Ongelmia teinin kanssa kotona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitipuolivain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitipuolivain

Vieras
Meillä on yläkoulu ikäinen nuori kotona ja olen hänen äitipuolensa.
Tausoista sen verran, että lapsi on asunut meillä 9 vuotta ja minä olen ollut lapsen isän kanssa yhdeksän vuotta yhdessä. Ennen meille muuttoa lapsi kävi meille epäsäännöllisesti ja hänen äitinsä kanssa oli ongelmia alkuun, ei onneksi enää ja näkee lasta säännöllisesti.
Ennen meille tuloa lapsi otettiin huostaan ja sijoitettiin lastenkotiin kahdeksi kuukaudeksi hänen ollessa 4 vuotias.

Nyt lapsi on kertonut koulussa pelkäävänsä kotona väkivaltaa.
Eilen kuraattori soitti koulussa pidetyn palaverin jälkeen meille kotiin ja sanoi ottavansa lastensuojeluun yhteyttä. Lastensuojelussa käymme vuosittain tapaamisissa, koska aikaisemman huostaanoton takia sinne seuranta.

Nämä lapsen kuvailemat "väkivalta" tilanteet ovat olleet sellaisia, joissa lapsi saanut murrosikään kuuluvia raivokohtauksia (mies ollut murrosikäisenä itse sieltä haastavimmasta päästä) ja meinaa käydä päälle kun hältä jotain pyytää (roskien vienti samalla kun menee ulos esimerkiksi) ja silloin me aikuiset kiellämme ja jos teini meinaa uhitella ja käyde päälle, otamme käsivarsista kiinni ja pysäytämme lapsen. Ei mustelmia ei kipua aiheudu. Lapsi myös rauhoittuu kun hänet pysäyttää ja puhuu itse asiallisesti.
Välillä on tietty mennyt pinna jatkuvaan kiukutteluun ja tavaroiden jeittelyyn, jolloin sanottu, että otse saanut lapsena selkään jos kiukutteli, että voisi tehdä hyvää nykynuorillekin kun eivät mitään kunnioita.
Tästä juteltu aina riitojen jälkeen ja sanottu, että kaikki väkivalta on väärin ja kielletty, myös aikuisiin kohdistuva.

Näistä lapsi oli puhunut kuraattorille ja terveydenhoitajalle, että häntä meinataan hakata ilman syytä. Olemme viime vuonna lapsen käytöksestä kotona olleet yhteydessä kouluun ja koulussa koulupsykologi tutki tyttöä ja totesi hänen olevan hyvä ja rauhallinen lapsi koulussa. Kotioloihin ei puututtu.

Nyt ollaan siis koulun kautta järjestämässä kriisipalaveria lastensuojelun kanssa.

Onko tässä meidän aikuisten syytä pelätä lasten huostaanottoa?
Lastensuojelussa kotioloista puhuttu avoimesti ja he tietoisia tilanteesta. Lapsella ei myöskään mitään käsitystä oikeasta ja väärästä, varastaa pieniä asioita kotona (esim kaikki pikkulusikat piilotti kerran omaan huoneeseen) eikä kunnioita muiden tavaroita saati omiaan (hajottanut vanhan puhelimensa ja makuuhuoneemme oven). Anteeksi pyytää kun niin on oppinut, tuntuu ettei ymmärrä miksi pitää anteeksi pyytää.

Pahoittelut avautumisesta, mutta ihan pihalla tilanteesta ja oli pakko jonnekin avautua.

No eikö sitten olisi parempi lapsellekin että hänet laitettaisiin johonkin oppimaan oikeaa ja väärää, ennenkuin istuu linnassa. Jos ne lastensuojelussa niin kokemattomia ovat, että joka teinin sanoja uskovat niin ei heilläkään hyvin mene.

Eikö teillä ole rangaistuksia käytössä, jos vain anteeksipyyntö on ollut rikkomisista????

"Välillä on tietty mennyt pinna jatkuvaan kiukutteluun ja tavaroiden jeittelyyn, jolloin sanottu, että otse saanut lapsena selkään jos kiukutteli, että voisi tehdä hyvää nykynuorillekin kun eivät mitään kunnioita."

Tämä on väkivallalla uhkailua. Turha sitä on selitellä, näinhän te pelottelette. Ja vihassa ei pidä koskea kehenkään. Ei vihasena tarrata ketään kädestä kiinni.
Kasvakaapa aikuisiks.
Lapsilla on kännykät ja tallenteet joista varmasti kyllä joudutte selittelee puheitanne

On meillä rangaistuksia käytössä. Riippuen kiukuttelusta tai rikkomuksesta, niin elektroniikka pois yhdessä sovituksi ajaksi (1vrk-viikko) tai jokin muu tehtävä (piha hommissa auttaminen).
Nytkin elektoriikka kielto päällä ja vähän luulen, että sen takia tuollaista puhui koska meille vihainen.

Osaa myös olla kiltisti ja auttaa kotihommissa, välillä vaan menee sukset ristiin.

Mitä jos keskustelisitte hyvänä päivänä lapsen kanssa rangaistuksista? Mielestäni tuollainen ulkotöissä auttaminen on huono rangaistus koska se pistää vihaamaan ulkotöitä.

Joskus tuon ikäiselle on maailmanloppu viedä ne roskat ja omat tunnepurkaukset on kovia.
Yhdessä siis reunasäännöt ja niiden rangaistukset. Tuo on vähän kuin kolmevuotiaan uhmaikäisen kanssa, reunat ja muun antaa mennä läpi korvien, kestää pari vuotta. Tappelemalla pienistä voitte menettää lapsen pidemmäksi aikaa.

[QUOTE="jjjj";30777330]"Välillä on tietty mennyt pinna jatkuvaan kiukutteluun ja tavaroiden jeittelyyn, jolloin sanottu, että otse saanut lapsena selkään jos kiukutteli, että voisi tehdä hyvää nykynuorillekin kun eivät mitään kunnioita."

Tämä on väkivallalla uhkailua. Turha sitä on selitellä, näinhän te pelottelette. Ja vihassa ei pidä koskea kehenkään. Ei vihasena tarrata ketään kädestä kiinni.
Kasvakaapa aikuisiks.
Lapsilla on kännykät ja tallenteet joista varmasti kyllä joudutte selittelee puheitanne[/QUOTE]

Joka vitsaa säästää, se... nykypäivänä pelkää viranomaisia? Tommosia niistä mukuloista sitte tulee, kun ei saa enää koivuniemenherraa antaa. Sadistinen vyöllä piekseminen onkin sitten jo eri juttu. Minä ainakin olen kiitollinen äidilleni, joka pienenä piiskas kun ei hyvällä mennyt jakeluun. Olisin muutoin luultavasti kahta hullumpi nykypäivänä ja istuisin linnassa.

Tuskin auttoi aloittajaa tämä mutta kunhan kerroin :D

Joka vitsaa säästää, se... nykypäivänä pelkää viranomaisia? Tommosia niistä mukuloista sitte tulee, kun ei saa enää koivuniemenherraa antaa. Sadistinen vyöllä piekseminen onkin sitten jo eri juttu. Minä ainakin olen kiitollinen äidilleni, joka pienenä piiskas kun ei hyvällä mennyt jakeluun. Olisin muutoin luultavasti kahta hullumpi nykypäivänä ja istuisin linnassa.

Tuskin auttoi aloittajaa tämä mutta kunhan kerroin :D

Tää nyt oli ihan sairasta. Olet sitä mieltä että ihmisestä tulee parempi kun häntä hakataan? Olet äidillesi kiitollinen kun hän hakkasi sua?

Olen -70 luvun lapsi, eikä vanhempani satuttaneeet pitkällä tikullakaann mua. Eivät edes uhkailleet. Silti olen kunnollinen ihminen. En juo,en polta,on työ,on perhe ja olen opiskellut. Rikoksia en koskaan ole tehnyt.

Selitteletköhän nyt vähän äitisi tekemisiä?

Pelko pois, muuten lapsi ottaa vallan. Lapsi on todennäköisesti havainnut, että pelkäätte lastensuojelua. Nyt hän käyttää sitä hyväkseen ja pyrkii sen avulla ohjailemaan tilannetta.

Mitä jos keskustelisitte hyvänä päivänä lapsen kanssa rangaistuksista? Mielestäni tuollainen ulkotöissä auttaminen on huono rangaistus koska se pistää vihaamaan ulkotöitä.

Joskus tuon ikäiselle on maailmanloppu viedä ne roskat ja omat tunnepurkaukset on kovia.
Yhdessä siis reunasäännöt ja niiden rangaistukset. Tuo on vähän kuin kolmevuotiaan uhmaikäisen kanssa, reunat ja muun antaa mennä läpi korvien, kestää pari vuotta. Tappelemalla pienistä voitte menettää lapsen pidemmäksi aikaa.

Hmmm...en mä tuolle linjalle kyllä lähtis, että jos roskien vienti on maailmanloppu, niin voi jättää viemättä....kyllähän ne penskat sit siihen oppii, että kun jotain pitäis tehdä, vedetään vaan kunnon kilarit, niin eipäs tarttekaan!!
Ei meidän teinit (14 ja 16v) ainakaan vapaaehtoisesti hirveesti kotihommia tee ja jos jonkun kätevän keinon luistaa niistä, niin varmasti käyttäisivät sitä. AP: tyttö kuulostaa samalta...

Fyysistä kuritusta en missään tapauksessa kannata. Itse olen lapsen asaanut piiskaa 2-3 kertaa, muistan kyllä tilanteen, mut eipä tuosta mitään traumoja ole jäänyt!.

Mut ei mun mielestä voi kyllä ohi korvienkaan ihan kaikkia murkun pöllöilyjä antaa mennä. 13v ja 3v on kuitenkin ihan eri kehitystasolla ja murkun kanssa voi ja pitää keskustella. Ja kyllä murkun jo pitää ymmärtää, että huonosta käytöksestä seuraa jotain. Surullinen ja kiukkunen saa toki olla, mut kaikille puhutaan silti nätisti ja kunnioittavasti ja oma osuus kodin töistä on tehtävä, ottaa pattiin tai ei!
On mullakin vaihdevuodet ja vituttaa, silti teen ruuat ja pesen pyykit, enkä karju lapsille ja ukolle naama punasena!!

Huostaanotto , viimesijainen toimenpide. Huostaanoton ehdot:

Jos puutteet lapsen huolenpidossa tai kodin olosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä tai jos lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon, tai muulla rinnastettavalla käyttäytymisellään.
Jos avohuollon tukitoimet eivät ole tarkoituksenmukaisia tai mahdollisia tai jos ne ovat osoittautuneet riittämättömäksi
Jos sijaishuollon arvioidaan olevan lapsen edun mukaista.

Kaikki nämä pitää täyttyä yhtäaikaa. Teidän kohdalla ei todellakaan täyty. EI huolta huostaanotosta.

Tuskinpa tuossa huostaanotto on ensimmäinen vaihtoehto, mutta jos ette pysty tarkastelemaan toimintaanne kriittisesti ja sitä muuttamaan, voi sekin olla paikallaan.

Väkivallalla uhkailu ei ole todellakaan ok, vieläpä noin vähäpätöisestä asiasta kuin kiukuttelusta. Tottahan teinillä pitää olla oikeus näyttää negatiivisia tunteitaan kotona. Tavaroiden hajottaminen ei toki ole ok, mutta ei se nyt ole niin tavatonta ja vakavaa, jos murrosiän pyörteissä joku hajoaisikin. Siitä voi toki antaa kohtuullisen rankaisun, mutta ei uhata väkivallalla saati sitä käyttää.

Asenteenne nuoreen tuntuu ankaralta ja aloitus on käännetty teinin kannalta kovin negatiiviseksi. En minä sanoisi pikkulusikoiden piilottamista varastamiseksi, vaan lähinnä (huonoksi) kepposeksi.

Kirjoitit, että tartutte teiniin kiinni ja pidätte aloillanne, kun hän uhittelee ja "meinaa käydä päälle". Mitä se meinaaminen sitten on, kuitenkin ilmeisesti te käytte päälle eikä teini. Ehkä hän "rauhoittuu" siksi, että oikeasti pelkää ja tottahan pelolle on aihettakin, jos väkisin kiinnipitämisen ohella tulee noita väkivaltauhkauksia.

Myös monen vastaajan asenne on kovin negatiivinen, mistäs te voitte tietää, vaikka nuoren pelko olisi täysin aitoa? Hyvä, että on peloistaan jutellut, toivottavasti saa apua. Mieluiten kotonaan, joka edellyttäisi minusta että perheenä keskustelette ja sovitte, että minkäänlaista väkivaltaa (sis. väkisin kiinnipitely) tai väkivallalla uhkailua ei perheessä enää kenenkään taholta esiinny.

En minäkään kyllä kannata väkisin kiinni pitämistä tai väkivallalla uhkailua. Teinit osaavat olla haasteellisia ja rasittavia, mutta kiinni ei saa käydä. Teidän teini uhittelee kiinni käymisellä ja te annatte mallin, että on ok käydä toiseen kiinni. Valitettavasti, vaikka varmasti olette parhaanne tehneet ja hyvää tarkoittaneet, olette ottaneet pelon kasvatuskeinoksi ja se kyllä aiheuttaa vain lisää kapinaa ja ongelmia.

[QUOTE="Minä vaan";30777779]En minäkään kyllä kannata väkisin kiinni pitämistä tai väkivallalla uhkailua. Teinit osaavat olla haasteellisia ja rasittavia, mutta kiinni ei saa käydä. Teidän teini uhittelee kiinni käymisellä ja te annatte mallin, että on ok käydä toiseen kiinni. Valitettavasti, vaikka varmasti olette parhaanne tehneet ja hyvää tarkoittaneet, olette ottaneet pelon kasvatuskeinoksi ja se kyllä aiheuttaa vain lisää kapinaa ja ongelmia.[/QUOTE]

Ihan varmaan...taas ne joilla ei mitään kokemusta lasten tekemästä väkivallasta puhuu. Voin kertoa sulle vitun bimbolle että jokainen puolustaa itseään jopa säkin tai voi olla että oot niin tyhmä ettet ymmärrä sitäkään tehdä.

Eihän tässä ole kukaan muu käynyt kiinni toiseen kuin vanhemmat. Ja uhkailleet pieksemisellä.

Sanotte, että mitäs vanhemmat tekis jos lapsi on väkivaltainen? Juoksee karkuun?

No niinpä esimerkiksi.
Mutta mitäoä teini saa tehdä kun vanhemmat ottavat kiinni ja uhkailevat väkivallalla? - Pitää vaan alistua ja seistä paikallaa, edes karkuun ei saa juosta kun pointtihan nyt on vain yks roskapussi.

Tytöllä on todennäköisesti ollut hyvin vaikea varhaislapsuus. Kiintymyssuhde vanhempaan/vanhempiin ei ole todennäköisesti ollut turvallinen, joten hänellä ei ole tällä hetkellä rahkeita enempään kuin mitä on. Hän tarvitsisi vain sitä, että tulisi nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on. Teidän pitäisi osoittaa olevanne sellaisia huoltajia, joilla hermot kestävät nuoren temppuilua raivostumatta. Ne perinteiset, rajat ja rakkautta... Tyttö tarvitsisi myös kodin ulkopuolisen aikuisen, ehkä psykologikäyntejä, tuon varastelun ym. takia. Jaksamista!

Tytöllä on todennäköisesti ollut hyvin vaikea varhaislapsuus. Kiintymyssuhde vanhempaan/vanhempiin ei ole todennäköisesti ollut turvallinen, joten hänellä ei ole tällä hetkellä rahkeita enempään kuin mitä on. Hän tarvitsisi vain sitä, että tulisi nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on. Teidän pitäisi osoittaa olevanne sellaisia huoltajia, joilla hermot kestävät nuoren temppuilua raivostumatta. Ne perinteiset, rajat ja rakkautta... Tyttö tarvitsisi myös kodin ulkopuolisen aikuisen, ehkä psykologikäyntejä, tuon varastelun ym. takia. Jaksamista!

Missä nuoren sukupuoli mainittiin?

[QUOTE="jjjjj";30778058]Eihän tässä ole kukaan muu käynyt kiinni toiseen kuin vanhemmat. Ja uhkailleet pieksemisellä.

Sanotte, että mitäs vanhemmat tekis jos lapsi on väkivaltainen? Juoksee karkuun?

No niinpä esimerkiksi.
Mutta mitäoä teini saa tehdä kun vanhemmat ottavat kiinni ja uhkailevat väkivallalla? - Pitää vaan alistua ja seistä paikallaa, edes karkuun ei saa juosta kun pointtihan nyt on vain yks roskapussi.[/QUOTE]

Lukutaitoa kiitos!! Ap kirjoitti:

"ja meinaa käydä päälle kun hältä jotain pyytää (roskien vienti samalla kun menee ulos esimerkiksi) ja silloin me aikuiset kiellämme ja jos teini meinaa uhitella ja käyde päälle, otamme käsivarsista kiinni ja pysäytämme lapsen."

Yhteistyössä