Opiskelisinko lähi- vai sairaanhoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammatiton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammatiton

Vieras
Olen ensi keväänä hakemassa kouluun enkä osaa päättää olisiko järkevämpää lähteä opiskelemaan lähi- vai sairaanhoitajaksi. Siis jos minä ammattikorkeaan pääsisin, en siis ole vielä hakenut... Paljonko lähi- ja sairaanhoitajien tehtävissä ja palkoissa on eroa? Ja sitten vielä tämmöinen hölmö kysymys- onko minulla mitään järkeä opiskella sairaanhoitajaksi kun tiedän etten pysty tekemään vuorotöitä vielä pitkään pitkään aikaan? Mies tekee vuorotöitä, päivystää ja kulkee melko säännöllisesti myös reissutöissä (viikon kerrallaan) ja meillä kaksi alle 4 vuotiasta lasta.

Lähihoitajapuolella olisi suuntautumisvaihtoehtona lasten- ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelma, voisinhan sitten myöhemmin kouluttautua sairaanhoitajaksi jos alkaa houkuttamaan?

Mutta en ymmärrä miksi lukea lähihoitajaksi kun melkein samalla vaivalla voi opiskella sairaanhoitajaksi. voiko lähihoitaja tehdä jotain sellaista työtä mitä sh ei voi?

No jos toiveenasi on päiväkoti tms, on lh etusijalla työhaussa. Mutta muuten mielestäni kannattaa lukea sh:ksi. Itse lukisin ja vielä luenkin joskus.
Palkoissa ei järin suurta eroa ole, tehtävien ero riippuu ihan paikasta missä työskentelet.

Palkkaero peruspalkassa taitaa olla jotakin 200-300 euroa, lisät hiukan ero kasvattaa.
Työtehtävien ero riippuu hyvin paljon paikasta.
Sairaanhoitaja ei saa läheskään aina lähihoitajan töitä/sijaisuuksia.

Miten paljon sairaanhoitajille on tarjolla normaalia päivätyötä? Olen ajatellut että suurin osa tarjonnasta on vuorotöitä. Päiväkoti tms olisi mieluinen paikka työaikojen takia, satttaisin kyllä ihan hyvin työskennellä vaikka vanhuspuolellakin mutta kun ne työajat ei yleensä sovi... Mietin siis että onko mitään järkeä nyt lukea sairaanhoitajaksi jos en kuitenkaan pysty sairaanhoitajan töitä tekemään?

Mikäli sulla ei ole ammattia, et todennäköisesti pääse opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Aikuispuolella lähihoitajaksi voi opiskella muutamassa vuodessa, joten miksi ei kävisi sitä ensin ja sen jälkeen jatkaisi opintoja ammattikorkeaan?

Minkälaisissa työtehtävissä haluaisit työskennellä? Lähihoitajat ja sairaanhoitajat voivat tehdä osittain samoja töitä, mutta niin myös lähihoitajat ja sosionomit.

Eikö lähes kaikki terveyskeskusten ja yksityisten lääkäriasemien sh:t tee perus päivävuoroa. Sairaaloissa on päiväosastoja myös. Teidän tilannekin saattaa opiskeluaikanasi muuttua, joten en tuosta syystä jättäis kouluttautumatta.

Niin, itse olen sosionomi ja jos nimenomaan päiväkotiin haluaisit niin silloin kyllä sosionomi olisi parempi vaihtoehto. Mutta sosionomi ei periaatteessa voi tehdä hoitotyötä, eli esim. sairaalaan olisi hankala päästä. Vanhuspuolelle taas helpostikin ja siellä toki tehdään myös hoitotyötä.

Miten paljon sairaanhoitajille on tarjolla normaalia päivätyötä? Olen ajatellut että suurin osa tarjonnasta on vuorotöitä. Päiväkoti tms olisi mieluinen paikka työaikojen takia, satttaisin kyllä ihan hyvin työskennellä vaikka vanhuspuolellakin mutta kun ne työajat ei yleensä sovi... Mietin siis että onko mitään järkeä nyt lukea sairaanhoitajaksi jos en kuitenkaan pysty sairaanhoitajan töitä tekemään?

Vanhuspuolella sairaanhoitajalle on tarjolla enemmän päivätyötä tai kaksi vuorotyötä kuin lähihoitajalle. Lähihoitajan sijaisuuksia yleensä pystyy tekemään myös sairaanhoitajan koulutuksella. Päivätyötä on tarjolla jonkun verran esim. kotihoidossa tai palvelutaloissa joissa ei ole yöhoitoa.

Lukion olen käynyt ja paperit sieltä ihan hyvät, plus asun pienehköllä paikkakunnalla jossa tuonne amkiin ei ole ihan samanlaista tunkua kuten isommissa kaupungeissa. Alunperin oli tarkoitus lukiosta hakea ammattikorkeaan mutta sitten ilmoitti ensimmäinen lapsi tulostaan, ehdin juuri saada paperit ennenkuin tytär syntyi. Toinen lapsi syntyi vuosi sitten ja nyt olisi sitten lapsiluku täynnä. :)

Ihmisten kanssa haluaisin käytännönläheistä työtä tehdä, sairaanhoitajaksi lukemisessa houkuttaisi eniten aavistuksen parempi palkka. Tosin jos en niitä vuorotöitä pysty tekemään niin tuleeko sitä eroa juurikaan...

Minulla on sellainen käsitys, että sairaanhoitajalla on parhaat työllistymismahdollisuudet ja eniten varaa valita itselleen sopiva työ, eli vaikkapa se päivätyö.

no riippuu ihan siitä, mitä haluaa tehdä työkseen. Lähihoitaja ei ole mikään sairaanhoitajaa edeltävä ammatti josta lopulta luetaan sairaanhoitajaksi, kyse on kahdesta eri ammatista vaikka osin työtehtävät joissakin paikoissa onkin samoja.
sairaanhoitaja ei ole esimerkiksi pätevä työskentelemään päiväkodissa, siihen vaaditaan lasten ja nuorten suuntaavia lähihoitajaopintoja. Monessa vanhainkodissa taas sairaanhoitaja ei pääse tekemään juurikaan hoitotyötä koska kaikki aika menee paperihommissa ja lääkeasioissa, toisissa taas sairaanhoitaja tiskaa siinä missä muutkin.
sairaanhoitajia ei muuten oteta lähihoitajan sijaisksi enää valmistumisen jälkeen, liian kallista. kaikesta säästetään, edes ikälisiä kerryttäneitä lähihoitajia ei oteta jos jostain löytyy opiskelija halvemmalla :Db

Juu, ei se sairaanhoitaja kyllä ole mikään lähihoitajan automaattinen jatke :) Itse olen lähihoitaja, koska halusin töitä lasten parista (päiväkodit, ryhmikset, koulut, iltikset ym kerhot) ja niihin hommiin ei sh:n papereilla pääse. Lisäksi halusin arkipäivätyön, ja sairaanhoitajista iso osa joutuu kuitenkin työskentelemään vuorotyössä. Onhan noita toki päiväpaikkojakin heille, mutta suuri osa paikoista on sitä vuorotyötä. (siskoni on sh/th ja aina tuota valittelee).

Jos taas haluat esim. sairaanhoidon puolelle töihin, niin toki silloin sh on ns. parempi valinta. Saat hieman haasteellisempia tehtäviä, etenemismahdollisuudet on paremmat ja palkka hitusen parempi kuin lähihoitajalla. Tietysti jotkut tykkää ihan siitä perushoitotyöstä eikä halua sh;n vastuita harteilleen.

sairaanhoitajia ei muuten oteta lähihoitajan sijaisksi enää valmistumisen jälkeen, liian kallista.

Miksi se olisi liian kallista? Lähihoitajan sijaisuudesta ei tietenkään tarvitse maksaa sairaanhoitajan palkkaa. Sairaanhoitajia varmasti myös palkattaisiin lähihoitajien vakituisiin virkoihin mikäli se vain esim. ammattiliitojen puolesta olisi mahdollista tai lähihoitajan paikkaa ei hakisi yhtäkään lähihoitajaa. Varsinaisesti siis ei ole kysymys pätevyydestä.

Paljon kiitoksia vastauksista! Kyllä minä taidan enempi kallistua siihen lähihoitajan tutkintoon... Jos hakisin ensin tuonne lasten ja nuorten linjalle ja koittaisin päästä töihin vaikkapa päiväkotiin, ei varmaan ihan kauhean vaikeaa ole sitten myöhemmin siirtyä lähärinä vaikka vanhuspuolelle jos alan sinne kaipailemaan? Ja ehkä minä kuitenkin enemmän tykkäisin ihan siitä perushoitotyöstä, plus jos palkassa ei tuon enempää oikeasti ole eroa niin mitähän minä sitten sairaanhoitajaksi olisin kouluttautumassa...

Onko lähihoitajaksi opiskellessa muuten hyötyä tuosta lukion todistuksesta? Jos haen ihan yhteishaussa päiväopiskelijaksi niin luetaanko lukion kursseja hyväksi niissä alun opinnoissa?

Enemmän lähihoitajana sitä vuorotyötä on luvassa.

Saat ATTO-aineet hyväksiluettua, joskin useissa paikoissa voi hakea lukiopohjaiseen ryhmään, jossa tuo on automaattisesti hyväksiluettu ja opiskeluaika kaksi vuotta kolmen sijaan.

Yhteistyössä