äitys/vanhempainraha - vauvanhoitovastuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipsa6752
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pipsa6752

Vieras
Mieheni ei suostu hoitamaan lasta koska olen äitiyslomalla ja mulle maksetaan äitiysraha. Mieheni mielestä minulla on hoitovastuu lapsestamme koska minulle maksetaan siitä. Onko kelan maksama korvaus oikeasti koko päivästä vai menetetyistä työtunneista (8 h/pvä).

No ymmärrät varmaan että sellaisen miehen kanssa joka ei halua olla lastensa kanssa ei kannattaisi niitä lapsia tehdä.
Mikään rahallinen tai muu perustelu ei muuta sitä että jos mies ei halua olla tekemisissä lapsensa kanssa niin sitä ei valitettavasti voi pakottaa, kannattaa vaan karistaa moinen paska sika ja siirtyä eteenpäin.

Kelan korvaus vastaa 8h/pv. Loppuajan vuorokaudesta teet sitten niitä hommia ihan omakustanteisesti. Sitten ku vanhempainrahakausi loppuu voit hakea kelalta kodinhoidon tukea. Kodinhoidon tukea maksetaan kerran kuussa ja se kattaa taas koko päivän toisin kuin vanhempainraha. kodinhoito tuki koostuu lapsen hoitoon käytetyn ajan, lapsesta huolehtimiseen ja kodin kunnossa pitoon käytetyn ajan muuttamisesta sopivaksi kuukausittaiseksi korvaukseksi menetetystä vapaa-ajasta.

se ei ole kodinhoidon tuki vaan kotihoidontuki.
jonka ainoa tarkoitus on säästää rahaa maksamlla pikkusumma kotona lasta hoitavalle vanhemmalle, tulee halvemmaksi kuin päivähoitopaikka.

Muista vaatia miestä hoitamaan kaikkina kalenterin punaisina pyhäpäivinä, niiltä päiviltä ei tuota korvausta maksella. Eli nyt ensi alkuun kaikki sunnuntait miehen hoidettaviksi.

Jos mies on noin halukas viettämään aikaa lapsensa kanssa niin tuskin maksaa edes vaivaa väitellä asiasta.

Tietty voisi heittää että entä sitten kun lapsi 9kk ikäisenä menee päivähoitoon eikä mitään vanhempainrahoja enää makseta. Jätetäänkö lapsi sitten iltaisin ja viikonloppuisin hoitamatta kokonaan?

Yhteistyössä