Mitä mokasin pannukakussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pudding
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miulla kans kerran tuli jostain syystä semmonen ohut lättänä, ei kuplinut ja oli kimmoisa, varmaan olisi seinästä lähtenyt pomppimaan pitkin keittiötä jos olisi heittänyt :D

Minut on aina opetettu siihen, että pannukakkutaikinan pitää antaa turvota puolisen tuntia vähintään. Ja tuon ja vastaavien ohjeiden kanssa myös se, että se rasva ei saa olla kuumaa kun sen lisää, kun liian lämminhän lähtee sitä kananmunaa kypsyttämään jonkun verran, ja eihän se sitten enään uunissa toimi.
Turvotuksessahan on se juttu, että vehnäjauhot siinä turpoaa, sitä en tiedä minkä takia niin pitää tehdä :D

Itse olen pähkäillyt, että on liian kauan uunissa jos tulee semmonen kiinteän tankero pannukakusta. Viimeksi kun tein, niin olisi saanut ehkä sen minuutin olla akauemmin, mutta oli aivan ihanaa kuohkeaa pannukakkua muuten.
Niin ja uuneissa on eroa, toisen uuni voi olla sen 200 astetta kun aste-valinta on 200, toisilla se voi olla taas ali ja toisilla ihan liikaa yli. Kokeilemalla se paras syntyy :)

Viimeksi muokattu:
Miulla kans kerran tuli jostain syystä semmonen ohut lättänä, ei kuplinut ja oli kimmoisa, varmaan olisi seinästä lähtenyt pomppimaan pitkin keittiötä jos olisi heittänyt :D

Minut on aina opetettu siihen, että pannukakkutaikinan pitää antaa turvota puolisen tuntia vähintään. Ja tuon ja vastaavien ohjeiden kanssa myös se, että se rasva ei saa olla kuumaa kun sen lisää, kun liian lämminhän lähtee sitä kananmunaa kypsyttämään jonkun verran, ja eihän se sitten enään uunissa toimi.
Turvotuksessahan on se juttu, että vehnäjauhot siinä turpoaa, sitä en tiedä minkä takia niin pitää tehdä :D

Itse olen pähkäillyt, että on liian kauan uunissa jos tulee semmonen kiinteän tankero pannukakusta. Viimeksi kun tein, niin olisi saanut ehkä sen minuutin olla akauemmin, mutta oli aivan ihanaa kuohkeaa pannukakkua muuten.
Niin ja uuneissa on eroa, toisen uuni voi olla sen 200 astetta kun aste-valinta on 200, toisilla se voi olla taas ali ja toisilla ihan liikaa yli. Kokeilemalla se paras syntyy :)

juu, juuri tuommoinen kimmoisa pannari tuli :D tosin pelkkä liian kauan uunissa oleskelu ei kai voinut olla vikana, koska kupliahan sen olisi pitänyt jo aikaisemmin.

meillä on kyllä uunissa vielä se, että paistaa pellin taka- ja etuosan aika reippaasti eri kypsyysasteille, nytkin etuosa oli raa'ahko/sopiva ja takaosa jo melko kuivunut ja ylipaistunut. pitäisi olla herkempien leipomusten kanssa aina pyöräyttämässä pelli ympäri puolessa välissä paistoaikaa.

Hiivataikinat kohotetaan, mutta ei mitään lettu- ja pannaritaikinoita. :) Ei ne mihinkään kohoa, kun niissä ei ole hiivaa. Turvotusta suositellaan, mutta en ole huomannut että sillä olisi käytännössä mitään merkitystä. Hyvin on onnistunut, vaikka olisi heittänyt suoraan uuniin.

Viaksi epäilen paistolämpötilaa, ensi sijassa sitä, että uuni ei olisi ollut riittävän kuuma kun laitoit pannarin sinne.

Illan viimeinen googletus, ja ainakin ohjeessa lukee näin: 'Suosittelen ehdottomasti turvottamaan pannaritaikinaa 2-3 tuntia, lopputulos on aivan uskomattoman hyvä. Joskus kiireessä kun ei jaksa taikinaa turvottaa niin lopputulos on lättänä pannari mutta taikinaa turvottamalla saat muhkean pehmeän pannarin'

Eli ei se turvotus ihan tuulesta temmattua ole :)

En tiedä onko tuo ohje maailman paras. Mun ohjeella tulee taatusti maailman parasta jos sen oikein tekee ;)

Ja pannaritaikinan pitää antaa seistä aina se puoli tuntia, sekö sinulta jäi?

Alkuperäinen kirjoittaja paras pannkakun tekijä;30732531:
En tiedä onko tuo ohje maailman paras. Mun ohjeella tulee taatusti maailman parasta jos sen oikein tekee ;)

Ja pannaritaikinan pitää antaa seistä aina se puoli tuntia, sekö sinulta jäi?

sepä se syyllinen taisi olla. ehämmie sellaista tajunnut jos se ei ohjeissa suoraan lue :D

Yhteistyössä