Yksityiset päiväkodit ovat BUSINESSTA. Lapsilla tehdään rahaa.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "palstamamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"palstamamma"

Vieras
Tätä moni ei ajattele, mutta yksityiset päiväkodit ovat liiketoimintaa, jonka tavoitteena on tuottaa voittoa. Itse olen huomannut, että ryhmäkoot ovat ihan maksimissä yksityisissä päiväkodissa ja kaikesta säästetään, kilpailutetaan ja hankitaan halvimmalla.

Esim siivous on aika luokatonta ja myös monesti ruoka (jos sitä edes saa tai kuuluu hintaan).

Mitä kokemuksia teillä on yksityisestä päiväkodista? Meillä päin ei edes ole oikein, mistä valita, kun kaikki päiväkodit on täynnä ja moniin on 2v jono.


Päiväkotitrendi huolestuttaa - "Lapsilla tehdään bisnestä" | Perhe | Iltalehti.fi
 
No meillä yksityisessä päiväkodissa maksu on vain 20 euroa kalliimpi kuin julkisella puolen ja plussana on esim. että allergioita ei tarvitse todistuksin selvitellä, kesälomia tai työssäoloa ei kysellä, hoitoaikaa ei vahdata yms. yms. eli paljon plussia näen. Sama ruoka kuin kunnallisella puolen. Hoitajat mukavia ja homma toimii. Ei ylisuurta ryhmäkokoa. Ja kaikkein mukavinta se, että hoidossa olevat lapset ovat ns. parempituloisten vanhempien lapsia (ei lorvijoiden) ja niitä kiroilevia räkänokkia ei näe. Suuttukoon ken suuttuu tuosta kommentista.
 
Eihän se välttämättä toimi, jos yritetään soveltaa markkinataloutta, mutta kuluttajalla ei ole riittävän isoja mahdollisuuksia valita itse palveluntarjoajansa. Tällöin palveluntarjoajilta häviää tarve kilpailla laadulla.

Toisaalta onhan niitä yhdistystenkin omistamia päiväkoteja, jotka ovat voittoa tuottamattomia.
 
Lähes kaikki yritykset tekee tuottoa jonkun kustannuksella??! Entä ruokakauppa, ne rahastaa sellaisella asialla että kun jokainen joutuu syömään! Kauheaa! Entä kahvilat? Kauheaa voitooa tekee kahvikupillisesta! Samalla hinnalla saa halvan kahvipaketin. Mutta nuo on valintoja, haluaako viedä lapsensa yksityiseen päiväkotiin, käykö ostamassa kalliin kahvin vai juoko kotona?
 
Eihän kukaan hyvää hyvyyttään perusta päiväkotia, ja tee raskasta työtä päivät pitkät... Totta kai ne yrittää tehdä voittoa ja ELANTOA itselleen ja työntekijöilleen. Suuret ryhmäkoot lisääntyneet.. Hmm johtuisikohan siitä ettei monet enää ole kotiäitenä, vaan palaavat sinne töihin hankkimaan rahaa.
 
Lähes kaikki yritykset tekee tuottoa jonkun kustannuksella??! Entä ruokakauppa, ne rahastaa sellaisella asialla että kun jokainen joutuu syömään! Kauheaa! Entä kahvilat? Kauheaa voitooa tekee kahvikupillisesta! Samalla hinnalla saa halvan kahvipaketin. Mutta nuo on valintoja, haluaako viedä lapsensa yksityiseen päiväkotiin, käykö ostamassa kalliin kahvin vai juoko kotona?

Kukaan ei pakota ihmistä menemään juuri johonkin tiettyyn kahvilaan tai ruokakauppaan, mutta kunnan ostopalvelupaikkana toimivaan yksityiseen päiväkotiin menolle ei useinkaan ole vaihtoehtoja (vapaita paikkoja ei ole muualla).
 
[QUOTE="jen";30099662]Suuret ryhmäkoot lisääntyneet.. Hmm johtuisikohan siitä ettei monet enää ole kotiäitenä, vaan palaavat sinne töihin hankkimaan rahaa.[/QUOTE]

Mitoitus yksi aikuinen per seitsemän yli kolmevuotiasta on ollut voimassa iät ja ajat.
 
On olemassa myos kannatusyhdistysten yllapitamia paivakoteja, jotka eivat edes saa tuottaa voittoa. Niiden omistajia ovat kaikki jotka yhdistykseen kuuluvat eli yleensa perheet. Toiminta ja talousasiat ovat hyvin lapinakyvia kun tilikertomukset ovat ihan julkista tietoa yhdistyksen saantomaaraisissa kokouksissa. Ei kannata siis yleistaa kaikkia yksityisia samaan nippuun.
 
Minulla on pelkkää hyvää sanottavaa yksityisestä päiväkodista. Maksoi 20 euroa enemmän kun kunnallinen. Hoito oli satakertaa parempaa, tekivät retkiä, kävivät teatterissa, uimassa, vierailevia esiinytjiä kävi päiväkodissa.
 
No meillä yksityisessä päiväkodissa maksu on vain 20 euroa kalliimpi kuin julkisella puolen ja plussana on esim. että allergioita ei tarvitse todistuksin selvitellä, kesälomia tai työssäoloa ei kysellä, hoitoaikaa ei vahdata yms. yms. eli paljon plussia näen. Sama ruoka kuin kunnallisella puolen. Hoitajat mukavia ja homma toimii. Ei ylisuurta ryhmäkokoa. Ja kaikkein mukavinta se, että hoidossa olevat lapset ovat ns. parempituloisten vanhempien lapsia (ei lorvijoiden) ja niitä kiroilevia räkänokkia ei näe. Suuttukoon ken suuttuu tuosta kommentista.

Täällä PK-seudulla mun ymmärtääkseni yksityisissä päiväkodeissa otetaan aina niin paljon lapsia kuin laki sallii -> maksimoidaan voitot. En nyt ymmärrä, miksi noissa lapset olisi mitenkään parempituloistan lapsia, kun hinnatkin on lähes samat, kuten sanoit.
 
"Täällä PK-seudulla mun ymmärtääkseni yksityisissä päiväkodeissa otetaan aina niin paljon lapsia kuin laki sallii -> maksimoidaan voitot. En nyt ymmärrä, miksi noissa lapset olisi mitenkään parempituloistan lapsia, kun hinnatkin on lähes samat, kuten sanoit"

Jos sulla ei ole oikeaa tietoa, niin älä sitten väitä tietäväsi.

Meidän lapset ovat yksityisessä päiväkodissa Helsingissä. Päiväkoti noudattaa tiettyä pedagogiikkaa. Hoitomaksu on yli sata euroa kalliimpi per lapsi mitä kunnallinen on eli luulisin että vähän paremmin tienaavien vanhempien lapsia siellä on. Sen mitä itse siinä olen ollut seuraamassa niin esim meteliä siellä ei ole juuri ollenkaan verrattuna siihen kun kävin kunnalliseen tutustumassa. Melkonen apinamöly niissä kyllä oli.
 
Vai 20 e kalliimpi hoito ja lapset ovatkin jo "paremmista perheistä" :D Monessa pk-seudun yksityisessä hinta näyttää olevan hieman alle 600e alle 3-vuotiaalta. En tiedä tuleeko julkista kalliimmaksi kun tuohon lasketaan kelalta saadut tuet mukaan.
 
Pelkkää hyvää sanottavaa meidän yksityisestä päiväkodista. Hoitajat ja opet haluavat olla tuolla töissä vapauden ja ilmapiirin vuoksi, vaikka palkka on sama kuin kunnallisessa. Asioista päättää vanhempainyhdistys, retkiä jne. järjestetään, lapset seikkailevat myös lähiympäristössä paljon.

Ottivat vähän aikaa keskuskeittiöltä ruoat, mutta totesivat että saavat parempaa ruokaa samalla (+kuljetusten) hinnalla pitämällä omaa keittäjää. Nyt siis sämpylät tehdään itse, ruoka saa kiitosta ja on aina tuoretta.

Parempituloisia noihin valikoitunee siksi, että vaikka korkein maksu on vain vähän kalliimpi niin esim. kunnallisella puolella ei joudu kesän lomakuukaudesta maksamaan mitään, meillä pitää maksaa 100€, vaikka päiväkoti on kiinni. Lisäksi pienemmällä hoitotarpeella yksityinen on kalliimpi kuin kunnallinen, ainakin meillä.
 
[QUOTE="xoxo";30099793]Pelkkää hyvää sanottavaa meidän yksityisestä päiväkodista. Hoitajat ja opet haluavat olla tuolla töissä vapauden ja ilmapiirin vuoksi, vaikka palkka on sama kuin kunnallisessa. Asioista päättää vanhempainyhdistys, retkiä jne. järjestetään, lapset seikkailevat myös lähiympäristössä paljon.

Ottivat vähän aikaa keskuskeittiöltä ruoat, mutta totesivat että saavat parempaa ruokaa samalla (+kuljetusten) hinnalla pitämällä omaa keittäjää. Nyt siis sämpylät tehdään itse, ruoka saa kiitosta ja on aina tuoretta.

Parempituloisia noihin valikoitunee siksi, että vaikka korkein maksu on vain vähän kalliimpi niin esim. kunnallisella puolella ei joudu kesän lomakuukaudesta maksamaan mitään, meillä pitää maksaa 100€, vaikka päiväkoti on kiinni. Lisäksi pienemmällä hoitotarpeella yksityinen on kalliimpi kuin kunnallinen, ainakin meillä.[/QUOTE]

Hoitajien palkat ovat yksityisellä yleenä huonompia kuin kunnallisella. Kunnallisella on mun tietääkseni paremmat lähtöpalkatkin. Mäkin tiedän yksityisiä päiväkoteja, joissa ei makseta edes lain mukaisia etuja ja siellä hoitajien työsuhteita koko ajan ketjutetaan -> iso vaihtuvuus.

Täällä meillä päin päivähoitotilanne on sen verran paha, ettei pahemmin voi valita, minne päiväkotiin edes saa lapsensa.

Itse muuten etsin aikoinaan täältäpäin päiväkotia, jossa ruoka tehtäisiin ITSE paikan päällä ja olisi oma laitoshoitaja (siivooja), mutta sellaista ei löytynyt.
 

Yhteistyössä