tasa-arvo ei toteudu, miksi naiset suostuu olemaan kotityöorjia? mies vaan lepää illat sohvalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hild
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hild

Vieras
lastenhoito ja kotityöt on ihan yhtäraskasta kuin muukin työ ja itseasiassa ite koin henkisesti stressaavampana pienen lapsen kotiäitiyden kuin työnteon. kotona pitää koko ajan olla valmiudessa. töissä saa yleensä keskittyä yhteen hommaan kerralla ja ainakin kahvi sekä ruokatauot on säännölliset eikä kukaan vaadi tuhattakertaa jotain niin että kahvin saa aina lämmittää uudelleen ja uudelleen. Siis täyttä työtä pienten lasten hoito on.

Miksi siis naiset suostuu siihen että he tekevöt kaikki kotityöt ja hoitaa lapset kun mies käy vaan töissä? miksi nainen alistuu edelleen miehen hyväksikäytettäväksi, mies on kuin yksi lapsista saa puhtaat vaatteet ruoka on enän edessä valmiina, koti on siisti. Jopa siivotaan ne miehen astiat tiskikoneeseen.

En ymmärrä naisia jotka suostuu sellaiseen elämään, enkä miehiä jotka ovat niin törkeitä että riistävät omia puolisoitaan. Jos minä herään 12kertaa yössä hyssyttelemään vauvaa, en todellakaan tee kaikkias kotitöitä se on 50/50 tässä taloudessa.

Ei meillä vaan. Mies siivoaa, minä en. Mies laittaa ruuat, minä harvoin. Mies pesee pyykit, minä harvoin. Lapset hoidetaan 50/50. Käyn salilla joka ilta pari tuntia arkisin. Mies harrastaa vkl jos kerkeää.

lastenhoito ja kotityöt on ihan yhtäraskasta kuin muukin työ ja itseasiassa ite koin henkisesti stressaavampana pienen lapsen kotiäitiyden kuin työnteon. kotona pitää koko ajan olla valmiudessa. töissä saa yleensä keskittyä yhteen hommaan kerralla ja ainakin kahvi sekä ruokatauot on säännölliset eikä kukaan vaadi tuhattakertaa jotain niin että kahvin saa aina lämmittää uudelleen ja uudelleen. Siis täyttä työtä pienten lasten hoito on.

Miksi siis naiset suostuu siihen että he tekevöt kaikki kotityöt ja hoitaa lapset kun mies käy vaan töissä? miksi nainen alistuu edelleen miehen hyväksikäytettäväksi, mies on kuin yksi lapsista saa puhtaat vaatteet ruoka on enän edessä valmiina, koti on siisti. Jopa siivotaan ne miehen astiat tiskikoneeseen.

En ymmärrä naisia jotka suostuu sellaiseen elämään, enkä miehiä jotka ovat niin törkeitä että riistävät omia puolisoitaan. Jos minä herään 12kertaa yössä hyssyttelemään vauvaa, en todellakaan tee kaikkias kotitöitä se on 50/50 tässä taloudessa.

Miksei sun mies sitten herää yöllä 6 kertaa niistä 12 kerrasta?
Ihan vaan vinkiksi, mikäli siis haluat jakaa kaiken tasan puoliksi.

että toinen heräisi toisena yönä ja toinen toisena niin toinen olisi aina levänneempi. toki duunista riippue nsiellä voi sitten vetää enempi puoli valoilla lapsen henkinen kehitys itselle tärkeempää kuin jonkun pomon mielyttäminen :) siis näin miehen näkökulmasta voisin viellä lisää et on se ollu rankkaakin välillä koht skidi 2 vee mutta sitten se yhteys onkin jotain uniikkia ja ne seikkaulut ja se opettaminen tekeminen. tää oli nopee pitää alkaa purkaa sänkyä muutosta varten :)

Itse olin yksi tällä viikolla asiasta täällä valittanut. Itseasiassa mun piti tulla myöhemmin vielä korjaamaan, että mun valitus koski ainoastaa lastenhoitoa: mun mies tekee kyllä ihan reippaasti kotihommia muuten, mm. kokkaa suunnilleen kaikki ruoat, ei vaan jostain syystä oikein osaa / halua hoitaa pieniä lapsia.

Elämässä on paljon muutakin kuin pikkulapsivaihe ja kaikenkaikkiaan olen mieheeni kyllä tyytyväinen. Itseasiassa tuon parinpäivän takaisen avautumiseni jälkeen päätin jälleen kerran että minun pitää auttaa miestäni pärjäämään paremmin lasten kanssa ja saamaan myös itselleen sellaisen tunteen, että hyvinhän tässä pärjätään.

jos se noin stressaavaa muka on lapsen kanssa niin miksi pitää hankkia?
jokainen tekee valintansa,naurattavaa,suorastaan typerää tulla tänne itkemään.
Sitäpaitsi naisen kädet ovat suunniteltu kodinhoitoon sekä lapsen hoitamiseen.

[QUOTE="makke";30295897]jos se noin stressaavaa muka on lapsen kanssa niin miksi pitää hankkia?
jokainen tekee valintansa,naurattavaa,suorastaan typerää tulla tänne itkemään.
Sitäpaitsi naisen kädet ovat suunniteltu kodinhoitoon sekä lapsen hoitamiseen.[/QUOTE]

Niin ja sun kädet raavaaseen ja raskaaseen työhön, muttet vissiin sinäkään osaa käyttää käsiäsi siihen mihin pitäisi?

Meillä ei kyllä mies lepää sohvalla töiden jälkeen ennen kun lapset on nukkumassa. Minä hoidan lapsia kotona ja miehen tultua töistä hoidetaan lapset ja kotityöt yhdessä (paitsi 2 iltaa viikossa mies hoitaa yksin koska lähden omille menoilleni heti kun mies tulee). Viikonloppuisin pyritään viettää joko la tai su koko perheen kesken. Siivoukset,pyykit ym ei-jokapäiväiset kotityöt pyritään tekee arkena että viikonloppuna saa ottaa rennosti.

Meillä minä teen kotihommat ja hoidan lapset. Mutta mies käy palkkatöissä ja maksaa kaiken. Ihan reilua musta.

Toki tajuan, että kun mies on tähän tottunut, on mun työhön palaamisen jälkeen suurin osa hommista mun harteilla, mutta mitä väliä, mä teen kotityöt reippaasti ja hyvin, ja mies on monessa muussa asiassa ihana ja korvaamaton. Mielummin mies joka osaa keskustella politiikasta, ajankohtaisista asioista jne. mutta ei tee kotitöitä kun toisinpäin.

Eikös sitä ole jossain määrin ihan tutkittu, että nykyaikana kun mies ja nainen muodostavat 2 ihmisen talouden niin käytännössä miehen kotityöt lisääntyy ja naisen vähenee. Tämä tietysti oletusarvolla, että molemmat panostavat yhtä paljon kodin ulkopuolella eli käyvät töissä tai opiskelevat. En tiedä kuinka hyvin tuo pitää sitten kutinsa jos ja kun tulee jälkikasvua.

Miks joku ottaa puolisokseen tai ennenkaikkea lastensa isäksi sellaisen rötväkkeen, joka vain makaa sohvalla eikä osallistu mihinkään? Itseään saapi syyttää tai sitten olla hiljaa ja tehdä hommat mukisematta, jos on kerran äitihahmoksi puolisolleen alunperin alkanut.

En minä ole suostunut tuollaiseen. Meillä mies pesee itse pyykkinsä ja tekee pääosan ruoista. Imuroin kerran 2-3 viikossa, ikkunat olen pessyt kerran 8 vuoden aikana ja lattioita pesen muutaman kerran vuodessa. Jos muille ei kelpaa siisteystaso, niin ihan vapaasti saa tarttua imuriin tai lattialuuttuun. Minä en tämän enempää elämääni tuhlaa tuhan työt tekemiseen.

No eipä tuollainen ole yleistä mun tuttuvapiirissä. Miehet hoitaa lapsiaan ja kotiaan niinkuin nainenkin. Mä en muuta osaisi edes kuvitella. Meillä mä lepään sohvalla kun mies tulee töistä ja ottaa vastuun, koska miehen mielestä kotiäiti ansaitsee lepoa hoidettuaan lapset pitkän päivän... ihana mies. :)

Aika tyhmää vedota "mitäs olette ottaneet laiskan miehen", mistä sitä voi kaksin eläessä vielä tietää miten vauva-arki, ruuhkavuodet, naisen jääminen kotiäidiksi ym elämään vaikuttaa.. pitäisikö heti erota jos kotityöt ei menekään ihan 50/50, vaikka vain tasapuolisuuden nimissä!?

Alkuperäinen kirjoittaja työssä käyvä äiti;30296789:
Totta, pienten lasti kotihoito on meinaan 100 kertaa raskaampaa kuin työssäkäynti. Harvemmin on töissä yöpäivystyksiä.

Ai, mulla vain on. Olet yksiselitteisesti VÄÄRÄSSÄ!

Mies laittaa tiskit joskus, on työtön. Minä teen kaiken muun ja käyn töissä, toki välillä on niin päin että mies on töissä ja minä työtön, mutta kotityöt ja lastenhoito ei tunnu koskaan jakautuvan tasan. Mulle on itsestään selvyys, että teen kotityöt jos olen kotona työttömänä, mies luulee ettei sama koske häntä, koska on mies.

Puheista huolimatta, ei tee mitään, olen siis maininnut asiasta useasti.

Aika tyhmää vedota "mitäs olette ottaneet laiskan miehen", mistä sitä voi kaksin eläessä vielä tietää miten vauva-arki, ruuhkavuodet, naisen jääminen kotiäidiksi ym elämään vaikuttaa.. pitäisikö heti erota jos kotityöt ei menekään ihan 50/50, vaikka vain tasapuolisuuden nimissä!?

No kyllähän sen huomaa viimeistään yhteenmuuttaessa mitenkä paljon tai vähän mies niitä kotitöitä tekee ja millainen hän muuten kotona on ja miten hän suhtautuu asioihin jne. Jos mies on laiska kotitöissä tai makaa sohvalla kaljoittelemassa niin harva siitä muuttuu lapsen synnyttyä, joten on tyhmää tehdä lapsia sellaisen kanssa. Itsehän nainen valitsee isän lapselleen.

Mä tulin eilen töistä ja aloin tekemään ruokaa, kunnes huomasin että keittojuurekset puuttuu, pyysin miestä hakemaan, mut ei saanu aikaseks. Siihen jäi ruoka hellalle ja tää mamma joutu ite lähtee kauppaan. Ai että olin vihanen....ja potuttaa kyllä vieläkin kun asiaa miettii.

Tapaat miehen, alatte seurustella, muutatte yhteen, mies ei tiskaa, eroatte. Tapaat uuden miehen, seurustelette, muutatte yhteen, mutta mies ei suostu laittaan ruokaa joka toinen päivä, suhde tuhoontuomittu, eroatte. Ja kierto alkaa alusta... Jos sulle oikeesti kelpaa vain herra täydellinen, voi jäädä lapset saamatta kokonaan kun ei miestä löydy. Toisille lapset ovat tärkeämpi kuin täydellinen parisuhde jolla retostella, näinkin voi olla. Kaikki ei vaan löydä sitä oikeaa. Tosin siinä oon samaa mieltä, että turha tulla tänne itkeen omaa valintaansa... Elämä on kompromisseja! :)

Tapaat miehen, alatte seurustella, muutatte yhteen, mies ei tiskaa, eroatte. Tapaat uuden miehen, seurustelette, muutatte yhteen, mutta mies ei suostu laittaan ruokaa joka toinen päivä, suhde tuhoontuomittu, eroatte. Ja kierto alkaa alusta... Jos sulle oikeesti kelpaa vain herra täydellinen, voi jäädä lapset saamatta kokonaan kun ei miestä löydy. Toisille lapset ovat tärkeämpi kuin täydellinen parisuhde jolla retostella, näinkin voi olla. Kaikki ei vaan löydä sitä oikeaa. Tosin siinä oon samaa mieltä, että turha tulla tänne itkeen omaa valintaansa... Elämä on kompromisseja! :)

Jos on valmis tyytymään johonkin saadakseen jotain muuta, niin mikäs siinä.
Minä en ole koskaan ollut tyytyjä.

Yhteistyössä