Omakotitalo vai kerrostalo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maewest
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omakotitalo

+ saa tehdä mitä lystää (pestä yöllä pyykkiä, remontoida yöaikaan, lapset voivat leikkiä isoäänisesti)
+ iso piha, nautin pihatöistä, lapsille piha mahdollistaa monia asioita
+ ei haise tupakka
+ ei ahtautumista lasten, tavaroiden ja rattaiden kanssa hissiin

Omakotitalo. Ihan siksi että se on kokonaan oma ja tontti on oma. Ja oma rauha. Ei taloyhtiön sääntöjä, ei taloyhtiön yhteisiä päätöksiä - saan laittaa taloni sekä sisältä että ulkoa ja pihani just siten miten itse haluan, koska se on ikioma.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30316037:
Sinulle selkeästi sopii tuo asumismuoto. Kuulostaa siltä, että asut maalla?

En tiedä millaisessa kerrostalossa olet asunut, mutta kyllä minä ainaki voisin halutessani leipoa yöllä. Ketä sellainen muka häiritsee? Ihan normaalisti yölläkin voi elää, kunhan jättää remontoinnit yms metelit väliin.

Itse asiassa asun hyvin lähellä kaupungin keskustaa, montaa minuuttia ei mene ajaessa, mutta paikka on sellainen silti, että ei ole edes rajanaapureita ja tulee illuusio korvessa elämisestä. En ikinä, koskaan milloinkaan menisi minnekään ok-taloalue helvettiin asumaan. Helppohoitoisella talolla tarkoitin siis uudehkon talon ostamista ja vaikka sellaista, jossa on helppohoitoinen ulkoverhous, fiksu piharatkaisu ettei ole pahemmin vaivaa ja niin edelleen.

Minä en voinut leipoa yöllä kun yleiskone ja vatkain piti liikaa mekkalaa ja naapurit hakkasi seiniä. Suihkussakäyntikin häiritsi kuulemma kun joskus aamuyöstä tapasin käydä. Minusta siellä oli vielä tosi hyvä äänieristys, mutta oli kai liikaa. Imuroinnista puhumattakaan. Ja musiikkiakaan ei voinut kuunnella ikinä niin kovaa kuin olisi halunnut.

Omakotitalo.

Ikinä en enää halua kerrostaloon. Lapsuuteni asuin omakotitalossa, opiskelemaan lähtiessä alkoi kerrostaloelämä, kunnes 15 vuoden jälkeen pääsin taas asumaan omakotitaloon. En halua kärsiä naapurien metelöinnistä, hajuista, pesutupahäiriköistä, parkkipaikkaongelmista, portaissa ravaamisesta, oman pihan (ja rauhan) puutteesta yms.

Meillä on piha sen mallinen, ettei lumitöitä ole nimeksikään, vain kahdelle autolle pitää kolata paikka. Kauppakassit saa nostaa suoraan autosta sisälle. Autotallissa ja varastossa on riittävästi säilytystilaa. Tontti on sopivan pieni, ei liikaa puutarhatöitä, mutta siihen mahtuu hyvin kasvimaa, marjapensaita, hedelmäpuita, trampoliini, auringonottopaikka, grillausterassi ja pelitilaa. Takapihalta pääsee suoraan metsään lenkkipolulle. Takapiha on suojainen ja siellä voin rauhassa köllötellä bikineissä ilman uteliaita katseita. Rakastan tätä paratiisia.

Omakotitalo koska..

Olemme meluisaa sakkia. Lapset tuo kavereita ja meno on villiä. Miehen kanssakuunnellaan musiikkia kovaa.

Tykkään eläimistä. Nyt löytyy rivarissa koira, kissa ja jyrsijöitä. Omakotitaloon ottaisin kanoja ja ehkä muitakin hyötyeläimä.

Haluan puutarhan ja kasvihuoneen jossa kasvattaa omat kurkut ja salaatit, sekä pienen perunamaan porkkanoineen ja marjapensaita.

Haluan nukuttaa vauvaa pihalla ja lapsille mahdollisuuden leikkimökkiin ja trampoliiniin.

Kerrostalon ainut plussa on pihatöiden helppous. Mutta itse tykkään pihatöistä (paitsi lumitöistä ennen aamuvuoroa)..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="Birjo";30315582]hahaa :)
"totuuksia" köyhän suusta :)[/QUOTE]

Miten rajoittunut maailmankuvan oikeasti pitää olla tälläisellä pieniaivoilla henkilöllä, joka vetäisee kateuskortin esiin, kun toisen ihmisen maku ei olekaan samanlainen kuin hänen?

Olettepa te köyhiä, kun mä vetäisen lounaaksi ja illalliseksi einessafkaa, tänäänkin syön Saarioisten jauhelihapitsan, nam! Te muut köyhät varmaan joudutte itse kokkaamaan ruokanne perunoista ja lihoista!

Alkuperäinen kirjoittaja järjen köyhyyttä;30317445:
Miten rajoittunut maailmankuvan oikeasti pitää olla tälläisellä pieniaivoilla henkilöllä, joka vetäisee kateuskortin esiin, kun toisen ihmisen maku ei olekaan samanlainen kuin hänen?

Olettepa te köyhiä, kun mä vetäisen lounaaksi ja illalliseksi einessafkaa, tänäänkin syön Saarioisten jauhelihapitsan, nam! Te muut köyhät varmaan joudutte itse kokkaamaan ruokanne perunoista ja lihoista!

Köyhää on syödä einessafkaa

Itse tehden tulee kalliimmaksi, mutta paljon maukkaampaa kuin jätteestä tehty einespaska vai pidätkö korvista,hännästä,nahasta, ym jätteestä?

Omakotitalo:
++
oma rauha
oma piha
saa tehdä ihan mitä remontteja/muutoksia haluaa
parkkipaikka/katos/talli on "ilmainen"
ei vastiketta (vaikka uppoaa omakotitalon ylläpitämiseen rahaa mutta niitä ei vaadita maksettavaksi joka kuukausi ja tällä tarkoitin remontteja yms kunnostuksia)
saa juosta munasilteen pihalla (riippuu miten lähellä naapurit on)
saa ylipäätänsä tehdä mitä huvittaa omalla tontilla

-työtä riittää, piha ennenkaikkea. Toisin kuin kerrostalossa niin teet kaikki itse/maksat erikseen että joku muu tekee.
-siellä pihan hiekkalaatikolla ei ole juttuseuraa kun käyt piipahtamassa siellä
-pitää huolehtia kaikesta itse, remontit, kunnostukset, nuohoukset, lupien kysely jos värkkää jotain pihalle, kiinteistäverot, yms

Kerrostalo:
++
-ei pihahommia, ei istutuksi, grillinrakentamisia, lumitöitä, myrskyn kaataman puun sahaamista, jätehuoltosopimuksia, yms

--
-Naapurit
-piha, liittyy naapureihin myös koska kaikki mitä teet muuta kuin kävelet siellä niin häiritsee muita
-talkoot joihin ei osallistu kuin sinä ja talohallituksen puheenjohtaja
-muut määrää esim hiljaisuuden taloon - et sinä
-grillillä on aina joku muu, et pääse sinne ikinä
-autopaikka maksaa
-vesimaksut on järjettömiä paitsi jos menee kulutuksen mukaan (jossakin jopa 32e/henkilö, on oikeasti ihan vitusti)
-metelöivät/häiritsevät seinänaapurit
-vastike
-alaovet lukossa, kaverit tulee kylään niin heittelet sitten avaimia partsilta alas jossei ole ovikoodia
-harrastatko autoja? Et ainakaan kerrostalon pihalla, tuskin edes saat kahta autopaikkaa.

Muutama tuossa nyt, varmasti löytyy kumpaankin vaihtoehtoon lisää +/- asioita.

Typerintä mitä voi tehdä on muuttaa kerrostalosta rivitaloon ja kuvitella asuvansa omakotitalossa, vaikka asuu seinä seinässä ja naapurin piha sentin päässä.

Ei minkäänlaista omaa rauhaa pihalla ei näkösuojaa ja ne yhtiövastikkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä...;30317473:
Köyhää on syödä einessafkaa

Itse tehden tulee kalliimmaksi, mutta paljon maukkaampaa kuin jätteestä tehty einespaska vai pidätkö korvista,hännästä,nahasta, ym jätteestä?

Oletko koskaan kuullut sarkasmista?

Omakotitalo ehdottomasti! Edes rivariin en enää muuttaisi ellei ole pakko. Ei kiinnosta naapureiden mökät, tupakansavut tai muukaan häiriö ja toisaalta ei tartte koko aika olla varpasiltaan naapureiden takia ettei omat melut vaan häiritse.
Ihan korvessa ilman naapureita en haluaisi asua kuitenkaan, kiva että on ihmisiä ympärillä ja mahdollista apua saatavilla jos tarvitsee. Edellytyksenä tietty että naapurit on kivoja. Onneksi meillä on näin :)

[QUOTE="Ccc";30315866]Kun kerrostalosta pois pääsin. Päätin että ikinä en takaisin tule. Meinasi pää hajota kun ei ollut mitään tekemistä.[/QUOTE]

juuri näin mullakin. meillä rälläköidään ja vasaroidaan ja huudatetaan koneita niin pahasti että ei tuu kuuloonkaan että ees pientaloalueelle muuttais. Pakko olla sellanen paikka missä saa rauhassa työstää ja missä on tilaa. Kerrostaloissa on lisänä ne tyhjästä valittajatkin. Millon joku on kanta-astuja tai kusee väärään kohtaan pönttöä.. eikä kohta saa ees röökiä vetää omalla partsilla..

Itse asiassa asun hyvin lähellä kaupungin keskustaa, montaa minuuttia ei mene ajaessa, mutta paikka on sellainen silti, että ei ole edes rajanaapureita ja tulee illuusio korvessa elämisestä. En ikinä, koskaan milloinkaan menisi minnekään ok-taloalue helvettiin asumaan. Helppohoitoisella talolla tarkoitin siis uudehkon talon ostamista ja vaikka sellaista, jossa on helppohoitoinen ulkoverhous, fiksu piharatkaisu ettei ole pahemmin vaivaa ja niin edelleen.

Minä en voinut leipoa yöllä kun yleiskone ja vatkain piti liikaa mekkalaa ja naapurit hakkasi seiniä. Suihkussakäyntikin häiritsi kuulemma kun joskus aamuyöstä tapasin käydä. Minusta siellä oli vielä tosi hyvä äänieristys, mutta oli kai liikaa. Imuroinnista puhumattakaan. Ja musiikkiakaan ei voinut kuunnella ikinä niin kovaa kuin olisi halunnut.

Ymmärrän - tuollaista konetta ei varmaan voi käyttää kerrostalossa yöaikaan, jos se pitää noin kovaa meteliä. Silloin ei tosiaan kannata asua kerros- eikä rivitalossa. Toisaalta voi olla kyseenalaista, voiko perustaa perhettäkään, koska aika moni puoliso tai lapsi voi myös kokea metelöivät kodinkoneet yöaikaan häiritseviksi. Sama koskee remontointia yöllä ja muuta kovaäänistä toimintaa. Mutta toki jos on sinkku tai jos puoliso ja lapset eivät häiriinny porakoneen äänestä, niin mikäs siinä :)

Tärkeintä varmaan, että jokainen tiedostaa itselleen sopivimman asumismuodon ja toivottavasti tietysti mahdollisimman moni voi sellaisessa asua. Eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä - jollekin voi olla tärkeää se, että voi remontoida yöllä, toiselle voi olla tärkeää vaikka se, ettei asu maan tasalla. Ja eri ihmisille eri asiat ovat miinuspuolia.

Typerintä mitä voi tehdä on muuttaa kerrostalosta rivitaloon ja kuvitella asuvansa omakotitalossa, vaikka asuu seinä seinässä ja naapurin piha sentin päässä.

Ei minkäänlaista omaa rauhaa pihalla ei näkösuojaa ja ne yhtiövastikkeet.

On erilaisia rivitaloja, sellaisiakin, missä on omat pihat. Olen asunut sellaisessa - ei siinä mitään yhteistä pihaa edes ollut. Ja näkösuojaa oli ihan yhtä paljon tai vähän kuin omakotitalossa, eli kadulta näkyi sisään, jos ei ollut verhoja, mutta takapihalle ei nähyt kukaan, koska sen ympärillä oli aita.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Minusta nämä ovat tavattoman kiinnostavia, missä omakotitalon hyviksi puoliksi luetellaan mm. "saa pestä pyykkiä ja remontoida yöllä", "saa olla alasti pihalla", jne. Kuitenkin omakotitaloalueilla on kuolemanhiljaista öiseen aikaan, kaikki ikkunat pimeinä - eli missä asuvat nämä yökukkujat, jotka remontoivat, leipovat, pesevät pyykkiä ja luukuttavat musiikkia öisin? En epäile, etteikö heitä olisi (itsekin tunnen yöihmisiä), mutta kovin yleistä tuollainen ei taida keski-ikäistyvien, keskiluokkaisten perheellisten keskuudessa olla. Ja mitä alasti kulkemiseen tulee, niin ei oikeasti missään omakotitaloalueella pidetä hyvänä tai normaalina, jos naapuri kuljeskelee munasillaan hakemaan postit laatikosta. Kadulta on usein suora näköyhteys sisään kadunpuoleisiin huoneisiin (etenkin iltaisin, kun sisällä on valot) ja ohikulkijat myös tykkäävät katsella sisään taloihin, joten verhot on vedettävä eteen jos ei halua olla näyttämöllä.

kerrostaloon, asunut 3 eri kerrostalossa ja kyllä jokaisessa on ollut häiriötä naapureista tai muuten perseestä-..
1.talo = Yläkerran mummo valitti kaikesta teki myös valituksia mm avattiin liian usein ulko-ovea.
Vuoden asumisen aikana myös 2 rappua kauempana asunut juoppo herätteli öisin.
2. Kt kiinteistä joka oli vähän rauhallisempi kuin edellinen mutta jumalauta siellä oli kylmä, pahimmillaan 15-16 astetta talvella lämmintä ja mikään ei auttanut.
3. Kruunu, yläkerrassa henkilö joka ei suostunut muuttamaan pois vaan asui vielä siinä 6kk häädön jälkeen, poliisit kävivät yöaikaan noin 40-50 kertaa hiljentämässä tämän.
, kun tämä tyyppi lähti samaan kämppään muutti opiskelijoita joten meininki ei paljon parantunut.

Yhteistyössä