Työkkäri patistaa töihin, selkäkivun takia ei onnistu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiko työkkäri toimia näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";29928569]Antaa olla. En jaksa vääntää tästä aiheesta. Haluaisin vaan että tämä selkäkipu häipyisi ja pääsisin taas liikkumaan kuten ennen. Vituttaa kun ei voi elää ns. normaalia elämää, harrastaa liikuntaa ja käydä töissä, ja tällä palstalla käännetään koko asia niin että haluan vaan maata kotona sossupummina ja mässyttää suklaata ja sipsiä. Tekis melkein mieli sanoa että HAISTAKAA PASKA.[/QUOTE]

Kukaan ei varmasti selkäkipua väheksy. Se voi tehä elämästä aikas he**ttiä. Mutta silti palstalaiset voivat kertoa faktoja siitä kuinka työvomatoimisto toimii asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin selkäkivuista kärsinyt;29928588:
No mitä sä oikeasti haluat, ihan tosiaanko sun mielestä olisi hyvä että jokainen työtön pääsisi itse määrittelemään että ei ole työkykyinen, ja siten voisi luistaa kaiken työn tekemisen? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Vai pitäisikö just SUN olla se erikoistapaus?

Työttömällä on kyllä oikeus ilmoittaa työkkäriin, ettei ole työkykyinen. Silloin työkkäri tietysti antaa sellaisen työvoimapoliittisen lausunnon, ettei oikeutta työttömyysturvaan ole, koska henkilö ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Aika outoa, jos lääkärit ei suostu tutkiin sitä selkää o.O

Miullakin joo on hitunen painoa, mutta kyllä kummasti alko löytyyn tutkimishalua, kun monen vuoden kärvistelyn jälkeen vihdoinkin menin lääkäriin (ihan tavalliselle tk-lääkärille). Laitettiin reumapolille lähetettä, jonka kautta sitten otettiin röntgenit, missä ei mitään näkynyt. Reumapolin tohtori, hirveen ylimielisen oloinen semmonen nosti käsiä siinä vaiheessa pystyyn Vaadin sitten magneettikuvauksen, jossa löytyi kun löytyikin välilevyn pullistuma.

Sen kanssa sitten juoksin fyssarilla, ja parempaan kuntoon saatiin, mutta en minä ton selän kanssa siltikään voi oman alan töihin mennä (tosin olen työelämästä muiden seikkojen vuoksi ollut muutaman vuoden pois), ja tuosta varmaan jossain välissä saa alkaa työkkärin kanssa tappelemaan. Mutta muutenkin on suunnitelmissa kouluttautua uudelleen, sitten kun on sen aika.

Mutta tsemppiä alottajalle kovasti, toivottavasti jotenkin asiat lähtee lutviutuun ^^

Ei auta kun mennä töihin ja hakea heti sairaslomaa. Tarvittaessa vaikka 1 tunnin päästä työn aloituksesta. Jos lääkäri ei anna sairaslomaa pyydät todistuksen että olet työkykyinen ja sitten menet toiselle lääkärille tai palaat työpaikalle ja kipujen yltyessä pyydät tilaamaan ambulanssin.
Lääkäristä joka kirjoitti lapun että olet täysin työkykyinen voit sitten tehdä valituksen potilasasiamiehelle.

Mulla on kans selän kans, eipä sitä mitenkään tutkittu mutta lääkäri kirjoitti todistuksen työkkärille jossa diagnoosina on yksinkertaisesti selkäkipu. Mee toiselle lääkärille.

[QUOTE="aloittaja";29928501]Niinkö? Kerro sitten miksi sairastuessani olin ihan normaalipainoinen?[/QUOTE]

Tässä on nyt varmasti kyse siitä, että lääkärit katsovat, että syrjäytymisen estämiseksi sinun on mentävä työhön. JOS selkäsi ei kestä, haet saikkua. Mutta koska et nyt saa saikkua ennakkoon ( ja silloin saisit myös sairaspäivärahaa, et työttömyyskorvausta) on sinun mentävä töihin. Pienestä laihdutuksesta ja kuntouttamisesta selälle ei varmasti ole haittaakaan, koska ilmeisesti olet vielä nuorehko ihminen, jolla on paljon elämää edessä.
Nyt sitten vaan menet töihin ja jäät saikulle, jos selkä ei kestä. Ja aloitat taas kerran selän kuntouttamisen. Varmaa on se, että kotona makaamalla ilkuisesti sinun selkä tai mesennus ei parane. Mutta muista tosiaan se, että jos et kykene, menet lääkäriin. Ehkäpä ne lopulta tutkivatkin kunnolla.

No mitäs olet laihduttamisen eteen tehnyt, mitä kokeillut? Jos oikeasti haluat päästä kivusta eroon, niin varmasti tahdot kokeilla myös sitä laihtumista. Mistäs sen tietää vaikka se auttaisikin, kokeilemallahan se vasta selviää.

Masennus todennäköisesti johtuu ylipainosta.
Mikä siis mättää, sinulla ei ole muuta kuin vapaa-aikaa, miksi ihmeessä et ala sitten laihduttamaan? Pyydä lääkäreiltä apua tuohon, varmasti saisit jotain vinkkejä, ellet jopa toimivia laihdutuslääkkeitä heiltä tuohon sinun ongelmaan.

Mutta sit toisaalta, sitte joutuisit töihin, hmmm... Hankala dilemma. Kannattaa ehkä vain poistua työkkärin listoilta niin eivät ahdistele.

On kyllä paljon todennäköisempää, että ylipaino johtuu masennuksesta. Harvoin ihminen masentuu ylipainon takia, mutta masennuksen takia taas saattaa alkaa syömään liikaa ja lopettamaan liikkumisen.

Ja sitäpaitsi tunnettu lääketieteellinen faktahan on se että ylipainoa ja siitä aiheutuvia vaivoja ja sairauksiahan EI voi mitenkään hoitaa tai se on liki mahdotonta.

Voi pyhän jysäyksen sen seittemän perkelettä minkälaista sakkia täällä pyörii.

Joo, ap ei sanonut että laihduttaminen on mahdotonta vaan että se ei käy tuosta vain...
Millaista sakkia pyörii...joo, samaa ihmettelen. Miten ilkeää ja epäempaattista, joilla ei selvästi ole elämässä ollut ikinä sairautta tai vaikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin selkäkivuista kärsinyt;29928503:
Eihän kukaan ole ilkeillyt, tämä on ihan realismia:
* Ylipaino ja liikkumattomuus aiheuttavat selkäkipuja. Ei lääkäri voi kirjoittaa todistusta jostakin sairaudesta, jos selkäkipu selkeästi aiheutuu em. asioista. On melko turhaa edes tutkia sen tarkemmin ennen kuin selkeimmät syyt on poistettu.

Tätä kohtaa mä vähän kyllä epäilen. Eikö lääkäri kirjoita keuhkosyöpää sairastavalle sairaslomatodistusta, koska syöpä johtuu tupakoinnista?

[QUOTE="Justiina";29929265]Joo, ap ei sanonut että laihduttaminen on mahdotonta vaan että se ei käy tuosta vain...
[/QUOTE]

No ei tietenkään käy tuosta vain, ei varsinkaan jos ei edes yritä.

On kyllä paljon todennäköisempää, että ylipaino johtuu masennuksesta. Harvoin ihminen masentuu ylipainon takia, mutta masennuksen takia taas saattaa alkaa syömään liikaa ja lopettamaan liikkumisen.

Jep. Lisäksi moni masennuslääke on etevä edesauttamaan lihomista.

Toki on myös todennäköistä, että laihtuminen (=siis terveellisemmät elämäntavat eli liikkuminen ja järkevä ruokavalio) auttaisi masennuksen kurissa pitämisessä, mutta se nyt ei ole ihan helppo homma vakavasti masentuneelle ja ap:lla on mukana vielä fyysinen vaiva.

[QUOTE="hetkinen";29929344]Miks aina hoetaan, ettei laihtuminen ole helppoa? Miksi ihmeessä sen pitäisi olla helppoa? Kaikki ei vaan aina tule itsestään![/QUOTE]

No ei se nyt kamalan vaikeaakaan ole jos vaan syö vähemmän kuin kuluttaa. Ei todellakaan tarvitse nälkää nähdä kun syö vähänkään järkevästi.

Ja AP kysyi, vopiko työkkäri patistaa töihin, jos selkä on kipeä, mutta saikkua ei tule. Vastaus siihen on, kyllä voi ja patistaakin. Muutenhan kuka vaan, ihan tervekin, voisi sanoa, että en voi tehdä tuota työtä. Heidän on vain katsottava, onko saikkua tai jos ei ole, niin töihin mars. Kurjaa ap kannalta, mutta joku linjahan siinä on oltava. Ja linja on se, että lääkäri arvioi työkunnon, ei työkkäri.

Auttaisiko se aidosti sinua pitkässä juoksussa, jos lääkäri kirjoittaisi sen pitkän sairasloman?

Mä luulen että sä ap syrjäytyisit todella pahasti ja todella pitkän työttömyyden jälkeen on äärimmäisen vaikeaa enää palata työelämään ja siihen tavalliseen arkeen jota 95% aikuisista elää.

Et ehkä näe tuota, mutta mun mielestä sun kannattaisi nyt todellakin tsempata sen liikkumisen kanssa ja panostaa yläkropan lihasten vahvistamiseen.
Olisiko mahdollista saada lääkäriltä jokin lähete, jolla saisit apua lihasharjoitteluun? Silleen personal trainer-tyylisesti? Tai olisiko sinulla mahdollista säästää sen verran että saisit muutaman pt-ajan otettua?

Liikunta auttaisi varmasti mielentilaankin positiivisesti, vaikka tiedän kyllä että se alkuunlähtö on joskus ihan uskomattoman hankalaa. Mutta sitten tuntee itsensä jo hiukan voittajaksi, kun sinne pääsee.

Selkäkivut on hankalia, koska tosi monella (itsellänikin) on yläkropan lihakset todella huonossa kunnossa, ennen kuin sain työpaikan jossa vaadittiinkin fyysisyyttä. Sitten aloittelija kun aloittaa tuollaisessa työssä, niin selkä siinä on ensin kipeänä, ei pahasti, mutta se tuntuu todella pahalta.

Tsemppiä, ap!

Mä en kanssa ymmärrä, mikä tässä nyt on ap:lle niin vaikea käsittää... Edelleen - sillä työkkärillä ON oikeus vaatia se lääkärintodistus työkyvyttömyydestäsi. Siihen asti se katsoo sinun OLEVAN työkykyinen ja patistaa töihin. Niin se vaan menee, vaikka se vituttais kuinka paljon. Ja jos olet sitä mieltä, että oma lääkärisi on ammattitaidoton, niin sitten vaan mars yksityiselle ja pätäkkää pöytään, niin saat fysiatrin ja saat kuvaukset. Se on niin yksinkertaista. Ja sekin vain on fakta, että vaikka siellä selässä joku vika olisikin, niin ylipaino ei yhtään auta asiaa, vaan sinun on laihdutettava, jos mielit vielä joskus työelämään tai elää edes joinkuin kävelevänä eläkeikäsi. Ylipaino ei ole kenellekään hyväksi, vaikka se johtuisi mistä. Se on vain laiskuutta ja saamattomuutta, jos sitä painoa ei saa alas. Tosin masennus on hyvä tekosyy olla tekemättä mitään... Mutta ei kukaan muu sitä sun painoa saa alas ja niitä kipuja helpotettua, kuin sinä itse!! Kipulääkkeitä toki on, mutta se ei poista sitä itse ongelmaa tai muuta sitä tosiasiaa, että selkä ei tule kuntoon nappeja popsimalla ja sohvalla löhöillen sipsiä mutustellen. Sen selän terveyden eteen on myös ITSE tehtävä jotain. Mikä tässä kuviossa nyt on se vaikeimmin ymmärrettävä osuus? Ja kyllä, mulla on itsellä vikaa selässä (ihan lääkärin pakeilla todettu), mutta mä sentään tajuan, että mun on ihan itse myös tehtävä jotain sen selän terveyden eteen. Akuutissa vaiheessa toki hieman rauhallisemmin ja lääkettä naamariin, mutta kipujen sallimissa rajoissa on jumpattava ja käveltävä silloinkin, että taas pääsee liikkeelle ja töihin.

Ap kyllä teki selkeän kysymyksen, johon on vastattukin, mutta jutun edetessä kieltämättä tuli minullekin sellainen olo, että hän ole valmis tekemään mitään itsensä eteen ja mielummin valittaa kotona työttömänä.

Otat tarjotun työpaikan vastaan, menet työterveyslääkärille selkäkivun vuoksi ja saat särkylääkkeet. Sen jälkeen alat laihduttamaan.Kevyellä liikunnalla - kuten kävelyllä - on hyvin pieni merkitys laihduttamisessa, voit halutessasi laihdutta liikkumattakin. Ihminen laihtuu, kun kuluttaa enemmän kuin syö. Jos et voi liikkumalla lisätä kulutustasi, vähennä syömistä. JOKAINEN laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa.

*Työttömällä on kyllä oikeus ilmoittaa työkkäriin, ettei ole työkykyinen. Silloin työkkäri tietysti antaa sellaisen työvoimapoliittisen lausunnon, ettei oikeutta työttömyysturvaan ole, koska henkilö ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.*
Juurikin näin. Miksi ylipäätään notkut työkkärin listoilla jos et ole työkykyinen? Pois työkkärin kirjoilta niin se ongelma on ratkaistu. Jos podet masennusta niin sillä varjolla sun ei tartte mennä töihin ikinä. Miehen exä on ollut 25 vuotta pois työmarkkinoilta masennuksen vuoksi eikä tarvi mennä ikinä töihin. Tämä vinkkinä kaikille työtävieroksuville.

[QUOTE="akka";29930898]*Työttömällä on kyllä oikeus ilmoittaa työkkäriin, ettei ole työkykyinen. Silloin työkkäri tietysti antaa sellaisen työvoimapoliittisen lausunnon, ettei oikeutta työttömyysturvaan ole, koska henkilö ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.*
Juurikin näin. Miksi ylipäätään notkut työkkärin listoilla jos et ole työkykyinen? Pois työkkärin kirjoilta niin se ongelma on ratkaistu. Jos podet masennusta niin sillä varjolla sun ei tartte mennä töihin ikinä. Miehen exä on ollut 25 vuotta pois työmarkkinoilta masennuksen vuoksi eikä tarvi mennä ikinä töihin. Tämä vinkkinä kaikille työtävieroksuville.[/QUOTE]

Sairaankin ihmisen on jostain rahaa saatava. Mäkin "notkun" sielä työkkärin listoilla vaikka oon työkyvytön, mulla on lääkärintodistus asiasta joten mut on vaan pökätty mappi ö:hön. Ja sielä on monet, monet muutkin samallalailla.

Ja miksi kaikki työkyvyttömät työkkärin listoilla olevat tällä palstalla tuomitaan työtävieroksuviksi? Melkein toivoisin että näille tuomitsijoille sattuis omalle kohdalle, mutta vain melkein koska ei tätä oikeesti toivo kellekkään.

[QUOTE="nih";29931134]Miksi sä hipputar et pääse eläkkeelle?[/QUOTE]

Selkäkivusta ja mahavaivoista + masennuksesta? No eipä taida onnistua. Enkä kyllä haluakaan. Tällä hetkellä noista on toi selkäkipu joka estää työnteon ja sitä työstän koko ajan fysioterapeutin ohjeitten mukaan.

Yhteistyössä