Eihän leveä lantio tee suoraan hyvää synnyttäjää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miehekäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miehekäs

Vieras
Vaimo ja lapsellinen kaveri väittelevät asiasta ja sen mitä olen miehenä kuullut on - leveä lantio voi olla myös ahdas -> vaikea synnytys. Onko tää totta?

Leveä eurooppalainen lantio on usein ahdas, koska luusto on iso myös sisäpuolelta. Paras olisi sellainen suora putki, eli kapea lantio ja korkea pylly. Aasialaiset naiset ovat hyviä synnyttäjiä, vaikka ovat pieniä.

Täytyy ny erottaa mikä on luista lantiota ja mikä läskiä sen päällä. Kyllä ulkoinen olemuskin voi jotain kertoa mutta tokihan sisämitat ratkaisee. Itse lauta luikkunen mutta hyvä lantio ja peffa, hyvin on muksut maailmaan tulleet.

Täytyy ny erottaa mikä on luista lantiota ja mikä läskiä sen päällä. Kyllä ulkoinen olemuskin voi jotain kertoa mutta tokihan sisämitat ratkaisee. Itse lauta luikkunen mutta hyvä lantio ja peffa, hyvin on muksut maailmaan tulleet.

Toi on muuten totta! Mä painoin esikoisen syntymän jälkeen 55 kiloa (pituus 170) eli lantio leveys oli todellakin lantion eikä rasvamakkaran leveyttä.

Mulla on tosi leveä lantio ja lapsi "tipahti" sieltä sen kummemmitta odotteluitta ja ponnisteluitta, niin että yhtäkkiä huomattiin vaan että päätä näkyy jo... Mutta tosiaan ei se mikään tae ole.

Toi on muuten totta! Mä painoin esikoisen syntymän jälkeen 55 kiloa (pituus 170) eli lantio leveys oli todellakin lantion eikä rasvamakkaran leveyttä.

Toi on ihan totta.
Mutta sitten taas... useinhan sellaiset, joilla on oikeasti kapeat lantioluut tuppaa olemaan myös latta- arseisia, laihajalkoisia ja keskivartalolihavia. Sitten taas ne, joilla lantion luut on leveät, kerää läskiä juurikin persauksiin ja jalkoihin.

Toi on ihan totta.
Mutta sitten taas... useinhan sellaiset, joilla on oikeasti kapeat lantioluut tuppaa olemaan myös latta- arseisia, laihajalkoisia ja keskivartalolihavia. Sitten taas ne, joilla lantion luut on leveät, kerää läskiä juurikin persauksiin ja jalkoihin.

Minun kohdallani on juuri näin. Rasva kerääntyy reisiin ja takapuoleen. Onneksi myös hartiat ovat leveät ja vyötärö kapea, joten yleisvaikutelma on tiimalasi. Hoikka olen. Lantio on minulla leveä ja lapset tulivat ulos ongelmitta. Sama kaikilla äidin puolen sukuni naisilla.

Toi on ihan totta.

Mielenkiintoista, jos omppuvartalolla tosiaan on yhteys kapeaan lantioon, eikä kyseessä ole pelkkä optinen harha. Keskivartalolihavuudenhan katsotaan usein liittyvän hormonaalisiin ongelmiin. Siksi omppuvartaloilla on enemmän aikuisiän diabetesta ja lapsettomuutta ja vaikka mitä. Onko siis luuston rakenne syy ja hormonitoiminta seuraus, vai päinvastoin...

Mielenkiintoista, jos omppuvartalolla tosiaan on yhteys kapeaan lantioon, eikä kyseessä ole pelkkä optinen harha. Keskivartalolihavuudenhan katsotaan usein liittyvän hormonaalisiin ongelmiin. Siksi omppuvartaloilla on enemmän aikuisiän diabetesta ja lapsettomuutta ja vaikka mitä. Onko siis luuston rakenne syy ja hormonitoiminta seuraus, vai päinvastoin...

No mulla toi ainakin menee ihan toisinpäin. Lantio on (todistetusti) leveä ja persus ja reidet timmit. Kun lihon, pyöristyy mulla vain vatsa.

Optinen harha se ei ole... se mikä johtuu mistäkin, on vielä mysteeri :)
Tosin tä vois olla hyvä aihe tutkimukselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Miehekäs;30183754:
Saako sen automaattisesti vai mitattiinko lantiosi?

Eka kerralla pienen pituuteni takia pääsin tutkittavaksi, lääkäri kokeili ja totesi, että "kyllä se varmaan sieltä mahtuu". Mutta ei mahtunut vaan tuli sitten 22 tunnin kokeilun jälkeen leikkaus. Toka kerrallakaan ei ois päässyt suoraan sektioon (ilman kokeilemista lääkäri sanoi että mahtuu varmaan), mutta pyysin vielä kokeilemaan ja miettimään että miten se nyt mahtuu kun edellinenkään ei. Sain suunnitellun sektion, muuten olisinkin ollut aika paniikissa.

mulla on kapea lantio, tosi tasainen joka suuntaan. niin vain sieltä lähes 5-kiloinenkin tuli ongelmitta. ei siis mitään tekemistä lantion ulkomitalla synnyttämisen kanssa, mutta eniten siihen, mahtuuko tulemaan, vaikuttaa lapsen tarjoutuvuus. näin mulle sanottiin. et jos hyvässä asennossa on tulossa, mulla tulee ulos minkä kokoinen tahansa ;)

Eihän se toki tarkoita, että silmämääräisesti leveä lantioinen olisi hyvä synnyttäjä, mutta kyllä niillä varmasti usein jotain yhteyttä löytyy. Mulle kättäri meínas, että malliltaan kuulantyöntäjä eli paksuhko tasapaksu ois huonoin synnyttäjä, hänen mielestään mun kroppa oli "ihanteellinen" alatiesynnytykseen. En tiiä onko lantioni kovinkaan leviä, mutta hyvin sieltä on reilu 4 kiloinenkin ponnistettu ulos.

Täällä kapealantioinen mutta pyrstöperäinen 3 kpl yli 4 kg mukeloita pusertanut ilman ongelmia. Toisen raskauden jälkeen oli ylipainoa lähinnä vyötäröllä. Kätilö se mittanauhaa pujoen ennen mittaamista kovasti marmatti, että on niin paljon leveämpi tämä vyötärö kuin lantio että suhde on ihan nurinkurinen. Sitten lukemaa useasti tarkastaen ja mittanauhaa eri kohtiin asettaen hän totesi, että nooo mittasuhde muuttuu vääristyneesti edullisemmaksi kun PULLISTAN PAKAROITANI!!!!

Ei sitä ulkomitoista voi päätellä vaan sisämitta sen kertoo mahtuuko lapsi tulemaan alakautta.

Ittellä on leviä lantio ulkoapäin kattottuna ja sisältäki tutkittiin, että vauva mahtuu tulemaan ja niin mahtuiki.

Yhteistyössä