Onko se laiton uhkaus, jos asiakkaani sanoo, että tulee kotiini kahville, kun en häntä suostunut töissä palvelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "erja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"erja"

Vieras
Asiakas olisi halunnut ensin jutella kanssani (mistä lie) ja sitten kun en jutellut, niin olisi halunnut keskustella työmotivaatiostani ja olenko sopiva työntekijäksi työpaikalleni (en kerro missä olen töissä tai minut tunnistetaan) ja kun en edelleenkään suostunut (ehtinyt) jutella/keskustella hänen kanssaan, niin tokaisi, että "minäpä tulen sun luokse joku ilta kahville, varaapa pullat, niin turistaan sitten oikein kunnolla", johon minä että ei se ole sopivaa, etkä tiedä missä minä asun, niin tämä asiakas taas tokaisi (jo ulos mennessään) että "kyllä se selviää". Voiko tuo olla laiton uhkaus? Vai pitäisikö vain unohtaa koko juttu? On aiemminkin ko. asiakas käyttäytynyt vähän häiritsevästi.

"...joissa uhatulla henkilöllä on perusteltu syy pelätä omasta tai toisen henkilön puolesta henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa. Laiton uhkaus koostuu siis henkilön uhkaavasta toimesta (esim. puukon tai ampuma-aseen nostaminen, sanallinen uhkaus), mutta rangaistavuus edellyttää myös, että henkilöllä on perusteltu syy pelätä uhkauksen takia. Näin ollen esimerkiksi sanalliset uhkaukset, joiden ei kuitenkaan niissä olosuhteissa katsota aiheuttavan perustellusti pelkoa henkilössä, eivät ole rangaistavia."

En näe esimerkissä mitään laitonta.

"...joissa uhatulla henkilöllä on perusteltu syy pelätä omasta tai toisen henkilön puolesta henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa. Laiton uhkaus koostuu siis henkilön uhkaavasta toimesta (esim. puukon tai ampuma-aseen nostaminen, sanallinen uhkaus), mutta rangaistavuus edellyttää myös, että henkilöllä on perusteltu syy pelätä uhkauksen takia. Näin ollen esimerkiksi sanalliset uhkaukset, joiden ei kuitenkaan niissä olosuhteissa katsota aiheuttavan perustellusti pelkoa henkilössä, eivät ole rangaistavia."

En näe esimerkissä mitään laitonta.

Noh, kyllä mä jonkin verran pelkään, että milloin asiakas toteuttaa uhkauksensa, tulee mun luokse vaikka "omalla avaimella" (väkisin rikkoo lukon tms.) ja tekee mitä lie. En tiedä onko hän tuollainen mutta vähän pelottava silti. Uhkaukselta se minusta kuulosti.

Esimiehen kanssa sovit ettet hoida kys. ihmisen asioita ja jos vastaava jatkuu, niin teet heti ilmoituksen. Nytkin menee rajoilla. Uhkauksesta voi tehda ilmoituksen vaikka sanamuodot olisivatkin muka harmittomia.

[QUOTE="erja";30448604]"omalla avaimella" (väkisin rikkoo lukon tms.)[/QUOTE]

Tunkeutumisesta väksisin tai oman avaimen teettäminen sinun asuntoosi on jo laitonta ja sillä uhkailu laiton uhakaus. Mutta et aloituksessa maininnut sellaisesta uhkailusta.

[QUOTE="erja";30448594]Ja saanko kysyä miksi ei ole...?[/QUOTE]

Hän uhkasi sinua kahvittelulla, pullansyönnillä, tursemisella ja osoitteen selvityksellä. Se voi pelottaa, ehkä aiheestakin, muttei täytä laittoman uhkauksen kriteereitä.

Jos olisi uhannut väkivallalla tms. suoraan olisi asia eri.

Kannattaa sopia esimiehen kanssa jatkojärjestelyistä, ei ole poliisiasia.

Tunkeutumisesta väksisin tai oman avaimen teettäminen sinun asuntoosi on jo laitonta ja sillä uhkailu laiton uhakaus. Mutta et aloituksessa maininnut sellaisesta uhkailusta.

Joo, ei sellaista uhkausta ollut, että tulisi väkisin kotiini, vaan sanoi hymyillen, että pitää varata pullaa niin jutellaan ja että selvittää mun osoitteeni. Mutta pelkään, että jos on vähänkään päästään "pipi" niin tiedä mitä keksii, kun ei saanut tahtoaan läpi ja jäi kenties paha mieli (suuttui).

Uusi alalla ja yrittäjänä. Anteeksi kovasti, kun täältä muun palstailun ohella vinkkejä kysyin.

Yrittäjänä ja asiakaspalvelujana sinun pitäisi tietää että asiakas on aina oikeassa. Ainahan noita ihmisiä riittää jotka kaipaavat seuraa ja jäisivät juttelemaan kenenkä kanssa vaan. Älä ala vänkäämään vastaan vaan myönnyttele, pidä ykukan asiallinen linja ja sitten ohjaa asiakas eteenpäin. Sillä tavalla pääset paljon nopeammin eteenpäin kuin vänkäämällä.

Mutta jos ap tukehtuu siihen pullaan :O

Tukehtuu vai tukehdutetaan? Eri asia… :) Tietysti jos henkilö on aiemmin syyllistynyt kuoliaaksikahvitteluun, niin kommenttia tulkitaan eri tavalla.

Jatkan vielä; tilanne voi olla uhkaava ja pelottava ilman että se täyttää suoraan rikoslain mukaisen rangaistavuuden kriteerit. Silti sitä ei tule eikä tarvitse sietää, edes yrittäjänä. Molemmilla, asiakkailla ja työntekijöillä, on sekä oikeuksia että velvollisuuksia.

Yrittäjänä ja asiakaspalvelujana sinun pitäisi tietää että asiakas on aina oikeassa. Ainahan noita ihmisiä riittää jotka kaipaavat seuraa ja jäisivät juttelemaan kenenkä kanssa vaan. Älä ala vänkäämään vastaan vaan myönnyttele, pidä ykukan asiallinen linja ja sitten ohjaa asiakas eteenpäin. Sillä tavalla pääset paljon nopeammin eteenpäin kuin vänkäämällä.

En ole vängännyt, en kieltäytynyt palvelemasta kokonaan, vaan ainoastaan sanonut hänelle, että minulla on muita hommia ja toinen asiakas, jonka aikana en ikävä kyllä voi häntä palvella. Mutta ei, juuri minä ja vain minä kelpaan häntä palvelemaan ja kukkiakin tuo tullessaan usein. Ei voi hetkeä odottaa, että minä vapaudun toisesta tehtävästä... ei mitenkään voi häntä miellyttää.

Kyllä se hieman häiritsee, jos ko. asiakas alkaa kovaan ääneen höpöttää kun yritän palvella toista asiakasta. Joskus jopa sanonut sisään liikkeeseen tullessaan, että "mitäs minun nainen" ja lähtiessään taas "pannaan taas". Hävettääkin, vaikka ei se minun syytä ole, eikä meillä mitään suhdetta ole. :D

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288734206946.html

eikös tämä ole vastaava juttu. kyllä siitä tuomio tuli.

Kotirauhan rikkominen on laitonta ja sillä uhkailu laiton uhkaus. Kotirauhan rikkomista ei ole kuitenkaan se että tulee kahville tai ottaa osoitteesta selvää. Asia olisi tosiaan eri jos uhkaus koskisi sitä että asiakas haluaa pyrkii tunkeutumaan väksisin asuntoon.

Yhteistyössä