Kadonnut 3,5-vuotias löytyi kuolleena :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä pelkäsin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta keskustelu onkin yleisellä tasolla ja koskee kaikkia pikkulasten vanhempia. Ei tätä yhtä tapausta kukaan tunne sen tarkemmin. Mutta ihan oikeasti tuntuu, että vanhemmille pitäisi järjestää jotain julkisia tietoiskuja aiheesta, niin moni sitä vähättelee. Telkkariin esim. lyhyitä pätkiä mainospaikoille, joissa kerrotaan hukkumisen nopeudesta ja pikkulasten arvaamattomuudesta. Ei kai kukaan sentään halua, että näitä tapauksia lisää tulee? Tollainen "aina sattuu jotain ja olohuoneessakin voi kuolla" -asenne ruokkii varomattomuutta. Kyllähän aikuisiakin hukkuu, enemmän kuin lapsia, mutta heillä on itse vastuu itsestä - vanhemmilla on vastuu lapsista.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Alkuperäinen kirjoittaja vääh;30785180:
Tyhmyys tiivistyykin tähän lauseseen:( Kun ei muuta enää keksi niin alkaa haukkuminen.

Aijaa?

Eli sallittua on vaan mollata niitä, joille vahinko on tapahtunut? Periaatteella - olishan toi pitäny ymmärtää tai ennakoida?

Menehän ny sinäkin kattomaan se oma sähköpäätaulusi ja kerro onko jokainen töpseli suojan takana. Sit kerrot milloin olet viimeksi vetänyt jääkaapin irti seinästä ja imuroinut jäähdytyssäleikön puhtaaksi? Muistitko vaihtaa palovaroittimien patterit päivänä 112 ja jos sulla on tulipesä, niin kait sulla on häkävaroitin myös? Ja senkin oikea sijainti on katossa, koska häkä syntyessään on kuumaa ja nousee sinne kattoon.

Joidenkin kandeis totisesti hävetä, mut se en ole minä.

Aijaa?

Eli sallittua on vaan mollata niitä, joille vahinko on tapahtunut? Periaatteella - olishan toi pitäny ymmärtää tai ennakoida?

Menehän ny sinäkin kattomaan se oma sähköpäätaulusi ja kerro onko jokainen töpseli suojan takana. Sit kerrot milloin olet viimeksi vetänyt jääkaapin irti seinästä ja imuroinut jäähdytyssäleikön puhtaaksi? Muistitko vaihtaa palovaroittimien patterit päivänä 112 ja jos sulla on tulipesä, niin kait sulla on häkävaroitin myös? Ja senkin oikea sijainti on katossa, koska häkä syntyessään on kuumaa ja nousee sinne kattoon.

Epätoivoinen mies yrittää päteä ainoilla keinoilla mitä keksii turvallisuuden parantamiseksi. Suloista. Mutta mitenkäs intensiivisesti se lasten vahtiminen onnistuu vesistöjen ja muiden vaaranpaikkojen lähellä, kun sun mielestä oli ihan ok et pieni lapsi katoaa yksin hissiinkin kun kädestä ei voi pitää kiinni. Nii-i, se vahtiminen kato kun on jo ihan oikeata hommaa, siinä pitää elää hetkessä eikä haahuilla omissa mielikuvitusmaailmoissa.

Niin, aina voi syttyä tulipalo ja häkääkin tulla (jos on avuton takkojen ja muiden tulipesien kanssa). Kaikenlaista voi tapahtua sisätiloissakin mutta kyllä mä näkisin että hukkuminen on yksi vaarallisimpia asioita pienille, siitä selviytyminen on jo oikeastaan ihme!

Tässä on taas semmoinen tabu aihe, josta ei Suomessa saa puhua. Vähän sama kuin jos naisille sanoo "jos ET halua raiskatuksi niin älä mene siihen puistoon kännissä minihame päällä". Tällaiset neuvot tyrmätään tasa-arvon nimissä. Niin ihan samalla tavalla jos sanoo pikkulasten vanhemmille "jos ET halua lapsesi hukkuvan, älä jätä sitä yksin vesistön viereen". Heti alkaa huuto, vaikka tavoitteena olisi vain ja ainoastaan estää ko. tapahtumat jatkossa. Monissa länsimaissa on paljon tiukempi lainsäädäntö lasten suhteen. Joissakin ei saa jättää edes 12-vuotiasta yksin. Suomessa lapset lykätään kaikissa ikävaiheissa hirveän nuorina omilleen.

Ciervo, luithan sen Palanderin jutun kerta sitä lainasit? Hän itse on jättänyt oman puolitoista vuotiaansa vahtimatta, ja tyttö hukkui. Palanderi sai kyllä elvytettyä tytön.
Mutta hän nimenomaan yrittää tuoda esille sitä varovaisuutta ja elvytystaitoja.
Minä tämän keskustelun yleiselle tasolle vein. Kukaan ei ole syyttänyt alkuperäisen tapahtuman vanhempia mistään. Minä ainakaan en ole huomannut kuin yhden kirjoituksen missä suoraa sanotaan ettei ole sympatiaa tuon tapauksen vanhemmille.

Nimenomaan
Missä tasolla elvytystaidot on? "Tehdään vaan niin kuin teho-osastossakin 15vuotta sitten"???

Suurin osa "vahingoista" ja loukkaantumisista ON estettävissä. Mutta kuten tästä ketjusta näkee, niin vanhempia Ei Kiinnosta! Annetaan lasten "oppia ja itsenäistyä", eikä ole minkäänlaista ymmärrystä ettei pienillä lapsilla ole hajuakaan missä vaarassa ovat.
"Kuolevat jos kuolevat"-on suurimmalla osalla jutun juju. Ei se vastuu ja velvollisuuden tunto yrittää estää etteivät pienet lapset suotta joudu kärsimään loukkaantumisista. Tässä maassa pidetään koiristakin parempaa huolta mitä lapsista.... Lapset ovat itsestään selvyys, uusiutuva luonnonvara joista ei tarvitse maksaa varausmaksua eikä edes yrittää esittää kiinnostunutta pennun kasvattamisesta ja huolehtimisesta.

Ja lisättäköön vielä, että palstan yleinen käsityshän on, että auto on niiiiiin vaarallinen paikka, ettei sinne saa jättää Hetkeksikään lasta yksin.
Mutta kaikkialle muuallepa sitten saakin jättää.....

Aijaa?

Sinähän oletkin itse herra täydellisyys:D

Sähkötaulu on meillä ok, jääkaapin taustan imuroin kerran vuodessa, palovaroittimeen vaihdan patterin säännöllisesti(en 112 päivänä), tulipesä löytyy ja myös häkävaroitin. Katossa tietenkin missäs muualla?
Mites sulla noi ennen mainitut? Onko reilassa?

Mulla ei ollu tietoa, että muksunsa on vasta kaksi.
Mutta molemmat missasitte pointin täysin, mitä en ihmettele yhtään.

Kas kun pointti on siinä, että kaikki ei me aina kuin strömsöössä.
Tuolla kun kerrottiin, että lapsi oli silmänräpäyksessä onnistunut livahtamaan takaisin hissiin ja löytyi hetken päästä hotellin aulasta, niin jopas vain tullaan sanomaan, että minäpäs aina pidän lasta kädestä kiinni... niin ei ny kande ihan paskaa puhua.

Minäkin aina lähden ovesta ulos pitäen avainta kädessäni... silti olen tässä asuessani vissiin kahdesti onnistunut lukitsemaan itteni oven ulkopuolelle. Ei vaadi kuin silmänräpäyksen huomaamattomuuden. Sen vuoksi asioita kutsutaan vahingoiksi tai onnettomuuksiksi.

No ei tietenkään mene, onneksi ymmärsit lopulta. Eikä kukaan ole niin väittänykään!
Mitäs paskaa siinä on jos joku vanhempi pitää lastaan kädestä hissistä pois tultaessa?

Alkuperäinen kirjoittaja vääh;30785286:
Sinähän oletkin itse herra täydellisyys:D

Sähkötaulu on meillä ok, jääkaapin taustan imuroin kerran vuodessa, palovaroittimeen vaihdan patterin säännöllisesti(en 112 päivänä), tulipesä löytyy ja myös häkävaroitin. Katossa tietenkin missäs muualla?
Mites sulla noi ennen mainitut? Onko reilassa?

Häkävaroittimen paikka ei ole katossa......

Ja sitten jos hän lukisi uutisten sijaan esim pelastusviranomaisten ohjeistuksia esim http://www.satapelastus.fi/ohjeetjalomakkeet/paloturvallisuus/palovaroittimet.html

Nii häkävaroitin ohjeistetaan laittaa seinään

Mun ei tartte mitenkään päteä.

Sä sen sijaan koitat olla jälkiviisas ja sanoa, että olishan toi pitäny ennakoida.
Jos mä koitan kysyä, että mitä itte olet ennakoinu, niin paras mihin pystyt on se, että mä olen epätoivoinen mies.
Onko sulla muuten ensiapukortti missä kuosissa?

Oletko huomannut, että tällä palstalla heität helmiä sioille? Ei ne vaan ymmärrä, vaikka sinulla olis metrin pätkä ratakiskoa, josta vääntää...

1
Kyllä tää meidänkin 3v esim. tosi äkkiä saattaa kadota näkyvistä, kun ollaan oltu mökillä. Rantaan on matkaa muutama sata metriä, mutta silti tullut juostua paniikissa etsimässä lasta kun on kadonnut silmistä. Yleensä seurannut sit pappaa tallille tai löytyy leikkimökistä tms, mutta aina se säikäyttää kun tajuaa ettei tiedä missä lapsi on.

Kyllä tuon ikäistä pitää veden lähettyvillä koko ajan pitää silmällä. Siksipä suurin osa suomalaisista lapsiperheistä, joissa pieniä lapsia, ei halua asua veden järven rannalla, tai suurien ojien läheisyydessä.

Meillä on neljä lasta eivätkä ole koskaan kadonneet silmistä mökillä, koska me vanhemmat vahdimme heitä koko ajan, vielä pitkälle kouluikään saakka. Koska kun lapsi hukkuu, sitä ei takaisin saa. Se on huolimattomuutta ja vastuuttomuutta, jos kolmevuotias katoaa mökillä. Meillä siis vanhemmista jompikumpi aina vahtii lapsia, koska emme voi sukulaisiin siinä tehtävässä luottaa, aika moni heistä on hieman välinpitämättömiä. Ja meillä on ovet aina kiinni mökillä, siitä pidetään tarkkaa huolta, eli huomautellaan niille, jotka eivät muista sulkea.

Mites yksi vanhempi vahtii neljää lasta? Sillä aikaa kun yhtä autat jossain, niin käännät selkäsi parille muulle. Vai pitääkö niiden lasten kulkea jonossa koko ajan?

meillä on molemmissa mummoloissa vesi suht lähellä ja lapsia vahditaan kyllä tarkkaan. Mutta silti käy joskus näitä, että lapsi onkin kerennyt mökin kulman taakse, leikkimökkiin tms ja säikähtää että mihin se hävis. Onneksi mitään oikeita löheltäpiti tilanteita ei ole tullut, kun ei ole pitkälle koskaan ehtinyt.

[QUOTE="jonna";30784696]Semm
Kunnes joku toinen lapsi tulee ja alkaa kiusaa lastasi, ottaa vaikka lelun kädestä, lelu tippuu menee rikk, lapsesi säikähtää ja lähtee etsimään sinua autolta. Törmää auton alle, toinen vieressä ollut äiti sanoo ettei ollut heidän lapsen vika ja vartijat syyttävät että sun lapsi lähti karkuun hajoitettuaan lelun, ja äiti on ihmeissään miten tämä kaikki tapahtui ihan hetkessä kun ei ikinä ennen......

Myönnän että minulla on vilkas pelokas mielikuvitus. Mutta toisaalta en myöskään ole niin sinisilmäinen että kuvittelen ettei mitään tapahdu jos jätän pienen lapsen yksin.[/QUOTE]

Sinulla on hyvin pelokas mielikuvitus :D Jos joku yrittää ottaa lelua minun lapseni kädestä, hän ei hellitä siitä ja huutaa kuin palosireeni. Hänellä on todella kova ääni huutaessaan, joten kuulisin sen kyllä! En usko että leluosastolla on helposti särkyviä tavaroita. Minulla ei ole autoa, enkä uskoisi että lapseni pelästyisi vieraita ihmisiä ja heidän syytöksiään, hän on aivan peloton sosiaalisissa tilanteissa ja pitää sinnikkäästi kiinni oikeudesta ja totuudesta :D Olen myös opettanut hänelle, että jos eksyy, pitää pyytää jotain aikuista viemään hänet neuvontaan. Olemme kerran käyneet yhdessä kuuluttamassa lapsen isän, joka eksyi ilman kännykkää markettiin, eikä löytynyt 20 min. etsimisen jälkeen :D

Voi jumalauta. Muakin kiinnostais tietää että mitäs sitten kun lapsia on 2 tai enemmän? Miten sitten onnistuu tämä 24/7 kädessä pitäminen ja 24/7 vahtiminen. Ei mitenkään.

Mitä sitten kun astutte kahden lapsen kanssa käsikädessä hissistä pois ja toinen lapsista saa jonkun kohtauksen, että sitä olisi pakko elvyttää? Päästätkö toisen lapsen kädestä irti ja alat elvyttämään vai jätätkö elvyttämättä ja toivot että joku sattuisi paikalle ennenkuin on liian myöhäistä? Mitä sitten jos alat elvyttämään mutta huomaat että toinen lapsi lähteekin kohti avonaista hissiä? Annatko lapsen mennä yksin hissiin ja jatkat elvyttämistä, vai lopetatko elvyttämisen ja vahdit ettei toinen lapsi lähde mihinkään?

Te ketkä väitätte että JATKUVASTI pidätte pientä lasta silmällä tai liikkeellä ollessa JATKUVASTI kuljette käsikädessä, niin puhutte oikeesti täyttä paskaa tai sitten te elätte neljän seinän sisällä. Uskomatonta ettei joku tajua että KENELLE TAHANSA voi tulla KOSKA TAHANSA tilanne että se huomio vaan herpaantuu toisaalle.

Niin...kun niitä lapsia on se 4 tai enemmän niin oletettavasti ne eivät ole saman ikäisiä kuin hyvin harvoin...? Oletettavasti olet myös saanut vanhempana taottua niille vanhimmille edes jotain kaaliin, eli hyvässä lykyssä se 4-v ja vanhempi lapsi ei mene tukka putkella järveen kun sellaisen näkee...eli loogisesti aatellen haukkana ollaan niiden pienimpien kanssa joilla ei sitä vaarantajua vielä ole.

Voi jumalauta. Muakin kiinnostais tietää että mitäs sitten kun lapsia on 2 tai enemmän? Miten sitten onnistuu tämä 24/7 kädessä pitäminen ja 24/7 vahtiminen. Ei mitenkään.

Mitä sitten kun astutte kahden lapsen kanssa käsikädessä hissistä pois ja toinen lapsista saa jonkun kohtauksen, että sitä olisi pakko elvyttää? Päästätkö toisen lapsen kädestä irti ja alat elvyttämään vai jätätkö elvyttämättä ja toivot että joku sattuisi paikalle ennenkuin on liian myöhäistä? Mitä sitten jos alat elvyttämään mutta huomaat että toinen lapsi lähteekin kohti avonaista hissiä? Annatko lapsen mennä yksin hissiin ja jatkat elvyttämistä, vai lopetatko elvyttämisen ja vahdit ettei toinen lapsi lähde mihinkään?

Te ketkä väitätte että JATKUVASTI pidätte pientä lasta silmällä tai liikkeellä ollessa JATKUVASTI kuljette käsikädessä, niin puhutte oikeesti täyttä paskaa tai sitten te elätte neljän seinän sisällä. Uskomatonta ettei joku tajua että KENELLE TAHANSA voi tulla KOSKA TAHANSA tilanne että se huomio vaan herpaantuu toisaalle.

En ole väittänyt että jatkuvasti pidän lapsia kädessä:D
Vaan silloin HARVOIN kun kuljemme hissillä koska asumme omakotitalossa taajaman ulkopuolella eikä hissillä tule kuljettua kuin silloin tällöin.
Ja todellakin jos ulkomailla ollaan niin lapsia pidetään silmällä vielä tarkemmin. Ja tämä ei ole paskan puhumista vaan totta!

Aika kummallinen ja hassu muuten tuo esimerkkisi lapsen elvyttämisestä juuri kun hissi pysähtyy:D Mikähän kohtaus sille lapselle juuri silloin iskee pitää alkaa elvyttämään?

Mites yksi vanhempi vahtii neljää lasta? Sillä aikaa kun yhtä autat jossain, niin käännät selkäsi parille muulle. Vai pitääkö niiden lasten kulkea jonossa koko ajan?

meillä on molemmissa mummoloissa vesi suht lähellä ja lapsia vahditaan kyllä tarkkaan. Mutta silti käy joskus näitä, että lapsi onkin kerennyt mökin kulman taakse, leikkimökkiin tms ja säikähtää että mihin se hävis. Onneksi mitään oikeita löheltäpiti tilanteita ei ole tullut, kun ei ole pitkälle koskaan ehtinyt.

No pakkokos sinne veden äärelle tai muuhun vaaralliseen paikkaan on mennä jos ei ole kuin yksi vanhempi vahtimassa ja neljä pientä lasta? Johan sen järkikin sanoo että se ei tule onnistumaan.

[QUOTE="jonna";30785260]Ciervo, luithan sen Palanderin jutun kerta sitä lainasit? Hän itse on jättänyt oman puolitoista vuotiaansa vahtimatta, ja tyttö hukkui. Palanderi sai kyllä elvytettyä tytön.
Mutta hän nimenomaan yrittää tuoda esille sitä varovaisuutta ja elvytystaitoja.
Minä tämän keskustelun yleiselle tasolle vein. Kukaan ei ole syyttänyt alkuperäisen tapahtuman vanhempia mistään. Minä ainakaan en ole huomannut kuin yhden kirjoituksen missä suoraa sanotaan ettei ole sympatiaa tuon tapauksen vanhemmille.

Nimenomaan
Missä tasolla elvytystaidot on? "Tehdään vaan niin kuin teho-osastossakin 15vuotta sitten"???

Suurin osa "vahingoista" ja loukkaantumisista ON estettävissä. Mutta kuten tästä ketjusta näkee, niin vanhempia Ei Kiinnosta! Annetaan lasten "oppia ja itsenäistyä", eikä ole minkäänlaista ymmärrystä ettei pienillä lapsilla ole hajuakaan missä vaarassa ovat.
"Kuolevat jos kuolevat"-on suurimmalla osalla jutun juju. Ei se vastuu ja velvollisuuden tunto yrittää estää etteivät pienet lapset suotta joudu kärsimään loukkaantumisista. Tässä maassa pidetään koiristakin parempaa huolta mitä lapsista.... Lapset ovat itsestään selvyys, uusiutuva luonnonvara joista ei tarvitse maksaa varausmaksua eikä edes yrittää esittää kiinnostunutta pennun kasvattamisesta ja huolehtimisesta.[/QUOTE]

Hienot päätelmät kaikkien muiden äitiydestä jotka olivat eri mieltä kuin sinä. Tässä useat yrittävät tuoda nimenomaan esille sen, että kenelle vaan voisi käydä näin, se ei ole aina pelkästään vanhempien välinpitämättömyyttä. Moni niin omahyväisenä kuvittelee ettei itselleen mitään voisi koskaan sattua, kannattaa laskeutua maan tasalle.

Tää kyseinen pieni poika oli mun hyvän ystävän lapsi ja voin sanoa että ei todellakaan ollut huolimattomuudesta kyse! Tässä ei syyllistelyt nyt auta tai helpota tätä tilannetta yhtään, ihan tarpeeksi järkyttävää muutenkin :( nyt vaan toivotaan että tämäkin suru helpottaisi joskus..hyvät muistot kantaa?

Yhteistyössä