auttakaa! mistä tietää kun avioliitto tullut tiensä päähän? oliko se tässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puoliso1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tod. kattelisi tollasta. Mieti sitten kun ootte eläkkeellä? Juoko hän sitten joka päivä? Onhan hän kuitenkin silloin ansainnut sen juomisen ilon, kun vuosikymmeniä sitä ennen ollut töissä. Ei toi tosta paranemaankaan tuo tilanne tule. Ihan oikeasti. Suosittelen vakavasti miettimään että jaksatko katella tollaista loppuelämäs.

Välillä olen miettinyt eroa, mutta elämän realiteetit iskevät vastaan. Raaka tosiasia on, että elämämme kurjistuisi taloudellisesti niin paljon, että pelkästään sen takia en voi nyt erota. Toiseksi lapset joutuisivat lopettamaan harrastuksensa sekä taloudellisten syiden, että ajankäytöllisten syiden takia. Emme välttämättä saisi asuntoja lähekkäin ja silloin harrastuskuskaukset menevät mahdottomiksi. Lisäksi vielä mies ei vuorotyönsä takia pystyisi asumaan arkisin lasten kanssa. Lapset ovat vielä niin pieniä, että kaipaavat vanhempien apua ja läsnäoloa sekä aamulla että iltaisin.

Muutama vuosi ainakin pitää katsella ja kärsiä tätä tilannetta. Ehkäpä alan miettimään eroa uudestaan taas muutaman vuoden päästä.

Ei jaa kahelle illalle 12 vaan juo 12 yhtenä iltana. Ja mun miehellä oikeasti on huono viinapää etä kyllä sillä päähän menee ja humalassa on. Eikä ees oo mitenkää pieni, normaalipainoinen ihminen.

Ei jaa kahelle illalle 12 vaan juo 12 yhtenä iltana. Ja mun miehellä oikeasti on huono viinapää etä kyllä sillä päähän menee ja humalassa on. Eikä ees oo mitenkää pieni, normaalipainoinen ihminen.

No sit on jo vähän kurjaa. :(

Entäs jos pääsisitte yhteisymmärrykseen vähentämisestä. Vaikka niin, että saa viikonloppuiltana kahdeksan kolmosta ja neljä ykkösolutta. Pääsisi kuitenkin humalan aiheuttamaan rentoon tilaan vaan ei olisi kovin juovuksissa.

En tod. kattelisi tollasta. Mieti sitten kun ootte eläkkeellä? Juoko hän sitten joka päivä? Onhan hän kuitenkin silloin ansainnut sen juomisen ilon, kun vuosikymmeniä sitä ennen ollut töissä. Ei toi tosta paranemaankaan tuo tilanne tule. Ihan oikeasti. Suosittelen vakavasti miettimään että jaksatko katella tollaista loppuelämäs.

Tässä on erittäin hyvä pointti. Kuten aapee itsekin kertoi, mies juo jo lomat. Niin tein itsekin. Jokainen mahdollisuus ryypätä täytyi hyödyntää. Töihin oli mentävä, se piti kiinni normaalissa elämässä.

Lomat, mahdollinen työttömyys, eläke. Alkoholistille nuo kaikki tarkoittaa mahdollisuutta juoda vapaasti. Älä ota syyllisyyttä harteillesi siitä, että mies joisi itsensä rappiolle, mikäli hänet jätät. Hän tekee sen kuitenkin, nyt vain hitaampaa tahtia. Jos lähdet, hän saattaa vielä havahtua ja hakea apua. Jäämällä vain ylläpidät hänen vääjäämätöntä tuhoaan. Ehkä jopa edesautat, hoitamalla asioita hänen puolestaan ja mahdollistamalla hänen alkoholin käyttöään.

Eli siis minun on pakkoo jättää hänet ja toivoa että tulee järkiinsä
koska jäämällä pahennan ja teen mahdolliseksi? Onko sinulla itsellä ollut puolisoa alkoholismisi aikana, miten siinä kävi?

Kokonaiset 12 pulloa viikossa? :O

Siis haloo! Kohtuukäytön rajakin on kaksinkertainen. Ei tuosta minusta kehtaa valittaa, kun ei kerran kiukkua/örvellä kännissä. Jos tosta nyt edes känniin niin tulee kun sen jakaa kahdelle päivälle.

Tehkää sopimus. Sä saat laittaa saman rahan johonkin mistä tykkäät. Sit ei tarvitse siitäkään olla kade.

No todellakin 12 pulloa samana päivä ylittää lähes kaksinkertaisesti kohtuukäytön rajat! Ja alkoholisti on jos on pakko juoda, ei se määrä...HALOO!

Tässä pitää huomata, että itse voi tehdä valinnan, kärsiikö ikänsä alkoholistin kanssa, vai valitseeko paremman elämän. Mies ei tuosta muutu kuin huononpaan suuntaan.

Miehellä on jo paha alkoholiongelma, koska pakko juoda ja selitykset löytyy. Mieti tarkkaan haluatko kattella tuota, ja lapset kärsii joka tapauksessa. Miehen juomisesta et ole vastuussa, jos juo itsensä hautaan niin se on oma päätös.

Mieti motiivit, miksi haluaisit roikkua alkoholiliitossa. (Pikalukemalla huomaan seuraavia: pelko yksinjäämisestä, pelko omasta mustasukkaisuudesta, huoli elintasosta.) Kirjaa olettamasi plussat ja miinukset eron ja yhdessäpysymisen puolesta/vastaan. Keskustele ammatti-ihmisen kanssa. Toimi ja tee päätökset, mitkä lienevätkin, kun vielä olet voimissasi.
Alkoholistilla (entisellä, nähdäkseni) erittäin hyvät viestit!!!

Pystyn hyvin samaistumaan kaikkeen kirjoittamaasi, itse muutaman vuoden samanlaisia asioita pohtineena. En ole rekisteröitynyt, mutta olisko sulla spostiosoitetta, johon voisin kirjoittaa, ja jonka voisit kertoa täällä?

Ei ole alkoholisti jos juo vain kerran viikossa? Perheen isäkö tarvitsee kännit kerran viikossa? Entä jos ei mistään syystä voi olla juomatta edes tuota yhtä kertaa? Eikö se ole alkoholismin merkki että ei voi olla ilman, vaikka menettäisi perheensä?

Ei ole alkoholisti jos juo vain kerran viikossa? Perheen isäkö tarvitsee kännit kerran viikossa? Entä jos ei mistään syystä voi olla juomatta edes tuota yhtä kertaa? Eikö se ole alkoholismin merkki että ei voi olla ilman, vaikka menettäisi perheensä? En

Sattumalta osuin tänne keskustelupalstalle. Asia on yksinkertaisen selvä; mies on alkoholisti. Viina menee yhteisen viikonlopunvieton edelle ja on siis kuningas. Mikään työ ei edellytä 12 oluen kittaamista yhtenä iltana = tekosyy! Oletko taludellisesti "miehen armoilla"? Miehenä sanoisin että ero raskaanakin operaationa on ainoa terve ulospääsy kierteestä. Herätys voi tapahtua miehen päässä tai "oja" odottaa. Ystävät, jotka voivat tukea, onko niitä?

Jospa se keitto on ainoa pakotie siitä monotonisesta lapsiperhe ja työ arjesta. Mulla ei ainakaan enää mitään muutakaan "aikuisten" huvia elämässä ole jäljellä. Auttaa myös unettomuuteen mukavasti. Suosittelen, mutta ei mitään kaljaa, vaan kunnon tiukkaa viinaa... ;)

Kokenut mies, paljon kiitoksia vastauksestasi. On hänellä jonkin verran ystäviä, ei mitenkään kauheasti kylläkään. Mutta häneltä jäänyt nuoruudesta pari alkoholisoitunutta ystävää, jotka ovat tänä päivänä ihan kokopäiväjuoppoja! Veikkaan että ystävyys alkaisi kukkimaan uudelleen heidän kanssa. En voi käsittää miten tuo viina voi olla koko elämä. Loukkaa hänen asennekkin, "en vaan pysty olemaan selvinpäin", ei edes kokeile. Ehdotin että olisi joka kuukausi 1 vkl selvinpäin, ei käy. Ehdotin että joisi vain 8 (vaikka ei tässä mitään järkeä eikä auttais) mutta sekään ei käy. Muuttaa mieluummin pois. Ehdotin koko perheelle yhteistä tekemistä mutta se rahantuhlausta!? Juopottelu ei kuitenkaan kuulemma ole tuhlaamista. Tuntuu etten tunne miestäni enää.

Ja minä kuulemma saan asiat kuulostamaan pahalta ja kauhealta mutta eivät asiat oikeasti ole niin pahasti ja kamalasti hänestä. Hän sanoi suoraan ettei aio olla yhtään vkl selvänä. Miten voi olla noin itsekäs? Rakastaako minua edes oikeasti vai sanooko nyt noin oikein uhmastakin että juo?

Ja minä kuulemma saan asiat kuulostamaan pahalta ja kauhealta mutta eivät asiat oikeasti ole niin pahasti ja kamalasti hänestä. Hän sanoi suoraan ettei aio olla yhtään vkl selvänä. Miten voi olla noin itsekäs? Rakastaako minua edes oikeasti vai sanooko nyt noin oikein uhmastakin että juo?

Kaikki syyt juomiseen ovat aina tekosyitä.

Alkoholisti juo, koska hänen on pakko

Kyseessä on sairaus, joka vain etenee. Alkoholi on muuttanut aivokemiaa siten, että terve suhtautuminen alkoholiin on mahdotonta. Jos hän vaatimuksestasi olisi viikonlopun selvä, niin tuskin kestäisit kärttyisää kuivahuikasta kärsivää miestä. Raitistuminen alkaa omasta halusta ja jos sitä ei ole, niin pyynnöt tai käskyt eivät auta.

Ainetta ei turhaan kutsuta kuningas alkoholiksi. Sillä on hyvin luja ote alamaisiinsa.

Kiitos vastauksesta.

Mietin että olenko itse vaan liian tiukkapipo, kun valitan, mutta onko mies tosiaan ansainnut JOKA VIIKKO kännit? Omasta mielestä on. Ja nyt alkaa niin sapettamaan jo tuo hänen ajatus tyyli, että minun pakko juoda ja en voi olla selvänä. Siis tarviiko joka perjantai olla kännissä?? Aikoi olla nyt tulevan viikonlopun selvänä, mutta en usko että tulee enää miksikään muuttumaan. Ennenkin ollaan riidelty samasta asiasta ja lupasi olla sen yhden vlopun selvänä mutta sitten taas jatku vähintään samaa rataa.. Pelkään että seuraavana vloppuna ottaakin sitte kahta kauheammin.. Huoh..

Yhteistyössä