Alaikäisten teinejen auringon palvonta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tässä kun ongelma on se, et kyllä se niistä tykkää.. mut haluais aina käyttää sillon kun huvittaa. :D ettei ikään kun ois mikään PAKKO, pukea aina jotain tiettyä vaatetta päälle. :/ Sillon siitä menee se mielekkyys kuulemma..

Mut edelleen haluisin vastausta siihen ilta juttuun ja perusteluja... koska eiks se aurinko oo illalla kuitenkin erillaista? sama aikaisin aamulla?

Joo ja sinä sitten uskot, kun joku täältä kertoo, että ulos vaan.

Jotain taitaa olla pahasti vialla.

[QUOTE="...";29944886]On nätti ja hengittää kun on punottua materiaalia :)[/QUOTE]

Mulle ehkä sopiskin hyvin tuollanen hattu ja tuntuis omalta.. :) mä kun oon 48vee... Monilla mun ikäisillä naisilla tuollaisia hattuja aina näkeekin. ;)

Meidän 11v tytöllä menee hyvin vielä huivi päähän, ei kiukuttelua, paitsi vähän joskus kun isosisko ei käytä... ja 7v poika käyttää mukisematta lippistä, kuten isänsäkin. :)

Joo ja sinä sitten uskot, kun joku täältä kertoo, että ulos vaan.

Jotain taitaa olla pahasti vialla.

EI.

Vaan luonnollisesti mietin noita ajan kohtia. Onko se aina pakollinen. Minkälaisella säällä. Tarvitseeko aina laittaa rasvaa. Ja minkälaisella säällä. Jne.

Haluan kuulla myös miten te muut toimitte. :)

Onko tässä nyt jotain väärää kysellä näitä asioita? ei minun mielestä...

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29944912:
jos joku yrittäs mua pakottaa kesäll pitkähihaisiin ja lahkeisiinm, niin mä syöttäsin ne vaatteet sille. kai tuon ikänen nyt jo osaa hakeutua varjoon välillä

Ylläri. Sä oot samanlainen kun mun lapseni... mutta ymmärrän kyllä. Mulla ei tuota ongelmaa, rusketun helposti, en oikeen pala. Mutta isänsä on kyllä kanssa palavaa tyyppiä ja häneltä perinyt sitten tuon perkeleen piirteen... :(

JA ARVAAPPA MITÄ, on suurimman osan päivästä sisällä! yleensä käy illalla ulkona. Eilen vaan satunnaisesti käveltiin kuumaa hiekkatietä pellon laidalla kotiin, joku 1-2h ja pam, paloi!

Mut kyllä se palaminen alkoi vähän jo toissa päivänä... JA AUTON IKKUNOIDEN LÄPI! miten on mahdollista?

Viikon about kerkesi nauttia lämmöstä, ilman palamisia...

Ei edes muistanut että viime kesänä olisi palanut samalla penteleen tavalla. Nyt taas sai muistutuksen siitä, et tais se viime kesäkin olla vähän helvettiä tässä mielessä...

Eli asia on juurikin niin, kuten itsekin epäilit: "eiks se aurinko oo illalla kuitenkin erillaista? sama aikaisin aamulla?" Mä vastasin siihen tuon kyllä vain :)

HALLELUJA! eli lapsi uskaltaa illalla liikkua ilman hattua, eikä pala? jippii! :) ei tarviis enää kuulla valitusta tai nähdä häntä surullisena ja kärsivänä...

Eilinen oli vähän poikkeus päivä... ja öö, toissa päivänäkin oli poikkeuksia, sillon joutui myös olemaan muuten liikkeessä ja kävelemään jo klo 10 jälkeen ulkona ja klo 16 jälkeen... mut paloi vaan vähän. Alkoi semmoista pientä punaista näppyä myös nousemaan. Miksi sitä kutsutaan?

Tarvitseeko illallakin laittaa sitten tuota aurinkovoidetta? vai miten on sen asian laita?

Ei kai se nyt ole mikään ihme, että 1-2 tunnin oleskelusta keskipäivän auringossa seuraa palaminen!

Kun kesä alkaa tällä tavalla yht´äkkiä, on tietysti vielä tavallista suurempi riski palamiseen. Jos iho ehtii pikkuhiljaa aurinkoon tottua, ei pala niin herkästi. Mutta joka tapauksessa vaalea ihotyyppi pitää ehdottomasti suojata jos noinkin pitkään auringossa tauotta oleskelee.

Ei kai se nyt ole mikään ihme, että 1-2 tunnin oleskelusta keskipäivän auringossa seuraa palaminen!

Kun kesä alkaa tällä tavalla yht´äkkiä, on tietysti vielä tavallista suurempi riski palamiseen. Jos iho ehtii pikkuhiljaa aurinkoon tottua, ei pala niin herkästi. Mutta joka tapauksessa vaalea ihotyyppi pitää ehdottomasti suojata jos noinkin pitkään auringossa tauotta oleskelee.

Noniin eli se oli vaan siitä keskipäivästä kiinni...

No ei ihme että paloi. :/

Miksiköhän nuo helteet tuli noin yhtäkkiä...?

Mutta onneksi tuo ihosyöpä ei taida edes olla vaikea hoidettava. Kun huomataan ajoissa. Leikataan vaan se luomi pois. Ei tarvitse mitään varsinaisia syöpähoitoja että tukka putoaisi päästä ym... Mutta ei sitä syöpää kannata silti hankkia! on se vaarallinen tauti noin yleensä.. :/

Taidat käydä vähän hitaalla? Ja voin kertoa, että lapsen masennusta ei auta se, että itse menet mukaan niihin masentumisen tunteisiin ja ylihuolehtiminen saa pelkästään jo jotkut oireilemaan. Kokemusta on.

Sun pitäs olla jämäkkä aikuinen joka ihan TÄYSIN turhiin juttuihin (kuten siihen että pää nyt palaa niinkuin jokaisella suomalaisella ilman rasvaa ja hattua) ei reagoi, VARSINKAAN millään "voi ei ei tässä nyt elävänä selvitä elämästä".

Jos tuo on jo noin iso vastoinkäyminen, niin ei varmaan selvitäkään! Herranjestas, jotain suhteellisuudentajua.

Auringolta suojaudettaessa kannattaa myös muistaa se, että keskipäivä ei ole klo 12.00, vaan jo kesäaikaan siirtymisen vuoksi lähtökohtaisesti klo 13.00, Länsi-Suomessa n. klo 13.30. Eikä keskikesä ole heinäkuussa, vaan juhannuksena. Siispä toukokuun lopussa UV-säteily on samaa tasoa kuin heinäkuun kolmannella viikolla. Toukokuussa ei siis missään nimessä kannata tuudittautua siihen, että olisi vasta kevät.

Taidat käydä vähän hitaalla? Ja voin kertoa, että lapsen masennusta ei auta se, että itse menet mukaan niihin masentumisen tunteisiin ja ylihuolehtiminen saa pelkästään jo jotkut oireilemaan. Kokemusta on.

Sun pitäs olla jämäkkä aikuinen joka ihan TÄYSIN turhiin juttuihin (kuten siihen että pää nyt palaa niinkuin jokaisella suomalaisella ilman rasvaa ja hattua) ei reagoi, VARSINKAAN millään "voi ei ei tässä nyt elävänä selvitä elämästä".

Jos tuo on jo noin iso vastoinkäyminen, niin ei varmaan selvitäkään! Herranjestas, jotain suhteellisuudentajua.

Joo... :) mä olen nyt vain vähän tämmöinen.

Mutta nythän tuossa ei pitäisi olla ongelmaa klo 17 jälkeen liikkua ilman hattua. Siitä rasvasta en tiedä klo 17 jälkeen? kunhan pääsee päänahka parantumaan.

Voisiko sitä rasvaa laittaa esim hiusjakauksen kohdalle sitten...?

Mutta tukka kun on ohentunut kaikilta puolilta päätä...

Ja se, että oot kuullut jostain puskaradiosta jonkin asian ja sitten saat siitä varmistuksen asiantuntijatasolta (ilmatieteenlaitos), ei tee TIEDOSTA ristiriitaista. Se tieto tulee ilmatieteenlaitokselta, eikä siinä ole mitään ristiriitaista siksi, että sun naapurin Pena oli jotain mieltä. Se naapurin Pena kun ei tiennyt asiaa.

Ja hei, sulle laitetaan linkki, ja sä jaksat kirjottaa erikseen viestin että "mitäköhän siinä nyt lukeekaan, ai ja voi voivoi voi" AVAA SE LINKKI.

Tää ei oo ees provo, ei kukaan osaa esittää noin tyhmää >:/

Auringolta suojaudettaessa kannattaa myös muistaa se, että keskipäivä ei ole klo 12.00, vaan jo kesäaikaan siirtymisen vuoksi lähtökohtaisesti klo 13.00, Länsi-Suomessa n. klo 13.30. Eikä keskikesä ole heinäkuussa, vaan juhannuksena. Siispä toukokuun lopussa UV-säteily on samaa tasoa kuin heinäkuun kolmannella viikolla. Toukokuussa ei siis missään nimessä kannata tuudittautua siihen, että olisi vasta kevät.

Kiitos vinkistä. :)

Naamakin tuolla meidän neidillä kyllä vähän punoittaa... ja viime kesänä yksi luomi muuttui ihan oudon näköiseksi, sellainen pikku luomi, oli normaali tumma pieni piste keskeltä, mutta sen ympärille lähti leviämään sellainen etusormen pään kokoinen epätasainen vaaleanruskea läntti... mutta viikon sisään se katosi ja koko luomi palautui normaaliksi. :O mikähän se oli? säikähdettiin tosi pahasti... että nyt tuli joku syöpä...

Ja se, että oot kuullut jostain puskaradiosta jonkin asian ja sitten saat siitä varmistuksen asiantuntijatasolta (ilmatieteenlaitos), ei tee TIEDOSTA ristiriitaista. Se tieto tulee ilmatieteenlaitokselta, eikä siinä ole mitään ristiriitaista siksi, että sun naapurin Pena oli jotain mieltä. Se naapurin Pena kun ei tiennyt asiaa.

Ja hei, sulle laitetaan linkki, ja sä jaksat kirjottaa erikseen viestin että "mitäköhän siinä nyt lukeekaan, ai ja voi voivoi voi" AVAA SE LINKKI.

Tää ei oo ees provo, ei kukaan osaa esittää noin tyhmää >:/

Avaan, avaan... anteeksi nyt kamalasti, kun minulla pitää tässä samalla kiirettä, kun täytyy tuttavan syntymäpäiviin valmistautua, että en kerkeä lukemaan jokaista linkkiä. Mutta illalla kun palaan koneelle/palstalle, luen ne VARMASTI. :) koska sisältävät varmasti asiallista ja mielenkiintoista tietoa.

Älkää hermostuko minuun.. :)

No meillä ainakin tytöt on kaikki tykänneet ottaa aurinkoa ja rakastaa sitä. Rusketus on kaunista ja parantaa ihoa. Mun nuorin tyttö on vuoden tyttöäs vanhempi ja sillä on jo aika hyvä rusketus saavutettu jo nyt. Kuvitelkaa tuokokuussa jo!! Eilen vertailtiin rusketuksia ja on totta että mä itse olin vika. Kun duunissa joutuu olemaan sisällä niin on vähän mahdotonta noita voittaa. Olispa ihanaa jos siellä olisi semmonen irrotettava katto et hups tosta vaan pois.

Juu ja sitten aikuisena saa tytöt vertailla ihosyöpiään ja kisailla, että kukas kuolee eka. Ja kenellä on syvimmät rypyt.

Voi vee mitä urpoja.

Ja ap. se linkin avaaminen vie vähemmän aikaa kuin sen kirjoittaminen että "mitäköhän siinä lukee".

Juu ja sitten aikuisena saa tytöt vertailla ihosyöpiään ja kisailla, että kukas kuolee eka. Ja kenellä on syvimmät rypyt.

Voi vee mitä urpoja.

Just äskenhän uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan auringossa oleilevat elävät pitempään.

UV-säteily yksin tuskin pidentää elinikää, ja siltä epäilemättä kannattaa suojautua, mutta ulkona olo, aktiivinen elämäntyyli ja kaikkinainen hysterian välttäminen noin yleensä tekevät elämästä sekä pidemmän että onnellisemman. Vink vink.

Ap kun mietit tota rasvan/suojan tarvetta eri säillä. Ei se uv-säteilyn (eli sen miltä aurinkovoide suojaa) määrä ole riippuvainen yksin lämpötilasta. Toki jos aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta,on palamisen riski suurempi kuin pilvisellä säällä. Ja auton ikkunan läpi voi palaa ihan samalla periaatteella kun vaikka kuuma juoma voi polttaa ihon..
Noista vaatteista vielä,että eihän nyt kukaan innostu pukemaan helteellä mitään farkkuja. Mut tykkäiskö tyttö vaikka ohuista pellavahousuista ja -paidoista? Tai tosi trendikäs maximekko,eli täyspitkä helma? Siihen sit kovimman paahteen aikaan vaikka joku kevyt huivi harteille..

Just äskenhän uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan auringossa oleilevat elävät pitempään.

UV-säteily yksin tuskin pidentää elinikää, ja siltä epäilemättä kannattaa suojautua, mutta ulkona olo, aktiivinen elämäntyyli ja kaikkinainen hysterian välttäminen noin yleensä tekevät elämästä sekä pidemmän että onnellisemman. Vink vink.

Just niin ja eipä sitä ihosyöpää ole valtavasti niissäkään maissa joissa aurinkoa saa paljon. En mä itse jaksa enää nykyään olla mitään kymmentä tuntia auringossa ja vene on petollisin paikka olla auringossa.