Mitä ajattelet kun äiti liittyy instragrammiin seuratakseen lastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marita.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi olisi väärin? Instagramia en ole käyttänyt, mutta Facebook on ollut kovassa käytössä lasten kanssa. Sitä kautta on viestitelty paljonkin, kun lapsi on ollut 14-vuotiaasta alkaen viikot muualla koulussa. Toki on jokaisen oma valinta, kenet haluaa Facebook-kaveriksi ja ketä ei halua.

No sinä sentään olet oikeilla jäljillä tämän asian kanssa, kun ajattelet, että on jokaisen oma valinta kenet haluaa facebook-kaveriksi ja ketä ei halua. Vaikka olisi kyseessä omat vanhemmat. Ei se facebook tai muukaan sosiaalinen media koko elämä ole ja jos ei ole omat vanhemmat siellä ystävissä, niin ei se tarkota mitenkään sitä että lapsi olisi huonoissa väleissä oikeassa elämässä vanhempiensa kanssa...! tai muun perheen, jos ei ole esim. jotain sisaruksia sosiaalisessa mediassa ystävissä.

Ja väärin olisi sen takia, koska nuori tarvitsee sosiaalisessa mediassakin vapautta jutella kavereidensa kanssa ja laittaa sellaisia kuvia kun haluaa, sopivan maun rajoissa tietenkin, mikä on toivon mukaan lapselle neuvottu ja opetettu, tietynlainen vapaus kuitenkin siitä hommasta häviää jos vanhemmat on sielläkin kyttäämässä...

Mun mielestä riittää, että lapsen ihan neuvoo ja kasvattaa ja on sellasia perus rajoja kuten kotiintulo ajat yms. Ja jos näissä kasvatuksen asioissa on onnistuttu, niin kyllä siihen lapseen voi sen verran luottaa että ei sitä tarvii sosiaalisessa mediassa kytätä... että siinä mielessä vanhemmilla ja lapsilla voi olla ihan omakin elämänsä. Kunhan on esimerkiksi lapselle neuvottu että minkälaiset nettisivut on huonoja, minkälaisia kuvia ei kannata laittaa jne... ja terveellä lapsella menee kuitenkin monesti sana perille, vaikka joskus kokeilisikin rajojaan.

No sinä sentään olet oikeilla jäljillä tämän asian kanssa, kun ajattelet, että on jokaisen oma valinta kenet haluaa facebook-kaveriksi ja ketä ei halua. Vaikka olisi kyseessä omat vanhemmat. Ei se facebook tai muukaan sosiaalinen media koko elämä ole ja jos ei ole omat vanhemmat siellä ystävissä, niin ei se tarkota mitenkään sitä että lapsi olisi huonoissa väleissä oikeassa elämässä vanhempiensa kanssa...! tai muun perheen, jos ei ole esim. jotain sisaruksia sosiaalisessa mediassa ystävissä.

Ja väärin olisi sen takia, koska nuori tarvitsee sosiaalisessa mediassakin vapautta jutella kavereidensa kanssa ja laittaa sellaisia kuvia kun haluaa, sopivan maun rajoissa tietenkin, mikä on toivon mukaan lapselle neuvottu ja opetettu, tietynlainen vapaus kuitenkin siitä hommasta häviää jos vanhemmat on sielläkin kyttäämässä...

Mun mielestä riittää, että lapsen ihan neuvoo ja kasvattaa ja on sellasia perus rajoja kuten kotiintulo ajat yms. Ja jos näissä kasvatuksen asioissa on onnistuttu, niin kyllä siihen lapseen voi sen verran luottaa että ei sitä tarvii sosiaalisessa mediassa kytätä... että siinä mielessä vanhemmilla ja lapsilla voi olla ihan omakin elämänsä. Kunhan on esimerkiksi lapselle neuvottu että minkälaiset nettisivut on huonoja, minkälaisia kuvia ei kannata laittaa jne... ja terveellä lapsella menee kuitenkin monesti sana perille, vaikka joskus kokeilisikin rajojaan.

Ja se kanssa, mikä edes auttaa niiden sanojen perille menemistä, niin se, että vanhemmilla on lämpimät ja hyvät suhteet lapsiinsa.

Minusta se taas olisi ihan järkevää, tietää mitä nuori postailee.

Niin tai järkevämpää olisi myös antaa sosiaalisessa mediassa esim vapaus ja antaa lapsen kirjoittaa sitä vittu sanaa... ei maailma siihen kaadu, kun ei tarvitse joka paikassa olla tottelemassa, että 'kiltti äiti'? saa välillä olla vähän vapaastikkin ja päästää paineitaan.. mut niin et vanhemmat kuitenkin huolehtii ala-ikäsen kohdalla perusrajoista.

Eli olet lapselle antanut luvan valehdella? Eikös yleensä opeteta lapsille, että ei saa valehdella..

Ja lapsi voi pitää niihin sukulaisiin yhteyttä vaikka isomman sisaruksen tai äidin profiilin välityksellä.

Niin mut kato kun oma on oma, niin ei tarvii muiden profiileja venkslata. ;) ja pitää hän siellä yhteyttä myös kavereihinsa... et facebook on aika turvallinen, turvallisempi kuin irc-galleria, kun facessa vaan pidetään yleensä yhteyttä niihin ihmisiin jotka itse henkilökohtasesti tuntee. =) ja lapseni on osannut laittaa myös profiilinsa yksityiseksi, eikä hyväksyisi tuntemattomien kaveripyyntöjä... pelaa myös facessa muutamia pelejä. Juu, eli kyllä, minä paha äiti olen antanut lapseni luvan valehdella tässä asiassa ja annan jatkossakin. Minun puolesta jopa 7v saisi olla facebookissa juttelemassa esim serkkujensa kanssa...!

Mun lapseni ei ole Instagramissa eikä Facebookissa, mutta käyn välillä katsomassa hänen Topmodel ja Movie Star Planet -touhujaan. Lähinnä sitä, että millaisia tyyppejä ystävinä, millaisia viestejä saanut tai kirjoittanut jne. Ja ennen kaikkea sitä, ettei paljasta itsestään siellä liikaa. Siis nimiä, asuinpaikkaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30121171:
Mun lapseni ei ole Instagramissa eikä Facebookissa, mutta käyn välillä katsomassa hänen Topmodel ja Movie Star Planet -touhujaan. Lähinnä sitä, että millaisia tyyppejä ystävinä, millaisia viestejä saanut tai kirjoittanut jne. Ja ennen kaikkea sitä, ettei paljasta itsestään siellä liikaa. Siis nimiä, asuinpaikkaa jne.

Eli et luota tarpeeksi siis lapseesi? tai siihen kasvatukseen minkä olet hänelle antanut?

Ja ystävissä on luultavasti noissa paikoissa samaa ikäluokkaa, koska ei nyt kukaan täys-ikänen ainakaan missään pikkutyttöjen topmodel sivustolla pyöri... tiedän siis sen paikan. Mutta tuota minä just tarkotin, lapsesta tuntuu ahtaalta, jos äiti valvoo esimerkiksi, millasia viestejä on saanu tai mitä on kirjottanu... ne kuuluis olla sen lapsen oma asia siellä! vähän samalla tavalla kun päiväkirjakin. Tai tekstiviestit.

Eli et luota tarpeeksi siis lapseesi? tai siihen kasvatukseen minkä olet hänelle antanut?

Ja ystävissä on luultavasti noissa paikoissa samaa ikäluokkaa, koska ei nyt kukaan täys-ikänen ainakaan missään pikkutyttöjen topmodel sivustolla pyöri... tiedän siis sen paikan. Mutta tuota minä just tarkotin, lapsesta tuntuu ahtaalta, jos äiti valvoo esimerkiksi, millasia viestejä on saanu tai mitä on kirjottanu... ne kuuluis olla sen lapsen oma asia siellä! vähän samalla tavalla kun päiväkirjakin. Tai tekstiviestit.

Tuollaset "pikkutyttöjen paikat" on pedofiilien paratiiseja. Ei tartte kuin rekisteröityä sinne vaikkapa nimellä "Marita05", niin johan tulee kaveripyyntöjä. "Hei, mäkin oon 2005 syntynyt, ota mut kaveriks jooko?". Eihän mua tietenkään ne samanikäiset lapset siellä huoleta, vaan ne, jotka ovat ihan muuta kuin väittävät. Ja ihan turha sanoa, ettei se ole niin yleistä. Kyllä se vaan on, ikävä kyllä. Mun tyttö on kerran näyttänyt yhden epäilyttävän kaveripyynnön, jossa "poikatopmodel" pyysi kaveriksi ja kysyi siinä samassa, minkä ikäinen tyttö on ja mistä päin. "Et jos vaikka tunnetaan jo muutenkin." Voihan tuo olla ihan viaton viesti, en mä voi olla satavarma mistään, mutta kaveripyyntö hylättiin heti.

Mun tyttö on kertonut salasanansa mulle ja tietää, että voin siellä välillä käydä. Kyllä mä häneen luotan, mutta pienet tytöt on myös aika vietävissä. Nuo aikuiset, jotka noilla palstoilla notkuu, osaa kyllä hyvin "pikkutyttöjen kieltä" ja onkia tietoja. Mä olen kuitenkin vastuussa 9-vuotiaasta lapsesta ja hänen turvallisuudestaan, niin netissä kuin IRL.

• Tykkää
Reactions: Oisku ja Nap
Jos tää olis totta niin ei auttais mikään oli äiti missä tai ei, koska näyttää olevan yleisesti toisia ja toisten tapoja tuomitseva idiootti...

Mutta onneks tää on provo vaan. Eihän kenenkään äiti tämmöinen ole.

Sou? antaa sepon nähdä sitten ne kuvat. Mitä se haittaa?

Lähinnä mietin, että millaset kuvat on sitten nuoren mielestä että se naapurin Seppo näkee ne, mutta äiti ei saa nähdä.

Jollet ole ihan provo, niin läpi kuuluu sitten se, että sulla on kova tarve selitellä, että et ole huonoissa väleissä lastesi kanssa ja että tuo onkin vaan välittämistä, että et oikeastaan tiedä, mitä lapsesi puuhaavat.

Kyllä vanhempien kuuluu alaikäisiään valvoa. Välinpitämättömät eivät valvo, sitten ihmetellään mistä niitä pedofiileja sun muita oikein tulee. Jos jo alakouluikäisen tekemisiä ei saisi tarkkailla niin maailma on tosiaan mennyt kummaksi.

Yhden kaverini lapsen todella ilkeä kiusaaminen tuli ilmi kun äiti katsoi lapsen puhelinta (siitä oli siis sovittu että vanhemmat saa sitä tarkastella). Lapsi ei ollut itse kertonut kuinka pahaa kiusaaminen tosiasiassa oli, mutta sitten se onneksi tuli ilmi.

Meillä ei ollut tarvetta olla kummankaan lapsemme face-kaveri, he eivät sitä halunneet eikä mekään miehen kanssa. Luotamme lapsiimme ja heidän arvostelukykyynsä... Sen sijaan meillä on oma salaisella profiililla oleva ryhmä, "perheMöttönen", johon kaikki kuulumme ja jonka kautta viestittelemme perheemme keskeisiä asioita - molemmat lapset jo maailmalla. Tarpeellinen on ollut ja myös toimiva systeemi.

Lähinnä mietin, että millaset kuvat on sitten nuoren mielestä että se naapurin Seppo näkee ne, mutta äiti ei saa nähdä.

Jollet ole ihan provo, niin läpi kuuluu sitten se, että sulla on kova tarve selitellä, että et ole huonoissa väleissä lastesi kanssa ja että tuo onkin vaan välittämistä, että et oikeastaan tiedä, mitä lapsesi puuhaavat.

"Antaa vaan naapurin sepon nähdä niitä herutuskuvia ja vittu-sanan viljelyä" joo. Kyllähän ne tulevat työnantajat ja muut varmaan ymmärtävät että se kuuluu nuoruuteen käyttäytyä miten sattuu.
No, tietty väkihän ei välitä kuinka nuorena lapsikin sen maineensa pilaa.

Mun mielestä on kyllä hyvä tietää edes jonkin verran missä mennään. Facebook on ainakin mun tytöillä ollut out jo jonkin aikaa. Instragram on enemmänkin sellaista brassailua. Mä olen käynyt tyttöjen koneilla katsomassa kuvia. Puhelin olisi se ehdottomasti tärkein ollut aina ja oon jäänyt siitä muutaman kerran kiinni ja siitä tulee melkonen riita sitten. siihen on vaikea päästä kun kantavat sitä aina mukanaan.

Fb ei oo mun tyttären kavereilla aktiivinen, Insta enemmän. Kaikista eniten juttelevat whatsupissa jne. keskustelupalstoilla. Olen esikoisen kaveri fb:ssa ja seuraan molempia Instassa (nuorempi 12v eikä saa vielä olla facessa). Ja kyllä, liityin Instaan juuri sen takia, että pääsen näkemään, minkälaista väkeä tyttäriäni seuraa. Heillä on yli 700 seuraajaa harrastuspiireistä ja siksi haluan pitää silmällä. Olenkin yhden erikoisen tyypin sieltä bongannut, jonka tytär sitten esti. En kommentoi heidän olemistaan, tykätä voin ja hekin tykkäilevät minun kuvistani. Jos tämän takia olen ylihuolehtiva jonkun mielestä, niin sopii mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä tietää;30121890:
Mun mielestä on kyllä hyvä tietää edes jonkin verran missä mennään. Facebook on ainakin mun tytöillä ollut out jo jonkin aikaa. Instragram on enemmänkin sellaista brassailua. Mä olen käynyt tyttöjen koneilla katsomassa kuvia. Puhelin olisi se ehdottomasti tärkein ollut aina ja oon jäänyt siitä muutaman kerran kiinni ja siitä tulee melkonen riita sitten. siihen on vaikea päästä kun kantavat sitä aina mukanaan.

No eihän nyt SALAA saa käydä kenenkään puhelimilla tai koneilla :o Sairasta!!!

Yhteistyössä