missäpäin suomea sanotaan neuloa entä kutoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mäkin tiedän, että eri asioita ovat, mutta silti puhun vanhasta tottumuksesta kutomisesta, kun neulon. Opin sanomaan niin lapsena. Helsingistä olen kotoisin, äitini Hämeestä (hänen suustaan lienee tarttunut).

Kutomisesta minäkin puhun, kun neulon. Kudon nytkin sukkaa, vaikka tiedän, että oikea termi on neuloa. Olen myös joskus kutonut mattoja. Olen kotoisin Jyväskylästä.

...kyllä se vaan niin on, että puikoilla neulotaan, ja kangaspuilla kudotaan..oli sitten mikä Suomen kolkka hyvänsä..Puhekielessä kuitenkin monet sanovat kutovansa, kun esim. Neuvovat sukkaa.

Missäs tynnyrissä on pidetty niitä, jotka eivät tiedä että näitä termejä joskus sekoitellaan jossain päin maailmaa ;)

http://www.laatutavara.com/images/5985.jpg

Onkos sitten tuttu sana kutimet?

Itse olen kuullut molempien käyttöä, mutta pyrin omassa puheessani nelomaan sukkia ja kutomaan mattoja :)

...kyllä se vaan niin on, että puikoilla neulotaan, ja kangaspuilla kudotaan..oli sitten mikä Suomen kolkka hyvänsä..Puhekielessä kuitenkin monet sanovat kutovansa, kun esim. Neuvovat sukkaa.

Kyllä se nyt vain on niin, että tämä on murreasia eikä teidän kiukkuaminen ja viisastelu asiaa miksikään muuta.

Mä olen Etelä-Pohjanmaalta ja puhun kutomisesta kun neulon sukkia yms. Ei taivu mun suuhun tuo neulominen, lapsesta asti olen käyttänyt sanaa kutoa ja niin käyttää muutkin täältä kotoisin olevat. Mutta ajattele, mä kudon myös mattoja kangaspuilla!

Yhteistyössä