Pelottaa että mulla on nielupaise!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "APua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"APua"

Vieras
Tietääkö kukaan asiasta?
Eilen illalla nousi vajaa 38 astetta kuumetta ja kurkku tuli kipeäksi.
Tänään on ollut vähän parempi, ei kuumetta mutta kurkku kipeä jonkin verran.
Nyt huomasin että kurkkukipu on muuttunut toispuoleiseksi ja googletin sen olevan kurkkupaiseen oire!
Yritin katsoa itse kurkkuun mutta koska mulla on tosi isot risat muutenkin niin en huomannut mitään poikkeavaa..
Onko jotain mistä voisin päätellä, että onko tää se paise vai vaan normia?

Eiköhän tuo ole joko virus peräinen kurkkukipu tai sitten angiina? Itsellä angiina oireilee aina kuumeella ja oikeanpuoleisella kurkkukivulla. Mene nieluviljelyyn.

Mulla on ollu nielupaise. Kuumetta ei ollut, mutta kurkkukipu oli kovaa (en muista oliko toispuoleista vai ei). En pystynyt nielemään oikein mitään, edes omaa sylkeä vaan syljeskelin koko ajan, yötä myöten. Myös puhe puuroutui ja ärrää en oikein kunnolla saanut sanotuksi. Nielurisat leikattiin ja paise poistettiin nukutuksessa päivystysleikkauksena.

Voiko kurkkupaise tulla niin nopeasti, että perjantaina olisi vähän kuumetta ja kurkkukipua ja sitten lauantai iltana olisi paise?
Tosi kipeä toispuoleisesti kurkku :(
Pitääkö lähteä päivystykseen?

No jos sulla on korkea kuume, nielu alkaa kuroutua paiseen takia umpeen, nieleminen ei onnistu (et saa juoduksi etkä otetuksi kipulääkettä) niin pitää. Muuten ei.
Paise voi kehittyä nopeastikin, mutta ensin on oltava infektio siellä nielurisojen seudussa.

jos vaikka soitat päivystykseen ja kuvailet oireita? Jos on angiina.
"sh":n kuvailemat oireet pitivät paikkansa ainakin omalla kohdallani ihan täysin: puhuminen ja nieleminen siis meni hankalaksi, ja suu ei tosiaan auennut kunnolla. Lisäksi tais olla jotain vaalea peitettä aika paljon nielussa, jos oikein muistan. Sairaalassa piti olla muutama päivä nielurisaleikkauksen ja paiseen poiston jälkeen. En kyllä muista miksi; ainakin tulehdusarvoa seurattiin.

[QUOTE="APua";30597079]Soitin ja pyysivät käytmään...
musta vaan tuntuu et ne pyytää aina kun on vähänkin jotain sellasta joka vois ollla vakavaa...[/QUOTE]

No eikai ne pyydäkään jos ajattelevat ettei oo kyse mistään joka ei tarvi lekuria, sillee vakavasta. Toispuoleista kurkkukipua on mullakin ollu ihan muuten tulehuksen aikana.

Mä poden tällä hetkellä angiinaa. Kipu on lähinnä vas. puolella. Kaikki alkoi torstai aamuna kuumeella, 38,5, ja pienellä kurkkukivulla. Perjantaina olikin jo helvetti irti.
Pikatestillä otettiin nielunäyte ja angiinahan se oli.

Päivyatyksessä käyty. Ei päässy lääkärille.. Hoitaja otti nieluviljelyn.. Soittavat tiistaina jos on angiina. Täytyy kuitenkin kuulemma tarkkailla itse oireita paiseen varalta..

Niin siis ei tosiaan näkyny paisetta mutta kun mulla on tosi isot risat niin kysyin voiko se olla siellä takana niin ettei näy.. ? Hoitsu vaan vastas et eihän hän sinne taakse näe..
Tietääkö joku voiko paise olla piilossa niin ettei sitä näy ja tulee väärä diagnoosi?

[QUOTE="APua";30597188]Toispuoleinen kurkkukipu ei ole ongelma nielussa? vaan?[/QUOTE]

Sun päässä taitaa tarkoittaa. Olet nyt ihan itse vain päättänyt että se on paise. Eikä voi olla mitään muuta.

[QUOTE="jep";30597211]Sun päässä taitaa tarkoittaa. Olet nyt ihan itse vain päättänyt että se on paise. Eikä voi olla mitään muuta.[/QUOTE]

En todellakaan ole sellaista päättänyt. Ihmettelin vaan kun neuvontapuhelin sanoo, että kuulostaa paiseelta ja kannattaa mennä pian päivystykseen. Päivystyksessä ei sitten kuitenkaan pääse edes lääkärille. Siks mietin, että voiko paise jäädä isojen risojen taakse huomaamattomiin...

[QUOTE="APua";30599396]No nyt lähti ääni kokonaan. Ja kurkku edelleen kipeä. Edes särkylääke ei auta kipuun. Mitä tää on?[/QUOTE]

Nuhakuumeflunssaa ja sitten kun tulee viljelyn tulos voi diagnoosi vaihtua angiinaksi, tai sitten ei.

Mulla on olllut nielupaise kerran. Silloin on kyllä todella kipeä kurkku ja tosiaan ei saa nieltyä oikein mitään. Illalla alkoi minulla kipeytyä kurkku, aamulla vielä lähdin töihin, mutta ruokkikseen mennessä sairaalaan lähtö en voinut niellä ollenkaan. Itse en tuntenut kurkkukivulta ollenkaan että olisi ollut kuumetta, mutta sairaalassa mittasivat korkean kuumeen. Kun lääkäri alkoi epäillä nielupaisetta, piti näyttää lääkärille kuinka isoksi sain suun auki, mutta ei se paljon enää siinä vaiheessa auennut. SItten piti liikutella kieltä suussa sivulta toiselle, se ei onnistunut myöskään. Siirsivät sitten yliopistolliseen sairaalaan jossa paise pukaistiin. Sairaalassa olin niin kauan että joka aamuisessa puhkaisussa ei paiseesta tullut enää märkää ja tulehdusarvot laskivat. Kannattaa itse testata noi suun liikkeet ja jos on yhtään ongelmia, hakeutua lääkäriin uudestaan.

Yhteistyössä