Oon vissiin ihan törkeen huono äiti.. :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono paha äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";29931255]Moniko lapsi esim. Suomessa on vaikkapa viimeisen 30 vuoden aikana sinne autoon palanut? Kun tää tuntuu olevan palstalla kovinkin yleistä, että sammuksissa olevat autot leimahtelee tuleen ;)[/QUOTE]

Niin, usein käytetään tätä selityksenä ja perusteena. Luulis että autojen itsestään leimahtamisesta ois tehty _todella_ iso numero ja lasten tai ylipäätänsä kenenkään istuminen autossa parkkipaikalla ois kielletty jollain lailla tai sakolla..

Alkuperäinen kirjoittaja huono paha äiti;29931294:
Niin, usein käytetään tätä selityksenä ja perusteena. Luulis että autojen itsestään leimahtamisesta ois tehty _todella_ iso numero ja lasten tai ylipäätänsä kenenkään istuminen autossa parkkipaikalla ois kielletty jollain lailla tai sakolla..

Tuskin kukaan haluais autolla enää ajaa edes, jos niillä ois tapana leimahtaa tuosta vaan? Sen sijaan lehdissä on jatkuvasti juttuja, että alle kouluikäiset tai taaperot on häippäisseet omalta pihalta ja hukkuneet läheiseen vesistöön... oli vanhemmat kotona tai ei. Eli pitäiskö ennemmin kieltää vesistöjen lähellä asuminen lapsiperheiltä? Veikkaan että isompi kuolleisuusaste on niillä kuitenkin ;)

[QUOTE="Jenis";29931307]Tuskin kukaan haluais autolla enää ajaa edes, jos niillä ois tapana leimahtaa tuosta vaan? Sen sijaan lehdissä on jatkuvasti juttuja, että alle kouluikäiset tai taaperot on häippäisseet omalta pihalta ja hukkuneet läheiseen vesistöön... oli vanhemmat kotona tai ei. Eli pitäiskö ennemmin kieltää vesistöjen lähellä asuminen lapsiperheiltä? Veikkaan että isompi kuolleisuusaste on niillä kuitenkin ;)[/QUOTE]

No niin, nyt lapset huostaan multa sitten! Sen lisäksi että jätän satunnaisesti autoon nukkumaan lyhyeksi aikaa, asumme vesistön lähellä.. Apua, onko lapsillani mitään mahdollisuutta selvitä hengissä?!

;)

Eiköhän jokainen, jolla on useampi lapsi, ole joskus asioita hoitaessaan joutunut jättämään jonkun hetkiseksi autoon tai muualle. Ihmisellä on vain kaksi kättä, eivätkä kana, kettu ja jyväsäkki -arvoituksetkaan aina toimi. Turvallisempaa se on antaa vauvan nukkua autossa hetki kuin roikottaa kaukaloa mukana samalla kun raahaa uhmista käsipuolesta ja kantaa toisella kädellä vaikka omenapuun taimea.

Itse en ole kaupoissa käydessä jättänyt lapsia autoon, mutta jos he nukahtavat autoon, vien heidät yksi kerrallaan omaan sänkyyn.

Voi luoja mitä nipotusta. Höllätkää vähän, teette elämän tosi hankalaks kun kokoajan ootte peloissanne. Järki käteen. Kuinka monen auto on syttynyt tuleen sitäpaitsi?

onks se sit miten hieno asia olla huono äiti?

vielä se ei tee huonoa äitiä että jättää pienet lapset yksin autoon, jossa mitä kaikkea voi tapahtua, mutta se että siitä vielä ylpistelee ja ei suostukkaan ymmärtämään että se on riskipeliä, se tekee paskaks mutsiks.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
On mahdollista, että lapsi herää ja hätääntyy, taidoista riippuen on mahdollista että poistuu autosta, auto voi syttyä tuleen tai se voidaan varastaa.

Ja kotoa lapsi voi karata kun istut vessassa, talo voi syttyä tuleen, lapsi voidaan kidnapata koulumatkalla, hän saattaa tukehtua voileipään, liukastua suihkun lattialla ja kuolla, päiväkotiin voidaan tehdä pommiuhkaus. Hellepäivänä puistossa saa melanooman ja esanssimehusta keskittymishäiriön. Ja oikeasti, eiköhän esimerkiksi liikenneonnettomuuden riski ole todellisempi kuin ne paikallaan seisovaan autoon liittyvät riskit? Kuka siis uskaltaa ajaa lapsi kyydissä! Ja kuinka moni autoonjättämistä kauhistelevistä kuljettaa alle 3-4-vuotiasta kasvot menosuuntaan? Riskittömään elämään pyrkiminen vaarantaa lapsen psyykkisen kehityksen. Kukin päättäköön mitä riskejä ottaa, auto helleauringossa pitäisi olla itsestäänselvä. Ainoa omassa tuttavapiirissä kuollut lapsi on kuollut nukkuessaan omaan sänkyynsä ilman ennakkovaroituksia, ja toinen yritti vahingossa kuristaa itsensä kengännauhalla. Olettehan poistaneet kaikki kengännauhat talosta?

Olen jättänyt lapsen autoon sekä hereillä että unessa. Yleensä koko ajan avoimella itkuhälytinyhteydellä, joskus ihan hetkeksi ilman. Olen sanonut lapselle, että jos hän nukahtaa, hän saa nukkua kun minä nakkaan kirjat kirjastoon tai haen sen maitopurkin, ja tulen sitten heti takaisin. Ei sillä, että tuo aukottomasti estäisi lasta säikähtämästä herätessään, mutta voihan siitä olla apua. Ja jos mun tuttavilta kysytään niin minä kuulun siihen joukkoon joka miettii riskejä liiankin pitkälle, mulle on vaan sattunut erittäin huonosti nukkuvat lapset, niin olen valmis jostain joustamaan jos ne nukkuu :)

vielä se ei tee huonoa äitiä että jättää pienet lapset yksin autoon, jossa mitä kaikkea voi tapahtua, mutta se että siitä vielä ylpistelee ja ei suostukkaan ymmärtämään että se on riskipeliä, se tekee paskaks mutsiks.

Peesi. Ei ole mitään hienoa leveillä kuinka pipo ei kiristä, kun jättää pienen lapsen autoon ja häipyy itse paikalta.

Peesi. Ei ole mitään hienoa leveillä kuinka pipo ei kiristä, kun jättää pienen lapsen autoon ja häipyy itse paikalta.

"Häipyy itse paikalta" - monikohan tässä sanoi jättävänsä lapsen sinne autoon pitkäksi aikaa tai peräti pysyvästi? Olenko itse "häipynyt paikalta", jos olen parkkeerannut auton pankkiautomaatin eteen lähikaupan pihalle ja nostanut rahaa/hakenut maitopurkin k.o. kaupasta?

[QUOTE="Jenis";29931543] Olenko itse "häipynyt paikalta", jos olen parkkeerannut auton pankkiautomaatin eteen lähikaupan pihalle ja nostanut rahaa/hakenut maitopurkin k.o. kaupasta?[/QUOTE]

no mitä muuta se sitte muka on ku häipymistä paikalta?

en ole ylpistelly vaan totean vain että ilmeisesti yleisen mielipiteen perusteella olen. Ymmärrän että jotain voi sattua joskus jollekin jossain mutta olen arvioinut noi riskit omalla kohdalla niin pieneksi että voin jättää lapseni satunnaisesti hetkeksi autoon nukkumaan.

Niin että jos tekooan katuu mut silti tekee, niin se ei haittaa vai?! Vai että jos on tyhmä eikä tajua niin sitten ei olekaan huono äiti? perustele näkemyksesi!

Taas tämä sama keskustelu... mutta joo, en jätä autoon.

Auto voi hyvin syttyä palamaan, vaikka ei olisi lapsia siihen vielä kuollut niin juuri pari kuukautta takaperin uusi mersu syttyi kaupan pihalla palamaan ja se oli liekeissä ihan minuutissa. Onneksi ei ollut kyseessä jonkun mutsin "5 minuutin kauppareissu"... eli autoja kyllä syttyy palamaan itsekseen, ihan täällä Suomessakin vuosittain.

Toisekseen jos lapsi herää yksin autossa, hän voi iästä riippuen lähteä etsimään vanhempiaan. Silloin voi sattua mitä tahansa. Tai tässä taannoin lapsi oli jätetty autoon yksin, ja joku humalainen tms tuli hakkaamaan auton ikkunoita ja ovia jne, jolloin lapsi oli pelästynyt pahasti. En muista lähtikö autosta ulos, mutta sivulliset oli sitten tulleet auttamaan.

Kesällä ei saa koiria eikä lapsia jättää yksin autoon, koska lämpötila nousee varjossakin nopeasti tappaviin lukemiin. Talvella taas on kylmettymisvaara.

Parkkihalleissa ja -alueilla tehdään kolareita PÄIVITTÄIN, vaikka vauriot usein jää pieniksi, en haluaisi ajatella 2-vuotiastani autossa yksin kun Pirjon kauppakassi tulee kyljestä sisälle...

Lisäksi muiden huomioon ottaminen on vähintäänkin kohteliasta. Monikaan välittävä ihminen ei voi vain kävellä ohi jos näkee lapsen yksin lukittuna autoon. On jäätävä tarkistamaan tuleeko kuski myös takaisin kohtuu ajassa. Törkeää pidätellä muita lapsenvahdissa kun itse on ostamassa jotain viikonlopun saunakaljaa citymarketissa. Jatkossa kannattanee panostaa niihin kondomeihin...

En ymmärrä miksi lapsia jätetään autoon yksin vahtimatta, minusta se on sama kuin heitteillejättö. Sama pätee tietyissä kohdin myös lemmikkieläimiin.

Taas tämä sama keskustelu... mutta joo, en jätä autoon.

Auto voi hyvin syttyä palamaan, vaikka ei olisi lapsia siihen vielä kuollut niin juuri pari kuukautta takaperin uusi mersu syttyi kaupan pihalla palamaan ja se oli liekeissä ihan minuutissa. Onneksi ei ollut kyseessä jonkun mutsin "5 minuutin kauppareissu"... eli autoja kyllä syttyy palamaan itsekseen, ihan täällä Suomessakin vuosittain.

Toisekseen jos lapsi herää yksin autossa, hän voi iästä riippuen lähteä etsimään vanhempiaan. Silloin voi sattua mitä tahansa. Tai tässä taannoin lapsi oli jätetty autoon yksin, ja joku humalainen tms tuli hakkaamaan auton ikkunoita ja ovia jne, jolloin lapsi oli pelästynyt pahasti. En muista lähtikö autosta ulos, mutta sivulliset oli sitten tulleet auttamaan.

Kesällä ei saa koiria eikä lapsia jättää yksin autoon, koska lämpötila nousee varjossakin nopeasti tappaviin lukemiin. Talvella taas on kylmettymisvaara.

Parkkihalleissa ja -alueilla tehdään kolareita PÄIVITTÄIN, vaikka vauriot usein jää pieniksi, en haluaisi ajatella 2-vuotiastani autossa yksin kun Pirjon kauppakassi tulee kyljestä sisälle...

Lisäksi muiden huomioon ottaminen on vähintäänkin kohteliasta. Monikaan välittävä ihminen ei voi vain kävellä ohi jos näkee lapsen yksin lukittuna autoon. On jäätävä tarkistamaan tuleeko kuski myös takaisin kohtuu ajassa. Törkeää pidätellä muita lapsenvahdissa kun itse on ostamassa jotain viikonlopun saunakaljaa citymarketissa. Jatkossa kannattanee panostaa niihin kondomeihin...

En ymmärrä miksi lapsia jätetään autoon yksin vahtimatta, minusta se on sama kuin heitteillejättö. Sama pätee tietyissä kohdin myös lemmikkieläimiin.

Joo, en varmaan itsekään jättäis missään kaupungissa tai Prisman, Cittarin reissulla..

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
T

Tuskin kyse nyt on mistään parkkihalleista monellakaan tässä ketjussa. :D Itse jätän kyllä lapset nukkumaan autoon täällä "perähikiällä" klo 20.45 illalla, kun kaupan pihassa on kolme muuta autoa. Aikaa menee ehkä kolme minuuttia, ihan maksimissaan viisi. Vessassakin voin olla pitemmän ajan. :P Siinä ajassa ei kukaan läkähdy autoon tai saa suurempia traumoja, vaikka sattuis heräämään (ei tosin kukaan ole ikinä herännyt, mutta ovat varmasti kotonakin joutuneet muutaman minuutin oottamaan, kun on ollut kolme ihan pientä lasta ;) Nyt ovat 5,3 ja 3)

[QUOTE="Justiinsajuu";29931703]Tuskin kyse nyt on mistään parkkihalleista monellakaan tässä ketjussa. :D Itse jätän kyllä lapset nukkumaan autoon täällä "perähikiällä" klo 20.45 illalla, kun kaupan pihassa on kolme muuta autoa. Aikaa menee ehkä kolme minuuttia, ihan maksimissaan viisi. Vessassakin voin olla pitemmän ajan. :P Siinä ajassa ei kukaan läkähdy autoon tai saa suurempia traumoja, vaikka sattuis heräämään (ei tosin kukaan ole ikinä herännyt, mutta ovat varmasti kotonakin joutuneet muutaman minuutin oottamaan, kun on ollut kolme ihan pientä lasta ;) Nyt ovat 5,3 ja 3)[/QUOTE]

En ole ajatustenlukija, en tiedä missä perähikiällä tai persesavossa kukin kommentoija asuu. Lapsia kyllä jätetään autoon myös isommissa kaupungeissa.

Mä en tiedä sun aikatauluista ja elämänhallinnasta, mutta kuulostaa vähän oudolta ilta yhdeksän kolmen minuutin kauppareissut kolmen nukkuvan lapsen kanssa. Kukin tavallaan.

[QUOTE="hillla";29931723]En ole ajatustenlukija, en tiedä missä perähikiällä tai persesavossa kukin kommentoija asuu. Lapsia kyllä jätetään autoon myös isommissa kaupungeissa.

Mä en tiedä sun aikatauluista ja elämänhallinnasta, mutta kuulostaa vähän oudolta ilta yhdeksän kolmen minuutin kauppareissut kolmen nukkuvan lapsen kanssa. Kukin tavallaan.[/QUOTE]

No mä ainakin kerroin, jos ei viitsi lukea koko ketjua ei varmaan kannata kommentoidakaan kun tulee sit väärinkäsityksiä.

[QUOTE="vieras.";29931533]
Ja kotoa lapsi voi karata kun istut vessassa, talo voi syttyä tuleen, lapsi voidaan kidnapata koulumatkalla, hän saattaa tukehtua voileipään, liukastua suihkun lattialla ja kuolla, päiväkotiin voidaan tehdä pommiuhkaus. Hellepäivänä puistossa saa melanooman ja esanssimehusta keskittymishäiriön. Ja oikeasti, eiköhän esimerkiksi liikenneonnettomuuden riski ole todellisempi kuin ne paikallaan seisovaan autoon liittyvät riskit? Kuka siis uskaltaa ajaa lapsi kyydissä! Ja kuinka moni autoonjättämistä kauhistelevistä kuljettaa alle 3-4-vuotiasta kasvot menosuuntaan? Riskittömään elämään pyrkiminen vaarantaa lapsen psyykkisen kehityksen. Kukin päättäköön mitä riskejä ottaa, auto helleauringossa pitäisi olla itsestäänselvä. Ainoa omassa tuttavapiirissä kuollut lapsi on kuollut nukkuessaan omaan sänkyynsä ilman ennakkovaroituksia, ja toinen yritti vahingossa kuristaa itsensä kengännauhalla. Olettehan poistaneet kaikki kengännauhat talosta?

[/QUOTE]

Tälläiset kommentit on niin naurettavia, kun koitetaan niin kovin puolustella niitä omia tekoja.

Kaikelta ei voi varjella, mutta lapsen jättäminen yksin autoon ominpäin on sellainen asia jota ei ole pakko tehdä. Siinä on mahdollisuus tehdä ihan _tietoinen ja harkittu valinta_, miten toimii.

Kotonakin juu voi sattua mitä vaan, mutta siellä olen aina ainakin kuuloetäisyydellä ja yleensä ihan näköetäisyydelläkin. Sieltä maitohyllyltä ja kassalta taas harvemmin näkee omaan autoon, ellei sitten kanna mukanaan sitä itkuhälytintä.

Lapsi on välillä jätettävä yksin nukkumaan sänkyynsä kotona tai isompana hänet on päästettävä kouluun. Mutta vieraille, yleisille paikoille mun ei tarvitse lastani jättää vahtimatta, autoon lukittuna.

Yhteistyössä