Opiskelisinko lähi- vai sairaanhoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammatiton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hähähä;30490941:
Yksityisillä tuo ero kuittaantuu aika helpolla. Ja vaikka olisikin 6000€/vuosi niin progressiivinen verotus tasaa tuossakin todellisen eron aika pieneksi sitten jos ruvetaan miettimään että toinen valmistuu 18v ja toinen 23v niin aika kauan menee ennen kuin vuosiansiot korkoineen on kuitattu.

Minä kirjoitin kyllä lukiosta kun olin 18 v, ja siihen 3,5v on max 22v iässä....
Vaikka oikeasti opiskelin sh: ksi vasta parin lapsen jälkeen :D
En yhtään viihtyisi lähihoitajan paikoissa, oma työni taas on minulle tärkeä. Mikä sopii yhdelle, ja mikä toiselle.
Yksityisillä on muuten huonompi palkkaus ,väittää tiedot?

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30490965:
Minä kirjoitin kyllä lukiosta kun olin 18 v, ja siihen 3,5v on max 22v iässä....
En yhtään viihtyisi lähihoitajan paikoissa, oma työni taas on minulle tärkeä. Mikä sopii yhdelle, ja mikä toiselle.

No 4v lh.kin ehtii tienaamaan aika lailla rahaa, saa muutaman kymmenen vuotta nauttia isommasta 300€ palkasta ennen kuin tuo on kuitattu :)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30490965:

No 4v lh.kin ehtii tienaamaan aika lailla rahaa, saa muutaman kymmenen vuotta nauttia isommasta 300€ palkasta ennen kuin tuo on kuitattu :)

Alkuperäinen kirjoittaja hähähh;30491008:
puhumattakaan jos on joutunut ottamaan opintolainat tappiin niin eipä taida eläkeikään astikkaan työskentely kuitata noita eroja ;)

Opiskellessa voi ensin tehdä lh hommia ja 2 v jälkeen sh:n hommia, eli ei se ero oikeasti niin iso ole. Minä ainakin työskentelin samalla

En tiedä missä päin asut, mutta kehä kolmosen ulkopuolella on joka puolella suuntaus, että lähärit potkitaan pellolle ja otetaan sairaanhoitajia tilalle. Tehyn sivulta taitaa löytyä kartat jossa on kerrottu värein sekä sh että lh missäpäin on ylitarjontaa ja missä pula. Katso ainakin ne kartat.

Sh voi olla päivätyössä kotisaitaanhoidossa, leikkurissa, poliklinikoilla, yksityisillä lääkäriasemilla, sydäntoimenpideyksiköissä, veripalvelussa, tk:ssa vastaanotolla jne.

Lähde, kiitos! Sanopa, miten toimii yhtälö, missä th:n kuluissa pitäsisi säästää, mutta lähärien tilalle palkataan kalliimpia sairaanhoitajia? Taitaa olla pelkkä legendä, joka muuten on vellonut siitä asti, kun itse olen joskus valmistunut vuonna miekka ja kilpi. Pelkkää lh-vastaista propagandaa. Ja sitä paitsi, sh:t on niin kastitetoisia, että miten he muka "alentuisivat" tekemään kaiken sen "likaisen työn", mitä lh:t tekee? Joten joo, keksi parempi...

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30491033:
Opiskellessa voi ensin tehdä lh hommia ja 2 v jälkeen sh:n hommia, eli ei se ero oikeasti niin iso ole. Minä ainakin työskentelin samalla

Voihan sitä tehdä joo mutta lähimainkaan kaikki ei näin toimi. Jos pelkästään rahallisesti ajatellaan niin onhan se nyt ihan hemmetin tyhmää opiskella SH:ksi lähes samalla vaivalla saat inssin paperit ja liksan jopa 2-3x suuremmaksi.

Kuopiossa Niuvanniemen sairaala potki pellolle kymmenittäin mielisairaanhoitajia ja heidät korvattiin sairaanhoitajilla, tämä tapahtui viime keväänä. Kys ei enää vakinaista lähihoitajia ja omalla osastollani oli lähihoitajan sijaisuuteen 100 hakijaa. Aikaisemmalla osastolla on enää 2 lähihoitajaa, muutama vuosi sitten oli vielä joka vuorossa 2-3. Oma mies on lähihoitaja, joten tiedän ettei meidän seudulla ole mitään järkeä kouluttautua lähihoitajaksi, koska heitä on hirveästi työttömänä.

Joo, Kuopiossa on lähihoitajilla aika huono tilanne työnsaannin suhteen, ainakin vähänkään vakituisemman. Sukulainen valmistui juuri, ja joutui lähtemään toiselle paikkakunnalle työ perään.

Kuopiossa Niuvanniemen sairaala potki pellolle kymmenittäin mielisairaanhoitajia ja heidät korvattiin sairaanhoitajilla, tämä tapahtui viime keväänä. Kys ei enää vakinaista lähihoitajia ja omalla osastollani oli lähihoitajan sijaisuuteen 100 hakijaa. Aikaisemmalla osastolla on enää 2 lähihoitajaa, muutama vuosi sitten oli vielä joka vuorossa 2-3. Oma mies on lähihoitaja, joten tiedän ettei meidän seudulla ole mitään järkeä kouluttautua lähihoitajaksi, koska heitä on hirveästi työttömänä.

Niin, tässä nyt vaan taas suvereenisti unohdetaan se että sairaala ei tosiaan ole ainoa lähihoitajalle mahdollinen työpaikka. Ihan varmana tasan yhtään sairaanhoitajaa ei palkata lähihoitajan yli esim. päiväkotiin, kouluun, iltikseen, aamukerhoon, hammashuoltoon. Myös vanhainkodit ja kotihoito työllistää lähihoitajia todella hyvin, ja ihan täällä kehäkolmosen ulkopuolella. Meille oli ainakin jo vuonna 2010 kun opiskelin selvää että sairaalaan ei lähihoitajia enää juurikaan palkata, joten vanha juttu tuo. Siksi sanoinkin jo tuolla että jos se sairaalamaailma kiinnostaa, niin sh on parempi koulutus. Mutta ap sanoikin että häntä voisi kiinnostaa muut hommat tällä saralla, joten...

Mutta jauhakaa vaan potaskaa, se kateus lähihoitajan työtilannetta kohtaa on kyllä näinä päivinä aika hirmuinen :D onhan se aika ymmärrettävää, kun muilta aloilta on työt loppu.

Alkuperäinen kirjoittaja lähiss;30497259:
Niin, tässä nyt vaan taas suvereenisti unohdetaan se että sairaala ei tosiaan ole ainoa lähihoitajalle mahdollinen työpaikka. Ihan varmana tasan yhtään sairaanhoitajaa ei palkata lähihoitajan yli esim. päiväkotiin, kouluun, iltikseen, aamukerhoon, hammashuoltoon. Myös vanhainkodit ja kotihoito työllistää lähihoitajia todella hyvin, ja ihan täällä kehäkolmosen ulkopuolella. Meille oli ainakin jo vuonna 2010 kun opiskelin selvää että sairaalaan ei lähihoitajia enää juurikaan palkata, joten vanha juttu tuo. Siksi sanoinkin jo tuolla että jos se sairaalamaailma kiinnostaa, niin sh on parempi koulutus. Mutta ap sanoikin että häntä voisi kiinnostaa muut hommat tällä saralla, joten...

Mutta jauhakaa vaan potaskaa, se kateus lähihoitajan työtilannetta kohtaa on kyllä näinä päivinä aika hirmuinen :D onhan se aika ymmärrettävää, kun muilta aloilta on työt loppu.

Mua kanssa ihmetyttää tuo selittely Helsinki/Tampere menee 15min niin lähihoitaja on töissä jos haluaa.

Ok, kun yksi mielisairaala tekee niin, niin sinä olet sitä mieltä, että tuhannet muut th:n yksiköt tekee sen saman perässä? Voi elämän kevät tätä yleistämistä... Lähepä siltä mielisairaalasta vähän uloskin, niin voit nähdä, että todellakin lähihoitajia palkataan vielä moniin muihin hommiin. Itsekin oli n. vuoden yhtämittaisena sijaisena kotihoidossa, kunnes sain jo vakipaikan. Noin niin kun esimerkkinä... Ja täällä sulle onkin jo annettu monta muutakin työesimerkkiä, mihin sh:lla ei ole suoraa "ylikävelyoikeutta", koska on "epäpätevämpi" ko. työnkuvaan nähden.

Voihan sitä tehdä joo mutta lähimainkaan kaikki ei näin toimi. Jos pelkästään rahallisesti ajatellaan niin onhan se nyt ihan hemmetin tyhmää opiskella SH:ksi lähes samalla vaivalla saat inssin paperit ja liksan jopa 2-3x suuremmaksi.

Älä naurata. Minä olen insinööri ja tasan tarkkaan saan pienempää palkkaa kuin sairaanhoitajat, jotka väittävät itseään pienituloisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri-äiti;30497829:
Älä naurata. Minä olen insinööri ja tasan tarkkaan saan pienempää palkkaa kuin sairaanhoitajat, jotka väittävät itseään pienituloisiksi.

Juu onhan teitä idiootteja jotka suostuvat paskapalkkoilla tekemään töitä, pahimmayt idiootit tewkevät vielä sopimuksia joissa ei tarvitse maksaa ns lisätöistä.

Kysäses vaikka prosessi insseiltä paljon vuosiliksat ydinvoima/energia.

Nää jotka tietää lähärien työtilanteen aina parhaiten ei jostain kumman syystä kuitenkaan itse ole lähäreitä, vaan se on aina se kummin kaiman kettu joka on saanut potkut ja ollut työttömänä vuosia jne.

Itse olen ollut työttömänä ihan satunnaisia päiviä valmistumisen jälkeen (työnhaku sijaisuuksien välillä on kestänyt sen max 2 päivää), monesti soitellaan töihin vanhoista keikkapaikoista - hyvä ettei kotoa haeta, yksikään tuttu lähihoitaja ei ole työn puutetta myöskään valitellut (oli suuntautuminen sitten lapset tai sahu) , työttömyydestä ei juurikaan sanallakaan mainita koskaan edes meidän liiton lehdessä (päinvastoin) joten missäs ne lähihoitajat sitten mahtaa massoittain työttöminä huinia....

Kateus se on se mikä vie kalatkin vedestä. Eikai kukaan lähihoitajaksi kouluttautuisi jos ei olisi töitä, jos palkka olisi täysin paska ja työnkuva olisi pelkkää persusten pesua eikä muita mahdollisuuksia. Todellisuus on se että työnkuva ja mahdollisuudet on melkoisen laajat, palkka on suht hyvä ja töitä riittää, VAIKKA kyseessä on vain toisen asteen koulutus eli ei tarvi vuositolkulla koulunpenkkiä perseellä kuluttaa.

Mä olen lähihoitaja koulutukseltani ja olen työtön. Miksi on noin vaikea uskoa, että pienillä paikkakunnilla ei mitenkään riitä töitä kaikille lähihoitajille. Kunnallinen työnantaja on taas asettanut sijaiskiellon päälle, että miten palkataan ihmisiä töihin kun ei saa palkata? Palvelutaloja ja osastoja suljetaan eli työpaikkoja menee.

Alkuperäinen kirjoittaja lähiss;30498051:
Nää jotka tietää lähärien työtilanteen aina parhaiten ei jostain kumman syystä kuitenkaan itse ole lähäreitä, vaan se on aina se kummin kaiman kettu joka on saanut potkut ja ollut työttömänä vuosia jne.

Itse olen ollut työttömänä ihan satunnaisia päiviä valmistumisen jälkeen (työnhaku sijaisuuksien välillä on kestänyt sen max 2 päivää), monesti soitellaan töihin vanhoista keikkapaikoista - hyvä ettei kotoa haeta, yksikään tuttu lähihoitaja ei ole työn puutetta myöskään valitellut (oli suuntautuminen sitten lapset tai sahu) , työttömyydestä ei juurikaan sanallakaan mainita koskaan edes meidän liiton lehdessä (päinvastoin) joten missäs ne lähihoitajat sitten mahtaa massoittain työttöminä huinia....

Kateus se on se mikä vie kalatkin vedestä. Eikai kukaan lähihoitajaksi kouluttautuisi jos ei olisi töitä, jos palkka olisi täysin paska ja työnkuva olisi pelkkää persusten pesua eikä muita mahdollisuuksia. Todellisuus on se että työnkuva ja mahdollisuudet on melkoisen laajat, palkka on suht hyvä ja töitä riittää, VAIKKA kyseessä on vain toisen asteen koulutus eli ei tarvi vuositolkulla koulunpenkkiä perseellä kuluttaa.

Kyllähän se pistää vituttamaan kun on itse käynyt AMK ja tajuaa ettei koskaan tule saamaan niin paljon palkkaa että opiskelu olisi ollut kannattavaa..

[QUOTE="Ärsyyntynyt";30498097]Mä olen lähihoitaja koulutukseltani ja olen työtön. Miksi on noin vaikea uskoa, että pienillä paikkakunnilla ei mitenkään riitä töitä kaikille lähihoitajille. Kunnallinen työnantaja on taas asettanut sijaiskiellon päälle, että miten palkataan ihmisiä töihin kun ei saa palkata? Palvelutaloja ja osastoja suljetaan eli työpaikkoja menee.[/QUOTE]

Ei mun ole mitenkään vaikea uskoa että pikkupaikkakunnilla ei ole samanlaisia työmahdollisuuksia kuin muualla, kun ei siellä ylipäätään ole mitään muitakaan töitä. Luulis että ainakin hiljattain kouluttautuneet sen nyt olis tietäneet. Itse ainakin selvitin oman paikkakuntani /lähialueen työtilannetta jo ennen kuin hain opiskelemaan niin ei tullut jäätävän isoja yllätyksiä senkään suhteen.

Mutta kun täällä puhutaan että ihan yleisesti lähärien työtilanne olisi jotenkin erityisen heikko tai heikkenemässä, niin ei se pidä paikkaansa. Jumalan selän takana töitä on harvalle ja se on vaan muutettava kasvukeskuksiin. Siellä ne työt odottaa. Se on ikävä fakta.

[QUOTE="Ärsyyntynyt";30498097]Mä olen lähihoitaja koulutukseltani ja olen työtön. Miksi on noin vaikea uskoa, että pienillä paikkakunnilla ei mitenkään riitä töitä kaikille lähihoitajille. Kunnallinen työnantaja on taas asettanut sijaiskiellon päälle, että miten palkataan ihmisiä töihin kun ei saa palkata? Palvelutaloja ja osastoja suljetaan eli työpaikkoja menee.[/QUOTE]

Osastoja ja palvelutaloja kun suljetaan, paine yleensä kasvaa kotihoidon puolella. Myös yksityisten hoivayritysten työt lisääntyy, jos kunnalle ei saada lisää hoitajia, mutta laki kuitenkin velvoittaa ne tietyt palvelut kotiin järjestämään, vaikka sitten ostopalveluna. Eli jos kunnalla ei ole töitä, kannattaa soitella lähialueen yksityiset hoivapalveluntarjoajat läpi, tarvitaanko sijaisia. Meilläkin (kotihoito) on jatkuvasti joku jollakin vapaalla (perhevapaat, vuorotteluvapaat, virkavapaat jne.), lomalla tai pitkällä sairaslomalla, eli aina on joku sijainen / useampi sijainen töissä näitä paikkaamassa, eli näitä ei ymmärtääkseni sijaiskielto yeensä koske. Olen ollut 2,5 vuotta nyt töissä, eikä yhtään päivää ole ollut, etteikö yhtään sijaista olis töissä ollut, vaikka nytkin on sijaiskielto päällä, mutta se tarkoittaa tosiaan lähinnä tällasia yht' äkkisiä lyhyitä / lyhyehköjä sairaslomia tmv.

[QUOTE="vieraana";30497805]Ok, kun yksi mielisairaala tekee niin, niin sinä olet sitä mieltä, että tuhannet muut th:n yksiköt tekee sen saman perässä? Voi elämän kevät tätä yleistämistä... Lähepä siltä mielisairaalasta vähän uloskin, niin voit nähdä, että todellakin lähihoitajia palkataan vielä moniin muihin hommiin. Itsekin oli n. vuoden yhtämittaisena sijaisena kotihoidossa, kunnes sain jo vakipaikan. Noin niin kun esimerkkinä... Ja täällä sulle onkin jo annettu monta muutakin työesimerkkiä, mihin sh:lla ei ole suoraa "ylikävelyoikeutta", koska on "epäpätevämpi" ko. työnkuvaan nähden.[/QUOTE]

kartta

Tuossa on se kartta josta puhuin.

http://www.tehy.fi/@Bin/28964440/So...lon+ammattilaisten+työmarkkina-asema+2011.pdf Tuosta linkistä taas näkee, että jo 2011 lähihoitajia on työttömänä 8 kertaa enemmän kuin sairaanhoitajia.

Viimeksi muokattu:
kartta

Tuossa on se kartta josta puhuin.

http://www.tehy.fi/@Bin/28964440/So...lon+ammattilaisten+työmarkkina-asema+2011.pdf Tuosta linkistä taas näkee, että jo 2011 lähihoitajia on työttömänä 8 kertaa enemmän kuin sairaanhoitajia.

Kuinkahan paljon muuten vaikuttaa se että lähäreiksi koulutettiin yhteen aikaan ihan ketä sattuu.
Sivusta seuranneena on pakko sanoa kyllä senkin verran että monestihan tuo on väliammatti, 16v ei olla oikein tiedetty mitä lähtisi opiskelemaan sitten 20v huomataankin että eipä tämä ollutkaan minun juttu.

Yhteistyössä