Lapsen isyys voidaan kohta tunnustaa neuvolassa ennen syntymää

Mun mielestä se on loukkaava ja nöyryyttävä, näin mä sen koen.

Ite aattelen, että maailmalla paljastuu aina välillä noita vauvojen vaihtumisiakin, että tollasetkin tulis ilmi heti, ettei sairaala pääsis siinäkään mokaamaan. Auttais myös varmaan tulevaisuudessa siinä, että hedelmöityshoitojen takia erilleen joutuvat biosisarukset ei joutuis keskenään naimisiin tms., jos ois testattu kaikkien isät ja äidit jo syntymässä.

Jos testi tehtäisiin ihan kaikille, niin avioliitossa kuin sen ulkopuolellakin syntyneille, niin en näe siinä mitään nöyryyttävää. Sehän olis vaan yleinen tapa silloin, koskiessaan kaikkia.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="hmm";30037354]Jos testi tehtäisiin ihan kaikille, niin avioliitossa kuin sen ulkopuolellakin syntyneille, niin en näe siinä mitään nöyryyttävää. Sehän olis vaan yleinen tapa silloin, koskiessaan kaikkia.[/QUOTE]

Joo mäkin ymmärrän, että olis nöyryyttävää, jos se tehdään pärstäkertoimen mukaan. Ihan yleisenä käytäntönä ei kylläkään. Jos sukupuolitauditkin testataan niin miksei sitten isyyttä.

Ei mua loukkaisi yhtään, jos testit tehtäisiin kaikille. Se olisi paljon parempi, kuin nöyryyttävä kuulustelu lapsen syntymän jälkeen. Meillä ainakin vuonna -98 oli semmoinen kolmannen asteen kuulustelu, että oksat pois. Kuulustelijamies sanoi moneen kertaan miehelle, että kyllä se olisi hyvä vaatia ihan dna-testit, jotta voi sitten olla ihan varma isyydestään. Vaikka mies ihan vapaaehtoisesti tuli paikalle. Ja musta oli nöyryyttävää kertoa, montako kertaa oltiin oltu sängyssä ja vakuutanko ihan tosissaan, ettei varmasti ole ollut muita miehiä.

Itku kurkussa lähdin sieltä pois.

Tosi paskaa, että tuo "kuulustelu" on niin erilainen kaikille. Toisia hiillostetaan ja luodaan epäilyksiä, toisille, kuten meille, se oli ihan vaan nimi paperiin, onnittelut vauvasta ja sillä selvä. Eihän se saisi sekään noin vaihteleva käytäntö olla. Eikä olisikaan, jos ne testit tehtäis kaikille.

[QUOTE="hmm";30037354]Jos testi tehtäisiin ihan kaikille, niin avioliitossa kuin sen ulkopuolellakin syntyneille, niin en näe siinä mitään nöyryyttävää. Sehän olis vaan yleinen tapa silloin, koskiessaan kaikkia.[/QUOTE]

Ehkä seuraukset olis kumminkin hurjat.

Mun mielestä se on loukkaava ja nöyryyttävä, näin mä sen koen.

Koetko sä että äitiysneovolassa verikokeita otettaessa epäillään että sulla on hiv? Joku voi pitää sitäkin loukkaavana.

Mun mielestä olisi ihan hyvä jos isyys saataisiin oikeasti selvitettyä jo raskausaikana. Ei yleiset käytännöt tunnu loukkaavilta tai nöyryyttäviltä. Rutiinejahan ne silloin on eikä mulla olisi koskaan ollut mitään salattavaa lasteni isyyksissä.

Kuitenkin on naisia kellä sitä salattavaa on ja lapsia ja miehiä jotka joutuvat tossa pelissä ikäviin tilanteisiin. Eikä ne petetyt miehet edes osaa aina epäillä mitään, joku mies taas saattaa epäillä ihan turhaankin.

thl:n sivuilla oli että hinta on 800€

kyllä mä olisin sen valmis maksamaan varmuudesta

Sissostna! Auts, kallista. Jos yhteiskunta sen maksais kokonaisuudessaan (niinkuin ehkä pare olisi jos se kaikille olis pakollinen) niin se on pitkä penni TAAS pois jostain "tärkeämmästä" terveyden/sairaudenhoidosta. Arvatenkin lapsilta tai vanhuksilta.

Vai halpuisko nuokin kun niitä isommalla massalla tehtäis?

[QUOTE="hmm";30037388]Sissostna! Auts, kallista. Jos yhteiskunta sen maksais kokonaisuudessaan (niinkuin ehkä pare olisi jos se kaikille olis pakollinen) niin se on pitkä penni TAAS pois jostain "tärkeämmästä" terveyden/sairaudenhoidosta. Arvatenkin lapsilta tai vanhuksilta.

Vai halpuisko nuokin kun niitä isommalla massalla tehtäis?[/QUOTE]

800 on verollinen hinta ja tietysti hinta halpuis jos testejä tehtäis paljon

Minun mielestäni mieluiten kannattaisi testata kaikilta helikobakteeri, koska yli 70 vuotiailla sitä on ainakin puolella ihmisistä ja se aiheuttaa vatsasyöpää. Olis paljon järkevämpi ja hyödyllisempi rahareikä, mutta ei sitäkään vakiona testata, koska se tulis maksamaan ja sen hoito tulisi maksamaan.

Kumpi seuraus on mielestäsi hurjempi? Se, että pettäjä jää kiinni vai se että syytön jää lapsettomaksi luullessaan olevansa jonkun muun miehen lapsen isä ja vielä maksaa sen niiden pettäjien kulut? Hmm..

Siis ei mulla mitään testaamista vastaan ole, mietin vaan niitä vaikutuksia noin yhteiskunnan kannalta. Vaikka testaaminen olis oikein, se olis kallista. Siihen vielä päälle ne kulut ja vaiva, joita eroamiset aiheuttaisi yhteiskunnalle.

No mä ny vain oon eri mieltä tästä asiasta eikä mun mielipide oo yhtää sen väärempi ku teidän muidenkaa.