Saako vuokranantaja tulla ilmottamatta mitään tarkastamaan asunnon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppiina.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peppiina.

Vieras
Eli saako vuokranantaja tulla vaikka omin avaimin asuntoon sisään, jos en avaa ovea? Tai että ei ilmoita etukäteen tulostaan, niin soittaa ovikelloa ja tulla esim. "käymään" ?

Koska mua vähän pelottaa tällänen asia.

Mä oon aika sotkunen eläjä ja mun vuokranantaja ei tykkää yhtään siitä... se on tosi tiukka tän asian kanssa...!

Eli saako vuokranantaja tulla vaikka omin avaimin asuntoon sisään, jos en avaa ovea? Tai että ei ilmoita etukäteen tulostaan, niin soittaa ovikelloa ja tulla esim. "käymään" ?

EI saa. Vierailusta on aina ilmoitettava etukäteen.

Joskus vuokrasopimuksessa on mainita siitä miten usein vuokranantaja saa tarkistaa asuntonsa kunnon. Vaikka mainintaa ei olisikaan niin vuokranantajalla on silti oikeus tarkistaa asunnon kunto, mutta en muista miten usein on kohtuullista tehdä tarkistus. Käsittääkseni ei ainakaan kuukausittain ellei ole lyhyt vuokrasopimus.

Missään tapauksessa sitä ei saa tehdä ilmoitamatta siitä vuokralaiselle.

Fiksummat jatkakoon...

"Vuokranantajalla ei ole yleistä oikeutta päästä vuokralaisen hallinnassa olevaan huoneistoon. Oikeus päästä huoneistoon on kuitenkin silloin, kun se on tarpeen huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten. Myös näyttöjä on saatava suorittaa huoneiston myyntiä tai jälleenvuokrausta varten. Tämä on tapahduttava vuokralaiselle sopivana aikana."

Okei, kiitos vastauksista!

Kun joskus vuokranantaja oli ainakin tehny niin, et kun edellinen pariskunta oli riidelly tääl kova äänisesti ja siitä oli tehty jo useempia valituksia, poliisitkin käynyt täällä, niin yhtenä sellaisena päivänä vuokranantaja oli tullu vaan sit omilla avaimilla kuulemma sisään, keskeyttämään tilanteen.

Ilmoittamatta saa tulla silloin, kun jotain heti toimintaa vaativaa tapahtuu, kuten vaikka alakertaasi valuu seiniä pitkin vettä tms ja sen uskotaan tulevan sinun asunnostasi. Pitää olla joku sellainen peruste, millä estetään vahingon suureneminen.

Alkuperäinen kirjoittaja siis hä?;30478697:
Jos siellä joku ottaa turpaansa, niin jokaisen naapurin velvollisuutena olisi mennä väliin. Tottakai fiksumpaa olis soittaa ovikelloa, mutta pääasia nyt lienee että väkivalta saadaan katkaistuksi.

Joillakin vissiin on välillä hiukan rajummat "leikit" päällä ja naapuri sekä vuokranantaja eivät tajua sellaista, saattavat hätääntyä tosissaan. (ei pahalla oikeasti turpiinsa saaville naisille vaikka oma valinta sekin on pidemmä päälle)
Kyllähä se silloin varmasti pelottaa et joku tulee väliin :D Olis se näky.. joten hiukan volyymia matalammalle kun huutelee sitä apua, kurista mua, älä enää lyö, älä, kurista jne.. voi tulla joskus ne poliisitkin oven taa.

Mutta juu, on oikeus jos on epäilys että asuntoa kaltoikohdellaan tai siellä tapahtuu joko laittomia tai muuten ei-hyväksyttyjä asioita. Pelkkä sotkuisuus EI ole aihe siis. :)
Mutta selvästi hunningolla oleva kämppä taas on mm.hajuhaitat, pinttyvä lika jne.. mahdolliset tuloeläimetkin ovat huolia vuokranantajalle pahimmissa tapauksissa.

Minun entinen vuokranantaja tuli ilmoittamatta penkomaan asuntoni kaapit ja vaatehuoneen, että mitä minulla siellä on. Aikoi kuulemma tuoda kotoa omia rojujaan sinne säilytykseen ja hyvin minun tavarani ja vaatteeni voi myydä tai säilyttää pahvilaatikoissa.
Muutin alta aikayksikön pois siitä asunnosta.

Oletko tämä: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2406211-saako-vuokranantaja-tulla-yllattaen-tarkastamaan-kampan/

Jos oot, niin olisi varmasti vuokranantajan kiva tietää menosta.

Yhteistyössä