvyttömäksi vaan käyn vieläkin muutaman viikon välein fysioterapiassa, venyttelen, harrastan sopivaksi löytämiäni liikuntalajeja 4-5 kertaa viikossa, olen vaihtanut työvälineitä, ja kokeillut monia lääkkeitä jotta löysin ne joilla saa akuutin tilanteen paranemaan jos esim. flunssan takia en ole päässyt liikkumaan. En kuvitellut että ongelmani paranee itsestään, vaan etsin siihen koko ajan parannuksia. Ja siihen, että kivut eivät olleet joka päiväisiä meni MONTA VUOTTA! Ei näihin ongelmiin ole pikaparannusta.

Ap. on ihan väärällä asenteella jos kuvittelee että hänen pitäisi vaan saada jäädä kotiin makaamaan kun "ei voi tehdä mitään". Ihan itse sille pitää tehdä, eikä kukaan väitä että se olisi helppoa. Haluatko sä oikeasti olla työkyvytön ja kivulias loppuelämäsi???

Mitäpä jos kokeilisit tällaista menetelmää kuin thinking out of the box. Googlaa termin tarkennus, mikäli et tidä mitä se tarkoittaa.

Sinun tapauksessasi se tarkoittaa, että voiko työvoimatoimisto patistaa työttömän työnhakijan töihin, kun tämä on lääkärien mukaan työkykyinen. Jos sinä saisit diagnosoida itse itsesi työkyvyttömäksi, se tarkoittaisi sitä että muutkin työttömät työnhakijat voisivat niin tehdä. Mitä tästä seuraisi? Jokainen työhaluton tietenkin diagnosoisi itselleen mitä mielikuvituksellisimpia vaivoja, koska näin voisi välttyä epämielyttäviltä töitä ja kuitenkin nostaa täydet tuet.

En lähde väittelemään siitä onko selkäsi kipeä vai ei. Sinähän se totuuden tiedät, turha siitä on väitellä. Se ei kuitenkaan liity siihen miten työvoimatoimiston tulee toimia. Lääkäri diagnosoi työkyvyttömyyden, ei työkkärin virkailija, ei naapurin Unto, eikä työtön työnhakija itse. Ei vaan sen tekee lääkäri. Se taas jos mielestäsi Suomen lääkärit ovat ammattitaidottomia puoskareita - se on eri keskustelu se. Lähetä reklamaatio lääketiedettä opettaville yliopistoille.

Mulla ei kans suostuttu niskaa ja selkää tutkimaan, sanottiin vaan että venyttele. Mene hierojalle jne. Monta vuotta juoksi lääkärillä, että kohta en stana kävele, sitten menikin usein jalka alta.
OMT-fysioterapeutille menin, ja löysi selkävian, ja kirjoitti mitä epäili. Käski mennä lekurille. Otin lapun mukaan, ja sain kuvausajan jossa vahvistettiin viat. Siitä sain sitten ruikuttaa Fysiatrille aikaa, ja kun sen sain, sain lähetteen niskan magneettiin. No sielläkin oli löydöksiä.

Kun löydät yhden tyypin, joka osaa tutkia, että mikä se on, niin homma rupeaa luistamaan. Se voi olla yksityinen lekuri, OMT-fysioterapeutti jne.

Vaikea se on laihduttaa, jos ei pysty liikkumaan. Sanot seuraavaksi näin. Itse olen aina lihonut, kun olen joutunut liikkumisen jättämään. Samoin olen aina laihtunut,, kun olen saanut liikuttua. Ruokavaliota en muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin selkäkivuista kärsinyt;29928503:
Ap. on ihan väärällä asenteella jos kuvittelee että hänen pitäisi vaan saada jäädä kotiin makaamaan kun "ei voi tehdä mitään". Ihan itse sille pitää tehdä, eikä kukaan väitä että se olisi helppoa. Haluatko sä oikeasti olla työkyvytön ja kivulias loppuelämäsi???

Käsittääkseni ap vain kysyi apua työkkärin ongelmaan. Ei missään ole maininnut, että haluaisi jäädä kotiin makaamaan. Mutta minkäs teet jos et ole selän takia työkykyinen ja työkkäri vaatii todistuksen (joka on ihan ok) mutta lääkäri ei tutki ja kirjoita sitä todistusta... noh, toki maailmassa varmaan on muitakin lääkäreitä kuin se yksi tai ne missä ap on käynyt. Mutta siis, en usko että ap haluaa olla työkyvytön ja maata kotona vaan haluaa vain todistuksen ettei kykene työkkärin määräämään työhön. On sitä varmaan olemassa sellaistakin työtä mihin ap kykenee.

[QUOTE="v ieras";29928483]Eli jos mä tupakoin ja saan keuhkosyövän, enkä kykene töihin, lääkäri ei kirjoita sairaslomaa koska tila on itse aiheutettu?[/QUOTE]

Ei, silloinhan sulla on syöpä. Vertaus on sama kuin jos sulla olisi tupakkayskä ja lääkäri sanoisi, että se loppuu kun lopetat polttamisen, eikä suostuisi kirjoittamaan todistusta siitä että sulla on keuhkokuume yskän aiheuttajana.

[QUOTE="aloittaja";29928501]Niinkö? Kerro sitten miksi sairastuessani olin ihan normaalipainoinen?[/QUOTE]

Ehkä silloin tapahtui jotain mikä sai masentumaan ja sen takia alkoi syöpöttely. Ja kipujen ja yleisen epämukavuuden takia se masennus vain jatkuu?

Vai oliko sinulla siis noita selkäkipuja normaalipainoisenakin? Miten lääkärit tämän ovat selittäneet?

[QUOTE="ulkopuolinen";29928486]Kyllähän se vaan niin on, että lääkärin on autettava, vaikka jokin olisikin itse aiheutettu vamma/sairaus. Jos lyöt itseäsi (vaikkakin vahingossa) kirveellä polveen puita halkoessasi, niin lääkärikö ei tarvitse auttaa, kun se on itse aiheutettu tila? Jaah... Mistä sitä paitsi voi tietää miksi ap on ylipainoinen? Siihenkin voi olla joku muu syy kuin ylensyönti tai liikunnan puute.[/QUOTE]

Mitä sun mielestä lääkäri sitten voi tehdä, jos selkäkipu johtuu ylipainosta? Laihduttaa potilaan puolesta? Ei hän voi alkaa valehtelemaan ja keksimään jotain sairautta, jos kyse on ylipainosta. Vain potilas itse voi laihduttaa, ja siihen varmasti saa lääkäriltä apua jos vaan haluaa.

Jälleen kerran vertauksesi on huono. Parempi olisi se, että potilas pistelee itseään neulalla sormeen ja valittaa kipua, ja lääkäri sanoisi että lopeta se pistely niin kipukin loppuu. Sitten potilas harmistuisi kun lääkäri ei kirjoittanut todistusta siitä että potilaalla olisi reuma tms. aiheuttamassa kipua.

Ehkä silloin tapahtui jotain mikä sai masentumaan ja sen takia alkoi syöpöttely. Ja kipujen ja yleisen epämukavuuden takia se masennus vain jatkuu?

Vai oliko sinulla siis noita selkäkipuja normaalipainoisenakin? Miten lääkärit tämän ovat selittäneet?

Ei vaan kun sairastuin masennukseen, olin normaalipainoinen. Lääkärien mukaan tulen todennäköisesti sairastamaan masennusta loppuikäni.

[QUOTE="aloittaja";29928548]Ei vaan kun sairastuin masennukseen, olin normaalipainoinen. Lääkärien mukaan tulen todennäköisesti sairastamaan masennusta loppuikäni.[/QUOTE]

Mutta selkäkivut alkoivat vasta kun olit ylipainoinen? Mutta silti olet sitä mieltä että laihduttaminen ei olisi se paras konsti päästä selkäkivusta eroon?

Mikä olisi sinusta se oikea vastaus tähän sinun ongelmaasi? Miten olit ajatellut päästä eroon tuosta selkäkivusta jos se johtuu ylipainosta?
Vai eikö se itse kipu sinua haittaa vaan enemmänkin se että joudut töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin selkäkivuista kärsinyt;29928543:
Mitä sun mielestä lääkäri sitten voi tehdä, jos selkäkipu johtuu ylipainosta? Laihduttaa potilaan puolesta? Ei hän voi alkaa valehtelemaan ja keksimään jotain sairautta, jos kyse on ylipainosta. Vain potilas itse voi laihduttaa, ja siihen varmasti saa lääkäriltä apua jos vaan haluaa.

Jälleen kerran vertauksesi on huono. Parempi olisi se, että potilas pistelee itseään neulalla sormeen ja valittaa kipua, ja lääkäri sanoisi että lopeta se pistely niin kipukin loppuu. Sitten potilas harmistuisi kun lääkäri ei kirjoittanut todistusta siitä että potilaalla olisi reuma tms. aiheuttamassa kipua.

Sä et itse ymmärrä nyt tätä... Lääkäri voi ja pitää kirjoittaa todistuksen, jossa lukee että potilas on työkyvytön. Työkyvytön tekemään sellaista työtä, joka aiheuttaa lisää selkäkipua. Vaikkakin työkyvyttömyyden perimmäinen syy olisi lihavuus.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Antaa olla. En jaksa vääntää tästä aiheesta. Haluaisin vaan että tämä selkäkipu häipyisi ja pääsisin taas liikkumaan kuten ennen. Vituttaa kun ei voi elää ns. normaalia elämää, harrastaa liikuntaa ja käydä töissä, ja tällä palstalla käännetään koko asia niin että haluan vaan maata kotona sossupummina ja mässyttää suklaata ja sipsiä. Tekis melkein mieli sanoa että HAISTAKAA PASKA.

• Tykkää
[QUOTE="ulkopuolinen";29928562]Sä et itse ymmärrä nyt tätä... Lääkäri voi ja pitää kirjoittaa todistuksen, jossa lukee että potilas on työkyvytön. Työkyvytön tekemään sellaista työtä, joka aiheuttaa lisää selkäkipua. Vaikkakin työkyvyttömyyden perimmäinen syy olisi lihavuus.[/QUOTE]

Entäs jos jollakin on paha tupakkayskä, niin ettei voi sen takia tehdä töitä kun koko ajan yskittää. Pitäisikö lääkärin silti määritellä ihminen työkyvyttömäksi, vaikka vaiva loppuisi heti kun henkilö lopettaisi tupakoinnin? Minusta ei. Tai ihan vaikka se, että on niin lihava ettei mahdu enää ovista. Joo, ei voi tehdä töitä mutta ei, ei ole sairas eikä siten sairauden takia työkyvytön. Lihavuus ei ole sairaus, ei sen perusteella voi määritellä jotain työkyvyttömäksi vaikka lihavuudesta aiheutuisikin muita vaivoja tai työn teon esteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin selkäkivuista kärsinyt;29928503:
Eihän kukaan ole ilkeillyt, tämä on ihan realismia:

* Jos väittää olevansa työkyvytön sairauden takia, pitää työkkärille olla esittää todistus. Ei siitä tulisi mitään jos kukin saisi omavaltaisesti julistautua työkyvyttömäksi.

* Ylipaino ja liikkumattomuus aiheuttavat selkäkipuja. Ei lääkäri voi kirjoittaa todistusta jostakin sairaudesta, jos selkäkipu selkeästi aiheutuu em. asioista. On melko turhaa edes tutkia sen tarkemmin ennen kuin selkeimmät syyt on poistettu.

Ja kyllä, olen tosiaan itsekin kärsinyt kivuista vuosia. En kuitenkaan julistautunut työkyvyttömäksi vaan käyn vieläkin muutaman viikon välein fysioterapiassa, venyttelen, harrastan sopivaksi löytämiäni liikuntalajeja 4-5 kertaa viikossa, olen vaihtanut työvälineitä, ja kokeillut monia lääkkeitä jotta löysin ne joilla saa akuutin tilanteen paranemaan jos esim. flunssan takia en ole päässyt liikkumaan. En kuvitellut että ongelmani paranee itsestään, vaan etsin siihen koko ajan parannuksia. Ja siihen, että kivut eivät olleet joka päiväisiä meni MONTA VUOTTA! Ei näihin ongelmiin ole pikaparannusta.

En tiedä miten luit tuota ekaa sivua, mutta kyllä siellä melkoisia kommentteja oli, ihan silkkaa ilkeilyä.

Ja tiedän, ettei pikaparannusta löydy. Itse olen kärsinyt erilaisista selkäkivuista 24 vuotta. Ja ihan varmasti olen tehnyt kaiken mitä on lääkärit ja fysioterapeutit käskeneet. Mutta oikeasti, on erittäin vaikea liikkua jos toinen jalka ei pidä alla. Kokeile joskus yhdellä jalalla. Siihen yhdistyy sitten niin kova kipu, että huutaa pitää.

No, nyt mulla on taas pieni toivonkipinä, että asiat alkaa parantumaan. Mutta kyllä on kestänytkin! Mieli on ollut ajoittain niin maassa, että olen ajatellut tappaa itseni, jotta pääsisin kivuista. Tiedätkö sä, miltä se tuntuu? Ja siihen päälle lääkäri käskee mennä salille. Ei kyllä paljon naurata tuollaiset kommentit.

[QUOTE="aloittaja";29928569]Antaa olla. En jaksa vääntää tästä aiheesta. Haluaisin vaan että tämä selkäkipu häipyisi ja pääsisin taas liikkumaan kuten ennen. Vituttaa kun ei voi elää ns. normaalia elämää, harrastaa liikuntaa ja käydä töissä, ja tällä palstalla käännetään koko asia niin että haluan vaan maata kotona sossupummina ja mässyttää suklaata ja sipsiä. Tekis melkein mieli sanoa että HAISTAKAA PASKA.[/QUOTE]

No mitä sä oikeasti haluat, ihan tosiaanko sun mielestä olisi hyvä että jokainen työtön pääsisi itse määrittelemään että ei ole työkykyinen, ja siten voisi luistaa kaiken työn tekemisen? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Vai pitäisikö just SUN olla se erikoistapaus?

Jos olet niiiiin varma että selkäkipusi eivät johdu ollenkaan ylipainosta, niin mene yksityiselle lääkäriin ja vaadi kuvaukset. Kyllä ne sen rahasta tekee.

En tiedä miten luit tuota ekaa sivua, mutta kyllä siellä melkoisia kommentteja oli, ihan silkkaa ilkeilyä.

Ja tiedän, ettei pikaparannusta löydy. Itse olen kärsinyt erilaisista selkäkivuista 24 vuotta. Ja ihan varmasti olen tehnyt kaiken mitä on lääkärit ja fysioterapeutit käskeneet. Mutta oikeasti, on erittäin vaikea liikkua jos toinen jalka ei pidä alla. Kokeile joskus yhdellä jalalla. Siihen yhdistyy sitten niin kova kipu, että huutaa pitää.

No, nyt mulla on taas pieni toivonkipinä, että asiat alkaa parantumaan. Mutta kyllä on kestänytkin! Mieli on ollut ajoittain niin maassa, että olen ajatellut tappaa itseni, jotta pääsisin kivuista. Tiedätkö sä, miltä se tuntuu? Ja siihen päälle lääkäri käskee mennä salille. Ei kyllä paljon naurata tuollaiset kommentit.

Sä selkeästi olet tehnyt ongelmallesi jotain. Tilanteesi on ihan eri. Ap:n kertoman perusteella hän ei ole. Tietty hän on voinut jättää kertomatta vaikka mitä, mutta nyt on vain sanottu että selkä kipeä, en halua laihduttaa, vituttaa kun työkkäri ei vaan usko kun sanon että en voi tehdä töitä. Ja että usean lääkärin diagnoosi on että selkäkipu johtuu ylipainosta mutta silti ei suostu laihduttamaan. Mitäs sille sitten voi tehdä...

[QUOTE="aloittaja";29928501]Niinkö? Kerro sitten miksi sairastuessani olin ihan normaalipainoinen?[/QUOTE]

Siksi koska silloin et syönyt liikaa, kuten nyt teet. Selkäkipu ei lihota. Ei vaikka kuinka väittäisi. Myöskään masennus ei lihota. Ylensyönti lihottaa. Simppeliä, eikö?

Työkyvytön on työkyvytön, syystä riippumatta. Jos ei töihin kykene, niin mitäs se moralisointi siihen auttaa. Ja tuohon yhteen tupakkayskäkommenttiin huomautuksena, ettei sellaista vaaratonta tupakkayskää ole olemassakaan, vaan jos jatkuvasti yskittää niin se on todennäköisesti keuhkoahtaumataudin oire. Eikä keuhkoahtaumatauti poistu, vaikka tupakoinnin lopettaisi, ainoastaan sen eteneminen hidastuu.

Mutta tässä tapauksessa on siis kyse siitä, että aloittaja haluaisi lääkäriltä todistuksen, jossa jo ennakolta todettaisiin työkyvyttömyys tietynlaisiin töihin. Lääkäri ei ole tähän suostunut, koska uskoo että vika voi korjautua painon putoamisen myötä. Kyllä aloittaja tietysti saa sairaslomaa sitten, jos taas käy niin, että selkä tulee työssä niin kipeäksi, ettei töihin pysty menemään. Mikä siinä muka olisi vaihtoehtona, kontata töihin ja maata siellä tuskissaan. Eihän laihdutus akuutissa tilanteessa auta. Mutta nyt kun mitään työpaikkaa ei vielä ole, lääkäri ei halua asiaa ennakoida.

Mitä nyt selkäongelmista itse tiedän, niin niihin vaan ei ole mitään poppaskonsteja. Joten eipä se tutkiminenkaan niihin kipuihin auttaisi.

Yhteistyössä