H
"hanna"
Vieras
Mun poika on vasta 5v, mutta silti pelkään hänen koulunaloitustaan niin että välillä rintaa puristaa ja itkettää. Poikani on ihana lapsi, kiltti, rauhallinen, kaikkien kaveri, hyväntahtoinen ja hirmu reilu ainoaksi lapseksi. Valitettavasti hän on myös hirveän ujo, arka, ei sano kavereille ikinä vastaan, ja nolostuu tosi helposti eikä kehtaa tehdä moniakaan asioita jos joku katsoo. Hän on myös vähän sosiaalisesti kömpelö, ei oikein ujoutensa vuoksi osaa ottaa lapsiin yhteyttä, vaan saattaa vaan mennä jonkun hauskan näköisen leikin reunalle ja tuijottaa leikkiviä lapsia niin kauan kunnes joku pyytää hänet mukaan. Hän ei ujoutensa vuoksi myöskään monesti aloita itse kavereilleen puhumista, tai vastaa jos vaikka uusi tuttavuus kysyy hänen nimeään tms. Alkujähmeyden jälkeen hän kyllä juttelee vieraillekin ja lapset hnestä päiväkodissa tykkäävät kun tuntevat hänet, mutta koulussa on sitten taas uudet lapset ja pelkään että he eivät ymmärräkään poikani olevan vaan ujo, vaan pitävät häntä outona tuijottajana. Tiedättehän, se on kuitenkin ihmisten, myös lasten mielestä hieman omituista jos toinen vain seisoo sanomatta sanaakaan ja tuijottaa.
Olen itse ollut lapsena ihan samanlainen, ja mua kiusattiin koko peruskoulun ajan koska olin helppo uhri kun en uskaltanut pistää vastaan. Kärsin kiusaamisen aiheuttamista traumoista vieläkin, vaikka yläasteen jälkeen opinkin pitämään puoliani ja sanomaan tarvittaessa lujastikin vastaan. En kuitenkaan osaa oikein sanoa mikä sai minut rohkaistumaan, ja haluaisinkin tietää miten saisin poikaani vähän edes reippaammaksi. Omien sanojensa mukaan häntä jännittää hirveästi jos muut lapset nauravatkin hänelle, ja siksi häntä alkaa ujostuttamaan kun pitäisi suunsa ensimmäistä kertaa avata. Olemme isänsä kanssa yrittäneet sanoa että se ei ole vaarallista jos tekee tai sanoo jotain hassua, kunhan ei ole ilkeä kellekään, ja että itselleenkin on hyvä osata nauraa. Sen lisäksi olemme koittaneet kovasti tutustuttaa poikaa erilaisiin lapsiin ja aikuisiin, ja kannustaneet häntä olemaan sosiaalinen. Paljon hän onkin reipastunut esim. vuoden takaiseen verrattuna, mutta silti hän on perusluonteeltaan ujo ja vähän syrjäänvetäytyvä.
Olen itse ollut lapsena ihan samanlainen, ja mua kiusattiin koko peruskoulun ajan koska olin helppo uhri kun en uskaltanut pistää vastaan. Kärsin kiusaamisen aiheuttamista traumoista vieläkin, vaikka yläasteen jälkeen opinkin pitämään puoliani ja sanomaan tarvittaessa lujastikin vastaan. En kuitenkaan osaa oikein sanoa mikä sai minut rohkaistumaan, ja haluaisinkin tietää miten saisin poikaani vähän edes reippaammaksi. Omien sanojensa mukaan häntä jännittää hirveästi jos muut lapset nauravatkin hänelle, ja siksi häntä alkaa ujostuttamaan kun pitäisi suunsa ensimmäistä kertaa avata. Olemme isänsä kanssa yrittäneet sanoa että se ei ole vaarallista jos tekee tai sanoo jotain hassua, kunhan ei ole ilkeä kellekään, ja että itselleenkin on hyvä osata nauraa. Sen lisäksi olemme koittaneet kovasti tutustuttaa poikaa erilaisiin lapsiin ja aikuisiin, ja kannustaneet häntä olemaan sosiaalinen. Paljon hän onkin reipastunut esim. vuoden takaiseen verrattuna, mutta silti hän on perusluonteeltaan ujo ja vähän syrjäänvetäytyvä.