Minkä ikäinen lapsesi pääsee kaverin kanssa rannalle kaksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vier as
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei vielä minulla ajankohtaista, koska lapsi täyttää syksyllä vasta 5 vuotta. Sellainen vesipeto jo kyllä, että taitaa tänä kesänä oppia uimaan. Pää veden alla pääsee jo vähän matkaa menemään. ;) Joo, hän tykkää sukellella ja vieraista meno voi näyttää aika hurjalta, mutta ei lapsi ole koskaan vetänyt tippaakaan vettä henkeen, vauvauinnista alkaen on tykännyt sukellella.

Aika hysteeriseltä tämä nykymeno kuitenkin kuulostaa. Vai eikö lapset osaa uida vai eivätkö vanhemmat heihin luota ollenkaan? Ovatko kaikki vanhemmat sitten loistavia uimareita, osaisivatko edes ne 10-vuotiaat jostain järven selältä pelastaa?

Itse kävin lapsena kavereiden kanssa uimassa siihen aikaan tavanomaiseen aikaan eli 7-8-vuotiaana. Sitä ennen kävin äitini kanssa, vaikka äiti ei osannut uida. Nykyään pystyy räpistelemään max. 10 m, en minä pelkää että hänkään uimassa käydessä hukkuisi. Miksi pelkäisin että oikeasti uimataitoinen (min. 200 m) ja järkevä lapsi hukkuisi? En minä kuitenkaan pystyisi pelastamaan kaukaa syvästä vedestä ketään, vaikka itse osaan uida ihan hyvin. Mutta mitä nyt koulussa toisen pelastamista harjoiteltiin, niin se oli kyllä tosi vaikeaa, lähinnä painoin sitä toista veden alle. Joten en minä oman pelastustaitoni varaan kuitenkaan laske, turvallisuudesta huolehditaan muulla tavoin (=lapsi ei mene liian kauas rannasta).

Mä en tarkalleen muista minkä ikäinen poika oli, mutta taisi olla 12-13 v, likempänä kolmeatoista ennenkuin päästin.
Vaikka se itse oli luotettava, muut ei välttämättä ole...jollekin voi tulla mieleen leikkiä jotain että painetaan toisen päätä veden alle tmv, liian aikaisin en ehdottomasti päästäisi. Ehtii kyllä rannalle keskenään kaverien kanssa myöhemminkin.

muistan itsekin muksuna kun kavereiden kanssa uimahallissakin saatettiin käydä ja ikää 8v mutta nykyään monessakin hallissa vaan taitaa lukea ettei alle 12v voi tulla uimahalliin ilman aikuista valvojaa ;)
Että syy miksi muksut nykyään kasvatetaan jopa niinkin isoiksi voikin löytyä sieltä vanhemmista, olisikohan joku aikoinaan itse lapsena jättänyt noudattamatta uimahallien sääntöjä ja siksi tullut nuo noinkin korkeat ikärajat ;)

[QUOTE="Iiris";29944602]Mä en tarkalleen muista minkä ikäinen poika oli, mutta taisi olla 12-13 v, likempänä kolmeatoista ennenkuin päästin.
Vaikka se itse oli luotettava, muut ei välttämättä ole...jollekin voi tulla mieleen leikkiä jotain että painetaan toisen päätä veden alle tmv, liian aikaisin en ehdottomasti päästäisi. Ehtii kyllä rannalle keskenään kaverien kanssa myöhemminkin.[/QUOTE]

Sillon voi kieltäytyä järkevästi tuollaisesta leikistä. Ei lapsenkaan ole pakko olla mikään typerä lammas.. eli mitä muut edellä, niin sitä itse perässä.

Ei esim. terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu lapsi, kiipeä talon katolle kesällä ja jos kaverit rupeaa hyppimään sieltä alas, niin itse tajuaa että tuossa voi käydä esim. pahoin ja murtaa jalkansa. Kiva olla sitten koko kesä jalka paketissa. Puhutaan nyt vaikka sitten omakotitalon katosta, ei kukaan hullu nyt kerrostalon katolta rupea hyppäämään, paitsi jos haluaa itsemurhan tehdä...

No kyllä yli 7-vuotiaan eli kouluikäsen voi päästää kavereiden kanssa, jos tietää että lapsi osaa uida, ei ui liian pitkälle ja pelaa ihan normaalisti järki päässä.

Tämä on taas tätä yli holhousta...

Varmaan tosi kiva 10veen (3v päässä enää teini-iästä, joillain jo murrosikä alkanut.) kun mutsi kyttäämässä aina siellä rannalla, kun haluaisi mennä kavereiden kanssa jo keskenään ja jutella ja olla, ilman että äiti on kyttäämässä koko aikaa.

Ei ne huku. Ja on siellä rannalla varmasti muitakin ja aikuisia pienempien lasten kanssa, joten eiköhän joku huomaisi jos jotain pääsisi tapahtumaan ja olisi apua silloin antamassa. Mutta hyvin todennäköisesti ei tapahdu mitään.

Niin. Muiden lapsethan ne on aina näissä surullisissa hukkumistapauksissa, ei omat.
Jos millä lapsi haluaa uimaan, on otettava vaan se riski, että ,utsi istuu rannalla. Jollei halua, pysykööt kuivalla maalla.

[QUOTE="harmaana";29944604]muistan itsekin muksuna kun kavereiden kanssa uimahallissakin saatettiin käydä ja ikää 8v mutta nykyään monessakin hallissa vaan taitaa lukea ettei alle 12v voi tulla uimahalliin ilman aikuista valvojaa ;)
Että syy miksi muksut nykyään kasvatetaan jopa niinkin isoiksi voikin löytyä sieltä vanhemmista, olisikohan joku aikoinaan itse lapsena jättänyt noudattamatta uimahallien sääntöjä ja siksi tullut nuo noinkin korkeat ikärajat ;)[/QUOTE]

No tuo on ihan älytöntä ettei alle 12v saisi käydä itsekseen tai kavereiden kanssa uimahallissa! ei kaikkia sääntöjä ole tehty noudatettavaksi, saa sitä omaakin tervettä järkeään käyttää.

12veehän on herranjumala jo melkeen teini-iässä!

Olisihan tuossa pitänyt jo vähän aikaisemmin napanuoraa katkaista ainakin tuossa uima asiassa.

Tämän takia ne nyky ylä-asteelaiset on enemmän melkeen lapsia, kuin isoja nuoria...

Sillon voi kieltäytyä järkevästi tuollaisesta leikistä. Ei lapsenkaan ole pakko olla mikään typerä lammas.. eli mitä muut edellä, niin sitä itse perässä.

Ei esim. terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu lapsi, kiipeä talon katolle kesällä ja jos kaverit rupeaa hyppimään sieltä alas, niin itse tajuaa että tuossa voi käydä esim. pahoin ja murtaa jalkansa. Kiva olla sitten koko kesä jalka paketissa. Puhutaan nyt vaikka sitten omakotitalon katosta, ei kukaan hullu nyt kerrostalon katolta rupea hyppäämään, paitsi jos haluaa itsemurhan tehdä...

Jos ollaan jo siinä pisteessä, pää veden alla, millä helvetillä kieltäydyt sieltä??!
Rannalla on monennäköistä väkeä, vieraita teinejäkin.

No tuo on ihan älytöntä ettei alle 12v saisi käydä itsekseen tai kavereiden kanssa uimahallissa! ei kaikkia sääntöjä ole tehty noudatettavaksi, saa sitä omaakin tervettä järkeään käyttää.

12veehän on herranjumala jo melkeen teini-iässä!

Olisihan tuossa pitänyt jo vähän aikaisemmin napanuoraa katkaista ainakin tuossa uima asiassa.

Tämän takia ne nyky ylä-asteelaiset on enemmän melkeen lapsia, kuin isoja nuoria...
Ai, sä olet näitä curlingmutseja. Haet alaikäiselle lapsellesi pari siideriä ja röökiaskin kun säännöt ei ole tehty noudatettaviksi, tai koske ainakaan teidän kersaa.

Meillä ne on tehty noudatettaviksi. Mitä muksu oppii siitä että on joku ikäraja esim laitettu, isä ja äiti rikkoo sitä lapsen kuullen ja perustelee, että ei nyt kaikkia sääntöjä tarvitse niin noudattaa. Lapsi oppii saman kaavan, mitä sitten vaikka hiukan lintsaa koulusta, hiukan varastaa karkkia...

[QUOTE="Iiris";29944619]Niin. Muiden lapsethan ne on aina näissä surullisissa hukkumistapauksissa, ei omat.
Jos millä lapsi haluaa uimaan, on otettava vaan se riski, että ,utsi istuu rannalla. Jollei halua, pysykööt kuivalla maalla.[/QUOTE]

Oot sinäkin älytön. :D :D :D pakotat lapses olemaan koko helteisen kesän kuivalla maalla, jos ei suostu että äiti lähtee aina rannalle mukaan kun haluaisi mennä kavereiden kanssa keskenään ja niin monet muutkin hänen ikäiset menee...

Ja hei, KUINKA USEIN todellisuudessa käy näitä tapauksia että joku 10v hukkuu. Tuskimpa kovin usein. Joten riski on todella pieni, että sinunkin 10v lapsi hukkuisi. Ei kannata olla ylihuolehtivainen, ei ole sekään lapselle hyväksi, kai sinä sen tiedät?

No oonko minä sitten susta ihan älyttömän huono äiti: jos olen päästänyt yli 7-vuotiaan lapsen kavereidensa kanssa keskenään tutulle rannalle uimaan? meidän lapsella pelaa ainakin sen verran järki päässä että voi luottaa, ettei tee mitään typerää ja osaa uida ikäisiinsä nähden ihan hyvin. :)

Vähän samaan voisi verrata kuin tämä Tampereen tapaus, mikä sattui nyt vähän aikaa sitten, että se taapero oli kiivennyt parvekkeen kautta ja tippunut alas ja kuoli vammoihinsa... niin kuinka moni 10v mönkii parvekkeelle, kiipee sen yli ja tippuu alas? tätä uima asiaa voisi verrata vähän samaan...

[QUOTE="Iiris";29944623]Jos ollaan jo siinä pisteessä, pää veden alla, millä helvetillä kieltäydyt sieltä??!
Rannalla on monennäköistä väkeä, vieraita teinejäkin.[/QUOTE]

No sehän on rikos jos toinen meinaa hukuttaa toisen. Ei kai kukaan järkevä ihminen rupea toista hukuttamaan, oli lapsi tai aikuinen. Ja mikä vika niissä teineissä nyt sitten on?

[QUOTE="Iiris";29944637]Ai, sä olet näitä curlingmutseja. Haet alaikäiselle lapsellesi pari siideriä ja röökiaskin kun säännöt ei ole tehty noudatettaviksi, tai koske ainakaan teidän kersaa.

Meillä ne on tehty noudatettaviksi. Mitä muksu oppii siitä että on joku ikäraja esim laitettu, isä ja äiti rikkoo sitä lapsen kuullen ja perustelee, että ei nyt kaikkia sääntöjä tarvitse niin noudattaa. Lapsi oppii saman kaavan, mitä sitten vaikka hiukan lintsaa koulusta, hiukan varastaa karkkia...[/QUOTE]

Taidampa olla. :) meillä on lapset saanut joskus 16v+ vähän ottaa alkoholia kotona tai kavereiden kanssa ulkona joskus satunnaisesti. 13v olen antanut maistaa lasista, jotta ei tarvitsisi tulla sitten sanomaan että piti tuolla ulkona kavereiden kanssa vähän maistaa ja vetää perskännit.

Tupakkaa en hae, koska en polta itsekkään ja tupakasta jää helpommin riippuvaiseksi kun alkoholista, tupakkaa yleensä poltetaan sitten joka päivä ja alkoholia käyttää moni ihminen satunnaisesti ihan kohtuudella, ellei ole alkoholisti. Onneksi suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole... Huumeiden käyttöä en laillista ollenkaan omilla lapsillani, en lapsena, enkä myöskään hyväksy sitä aikuisena. Tupakkaa jos tahtoisi aikuisena (yli 18v+) käyttää niin se olisi sitten hänen oma valintansa, jos rupee päivittäin sillä terveyttään turmelemaan.

Nuo koulusta lintsaamiset ja karkin varastamiset (rikolliselle uralle lähteminen vähitellen..) ei meillä kyllä hyväksytä. Että ihan järkeään voi käyttää, mitä lapselta hyväksyy ja mitä ei. Minä haluan kasvattaa OMAT lapseni niin kuin parhaaksi näen, heitä ei kasvata kukaan ulkopuolinen ihminen tai PELKÄSTÄÄN LAKI, vaan mulla on myös sanavaltaa, tai muuten koen äitiyteni olevan ihan turhaa jos en saa toimia yhtään omalla tavallani...

Onhan laissa todellisuudessa monia älyttömiäkin kohtia. Esim. Jos näet että autoja ei tule mistään suunnasta, olet varmistanut asian useampaan kertaan, niin eikö sun ole järki sillon ylittää se tie vaikka punaiset palaisikin? tälläistä järjen käyttöä olen opettanut omille lapsilleni. :) en usko sen olevan nyt kuitenkaan kamalan väärää tietyllä tavalla...

Oot sinäkin älytön. :D :D :D pakotat lapses olemaan koko helteisen kesän kuivalla maalla, jos ei suostu että äiti lähtee aina rannalle mukaan kun haluaisi mennä kavereiden kanssa keskenään ja niin monet muutkin hänen ikäiset menee...

Ja hei, KUINKA USEIN todellisuudessa käy näitä tapauksia että joku 10v hukkuu. Tuskimpa kovin usein. Joten riski on todella pieni, että sinunkin 10v lapsi hukkuisi. Ei kannata olla ylihuolehtivainen, ei ole sekään lapselle hyväksi, kai sinä sen tiedät?

No oonko minä sitten susta ihan älyttömän huono äiti: jos olen päästänyt yli 7-vuotiaan lapsen kavereidensa kanssa keskenään tutulle rannalle uimaan? meidän lapsella pelaa ainakin sen verran järki päässä että voi luottaa, ettei tee mitään typerää ja osaa uida ikäisiinsä nähden ihan hyvin. :)

Vähän samaan voisi verrata kuin tämä Tampereen tapaus, mikä sattui nyt vähän aikaa sitten, että se taapero oli kiivennyt parvekkeen kautta ja tippunut alas ja kuoli vammoihinsa... niin kuinka moni 10v mönkii parvekkeelle, kiipee sen yli ja tippuu alas? tätä uima asiaa voisi verrata vähän samaan...

Jännä kun en ole koskaan joutunut pakottamaan. Poika meni uimaan ja oli itsestäänselvyys että minä tai isänsä mentiin mukaan. Ei poika sitä minään pakottamisena kokenut. Kaverit oli mukana, hyppivät laiturilta, tekivät kaikkea mitä lystäsivät. Tuskin joku vieras olisi edes tiennyt että äiti on mukana :).Istuksin puun alla ja seurasin menoa.

Jos sinä olet liian laiska mennäksesi lapsen mukana rannalle se on voivoi.Kaikki eivät ole ;).

[QUOTE="Iiris";29944694]Jännä kun en ole koskaan joutunut pakottamaan. Poika meni uimaan ja oli itsestäänselvyys että minä tai isänsä mentiin mukaan. Ei poika sitä minään pakottamisena kokenut. Kaverit oli mukana, hyppivät laiturilta, tekivät kaikkea mitä lystäsivät. Tuskin joku vieras olisi edes tiennyt että äiti on mukana :).Istuksin puun alla ja seurasin menoa.

Jos sinä olet liian laiska mennäksesi lapsen mukana rannalle se on voivoi.Kaikki eivät ole ;).[/QUOTE]

Älä syytä minua laiskuudesta!

ONKO SINULLA VAIKEUKSIA YMMÄRTÄÄ, ETTÄ LAPSIA ON ERILLAISIA? toiset tykkää että vanhemmat on mukana, toiset ei. Meidän lapset on jälkimmäisiä, eikä olla mitenkään huonoja vanhempia tms. etteivät sen takia tykkäisi... kai se jotenkin vaan nolottaa ja haluaa mennä kavereiden kanssa keskenään. Ihan normaalia?

Ja toki jos lapseen voi luottaa, niin kyllä mä annan kavereiden kanssa keskenään mennä. Ja kyllä, teen siihen aikaan myös sillon luonnollisesti jotain muuta... mutta jos lapsi haluaisi minut tai vanhempansa ehdoin tahdoin mukaan, tottakai lähtisin. :)

Lämpimät muistot on jääny niistä kesäpäivistä kun oma lapseni oli ihana pikku taapero ja mentiin koko perhe nauttimaan kesästä rannalle. :)

No sehän on rikos jos toinen meinaa hukuttaa toisen. Ei kai kukaan järkevä ihminen rupea toista hukuttamaan, oli lapsi tai aikuinen. Ja mikä vika niissä teineissä nyt sitten on?
Ei siinä lakikirja ja artiklat auta enää siinä vaiheessa jos mukulasi on vammautunut hapenpuutteesta tai kuollut.

Tarkoitin, että mitä vaan populaa on liikkeellä. Ei siellä rannalla ole vain sinä ja naapurin Mäkiset. Siellä voi olla joku pipipääporukka joka alkaa kiusaamaan lastasi, jotain teinejä joille tulee mieleen alkaa hiukan leikkimään nuorempien kanssa rajusti. Vrt, painavat päätä veden alle tai muuta hölmöä, mitä nyt teineille voi porukassa tulla mieleen.

Minä en ottanut sitä riskiä. Pojalla oli joko minä tai isänsä tai joku kavereiden vanhemmista mukana rannalla siihen asti kun oli 12...vai oliko jo 13 täyttänyt, en ihan tarkkaan muista.
Niin tulee olemaan nuoremmillakin sisaruksilla. Vesi on yksi vaarallisimmista elementeistä. Aikuisenkaan ei olisi suotavaa lähteä uimaan yksin. Jos tulee suonenveto tmv hätä, on hyvä että mukana on kaveri tai pari apua hälyttämässä.

Meidän pian 11v täyttävä poika on nyt viimeviikolla ollut ekat kerrat kavereiden kanssa keskenään joella uimassa.9v en vielä päästä jokeen uimaan kaverin kanssa..

Yhteistyössä