Kukin suhtautuu tavallaan. Mua on vuosien saatossa kutsuttu imetysfanaatikoksi kun olen tuonut faktatietoa imetyksen hyödyistä esille ja korjannut vääriä uskomuksia kun asioista on keskusteltu.
Mä en tuo itse imetysasioita esille, ainoastaan osallistun keskusteluun jos siltä tuntuu tai vastaan kysymyksiin kun joku on nähnyt mun imettävän. En väheksy muita ja pysyn mielestäni ihan asiallisella linjalla ilman mitään ilkeilyjä. Mulla ei ole esimerkiksi aavistustakaan miksi kumpikaan veljieni vaimoista ei ole imettänyt olenkaan tai miksi hyvä ystäväni lopetti jo ekan kuukauden aikana, ei ole koskaan tullut kysyttyä.
En varmasti tenttaisi suakaan imettämättömyydestäsi, jos itse siitä avautuisit niin en olisi tuomitsemassa oli syyt mitkä tahansa. Tilanteesta riippuen voisin joitain ihan vääriä faktoja korjailla mutta en muuta.
Se on totta, että herkästi tuomitaan imetysfanaatikoksi ihan vaan siksi, että kertoo faktatietoja ja on itse imettänyt pitkään. Toisaalta imetys on herkkä asia, eikä kaikissa tilanteissa ole syytä edes oikoa vääriä faktoja. Silloin kun ihmisen kohtaa kasvokkain, yleensä on ihan selvää kaipaako hän neuvoja vai ei. Jos ei kaipaa, ei ole mitään syytä niitä antaa. Ei edes siinä tilanteessa, että ihmisen itsensä kertoma syy imetyksen lopettamiselle kuulostaisi kovin kummalliselta ja faktoihin perustumattomalta.
Minä myönnän, että pikkuisen kyllä paheksun, jos äidillä ei ole imettämättömyyteen mitään järkevää syytä (tämä ei siis koske aloittajaa). Tällöin en kommentoi imetystä ollenkaan, en ihmiselle suoraan enkä selän takana. Mutta on niitäkin, jotka päin naamaa sanovat vauvan kasvavan ihan yhtä lailla korvikkeella tms. kannustavaa, mutta sitten selän takana arvostelevat ja haukkuvat. No, en usko että aloittajan tarvitsee pelätä että kukaan tekisi näin jos taustat tietää, nuo arvostelut on esiintyneet tilanteissa kun imettämättömyydelle ei ole muuta syytä, kuin että äitiä ei vaan huvita imettää, ei koe sitä "omaksi jutukseen".
Imetysfanaatikoksi minua on syytelty vain keskustelupalstoilla, kun joku on kysynyt neuvoja ja itse vastaan. Syyttelijät on kylläkin usein niitä, jotka ovat osallistuneet keskusteluun antamatta vinkkejä itse asiaan, vaan kehottamalla vaan luopumaan imetyksestä. Tätä ilmiötä en tajua, jos kerran neuvoja varta vasten kysytään, saa kai niitä antaa? :O