Mitä ajattelisit, jos ex-miehesi menisi naimisiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Trickytricky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Trickytricky

Vieras
Kysymys kuuluu mitä ajattelisit, jos ex-miehesi (jonka kanssa et koskaan ollut naimisissa) menisi naimisiin uuden naisen kanssa ja naisella olisi sen jälkeen sama sukunimi kuin miehellä ja teidän lapsilla, mutta sinulla eri? Haluaisitko mahdollisesti vaihtaa lapsien sukunimen? Miten paljon välit exään ja hänen uuteen naiseen vaikuttaisivat mielipiteeseesi?

Tälläinen tilanne tuli mieleen näitä elarikeskusteluita lukiessa. :)

Aikoinaan tuntui todella pahalta exän mennessä naimisiin muutama kuukausi sen jälkeen, kun avioeromme astui voimaan. Exän ja hänen uuden vaimonsa lapsi kastettiin siinä samalla. Itse olin hädin tuskin ymmärtänyt eronneeni ja hengitin tunti kerrallaan kahden pienen lapsen kanssa.

Lasten nimen vaihto ei käynyt mielessä, omani vaihdoin takaisin tyttönimeen. Sukunimi on osa lasten identiteettiä eikä minulla mielestäni ole oikeutta mennä sitä muuttamaan.

Mietin pääni puhki mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä tai ajatella enkä keksinyt mitään vastausta. Ihan normaalia, että ihmiset jatkavat elämäänsä eteenpäin eron jälkeenkin (myös se ex) ja avioituessaan naiset nyt yleensäkin tuppaavat ottamaan miehen sukunimen käyttöönsä.

vaihtanut tyttönimeäni takaisin. Tai siis halusin että minulla ja lapsilla on sama sukunimi enkä halunnut vaihtaa lasten sukunimeä uuteen. Se että uudella vaimolla on sama sukunimi ei minua haittaa ollenkaan.

Olisin onnellinen hänen puolestaan ja koska minä ja lapseni olemme ottaneet hänen sukunimensä, ei se että uusi vaimo ottaisi lasteni nimen liittyisi minuun tai minun tunteisiini mitenkään. Jos itse en vaihtaisi sukunimeä ja antaisin se sukunimen uudelle miehelle ( en kuitenkaan ole edes menossa koskaan uudelleen naimisiin) olisikin jo toinen juttu, todellakaan en aio sillä asialla miestäni loukata.

Lapsellani on exäni sukunimi, ei oltu naimisissa. Exä ei ole tietääkseni vielä naimisissa, mutta naisystävä hänellä kyllä ollut jo pari vuotta. Eipä toi mua juurikaan haittaa. Ei se sukunimi tee lapsestani yhtään enempää exäni lasta kuin mun. Minähän sitä lasta pääasiassa hoidan. Exä vaan tapaa silloin kun sopii.

Lapsen nimi on äidin päätettävissä, jos ei ole naimisissa. Jos on halunnut lapselleen isän sukunimen, miksi se pitäisi muuttaa? Yhteishuoltajuudessa lapsen nimeä ei voi mennä muuttamaan tuon jälkeen kuin yhteistuumin.

Sou?

Mulle on siis tapahtunut tuo. Otin eron jälkeen tyttönimeni takaisin, lapset isänsä sukunimellä. Lasten isä on mennyt nyttemmin uusiin naimisiin ja vaimonsa otti hänen sukunimensä.

En tajua kysymyksen pointtia, miltä helkutilta tuon nyt sitten pitäisi muka tuntua???

Kysymys kuuluu mitä ajattelisit, jos ex-miehesi (jonka kanssa et koskaan ollut naimisissa) menisi naimisiin uuden naisen kanssa ja naisella olisi sen jälkeen sama sukunimi kuin miehellä ja teidän lapsilla, mutta sinulla eri? Haluaisitko mahdollisesti vaihtaa lapsien sukunimen? Miten paljon välit exään ja hänen uuteen naiseen vaikuttaisivat mielipiteeseesi?

Tälläinen tilanne tuli mieleen näitä elarikeskusteluita lukiessa. :)

Tuollaista tilannetta ei voisi minun kohdallani tulla, koska lapsilla on minun sukunimeni ;)

Mutta noin muuten... jos nainen ottaisi miehen nimen, olettaisin hänen olevan varmaan aika konservatiivi, eli en ainakaan kadehtisi miestä :D

Mutta tottakai se, jos on hyvät v'älit eksään ja hänen uuteen kumppaniinsa (ja jos tuntee tämän) vaikuttaa siihen, mitä ajattelee.

Meillä on lapset mun nimellä ja miehen eksällä & hänen lapsillaan on edelleen mun nykyisen miehen nimi. Enpä ole siitä ikinä mitään ajatellut, omaani en vaihtaisi.

Yhteistyössä