6v ja 5v puoleksi tunniksi yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äitikö?

Vieras
Teinkö pahasti kun jätin 6v ja 5v lapset katsomaan lastenohjelmaa kun käväisin pikaisesti kaupassa. Aikaa meni noin puolisen tuntia ja isompi lapsista osaa soittaa puhelimella ja soittikin minulle muutaman kerran kauppareissun aikana, vaikkei mitään kummempaa asiaa ollutkaan.

Itse pojat ovat hyvin tyytyväisiä siitä, että saivat ekaa kertaa olla yksin kotona.

Jätän tuon ikäiset useinkin 15-20 minuutiksi kauppareissun ja koiranpissatuksen ajaksi. Katsovat lastenohjelmia. Puhelin on ja erittäin rauhallinen omakotitaloalue. Naapuriin voivat mennä tarvittaessa.

Me asummi rivarissa ja molemman puolen naapurit ovat tuttuja, joten osaisivat sinnekin mennä jos joku hätä tulisi. Kuitenkaan ilman puhelinta en olisi jättänyt, toi heille selvästi enemmän turvallisuuden tunnetta kun pystyivät soittamaan minulle.

Hohoijaa, jos olisit kirjoitranut, että jätit tuon ikäiset isoveljensä esim. 12 vuotiaan hoitoon, saisit paskaa niskaan. Että et voi jättää tuon ikäisiä isoveljen astuulle, mutta yksi voi jättää näköjään. Mutta itse en jättäis

Pikkuveljeni oli 1970-luvulla päivittäin yksin kotona 4-5 tuntia eli minun, ekaluokkalaisen, koulupäivien ajan. Sen jälkeen kahdestaan odottelimme vanhempia töistä. Ikää hänellä oli tuolloin juurikin sen 5 vuotta. Olis varmaan nykyisin lasu paikalla alta aikayksikön, mutta tuolloin oli ihan tavallista. Niin se maailma muuttuu. Ja en yhtään väitä, että huonompaan suuntaan.

itselläni on 5-vuotias enkä kuuna päivänä voisi jättää yksin puoleksi tunniksi. On nimittäin sen verran kekseliäs kaveri että katastrofi olisi mitä todennäköisin.

Lapset on niin erilaisia, meillä kuopus jäi 4v yksin kotiin, kun kävin viemässä siskon eskariin. Aikaa tähän meni 10-15min. Rauhallinen tyttö, katseli usein aamun pikkukakkosta, tai leikki jotain itsekseen, koskaan ei mitään sattunut. Nyt 6vuotiaana haluaisi olla kotona useamman tunninkin yksin, mut en aina raski/ uskalla jättää. Kännykkä on.
Isosisko melkein 9v ei halua vieläkään olla yksin kotona....
Eli rauhallise, "kiltit" 5 ja 6v jättäisin puhelimen kanssa kotiin. Mut on monia Tuonikäisen, joita tunnen ja joita en jättäis, en yksin enkä varsinkaan kahdestaan

6-vuotiaan on hyvä alkaa harjoitella lyhyitä yksinoloja. Mutta jos lapsi soittaa kolme kertaa puolen tunnin aikana, niin hän ei ole vielä valmis siihen. Kannattaa aloittaa harjoitukset lyhyemmällä ajalla ja pidentää vähitellen.

[QUOTE="Hansu";30455404]En ois jättänyt. Ja se että soitti pariinkin kertaan tuona lyhyenä aikana kertoo siitä että ei ollut turvallinen olo heillä kahdestaan.[/QUOTE]

Itse luulen noiden puhuiden johtuneen enemmänkin siitä, että sai ensimmäistä kertaa oikeasti soittaa yksin puhelimella äidille, aiemmin kun puhelut on aina olleet niin että olen ollut vieressä jos on halunnu soittaa esim. mummolle tms.

Mutta mitä nyt lasten kanssa olen jutellut niin tuntuivat olevan kovin mielissään tuosta hetken yksinolosta. Ei tästä mitään tapaa silti tule. :)

6-7-vuotiaat ekaluokkalaiset kävelevät tai pyöräilevät hyvin usein yksinään kouluun monen kilometrin matkan. Takavuosina kenelläkään heistä ei edes ollut kännykkää mukana tässä "suorituksessa". Tavallista myös on, että kotona ollaan koulun jälkeen tai ennen koulua useampi tunti ilman vanhempien valvontaa.

On se kumma, jos pari hivenen nuorempaa ei selviytyisi puolesta tunnista kotona ja vielä kännykän kanssa.

Täällä meillä päin muuten niinkin nuoret kuin 3-vuotiaat leikkivät keskenään keskustakerrostalokorttelin isolla sisäpihalla tuntitolkulla päivässä ilman vanhempien valvontaa. (Vanhemmat ovat sisällä toljottamassa tv:tä, palstailemassa tms.) Ihan hyvin tuntuvat pärjäävän ja ainakaan toistaiseksi täällä ei ole näkynyt lasun tanttoja tekemässä huostaanottoja.

[QUOTE="wieras";30455322]Pikkuveljeni oli 1970-luvulla päivittäin yksin kotona 4-5 tuntia eli minun, ekaluokkalaisen, koulupäivien ajan. Sen jälkeen kahdestaan odottelimme vanhempia töistä. Ikää hänellä oli tuolloin juurikin sen 5 vuotta. Olis varmaan nykyisin lasu paikalla alta aikayksikön, mutta tuolloin oli ihan tavallista. Niin se maailma muuttuu. Ja en yhtään väitä, että huonompaan suuntaan.[/QUOTE]

Olin itsekin ekaluokkalainen 70-luvulla, ja väitän, ettei todellakaan ollut tavanomaista jättää 5-vuotias yksin kotiin koko päiväksi...

Olin itsekin ekaluokkalainen 70-luvulla, ja väitän, ettei todellakaan ollut tavanomaista jättää 5-vuotias yksin kotiin koko päiväksi...
Väitä vaan. Ilmeisesti et asunut meilläpäin sitten.

Kyllä maaseutukylissä oli "mukavaa" vielä tuolloin, jos kohta "koko kylä kasvattaa" ja naapurikontrollikin pelasivat. Eli naapurin mummelin ja tien toisella puolella asuvan papparaisen luokse sai aina mennä. Ja mentiinkin. Ja huhheijjaa: elossa ollaan. Kukaan muukaan ei kuollut. Ihme kyllä?

Kai ne siellä pärjää, mutta on outoa, että HALUTAAN jättää pieniä lapsia yksin.
Ihmislasta kun ei ole tarkoitettu olemaan yksin.
Ensin halutaan lapset ja sitten mahdollisimman nopeasti ne pois tieltä, että saadaan omaa aikaa.

[QUOTE="wieras";30455516]Kyllä maaseutukylissä oli "mukavaa" vielä tuolloin, jos kohta "koko kylä kasvattaa" ja naapurikontrollikin pelasivat. Eli naapurin mummelin ja tien toisella puolella asuvan papparaisen luokse sai aina mennä. Ja mentiinkin. Ja huhheijjaa: elossa ollaan. Kukaan muukaan ei kuollut. Ihme kyllä?[/QUOTE]

Nykyisin ei uskallettaisi päästää, koska joku sinällään mukavannäköinen mummeli tai papparainen voi aivan hyvin olla pedofiili... Ihmisistä ei koskaan tiedä, ainakaan ennen kuin toisin on todistettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiinpä;30455525:
Ensin halutaan lapset ja sitten mahdollisimman nopeasti ne pois tieltä, että saadaan omaa aikaa.

Ihanko olet sitä mieltä, että tässä avauksessa oli tästä kyse? Vedäpä henkeä ja lue uudelleen.

Nykyisin ei uskallettaisi päästää, koska joku sinällään mukavannäköinen mummeli tai papparainen voi aivan hyvin olla pedofiili... Ihmisistä ei koskaan tiedä, ainakaan ennen kuin toisin on todistettu.

Näinhän se nykyään on. Kaikkia ja kaikkea pitää pelätä. Itsekseen pitää pärjätä vaikka henki menisi. Ja näyttää välillä menevänkin, ainakin niiltä lapsilta. Surullista tämä.

[QUOTE="wieras";30455547]Ihanko olet sitä mieltä, että tässä avauksessa oli tästä kyse? Vedäpä henkeä ja lue uudelleen.[/QUOTE]

Tuskin siinä mitään estettä oli ottaa ne muksut mukaan. Paitsi HALU mennä yksin.
Ei 5v ja 6v lapsilla ole mitään tarvetta saada olla kotona ilman vanhempaa.

Minun lapseni on jo hyvin pienestä pitäen halunnut jäädä kotiin koiranpissatuksen ajaksi. Alkuun en suostunut, sitten hoidin niitä joskus niin, että ovi oli auki ja itse kuuloetäisyydellä oven vierestä alkavasta metsässä. Mutta kyllä jo 4-vuotiaan jätin n. 10 minuutiksi yksin ja uskalsin jo poistua ehkä 100 metrin päähän. Jos ihan piha-alueella ja siten huutoetäisyydellä olen pysytellyt (esim. rivarimme talkoissa), pidemmäksikin aikaa.

Lapsi on rauhallinen eikä lainkaan pelkää olla yksin, joten kyllä minä hänet varmaan muuten uskaltaisin jättää jo puoleksi tunniksi (on nyt 5-vuotias). Mutta en kuitenkaan noita 10-15 min koiranpissatuksia pidemmäksi ajaksi ole jättänyt, lähinnä koska ajattelen että ainakin tuota pidempi yksinjättäminen voisi olla jonkun mielestä tuomittavaa. Eikä ole sillä tavalla tarvetta, kauppaan en uskaltaisi vielä lähteä kun sinne on kuitenkin jonkin verran matkaa ja pidemmille koiralenkeille on minusta lapsen noin muutenkin hyvä tulla mukaan.

Itse olin ensimmäistä kertaa yksin vanhempien kauppareissun ajan 4-5-vuotiaana ja muistan, että se oli pelottava kokemus. Aikaa meni ehkä puoli tuntia, mutta se tuntui loputtoman pitkältä. Oli vielä pimeä syysilta. Joten sen jälkeen en pitkään aikaan halunnut jäädä yksin, ekaluokalla kuitenkin yksinolot sujui jo hyvin. Jos itse jättäisin vähänkään pidemmäksi aikaa yksin lapsen, joka ei vielä osaa kelloa, hahmottaisin hänelle ajankulua esim. jonkun lastenohjelman avulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiinpä;30455525:

No mulla syynä oli se, että lapset itse sanoivat, että eivät halua kauppaan ja halusivat katsoa lastenohjelmaa sen aikaa, nopeammin se kauppareissu näin kävi kuin jos olisin väkisin pukenut vastahakoiset lapset mukaan. Eskarilainen kysyi jälkeenpäin, että saisiko huomennakin olla yksin kotona, siihen vastasin, että ei.

Miten pirussa ne pennut koskaan oppii olemaan itsekseen, jos on äiti tai isä pitämässä jalasta 24/7 aina täysi-ikäiseksi asti? Tällä tavalla kasvatetaan juurikin niitä läheisriippuvaisia jotka eivät kestä hetkeäkään yksin.