Nuori äiti, tunnistatko itsesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummo puistossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten nämä lääkärit/terveydenhoitohenkilökuntaihmiset liittyy siihen että minun mielestäni kenelläkään tuntemattomalla ei ole oikeutta tulla kadulla/puistossa/palstalla kuittaamaan kenenkään vammaisuudesta/ylipainosta/rumuudesta/muusta poikkeavuudesta yms. vaikka olisikin kuinka tiedossa että se lyhentää elinikää?

Ei niin ole kukaan tehnyt eikä edes uhannut tekevänsä. Opettele lukemaan.

Itse olen hoikka. Ja olen aina ollutkin. Mutta mulla aina nousee niskavillat pystyyn kun "ex läskit" arvostelee nykyisiä laskeja ja heidän elintapoja. Tai haukkuu läskiksi. Ihankun itse olis jotenki nyt niin hienoa ihmistä että..

Alkuperäinen kirjoittaja keharin äiti;30147745:
Kuules mummo, taidat olla sellainen kynnysmatto kun et tuohon ikään mennessä ole vielä oppinut että asiat kannattaa sanoa siinä paikalla heti kun tilanne on päällä ;) eikä jäädä asioita märehtimään jälkikäteen.

Minulla myös vammainen lapsi ja olimme eräässä virastossa jossa kävi vastaavanlainen tilanne, lapsi joka lapseni kanssa olisi halunnut tulla leikkimään äitinsä kielsi vieressä ihan ääneen kun lapseni on erilainen. Sanoin että jos noin pelkää erilaisuutta kannattaa mennä myös kauemmas sillä eihän sitä tiedä vaikka vahingossa vammaisuus tarttuu myös sinuun (eli siihen äitiin)
Tuo äiti oli ihan nolona,
mikäs ihme se kun odotusaula oli täynnä ja itse alkoi arvostelemaan ;)
Hän hetken oli naama valkoisena siinä tiennyt mitä sanoa ja otti oman muksunsa kainaloon ja poistuivat kokonaan :D
Kaipa he sitten myöhemmin palasi en tiedä eikä paljon kiinnostakkaan :D

Oikeesti? Luuletko tällaisella toiminnalla parantavasi sallivaa ilmapiiriä? Ymmärrän, että joskus palaa hermot, mutta pitääkö oikein tulla tänne kehuskelmaan miten on nolannut taviksen äidin?

Mistä se vieras äiti tiesi saako tulle tykö vai ei? Voihan olla, että lapsesi erilaisuus olisi sitä, että hän haluaa omaa rauhaa ja kaihtaa vieraan kosketusta. Tai jos oma lapsesi on vilkas ja rajuotteinen, ehkä pelkäsi oman lapsensa puolesta? Mahtoi siellä odotusaulassa olla vaivaantunutta porukkaa, sekä tämän toiden äidin että sinun vuoksesi.

Oikeesti? Luuletko tällaisella toiminnalla parantavasi sallivaa ilmapiiriä? Ymmärrän, että joskus palaa hermot, mutta pitääkö oikein tulla tänne kehuskelmaan miten on nolannut taviksen äidin?

Mistä se vieras äiti tiesi saako tulle tykö vai ei? Voihan olla, että lapsesi erilaisuus olisi sitä, että hän haluaa omaa rauhaa ja kaihtaa vieraan kosketusta. Tai jos oma lapsesi on vilkas ja rajuotteinen, ehkä pelkäsi oman lapsensa puolesta? Mahtoi siellä odotusaulassa olla vaivaantunutta porukkaa, sekä tämän toiden äidin että sinun vuoksesi.

Ymmärrän tämänkin ja haluan tuoda vielä esiin sellaisen pointin että vaikka en missään nimessä hyväksy nyt näiden äitien huutelua vanhoista äideistä ja vammaisista lapsista yms. niin lasten erossa pitäminen voi joissain tapauksissa johtua ihan siitä että joko heillä ei ole yhtään kokemusta vammaisista lapsista (jolloin ihan pelko ja epävarmuus saattaa aiheuttaa sitä että ei halua päästää lasta lähelle) tai sitten heillä on ennestään kokemusta vammaisista lapsista jotka saattavat olla arvaamattomia ja jopa väkivaltaisia toisia lapsia kohtaan (jolloin ymmärrän sen että ensimmäisenä ottaa etäisyyttä kaikkiin vammaisiin). Jos kyse on tälläisestä, eikä puhtaasta ilkeydestä kuten tässä tapauksessa taisi olla, niin tähänhän auttaa se että ottaa asian puheeksi. Kertoo omasta lapsestaan ja siitä kuinka hän tykkää leikkiä muiden kanssa ja osaa käyttäytyä yms. Sen jälkeen varmasti moni uskautuisikin päästämään oman lapsensa leikkimään ja taas oltaisiin maailma pelastettu yhden ennakkoluulon kohdalta.

[QUOTE="123";30148229]Oletettavasti ei olisi saanut kertoa myöskään että olivat nuoria. Tai edes että olivat naisia.
Hassua kuitenkin että vain tuo ylipainosta kertominen sai tämän yhden nickin puolustuskannalle...[/QUOTE]

... .... Mistäköhän se johtuu? Sulla on varmaan jokin veikkaus asiasta kun noita tietäväisiä pisteitä laitoit perään. Kerro vaan, mielesi tekee kuitenkin. :)

... .... Mistäköhän se johtuu? Sulla on varmaan jokin veikkaus asiasta kun noita tietäväisiä pisteitä laitoit perään. Kerro vaan, mielesi tekee kuitenkin. :)

Ei ole ei. Olisitko tuollaiset pultit vetänyt jos ap olisi kertonut että toisella oli vaalea ja toisella tumma tukka? Tai että he olivat hoikkia?
Mikä ihme siinä on että koko ketju piti vetää sivuraiteilleen kun ap kertoi naisten olevan ylipainoisia? Siinä ei ole mitään pahaa, ylipainoinen ei oikeasti ole mikään haukkumasana. Se on vain tosiasia että jos on ylipainoinen, niin silloin on ylipainoinen. Mitä sanaa ylipainoisista sitten saa käyttää jos ei halua olla ilkeä ja haukkua?

Olen tosissani. Fiksu ihminen ei arvostele missään kenenkään ulkoisia ominaisuuksia (eikä uhkaile seuraavalla kerralla niin tekevänsä), silloinkaan vaikka olisi juuri saanut kuulla vastaavaa itse.

Kuittailun voi hoitaa muutenkin kuin aentumalla itse samalle tasolle halveksimiensa ihmisten kanssa.
Paitsi että sinä ITSE saat arvostella muita niin paljon kuin haluat! Muilla ei ole samaa oikeutta. Sillä ei ole mitään eroa arvosteleeko toisen fyysisiä tai henkisiä tai mitä tahansa ominaisuuksia.

[QUOTE="123";30148282]Ei ole ei. Olisitko tuollaiset pultit vetänyt jos ap olisi kertonut että toisella oli vaalea ja toisella tumma tukka? Tai että he olivat hoikkia?
Mikä ihme siinä on että koko ketju piti vetää sivuraiteilleen kun ap kertoi naisten olevan ylipainoisia? Siinä ei ole mitään pahaa, ylipainoinen ei oikeasti ole mikään haukkumasana. Se on vain tosiasia että jos on ylipainoinen, niin silloin on ylipainoinen. Mitä sanaa ylipainoisista sitten saa käyttää jos ei halua olla ilkeä ja haukkua?[/QUOTE]

Miksi pitää kuvailla toisen ulkönäköä tässä tapauksessa? Eiköhän he joita ap täällä peräänkuulutti tunnistaneet itsensä joka tapauksessa. Ja jos ap olisi halunnut etsiä ihmisiä jotka mahdollisesti tuntee nämä äidit niin kyllä niitä tuntomerkkejä olisi voinut laittaa muitakin kuin vain sen että olivat 30-40kg ylipainoisia ja nuoria äitejä.

Kyllä, minä katson edelleen että ap laittoi ylipainon (+ kuitin elinajan lyhenemisestä) kettuillakseen takaisin (toisaalta ymmärrettävää ja siksi yritin ap:ta opastaa kuittaamaan fiksusti takaisin) eikä vain "tuntomerkiksi" (koska tähän maahan mahtuu aika paljon muitakin ylipainoisia nuoria äitejä joten tunnistaminen noilla tuntomerkeillä on täysin mahdotonta). Eli joo, olisi ollut hyvä jos ap olisi laittanut esim. hiusten väriä, vaatetusta yms. vaikka sitten ylipainon lisäksi tuntomerkkeihin (jos se ylipaino oli niin tärkeä tuntomerkki tässä kohtaa) niin siitä "tuntomerkkien listaamisesta" olisi ollut vähän hyötyäkin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Paitsi että sinä ITSE saat arvostella muita niin paljon kuin haluat! Muilla ei ole samaa oikeutta. Sillä ei ole mitään eroa arvosteleeko toisen fyysisiä tai henkisiä tai mitä tahansa ominaisuuksia.

Mielestäni on eroa sillä sanooko toista rumaksi vai sanooko että nyt teit tyhmästi kun teit noin.

Ja toki saat sanoa jos huomaat että olet jotakuta haukkunut esim. tässä ketjussa. Tapanani on silloin pyytää anteeksi. Minäkään en ole täydellinen. :)

Veikkaisin että jos poliisi kuvailisi sinua noin (tai vastaavasti: ruuminnrakenne oli niin luinen että oletettavasti elinikä lyhenee tai tupakoiva ja siten todennäköisesti nuorena kuoleva yms.) niin et vain nyökyttelisi että "juu-u, aivan totta". :)

Mut toihan on vaan faktaa. Ollaan nyt rehellisiä itsellemme. Lääkärinkin selosteessa voi olla "epähygieeninen mies" tai "eriskummallinen nuori mies" eikä tästä voi kohde oikeuteen viedä.

Mielestäni on eroa sillä sanooko toista rumaksi vai sanooko että nyt teit tyhmästi kun teit noin.

Mut eihän kauneus ole _täysin_ jokaisen silmässä siinä, että on varmasti olemassa yleisesti jaettuja näkemyksiä kauneudesta? Ihmisestä pitäisi itsestään löytyä itsekritiikkiä ja rehellisyyttä, ettei pidä itseään kauniina, jos ei oikeasti ole sitä.

Esim. miss Suomi ja joku tosi lihava ei vaan voi olla samalla viivalla. Tai eihän Virtasen autotallissaan kiljupäissään valama patsaskaan voi olla samalla viivalla kuin Michelangelon Daavid.

Yhteistyössä