tästä vanhusten hoidosta kun nyt paljon kirjoitetaan, niin mietin niitä omaisia

Mitä se mihinkään liittyy että haluaa hyvää hoitoa vanhuksille. Kävi niitä sitten kukaan katsomassa tai ei. Ei nuo kaksi asiaa ole missään suhtessa toisiinsa. Hyvää hoitoa pitää voida vaatia aina.

Koska elämä ei ole niin mustavalkoista, että lapset välittäisivät aina vanhemmistaan. Koska vanhemmat eivät välitä aina lapsistaan. Sitä saa mitä tilaa.

Niinpä. Meillä vaan elää sitkeässä tabu että olkoon vanhempi millainen hyvänsä, kun hänestä tulee vanhus, tulee häntäkunnioittaa. Koska onhan hän sentään vanhempani.

Ja sama niinkin päin että oletus on että vanhempi rakastaa aina ja ikuisesti lastaan. No eipä sekään ihan elämän tosi ole. Mutta hys ja hiljaa. Ei niin saa sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30607264:
No nyt selvis tuokin, että kun hoitopaikassa on 20 vanhusta, niin heistä noin 15-18 on kohdellut lapsiaan kaltoin. Koska heitä ei katssomassa käydä. Hyviä on ollut vain 2-5

Niin - ja laskitko tuohon ne jotka asuvat mahdollisesti satojen kilometrien päässä ja kenties jopa eri maailman kolkassa?

Ihan turhaa nyt syytät että suurin osa vanhusten lapsista on "huonoja ja kamalia" kun eivät käy vanhempiaan katsomassa. Sinä katsot vain yhdestä näkökulmasta nyt asiaa. Eli siitä miten hyvä itse olet ja kuinka huonoja muun ;)

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
Ai niin ja ynnää lukuun vielä ne muutama mummu/pappa jotka eivät lastaan välttämättä edes halua nähdä. Armas isoäiti50v- kantasi on kovin suppean kuuloinen.

Tässäkin lajissa, kuten kaiekssa on "maanantaipäivän " kappaleet. On niitä ihmisiä joille ura on tärkeämpi kuin lapse - vähemmistö. On niitä jotka elävät vain lapsen kautta - vähemmistö. Ja on niitä joita omien vanhempien vointi ei kiinnosta - vähemmistö. Mutta kuten vaikkapa maahan muutajienkin kohdalla, vähemiistön vuoksi tuomitaan nekin jotka eivät suoraan mitään pahaa ole tehneet.

Mitä se mihinkään liittyy että haluaa hyvää hoitoa vanhuksille. Kävi niitä sitten kukaan katsomassa tai ei. Ei nuo kaksi asiaa ole missään suhtessa toisiinsa. Hyvää hoitoa pitää voida vaatia aina.
Totta. Uskon, että hoidosta valittavat eniten ne, jotka käyvät vanhusta katsomassa. Sellainen, joka ei käy tai käy vain harvoin, tuskin valittaa kovinkaan usein.

Minä en käy katsomassa isoisääni. Minulla ei ole häneen henkilökohtaista suhdetta. Lapsena kävin vanhempieni kanssa kylässä hänen luonaan, mutta käytännössä isoisä on minulle ihan tuntematon ihminen.

Toki syyttäminen on kivaa. Saahan siitä itselleen hyvän mielen ja ylemmyyden tuntoa.

Itsekin vahnusten parissa työskennelleenä jo pidempää olen mieltänyt tämän "ongelman" enemmän yhteiskunnan muutoksen mukanaan tuomaksi. Ennen muinoin asuttiin samoilla seuduilla. Nuoret saivat töitä kodin tuntumasta ja jäivät sinne sijoilleen. Näin olleen olivat lähellä ikääntyviä vanhempiaan.

Nykyään töitä on tarjolla vain kasvukeskuksissa. Pääsääntöisesti. Nuoret ovat pakotettuja muuttamaan, toki moni tahtookin. Mutta ne ikääntyvät vanhemmat haluavat jäädä kotiseuduillen. Tästä seuraa väkisin yhtälö jossa omista vanhemmista ei voidakaan enää huolehtia niin paljon kuin ennen. Ja olihan ennen niinkin että seimäidit olivat kotona ja toki silloin aikaa isovanhemmillekin oli enemmän. Taloudellisen pärjäämisen vuoksi nykyään on kuitenkin tehtävätöitä, useasti molemman vanhemman. Se rajoittaa tuntuvasti vapaa-aikaa kuten myös lapsetkin. Vapaata toisilla onnellisilla on viikonloput. Toisilla yksittäiset päivät siellä täällä. Hoitokotien vierailuajat ovat tiukat. Jos etäällä asut, satojen kilometrien päässä- sekin jo haittaa tuntuvasti

Ja sitten mitä aiheeseen tulee. Vanhukselle kuuluu hyvä hoito, olivat omaiset millaisia tahansa. Muutoin voisimme sanoa myös niin että voihan huostaanotettuja lapsiakin kohdella miten vaan, kun he eivätvanhempiaan kiinnosta. Karrikoiden, mutta samasta kysymys.

Ja kyllähän ne vaativimmat omaiset ovat he jotka aktiivisesti vanhempiensa luona käyvät. Ja ovatkin oikeutettuja sanomaan epäkohdist. Surku vaan että supistukset ovat tehneet työstä haastavaa. Ja toki on myös tahoja jotka haluavat vain hyötyä rahallisesti hoidosta ja tehdä hoitotyön miten sattuu (liian huono valvonta yksityissektorilla)

Totta. Uskon, että hoidosta valittavat eniten ne, jotka käyvät vanhusta katsomassa. Sellainen, joka ei käy tai käy vain harvoin, tuskin valittaa kovinkaan usein.

Melko harvoin kuulen omaisilta valitusta hoidosta. Useimmin puhelimessa kuin esim. tilanteissa joissa omaiset käyvät katsomassa vanhusta.

He jotka käyvät säännöllisesti tietävät toki paremmin niin vnhuksen kuin yksikönkin tilateesta paremmin ja valitus tai keskustelut ylipäätään koskevat asioita jotka hoidossa ovat merkityksellisiä. Harvoin käyvä omainen voi huomauttaa ja huomata asioita joilla oikeastaan on hyvin vähän merkitystä vanhukselle. Joskus harvoin käyvien omaisten kanssa joutuu selvittmään asioita joita heille on muodostunut "huhujen" perusteella (huhuista ei ehkä yksikössä ole mitään tietoa).

Hoitokotien vierailuajat ovat tiukat. Jos etäällä asut, satojen kilometrien päässä- sekin jo haittaa tuntuvasti

Varsinaisiin vierailuaikoihin en itse ole törmännyt yhdessäkään paikkassa joissa itse olen työskennellyt. Kuten kirjoitin voi olla melko turhauttavaa vierailla aikaan jolloin vanhus on väsynyt eikä jaksa vieraita.

Monesti säännöllisesti käyvät omaiset ovat niitä jotka myös osallistuvat hoitotyöhön. Vaihtavat vaatteita, auttavat vanhusta iltatoimissa, syöttävät, kuljettavat ja huolehtivat vanhuksesta yksikön ulkopuolella järjestetyissä virkkkeissä (tuovat mm. huoneeseen/lepäämään jos vanhus ei jaksakkaan osallistua) jne.

Mun kokemuksen mukaan asia on just päinvastoin! :D Suurimpia säksättäjiä ja mumman / paapan hoidosta parhaiten tietäviä (siis siinä, mikä heidän mielestään sille vanhukselle on parasta) on just ne satojen kilometrien päässä asuvat lapset (ja jostain kumman syystä naispuoliset;)), jotka käy sen vanhuksen luoa vain sen "pakollisen" kerran vuodessa, eikä siis tiedä tuon taivaallista mitä siellä hoivakodissa tapahtuu tai mikä on sen vanhuksen todellinen tila.

[QUOTE="hoitsu";30607949]Mun kokemuksen mukaan asia on just päinvastoin! :D Suurimpia säksättäjiä ja mumman / paapan hoidosta parhaiten tietäviä (siis siinä, mikä heidän mielestään sille vanhukselle on parasta) on just ne satojen kilometrien päässä asuvat lapset (ja jostain kumman syystä naispuoliset;)), jotka käy sen vanhuksen luoa vain sen "pakollisen" kerran vuodessa, eikä siis tiedä tuon taivaallista mitä siellä hoivakodissa tapahtuu tai mikä on sen vanhuksen todellinen tila.[/QUOTE]
Ihan samaa voin sanoa, kokemusta on

[QUOTE="hoitsu";30607949]Mun kokemuksen mukaan asia on just päinvastoin! :D Suurimpia säksättäjiä ja mumman / paapan hoidosta parhaiten tietäviä (siis siinä, mikä heidän mielestään sille vanhukselle on parasta) on just ne satojen kilometrien päässä asuvat lapset (ja jostain kumman syystä naispuoliset;)), jotka käy sen vanhuksen luoa vain sen "pakollisen" kerran vuodessa, eikä siis tiedä tuon taivaallista mitä siellä hoivakodissa tapahtuu tai mikä on sen vanhuksen todellinen tila.[/QUOTE]
Olkoon sitten noin, vaikka itse en kyllä ole sanallakaan moittinut koskaan hoitoa ja olen satojen kilometrien päässä asuva. Sen sijaan lähellä asuvalla moitetta riittää: ei anneta juotavaa, ei syötävää, ei kävelytetä jne. En tiedä, miten hoitajat jaksavat häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30607264:
No nyt selvis tuokin, että kun hoitopaikassa on 20 vanhusta, niin heistä noin 15-18 on kohdellut lapsiaan kaltoin. Koska heitä ei katssomassa käydä. Hyviä on ollut vain 2-5

Pidätkö oikein kirjaa siitä ketä käydään katsomassa ja tiedät heidän lastensa lukumäärän ja sen missä lapset asuvat? Itse keskittyisin hoitamaan niitä vanhuksia.

Pidätkö oikein kirjaa siitä ketä käydään katsomassa ja tiedät heidän lastensa lukumäärän ja sen missä lapset asuvat? Itse keskittyisin hoitamaan niitä vanhuksia.

Toisissa paikoissahan se kuka tai ketkä käy vieraana kirjoitetaan hoitotietoihinkin (raporttiin). Jotkut omaiset pitävät itse käynneistä kirjaa (esim. vihkoa vieraskirjana)

Lasten lukumäärä ja asuinpaikka on meillä tiedossa. Yhteystietoihinkin mielellään laitetaan useamman kuin yhden omaisen tiedot. Vanhuskin saattaa heistä ja heidän asuinpaikoistaan tai työstä puhua.

Toisissa paikoissahan se kuka tai ketkä käy vieraana kirjoitetaan hoitotietoihinkin (raporttiin). Jotkut omaiset pitävät itse käynneistä kirjaa (esim. vihkoa vieraskirjana)

Lasten lukumäärä ja asuinpaikka on meillä tiedossa. Yhteystietoihinkin mielellään laitetaan useamman kuin yhden omaisen tiedot. Vanhuskin saattaa heistä ja heidän asuinpaikoistaan tai työstä puhua.

Miksi kirjataan?

monet mummut ja papat on myös olleet pirun kiireisiä silloin kun heitä on kysytty hoitamaan lapsenlapsiaan

niin makaa kuin petaa

Näinpä. Jos minun vanhemmat eivät hoitaisi ja kasvattaisi lapsenlapsiaan niin en olisi missään tekemisissä (edes joulukortteja lähettämällä). Silloin kyllä veisin heidät jonnekin sairaalaan, sillä niin paljon he odottavat niitä ja rakastavat lapsia:heart:

Helppo se aapeen huudella ja arvostella, kun ei voi tietää juurikin miten nämä vanhukset ovat hoitaneet ihmissuhteensa ja millaisia ovat olleet silloin kun kunto ja terveys oli hyvät.

Yhteistyössä