Liiton rahasta jäi verojen yms. ja ulosoton jälkeen käteen n.880€

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joo tiedän omaa syytä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joo tiedän omaa syytä

Vieras
Jee. Tuosta 400 euroa yhteiselle tilille asumista varten, elatusmaksu, puhelinlasku, kulutusluoton lyhennys, opintolainan lyhennys ja pari laskua niin eipä paljon jää rahaa. Onneksi mies maksaa suurimman osan ruuasta koska eihän mun rahoilla paljon ruokia ostella. Laskujen ja lainan lyhennysten jälkeen mulle jää n.220€. Lapsi puolet ajasta täällä joten häneenkin menee rahaa.

Joo oma vika, mutta vituttaa silti. Kun saisinkin töitä niin jäisi ulosoton jälkeen enemmän rahaa käteen ja saisi velkaa vähän enemmän maksettua pois. Nyt meni ulosottoon vähän yli 400 euroa mikä on iso summa 1299 eurosta.

Pitääkö sun siis maksaa elareita? O_o
Alotitko vasta ulosottojen maksamisen? Onko sitä kuinka paljon?

Mä olen maksanut ex-miehen takia aikanaan ulosottoja usemman vuoden. Oli hyvin tiukkaa, mutta siitäkin selvittiin. Ja kun se on ohi, tuntuu kuin olisi voittanut lotossa. Ja opinpahan ainakin sen, ettei kannata liiaksi luottaa keneenkään.

Miksi maksat elatusmaksuja, jos lapsi on puolet ajasta sinulla ja tulot ovat noin pienet?

No niin se on laskettu sossussa, että mun pitää maksaa pientä elatusmaksua eli 50€/kk. Ei sossussa huomioitu sitä, että osa rahasta menee ulosottoon vaan sanottiin vain, että elatusmaksu menee ulosoton edelle eli ulosoton pitää ilmoittaa etuuden/palkan maksajalle että ulosmitattava summa on tuon 50 euroa pienempi. Sossussa kun mun tuloja kysyttiin niin huomioitiin se mitä jää käteen verojen yms. jälkeen eikä sitä mitä jää käteen kun ulosottokin on ottanut osansa. Jos sekin otettaisiin huomioon niin olisi varmasti nollasopimus eli tarvitsisi maksaa elatusmaksuja lainkaan.

[QUOTE="...";30637755]Pitääkö sun siis maksaa elareita? O_o
Alotitko vasta ulosottojen maksamisen? Onko sitä kuinka paljon?

Mä olen maksanut ex-miehen takia aikanaan ulosottoja usemman vuoden. Oli hyvin tiukkaa, mutta siitäkin selvittiin. Ja kun se on ohi, tuntuu kuin olisi voittanut lotossa. Ja opinpahan ainakin sen, ettei kannata liiaksi luottaa keneenkään.[/QUOTE]

Olen maksanut velkoja nyt reilun vuoden, tätä aiemmin olin töissä vuoden loppuun asti ja maksoin silloin isompaa elatusmaksua. Velkaa on nyt n.16 000€.

[QUOTE="a p";30637756]No niin se on laskettu sossussa, että mun pitää maksaa pientä elatusmaksua eli 50€/kk. Ei sossussa huomioitu sitä, että osa rahasta menee ulosottoon vaan sanottiin vain, että elatusmaksu menee ulosoton edelle eli ulosoton pitää ilmoittaa etuuden/palkan maksajalle että ulosmitattava summa on tuon 50 euroa pienempi. Sossussa kun mun tuloja kysyttiin niin huomioitiin se mitä jää käteen verojen yms. jälkeen eikä sitä mitä jää käteen kun ulosottokin on ottanut osansa. Jos sekin otettaisiin huomioon niin olisi varmasti nollasopimus eli tarvitsisi maksaa elatusmaksuja lainkaan.[/QUOTE]

Eikös elatusmaksut perustu siihen, että sinulla on isommat tulot kuin lapsen toisella vanhemmalla, jos lapsi on viikko-viikko-systeemillä? Kuinka persaukinen exäsi sitten on, jos joudut elatusmaksuja maksamaan.
Olisiko tuota ulosoton määrää mahdollista pienentää ainakin joksikin aikaa, että saat töitä? Velkajärjestely?

[QUOTE="a p";30637762]Olen maksanut velkoja nyt reilun vuoden, tätä aiemmin olin töissä vuoden loppuun asti ja maksoin silloin isompaa elatusmaksua. Velkaa on nyt n.16 000€.[/QUOTE]

Okei. Toivottavasti löydät töitä! Nyt sin kannattaa ainakin yrittää miettiä niin, että se velka lyhenee koko ajan. Joudutte kituuttamaan, mutta joku päivä se on ohi. Jos olisit pidempään työttömänä, etkä saisi velkaa lyhennettyä, kasvaisi se koko ajan taas suuremmaksi.

Mulla jäi kyllä enemmän rahaa käteen kuin sulla, silti oli tiukkaa. Mulla oli kuitenkin lapsi luonani ja pelkkään hoitomaksuin meni n. 250e. Lähinnä itseeni liittyvistä asioista tingin. Lapsen tarvikkeista ja ruuasta en suostunut tinkimään, itse söin vaikka makaronia tarvittaessa.

Kyllä se siitä, usko pois. :)

Eikös elatusmaksut perustu siihen, että sinulla on isommat tulot kuin lapsen toisella vanhemmalla, jos lapsi on viikko-viikko-systeemillä? Kuinka persaukinen exäsi sitten on, jos joudut elatusmaksuja maksamaan.
Olisiko tuota ulosoton määrää mahdollista pienentää ainakin joksikin aikaa, että saat töitä? Velkajärjestely?

Exä on töissä eli todellakin parempi tuloinen kuin mä! Myös puolisonsa on töissä. Mutta ei heidän tulojaan edes kysytty kun sopimusta viimeksi tehtiin.

Ei onnistu ulosoton määrää pienentämään, sitä menee sen mitä menee. Työnantajan mokan takia ulosottoon meni yksi kerta liikaa rahaa eikä sitä saanut takaisin eikä sitä huomioitu seuraavalla kuulla. Ulosotossa sanottiin vain, että se on jo tilitetty. Ei mitenkään käynyt, että seuraavassa kuussa olisi jätetty ulosotto pois vaikka selitin, että eihän ulosottoon olisi mennyt niin paljoa jos työnantaja olisi maksanut oikein! Että sieltä suunnalta on turha odottaa joustoa. Maksuvapaa kuukausi mulle on tulossa jossakin vaiheessa eli edes kerran vuodessa kuukauden ajaksi helpottaa. Silloin saa edes vähän säästöön tulevaa kituuttamista varten.

Olen tutkinut velkajärjestelyä eikä taida olla mahdollinen mulle. Kun siinä katsotaan kaikki velat eli ulosoton lisäksi myös kulutusluotto ja opintolaina enkä mitenkään saa niin paljoa apua takuusäätiöltä, varsinkaan nyt kun olen työtön.

[QUOTE="...";30637791]Okei. Toivottavasti löydät töitä! Nyt sin kannattaa ainakin yrittää miettiä niin, että se velka lyhenee koko ajan. Joudutte kituuttamaan, mutta joku päivä se on ohi. Jos olisit pidempään työttömänä, etkä saisi velkaa lyhennettyä, kasvaisi se koko ajan taas suuremmaksi.

Mulla jäi kyllä enemmän rahaa käteen kuin sulla, silti oli tiukkaa. Mulla oli kuitenkin lapsi luonani ja pelkkään hoitomaksuin meni n. 250e. Lähinnä itseeni liittyvistä asioista tingin. Lapsen tarvikkeista ja ruuasta en suostunut tinkimään, itse söin vaikka makaronia tarvittaessa.

Kyllä se siitä, usko pois. :)[/QUOTE]

Mä kituutan, ei mies. Hänellä jää ihan hyvin rahaa menojen jälkeen vaikka joutuukin pääasiassa maksamaan ruuan.

[QUOTE="a p";30637793]Exä on töissä eli todellakin parempi tuloinen kuin mä! Myös puolisonsa on töissä. Mutta ei heidän tulojaan edes kysytty kun sopimusta viimeksi tehtiin.

.[/QUOTE]

Nyt äkkiä aika lastenvalvojalle/sosiaalitoimeen. Kyllä niitä elatusmaksuja muutetaan tarpeen mukaan, jos vanhemman taloudellinen tilanne muuttuu. Nehän määrätään elatuskyvyn suhteessa. Jos exälläsi on paremmat tulot, todennäköisesti myös elatuskyky on parempi. Hänen puolisonsa tulot eivät tähän vaikuta.
Sitkeyttä sitkeyttä. Tuo 50 euroakin voi olla tarpeen sinun tilanteessasi.

Näin siis ideaalimaailmassa ainakin ;)

[QUOTE="a p";30637793]Exä on töissä eli todellakin parempi tuloinen kuin mä! Myös puolisonsa on töissä. Mutta ei heidän tulojaan edes kysytty kun sopimusta viimeksi tehtiin. [/QUOTE]

Tuo on aika outoa ettei eksän tuloja ja menoja olla kyselty. Pitäishän nekin ottaa huomioon.
Soittaisin lastenvalvojalle.

[QUOTE="a p";30637801]Mä kituutan, ei mies. Hänellä jää ihan hyvin rahaa menojen jälkeen vaikka joutuukin pääasiassa maksamaan ruuan.[/QUOTE]

No sinä ja lapsi joudutte tinkimään aika paljosta. Onneksi sulla on mies, joka maksaa suurimman osan ruuista. Ja hyvä niin, jos hänen ei tarvi tinkiä elämisestään.

Nyt äkkiä aika lastenvalvojalle/sosiaalitoimeen. Kyllä niitä elatusmaksuja muutetaan tarpeen mukaan, jos vanhemman taloudellinen tilanne muuttuu. Nehän määrätään elatuskyvyn suhteessa. Jos exälläsi on paremmat tulot, todennäköisesti myös elatuskyky on parempi. Hänen puolisonsa tulot eivät tähän vaikuta.
Sitkeyttä sitkeyttä. Tuo 50 euroakin voi olla tarpeen sinun tilanteessasi.

Näin siis ideaalimaailmassa ainakin ;)

Elatusmaksu on laskettu uudestaan kun jäin työttömäksi ja tuollaiseksi se laskettiin lastenvalvojalla. Ei mitenkään huomioinut sitä, että ulosotto vie osansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierestä;30637838:
Anteeksi, mutta miksi velkajärjestelyt, oletan että olet nuori ihminen? Vai liittyykö asuntolainaan?

Siis mitkä velkajärjestelyt? En ole nuori vaan yli 30-vuotias. Ei ole mitään asuntolainaa, ei ole ikinä ollutkaan.

Soitin ulosottoon ja 2-3 kuukautta kun vielä menee sinne maksu niin sitten tulee lyhennysvapaa. Pitää toivoa, että olisin silloin töissä ja osuisi palkalliseen aikaan se lyhennysvapaa ja rahaa jäisi enemmän kuin liitosta. Nyt työttömänä teen välillä keikkahommaa ja niistä ei ole mennyt ulosottoon mitään joten edes välillä on jotakin plussaa ollut. Niiden varaan ei kuitenkaan voi laskea. Ylimääräisiä tavaroita olen yrittänyt myydä, että saisi edes jostakin vähän ylimääräistä.

[QUOTE="a p";30637872]Elatusmaksu on laskettu uudestaan kun jäin työttömäksi ja tuollaiseksi se laskettiin lastenvalvojalla. Ei mitenkään huomioinut sitä, että ulosotto vie osansa.[/QUOTE]

No ei tietenkään kuulukaan ottaa ulosottoja huomioon.Silloinhan monikin kierrättäisi kaikki verot ym ulosoton kautta ja ylläripylläri eivät maksaisi elatusmaksuja ollenkaan...

Oletko ap. ajatellut, että siitä palkasta menee myös suoraan rahaa ulosottoon, eli jos sinulle ei nytkään ole laskettu suojaosaa lapsesta (koska silloin sulle jäisi käteen n.1100e) niin ei sitä lasketa palkan ulosmittauksestakaan, vaan sinulle jää edelleen tuo sama summa käteen. Plussaahan tietysti no se, että velkasi lyhenee nopeammin, kun sinne ulkkaan menee kerralla enemmän sitä rahaa. Itse olin ulosotossa viisi vuotta, nyt velat maksettu,

Yhteistyössä