Minkä ikäinen lapsesi pääsee kaverin kanssa rannalle kaksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vier as
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vier as

Vieras
Omani täyttää 10v. mutta en todellakaan anna vielä mennä keskenään kaverin kanssa. Lähellä on hyvä uimaranta, mutta nopeasti syvenevä. Lapseni osaa uida, mutta osaako, jos ei jaksakaan uida rantaan? Jos lähteekin keskelle päin ja voimat loppuu. Mieluummin istuskelen rannalla ja seuraan lastani ja hänen kaveriaan kuin että päästäisin heidät keskenään. Osa samanikäisistä käy jo kaveriporukalla uimassa. Ihmettelen. Jo tänään on taas otsikoitu pari hukkumistapausta.

Kesällä 12 vuotta täyttävän tytön päästän, mutta viime kesänä en päästänyt, koska uimataitokaan ei ollut kaksinen. Nyt hän on jo muutaman kerran käynyt kavereittensa kanssa uimassa.

Niin ne ajat muuttuu. Itse varmaan uskaltaisin päästää yläasteikäisen, mutta itse ja kaikki kaverinikin käytiin kyllä jo alta kymmenvuotiaina keskenämme rannalla. Kaikki selvittiin hengissä ja onhan siellä rannalla yleensä muitakin ihmisiä.

Itse kävin ala-asteella jo uimahallissa kavereiden kanssa, mutta en mä tuota tyttöä päästäis ennen kuin aikaisintaan kuudennella. Tai riippuu siitä, miten uimataito kehittyy. Vielä se on vähän heikko, kun äiti on ollut laiska eikä ole jaksanut lähteä uimahalliin :ashamed:. Vaikea sitä on kehittää jos ei käy uimassa.

Niin ne ajat muuttuu. Itse varmaan uskaltaisin päästää yläasteikäisen, mutta itse ja kaikki kaverinikin käytiin kyllä jo alta kymmenvuotiaina keskenämme rannalla. Kaikki selvittiin hengissä ja onhan siellä rannalla yleensä muitakin ihmisiä.

Tää on ihan totta, mutta ne muut ihmiset eivät ole vahtijoita. Jos mä olen oman lapseni kanssa rannalla, mä en juuri kiinnitä muihin lapsiin huomiota. Ja jos olen ilman lasta, en kiinnitä senkään vertaa. Vaan oletan, että kaikilla lapsilla on siellä joku, joka pitää huolta.

Meillä tytöt 9v ja 11v. kävivät tänään ensimmäisen kerran kahdestaan uimassa. Molemmilla on uimataito hyvä ja isompi on jo viime kesänä käynyt siellä kaverinsa kanssa. Säännöt on sovittu ja tietävät mitä seuraa jos sääntöjä ei noudateta. Kävimme viime kesänä muutaman kerran "kyttimässä" miten neiti siellä käyttäytyy eikä typeryyksiä olleet tehneet. Siellä käy myös paljon tuttuja, joten sitäkin kautta tulee tieto mahd. typeryyksistä.

Päästän 10-vuotiaan, mutta hän on uimamaisteri ja ui erittäin hyvin. 8-v on kandi, mutta hän on vielä liian nuori uimaan yksin rannalla. Uimahalliin päästän kyllä. Tuttuun halliin kaverin kanssa, joka osaa uida hyvin.

Itse olen lapsena käynyt uimassa kavereiden kanssa jo varmaan 7-8 -vuotiaana. Pyörillä ajeltiin 8 km, ylitettiin junarataa ja teitä. Äiti on kertonut, että oli aina kauhuissaan, mutta lähinnä tuosta junaradasta... Mutta niin sitä vaan sillon elettiin...

Omat isommat (nyt jo aikuiset) lapseni saivat mennä keskenään uimaan myöskin n. 7-8 -vuotiaina. Nyt minulla on 13 ja 11 -vuotiaat ja tänäänkin olin heidän mukana rannalla. Tosin ovat saaneet jo viime kesänä olla keskenäänkin rannalla. Kerran, muina kertoina olin mukana. Niin ne ajat muuttuu.

Meillä menee 6-vuotias (syksyllä 7) isoveljensä kanssa kahdestaan, en näe siinä mitään vaaraa kun kohtuu hyvin osaa uida ja ranta on rauhallinen, useamman metrin matkalta melko matalakin vielä. Puhelin on aina reissussa mukana!

En oo vielä päästänyt, eilen mies oli rannalla kolmen lapsen kanssa, joiden iät 10-14v. Huippu-uimareita ei lapsissa ole, joten ei mitään asiaa yksikseen. Itse uin omillani paljon aiemmin muksuna, pitkiäkin matkoja mökillä keskelle pientä järveämme. Uimataidosta riippuu paljon.

Taisi esikoinen olla 12v, kun on käynyt kaverin kanssa ensi kertaa rantsussa keskenään. Seuraavana kesänä 2 vuotta nuorempi pikkusisko pääsi mukaan. Mutta käydään myös koko perheellä, harvoin ovat menneet keskenään.

Mksi te ette jaksa mennä itse mukaan? MIelestäni 10v. ei todellakaan saisi mennä yksin uimapaikkaan, jossa on syvää! Minulle ei ole vaikeaa lähteä tyttöjen 10v. ja 12v. mukaan rannalle. Otan lukemista mukaan ja nautin olostani =)

No kyllä yli 7-vuotiaan eli kouluikäsen voi päästää kavereiden kanssa, jos tietää että lapsi osaa uida, ei ui liian pitkälle ja pelaa ihan normaalisti järki päässä.

Tämä on taas tätä yli holhousta...

Varmaan tosi kiva 10veen (3v päässä enää teini-iästä, joillain jo murrosikä alkanut.) kun mutsi kyttäämässä aina siellä rannalla, kun haluaisi mennä kavereiden kanssa jo keskenään ja jutella ja olla, ilman että äiti on kyttäämässä koko aikaa.

Ei ne huku. Ja on siellä rannalla varmasti muitakin ja aikuisia pienempien lasten kanssa, joten eiköhän joku huomaisi jos jotain pääsisi tapahtumaan ja olisi apua silloin antamassa. Mutta hyvin todennäköisesti ei tapahdu mitään.

Rannalle pääsee 10-vuotias, ei itsekään halua uida kuin rannansuuntaisesti tai rantaan päin. Ei halua uida rannassa, jossa on äkkisyvää ja onneksi täällä onkin matala ranta. Uimahallissa sai käydä ilman aikuista jo 7-vuotiaana.

Rannalle pääsee 10-vuotias, ei itsekään halua uida kuin rannansuuntaisesti tai rantaan päin. Ei halua uida rannassa, jossa on äkkisyvää ja onneksi täällä onkin matala ranta. Uimahallissa sai käydä ilman aikuista jo 7-vuotiaana.

Mitä väliä sillä on, onko uimaallas vai uimaranta? :D kyllä sinne altaaseenkin voi hukkua. Ja on siellä rannallakin samalla tavalla ihmisiä valvomassa toisiaan ja huomaa varmasti jos jollekin sattuu jotain, korvaa siis uimahallien uimavalvojat...

Yhteistyössä