1000 € vuokra kolmiosta, onko se nyt niin tavatonta... ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva

Vieras
Olemme muuttamassa vuokra-asuntoon. Vuokra vesineen on 1040€/kk. 2 vuotta vanha rivitaloasunto, 70 neliötä. Todella kiva asuinalue. 2 aik + 2 lasta ja elukka.

Kaikki kauhistelee tuota vuokrasummaa.. mutta onko se nyt kuitenkaan niin tavatonta nykyään.. olen katsellut huonommilta alueilta rivareita ja kerrostaloja, ja kyllä niissäkin se vuokra 800-900€ hipoo, tosin neliöitä voi olla se 10 enemmän. Mutta kyllähän alueesta, yhteyksistä jne joutuu maksamaan.

Tulot 3000€/kk, paitsi hoitovapaalla 2000-2500€.

No riippuu varmaan missä asuu.

Mulla kt 3h+k+s+parveke+lämpötolpallinen autopaikka, kuukaudessa tekee 700€ vesimaksun kanssa. Ja asun aivan kaupungin keskustassa viihtyisässä ja rauhallisessa talossa.
Asunto täysin remontoitu juuri ennen muuttoani, elikkä 1,5 vuotta sitten.

Riippuu paikkakunnasta. Täällä pienemmällä paikkakunnalla n.400km päässä Helsingistä tuo summa olisi aivan järkyttävä. Me maksetaan 120 neliöisestä omakotitalosta vuokraa 490€. On oma piha omenapuineen ja marjapensaineen.

4h+k ja 980€ maksetaan ja uudellamaalla asutaan.Mielestäni tuo on aika kallis vuokra kolmiosta!Onko tuossa vielä sähkölämmityskulut päälle?Ne tekee talvella jo 100-200€ laskun vuokran päälle.

[QUOTE="minna";30649625]4h+k ja 980€ maksetaan ja uudellamaalla asutaan.Mielestäni tuo on aika kallis vuokra kolmiosta!Onko tuossa vielä sähkölämmityskulut päälle?Ne tekee talvella jo 100-200€ laskun vuokran päälle.[/QUOTE]

Mistä päättelit lämmitysmuodon olevan sähkö?

Niin kyllähän se sijaintikin vaikuttaa. Olisin saanut kuolleen äitini kaksiostakin melkein tonnin. Mutta yleisesti ottaen kuulostaa kalliilta. Kolmiosta ehkä n. 800 euroa on ok, ellei ole tosi suuri kolmio.

Suurimmissa kaupungeissa vuokrat vaan on kovemmat kuin muualla. Me muutettiin jokunen vuosi sitten kaupungista toiseen ja katselin vuokra-asuntojen hintoja ja yli tonni olis pitänyt maksaa kolmiostakin ja sillä olis saanut jonkun ikivanhan muovimattoasunnon huonolla sijainnilla.

Ostettiin sitten suoraan oma (omistusasunnossa asuttiin aikaisemminkin) ja nyt asumiseen menee huomattavasti vähemmän kuukaudessa ja sijainti on hyvä. Talokin uudehko.

Eli ap:n tapauksessa ei vuokra oo mun mielestä kohtuuton, toki itse mieluummin käyttäisin nuo rahat lainanlyhennykseen.

Rivarikolmio 80 m2 ja vuokra 1100 €/kk. Ei vesimaksua ja kaukolämpö, suhtellisen normaalivuokra rivitalosta, mutta haluaisin uuteen asuntoon. Vuokra olisi uudessa vielä kalliimpi.

Suurimmissa kaupungeissa vuokrat vaan on kovemmat kuin muualla. Me muutettiin jokunen vuosi sitten kaupungista toiseen ja katselin vuokra-asuntojen hintoja ja yli tonni olis pitänyt maksaa kolmiostakin ja sillä olis saanut jonkun ikivanhan muovimattoasunnon huonolla sijainnilla.

Ostettiin sitten suoraan oma (omistusasunnossa asuttiin aikaisemminkin) ja nyt asumiseen menee huomattavasti vähemmän kuukaudessa ja sijainti on hyvä. Talokin uudehko.

Eli ap:n tapauksessa ei vuokra oo mun mielestä kohtuuton, toki itse mieluummin käyttäisin nuo rahat lainanlyhennykseen.

Ja vielä kun nyt pankista saa lyhennysvapaata ilman lisäkuluja, niin voi helposti maksaa vain korkoja (tyyliin 200eur/kk). Tässä tapauksessa kyllä omistus paljon halvempi kuin vuokra.

Huh, miten kallista voikin olla...

Ilmeisesti minulla ei ole mitään käsitystä mitä asuminen pk-seudulla nykyään maksaa, kun minusta nelinumeroinen summa kolmion VUOKRASTA kuulostaa tolkuttomalta. Mutta on siis ilmeisesti ihan normaali??

Lainanlyhennys meidän n. 100 neliön omakotitalosta on 560e /kk. Kiitän siis jatkossakin onneani siitä ettei tarvitse asua pk-seudulla.

Meidän nykytuloilla, kun olen hoitovapaalla, ei varmaan olisi varaa edes johonkin kaupungin vuokratalon vaatekomeron kokoiseen kopperoon...

Riippuu tosiaankin missä asuu.. Meillä rivarikolmio,toki vanhempi kuin muutaman vuoden. 80 neliöö, vuokra vesiennakon kanssa 582e/kk. Asutaan pienessä maalaispitäjässä ihan keskustassa.

Helsingissä kaupungin asunnoilta saa kolmioita suunnilleen 750-1100 euron kuukausvuoralla riippuen koosta ja sijainnista (useimmiten kuitenkin lähiö, ei keskusta). Useimmiten ihan kerrostalokolmioita ovat. Yksityisellä tuo 1000 euroa ei varmaan riittäisi mihinkään kolmioon täällä.

Ja vielä kun nyt pankista saa lyhennysvapaata ilman lisäkuluja, niin voi helposti maksaa vain korkoja (tyyliin 200eur/kk). Tässä tapauksessa kyllä omistus paljon halvempi kuin vuokra.

Mä en taas lyhennysvapaata ymmärrä ellei johdu jostain tilapäisestä jutusta. Ei ole mitään järkeä muuttaa "liian kalliiseen" asuntoon, ei se laina lyhennysvapaalla mihinkään katoa, laina-aika ainoastaan pitenee. Eli loppupeleissä korkokuluja tulee enemmän.

Olemme muuttamassa vuokra-asuntoon. Vuokra vesineen on 1040€/kk. 2 vuotta vanha rivitaloasunto, 70 neliötä. Todella kiva asuinalue. 2 aik + 2 lasta ja elukka.

Kaikki kauhistelee tuota vuokrasummaa.. mutta onko se nyt kuitenkaan niin tavatonta nykyään.. olen katsellut huonommilta alueilta rivareita ja kerrostaloja, ja kyllä niissäkin se vuokra 800-900€ hipoo, tosin neliöitä voi olla se 10 enemmän. Mutta kyllähän alueesta, yhteyksistä jne joutuu maksamaan.

Tulot 3000€/kk, paitsi hoitovapaalla 2000-2500€.

Siis vaikea päätellä, onko teillä varaa tuohon asuntoon, kun et kerro, onko 2000-2500e/kk brutto vaiko netto, sillä on iso ero.

Mielestäni tuo on kyllä tosi iso vuokra ja ikävä kyllä vuokralaiset nykyään eivät saa mitään säästöön ja sit pitää mennä sossun luukulle, kun rahat eivät riitä. Itse tyytyisin pienempään asuntoon ja pienepään vuokraan ja säästäisen loppurahat.

Onko susta ok itsestä laittaa noin paljon rahaa vuokraan? Aiotteko aina asua vuokralla vai säästättekö omaan asuntoon? Milloin?

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu missä asuu;30650011:
Helsingissä kaupungin asunnoilta saa kolmioita suunnilleen 750-1100 euron kuukausvuoralla riippuen koosta ja sijainnista (useimmiten kuitenkin lähiö, ei keskusta). Useimmiten ihan kerrostalokolmioita ovat. Yksityisellä tuo 1000 euroa ei varmaan riittäisi mihinkään kolmioon täällä.

Oikotielläkin on Helsingissä kolmioita ihan alle 1000e/kk hintaan.

Yhteistyössä